AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Hei! Jeg jobber i en spesialbutikk, og har 60% i kontrakten min. I oktober så ser jeg at det ikke går opp, vi er for få ansatte (jeg setter opp vaktplanen), og har varslet ledelse om dette løpende i to måneder. Det ser ut til at jeg er den eneste som kan jobbe, men jeg har ikke mulighet til å jobbe over min stillingsprosent (er student). Noen som har gode råd til hvordan jeg kan ta det opp med ledelse? (Har allerede, for ca en måned siden sagt at det ikke går opp). Kan jeg feks legge frem et tilbud om at jeg kan jobbe alle seks dagene i uka, men da mot en kompensasjon? Hva burde jeg i så fall legge meg på? Jeg har sagt at kanskje vi må kutte ned en åpningsdag, men fått tilbakemelding om at det ikke er aktuelt. Men jeg kan vel ikke være pålagt å jobbe over stillingsprosenten min? Anonymkode: 90a6f...2a8
got2go Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Jeg jobber i en spesialbutikk, og har 60% i kontrakten min. I oktober så ser jeg at det ikke går opp, vi er for få ansatte (jeg setter opp vaktplanen), og har varslet ledelse om dette løpende i to måneder. Det ser ut til at jeg er den eneste som kan jobbe, men jeg har ikke mulighet til å jobbe over min stillingsprosent (er student). Noen som har gode råd til hvordan jeg kan ta det opp med ledelse? (Har allerede, for ca en måned siden sagt at det ikke går opp). Kan jeg feks legge frem et tilbud om at jeg kan jobbe alle seks dagene i uka, men da mot en kompensasjon? Hva burde jeg i så fall legge meg på? Jeg har sagt at kanskje vi må kutte ned en åpningsdag, men fått tilbakemelding om at det ikke er aktuelt. Men jeg kan vel ikke være pålagt å jobbe over stillingsprosenten min? Anonymkode: 90a6f...2a8 Nei det er du ikke. Ville gått til nærmeste overordnet og bedt vedkommende om å løse problemet. 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Du varsler tillitsvalgte og lar h*n ordne opp. Det er ikke din jobb å dekke ledige vakter. Det er faktisk din sjefs arbeidsoppgave. De kan ikke kreve du jobber over din stilling heller. Ville ikke tilbudt noe som helst. Du må prioritere din utdanning, det er INGEN som takker deg om du ofrer deg selv til jobben Anonymkode: ac9e5...94f 9
Hannabanna Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 Jeg forstår ikke helt hva du mener med kompensasjon? Først, du trenger ikke å jobbe mer enn din stillingsprosent. Sier du ja til vakter utenfor dette har du krav på lønn og eventuell overtid. 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du varsler tillitsvalgte og lar h*n ordne opp. Det er ikke din jobb å dekke ledige vakter. Det er faktisk din sjefs arbeidsoppgave. De kan ikke kreve du jobber over din stilling heller. Ville ikke tilbudt noe som helst. Du må prioritere din utdanning, det er INGEN som takker deg om du ofrer deg selv til jobben Anonymkode: ac9e5...94f Vi har dessverre ingen tillitsvalgte her. Anonymkode: 90a6f...2a8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Hannabanna skrev (33 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hva du mener med kompensasjon? Først, du trenger ikke å jobbe mer enn din stillingsprosent. Sier du ja til vakter utenfor dette har du krav på lønn og eventuell overtid. Men det er jo jeg som setter opp vaktplanen, så jeg kan ikke takke ja til vakter. Jeg kan la dager stå tomme, men det er jo på en måte mitt ansvar at det ikke gjør det? Anonymkode: 90a6f...2a8
anon321 Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Kompensasjonen din er lønn. Om du vil jobbe og få lønn, så gjør du det. Om du ikke kan jobbe, så lar du være og påpeker at det ikke er ditt problem 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 Men du skriver jo at du ikke har anledning til å jobbe mer enn 60%. Du får vel ikke mer tid til å studere med mer betalt? Anonymkode: 10732...404 5
