Gå til innhold

Redd for at det kan være hjemsøkt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha bodd i leilighet i mange år har drømmen om hus sneket seg mer og mer innpå. Mannen er snekker og har sagt seg villig til å ta på seg litt oppussing, men ikke total renovering noe jeg er enig i. Nå har det seg sånn at vi har kommet over et hus i grei stand tross alderen og det er ingenting som må gjøres annet enn  pussing av mur utenpå huset og nytt rekkverk. Huset er fra 1950 og ligger i et veldig avsidesliggende området, nærmeste hus ligger få meter unna og er vel fra 1920-1930 og ingen bor der. Problemet her er at jeg er veldig husredd av meg, og jeg er tror på det overnaturlige. (Ikke le). Så jeg er redd for at det både er spøkelse og annet med på kjøpet.   👻  Samtidig syns jeg det er så dumt at det skal ødelegge hele greia, men jeg må jo kunne trives i mitt eget hus og tørre å være alene, både på dagtid og kveldstid, for det vil jo skje før eller siden. 

Noen som har vært i samme situasjon som har noen råd å komme med? Er du som meg, husredd og litt overtroisk hva hadde du eventuelt gjort i denne situasjonen? 

Anonymkode: 9331c...fb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen oppegående som kan gi et svar her? Takk :) Viktig at jeg også trives, legger inn ganske mye penger i det jeg også.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få til en husrens? 

Vi er muslimer, og vi hadde noen episoder der vi bodde før. Vi satte på Koranen, surat al baqara, og det ble helt forandret følte vi. 

Anonymkode: 6e93c...3ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke få til en husrens? 

Vi er muslimer, og vi hadde noen episoder der vi bodde før. Vi satte på Koranen, surat al baqara, og det ble helt forandret følte vi. 

Anonymkode: 6e93c...3ca

Enig. Om du er bekymret, ta en husrens. Bruk en metode som funker for deg. Jeg ville brukt røkelse, pentagrammer og salt. 

Anonymkode: fd9da...5fc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er leiligheten du bor i nå hjemsøkt?

Hvis ikke, hvorfor tror du det er det større sjanse for at dette huset skal være hjemsøkt enn den leiligheten du bor i nå?

Endret av lurker
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (56 minutter siden):

Er leiligheten du bor i nå hjemsøkt?

Hvis ikke, hvorfor tror du det er det større sjanse for at dette huset skal være hjemsøkt enn den leiligheten du bor i nå?

Forskjell på en leilighet fra 2018 og et hus fra 1950, det er jo eldgammelt! Sikkert mye historie i veggene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskjell på en leilighet fra 2018 og et hus fra 1950, det er jo eldgammelt! Sikkert mye historie i veggene.. 

Men hvorfor det egentlig? Folk har jo dødd i nærheten av den leiligheten din fra 2018 også, både i nyere tid og langt bakover.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis på visning og kjenn på magefølelsen. Jeg vil tro at den er ganske guffen ganske raskt om det "er" noe der. Husker en gang vi skulle på visning på ett hus i nærområdet for noen år siden, og gikk en kveldstur og kikket på huset en kveld. Og begge følte med en gang at nei, her skal vi faktisk IKKE på visning en gang. Det var "noe" guffent innenfor de vinduene som begge følte, ingen av oss sa noe om der og da, og heller ikke klarte å sette fingeren på.

Jeg bor i ett hus fra 1937 og jeg har aldri hatt en så god følelse hjemme, som der jeg bor akkurat nå. Det ligger helt i utkanten av ett boligfelt litt "for seg selv" og det gjør meg ikke noe å bo der alene hverken i høstmørket eller på nattestid :) Hun jeg kjøpte av sa akkurat det samme. Hun trodde litt på det overnaturlige og følte det var bare gode energier der, og hun alltid hadde vært husredd tidligere, men ikke der. Ergo - gammelt hus betyr ikke nødvendigvis at det er "skummelt" der :)

Anonymkode: 8ca73...727

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt hus er fra 1800 😅 Vi tok en husrens etter litt ulike hendelser, og er helt fint nå. 

Anonymkode: 3e06b...b00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et hus fra 1950 er ikke eldgammelt. Spøkelsene fra den tiden er knapt tørre bak ørene ennå. 

For å gi deg et litt mer seriøst svar på spørsmålet, sjekk aviser for området og se om det har foregått noe kriminelt eller alvorlig i området. Finner du noe så kan du forske litt mer lokalt. Høyst sannsynlig finner du ikke noe som har ført til gjengangere. 