anon321 Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo jeg som setter opp vaktplanen, så jeg kan ikke takke ja til vakter. Jeg kan la dager stå tomme, men det er jo på en måte mitt ansvar at det ikke gjør det? Anonymkode: 90a6f...2a8 Men ærlig talt da. Skal vi komme å fylle inn vakter for deg? Om det ikke er nok ansatte til å dekke vaktene, så gir du beskjed til noen som innehar en lederstilling så får de løse problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du skriver jo at du ikke har anledning til å jobbe mer enn 60%. Du får vel ikke mer tid til å studere med mer betalt? Anonymkode: 10732...404 Nei, men da kan jeg droppe et fag eventuelt... selv om det er vel egentlig en større kostnad. Anonymkode: 90a6f...2a8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 anon321 skrev (1 minutt siden): Men ærlig talt da. Skal vi komme å fylle inn vakter for deg? Om det ikke er nok ansatte til å dekke vaktene, så gir du beskjed til noen som innehar en lederstilling så får de løse problemet. Ja, jeg har jo gjort det de siste tre månedene. Anonymkode: 90a6f...2a8
Hannabanna Skrevet 28. september 2021 #12 Skrevet 28. september 2021 Hvis du må fylle inn vakter når andre ikke kan, så er du da i en lederstilling? Å dermed lønnet deretter.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 Du får ansette en person til. Har de gitt deg ansvaret og myndigheten til å lage vaktlister så må de jo godta at du ansetter når du ser det mangler folk. Å det har jo manglet over lang tid her. Anonymkode: 8941a...169 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men det er jo jeg som setter opp vaktplanen, så jeg kan ikke takke ja til vakter. Jeg kan la dager stå tomme, men det er jo på en måte mitt ansvar at det ikke gjør det? Anonymkode: 90a6f...2a8 Da gir du enda en beskjed om at du ikke kan den dagen, og at du ser at for å få det til å gå opp så må de ansatte en til. Du har varslet, og med mindre du har autoriteten til å ansette flere så må de fikse det. Selv om du har ansvaret for å sette opp vaktplanen, så har du ikke ansvar for å gå inn og jobbe alle ledige vakter! Hvis det blir praktisert slik ville jeg sagt fra meg hele oppgaven, og gått tilbake til å være vanlig ansatt. Hvorfor skal andre kunne si nei, og ikke du? Anonymkode: 28f44...435 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 Hannabanna skrev (10 timer siden): Hvis du må fylle inn vakter når andre ikke kan, så er du da i en lederstilling? Å dermed lønnet deretter. Jeg må fylle inn vakter når ikke andre kan ja, men ikke lønnet deretter. Så den siste måneden har jeg innsett at jeg ikke får noe for det og da gidder jeg ikke gjøre det heller.. Anonymkode: 90a6f...2a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får ansette en person til. Har de gitt deg ansvaret og myndigheten til å lage vaktlister så må de jo godta at du ansetter når du ser det mangler folk. Å det har jo manglet over lang tid her. Anonymkode: 8941a...169 Ja, problemet er at det er veldig lav arbeidsledighet her, ikke kommet inn noen søkere. Han hadde fått en søker. Anonymkode: 90a6f...2a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #17 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg må fylle inn vakter når ikke andre kan ja, men ikke lønnet deretter. Så den siste måneden har jeg innsett at jeg ikke får noe for det og da gidder jeg ikke gjøre det heller.. Anonymkode: 90a6f...2a8 Du skal få lønn for merarbeid? Hva står i kontrakten din? Har dere ikke tillitsvalgt burde det vel opprettes en? Er du medlem av et fagforbund? Det er lurt. Sjekk opp lover og regler for arbeidstid og arbeidskompensasjon. Det skal ikke gå utover deg at de ikke har nok folk til å fylle opp arbeidsdagene. Anonymkode: 67c17...a74