De fleste aviser finner du digitalt på Nasjonalbiblioteket https://www.nb.no/search?mediatype=aviser

Det jeg heller ville bekymret meg over, er å bosette seg i et øde område om du er husredd. Det er mange lyder i et hus gjennom årstidene. Knirking og knaking. Det er stor overgang i fra ny leilighet til levende materialer i et eldre trehus. Taler av erfaring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 time siden):

Moro at hus fra 1950 er eldgammelt forresten 🙂

Ja, jeg syns det er eldgammelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cirkelin skrev (1 time siden):

Et hus fra 1950 er ikke eldgammelt. Spøkelsene fra den tiden er knapt tørre bak ørene ennå. 

For å gi deg et litt mer seriøst svar på spørsmålet, sjekk aviser for området og se om det har foregått noe kriminelt eller alvorlig i området. Finner du noe så kan du forske litt mer lokalt. Høyst sannsynlig finner du ikke noe som har ført til gjengangere. 

De fleste aviser finner du digitalt på Nasjonalbiblioteket https://www.nb.no/search?mediatype=aviser

Det jeg heller ville bekymret meg over, er å bosette seg i et øde område om du er husredd. Det er mange lyder i et hus gjennom årstidene. Knirking og knaking. Det er stor overgang i fra ny leilighet til levende materialer i et eldre trehus. Taler av erfaring. 

Tusen takk for et skikkelig svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Reis på visning og kjenn på magefølelsen. Jeg vil tro at den er ganske guffen ganske raskt om det "er" noe der. Husker en gang vi skulle på visning på ett hus i nærområdet for noen år siden, og gikk en kveldstur og kikket på huset en kveld. Og begge følte med en gang at nei, her skal vi faktisk IKKE på visning en gang. Det var "noe" guffent innenfor de vinduene som begge følte, ingen av oss sa noe om der og da, og heller ikke klarte å sette fingeren på.

Jeg bor i ett hus fra 1937 og jeg har aldri hatt en så god følelse hjemme, som der jeg bor akkurat nå. Det ligger helt i utkanten av ett boligfelt litt "for seg selv" og det gjør meg ikke noe å bo der alene hverken i høstmørket eller på nattestid :) Hun jeg kjøpte av sa akkurat det samme. Hun trodde litt på det overnaturlige og følte det var bare gode energier der, og hun alltid hadde vært husredd tidligere, men ikke der. Ergo - gammelt hus betyr ikke nødvendigvis at det er "skummelt" der :)

Anonymkode: 8ca73...727

Takk for skikkelig svar :) Meldt oss på visning :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også husredd og hvis vi noen gang kjøper oss et hus og det er et eldre hus, så hadde jeg nok også tenkt sånn som deg. Men så tror jeg også på det da. Kan du få utført en husrens eller få en prest til å velsigne huset? Uansett så kan du jo også kjenne på magefølelsen angående huset, f eks når dere er på visning. Hvis du ikke kjenner noe spesielt da, men f eks noe i ettertid, så går det som sagt an å få huset velsignet eller utføre en husrens. Uansett hva, så tror jeg ting vil gå bra :klem:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder ingen hindring. Leiligheten min er bygget på 2000 tallet og her kan det innimellom være livlig. Er ingen som har dødd her før jeg flyttet inn ettersom jeg flyttet inn i nybygg. Selv om jeg er generelt husredd så er jeg heldigvis ikke redd her hjemme selv om elektriske gjenstander av og til lever sitt eget liv og enkelte ting har flakset gjennom lufta, tilsynelatende av seg selv. 

Tidligere i år var jeg på besøk i et hus fra 1800 tallet som virkelig burde trigget husredselen min, men når sant skal sies har jeg sjelden følt meg så avslappet i et hus som i det gamle huset. 

Anonymkode: 2e3ed...049

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 12.15):

Noen oppegående som kan gi et svar her? Takk :) Viktig at jeg også trives, legger inn ganske mye penger i det jeg også.. 

Hvorfor tror du det kan være hjemsøkt? Trenger ikke være gamle, avsideliggende hus som er hjemsøkt bare. Hus og leilighet i sentrum kan også være hjemsøkt. Om du går inn i huset og er der litt vil du raskt merke om noe er off eller ikke. Og ikke alle som hjemsøker hus er dårlige ånder, så man bare godtar at det finnes noe vi ikke helt kan se bor sammen med oss. 

Anonymkode: 4d0d2...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...