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #18 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du skal få lønn for merarbeid? Hva står i kontrakten din? Har dere ikke tillitsvalgt burde det vel opprettes en? Er du medlem av et fagforbund? Det er lurt. Sjekk opp lover og regler for arbeidstid og arbeidskompensasjon. Det skal ikke gå utover deg at de ikke har nok folk til å fylle opp arbeidsdagene. Anonymkode: 67c17...a74 Dette var en midlertidig stilling som bare skulle vare i to uker, men som nå har vart i snart åtte måneder. Fikk ingen ny kontrakt... Står at overtid lønnes med 50% eller 100%, men vet ikke om det er merarbeid eller om det at jeg tar de vaktene ingen andre kan ta er det.. Ja, har tenkt på det, men akkurat der jeg jobber er det per nå bare tre ansatte. Ikke medlem av fagforbund. Skal lese meg litt mer opp! Dette har jeg varslet sjefen min om de siste to månedene, når jeg sa fra en siste gang i går så fikk jeg beskjed om at det var dårlig planlagt fra min side og mitt ansvar - men det står jo ikke i noen kontrakt og jeg er ikke lønnet heretter heller. Jeg har bare fått ting til å gå rundt på min egen bekostning. Men jeg kunne sikkert ha vært flinkere til å kommunisert, fått oppklaring i hva slags rolle jeg skal spille.. Anonymkode: 90a6f...2a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #19 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette har jeg varslet sjefen min om de siste to månedene, når jeg sa fra en siste gang i går så fikk jeg beskjed om at det var dårlig planlagt fra min side og mitt ansvar - men det står jo ikke i noen kontrakt og jeg er ikke lønnet heretter heller. Jeg har bare fått ting til å gå rundt på min egen bekostning. Men jeg kunne sikkert ha vært flinkere til å kommunisert, fått oppklaring i hva slags rolle jeg skal spille.. Sjefen din driver med utnyttelse og hersketeknikk på deg. Dette må du ikke finne deg i! Du skal selvsagt ha lønn for hver time du jobber, uansett! Les deg opp, få deg litt trygghet i ryggen og ta en skikkelig runde med sjefen din. Husk at det er du som har loven på din side, sjefen din er ingen god sjef. Anonymkode: a82a3...e1a 3
nomore82 Skrevet 29. september 2021 #20 Skrevet 29. september 2021 Husk at det er forskjell på å ha rett - og å få rett. Det høres for meg ut som om du jobber et sted hvor det kan være lett å få tak i nye ansatte, potensialet for gjennomtrekk er stort, små marginer, få organisasjonsnivåer og at daglig leder ikke nødvendigvis har lang eller bred erfaring innen personalhåndtering. I en slik setting vil det nok hjelpe lite å slå på stortrommer og slå paragrafer i bordet direkte. Min anbefaling er at du kjører en CMA taktikk - Cover My Ass. Sørg for at alle avtaler er konkrete og tydelige før de inngås. Ikke aksepter vage løfter, vage avtaler eller uklare tidspunkt. Hva er ansvarsområdet ditt, hvilke begrensninger det gir, om det gir deg merarbeid/ansvar er det og korrekt å ta opp hvilke tillegg du får for å ta på deg dette. Sørg altså for at dette er avklart FØR du sier ja. Samtidig mener jeg og at man skal være litt fleksibel i arbeidslivet - men ikke på en måte som gjør at du blir utnyttet og kun om arbeidsgiver viser fleksibilitet tilbake. Og så er det viktig at fleksibiliteten skal lønne seg kort tid frem i tid - ikke noe som "om jeg bare jobber 5 minutt ekstra hver dag så får jeg sikkert litt fri rundt jul". Jobber du en time ekstra i dag så skal du kompenseres for det nå - ikke senere. Og kompensasjon for mertid er lønn for tiden du jobber. Kompensasjon for overtid står i avtalen din, evnt arbeidsmiljøloven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå