Gå til innhold

Barn på 6 år - aktiviteter. Klatring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som blir 6 og begynner på skolen neste år. Det er lange ventelister på aktiviteter her, så vi tenkte å melde ham på før jul så han kanskje får plass på en aktivitet neste år.

Hva gikk deres 6-åringer på?

Har tenkt på ulike ting. Han er ikke så spesielt fotballinteressert og de har ikke håndballklubb her, men han synes klatring er veldig artig. Når er de store nok til å begynne på det? Speider’n er for større barn. Han har vært litt på kulturskolen i år, men interessen har falt. Føler mange her går på turn eller ballsport, men førstnevnte har han stått på venteliste i ett år uten å få plass, og sistnevnte er det sånn passe interesse for.

Er det noen av deres unger som har gått på klatring? Hvor aktive måtte dere foreldre være? Tok dere brattkort selv?

Anonymkode: b22a7...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen ting før i andre klasse.

Det er mye som skjer i første klasse. Her fikk lekser og skole fult fokus. Brukte tid på å invitere venner i klassen. Det var mer enn nok for et lite hode.

Anonymkode: f82a5...bdc

• Liker 2
Skrevet

Vår 5,5-åring har gått på dans siden hun var 3,5 år og begynte på førskolepartiet på turn i tillegg nå i høst. Glad hun har de to plassene for her er det også ventelister.

Anonymkode: 3662b...835

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ingen ting før i andre klasse.

Det er mye som skjer i første klasse. Her fikk lekser og skole fult fokus. Brukte tid på å invitere venner i klassen. Det var mer enn nok for et lite hode.

Anonymkode: f82a5...bdc

Enig i dette. Vår begynte på fotball, men vi merket fort at det rett og slett ble for mye for ham i starten, så han sluttet ganske fort og begynte heller på noe nytt nå i år (2. klasse). Det er virkelig stor overgang fra barnehage til skole, plutselig er det lekser som skal gjøres og en sliten kropp som trenger å slappe av av samtidig som alle inviterer alle hjem fordi det er så viktig å bli sosialt integrert.

Anonymkode: b1795...d1a

• Liker 3
Skrevet

Vi begynte ikke med noe før siste halvdel av første klasse og da ble det svømming. Viktig med svømming når vi bor så nær sjøen som vi gjorde, så har det gått i litt i skating og kampsport og slikt. Fotball og alt som skriker dugnad har vi holdt oss unna.

Anonymkode: 40af7...104

• Liker 3
Skrevet

Datra til ei venninne går på idrettsskole, fotball og en ting til (turn?..)... hun begynte på skolen nå i høst, men har alltid hatt mye energi og høyt aktivitetsbehov. 

Sønnen min går siste år på barnehagen, men begynte på idrettsskole på skolen han skal begynne på nå. Mange av de andre barna på barnehagen går også på samme idrettsskole. Det blir sikkert en ekstra aktivitet neste år også. 

Skrevet

Klatring er fantastisk! 🤩 Mine har vært med sporadisk når jeg har klatra eller buldra. Om de skal gå fast fra så tidlig alder må her foreldre være med og sikre eget barn. Jeg klatrer mye selv og har derfor allerede brattkort. Når de er litt eldre er det buldregrupper og klatregrupper der de sikrer hverandre. 

Mine har ikke hatt så mange aktiviteteri første/andre. Det har typisk vært 1 trening i uka med idrettsskole e.l. Nå går 2.klassingen min i korps som har to øvelser i uka, men den ene øvelsen er i AKS-tida, så det er veldig greit. Vi prøver i tillegg å få til svømmekurs. 

Anonymkode: 8c5a7...a8f

• Liker 1
Skrevet

Vi tok et svømmekurs rundt juletider i første klasse og på våren prøvde han seg på fotball.(slo ikke an hos vår, så det ble med et halvt år) 

I andre klasse starta han på teater og fiolin. Jeg har ikke hatt det så travelt med aktiviteter. Det er så mye som skjer ellers, så det er viktig med ro også.

Anonymkode: 7e063...4ca

• Liker 1
Skrevet

Takk for fine og nyttige svar! ❤️

Anonymkode: b22a7...225

Skrevet

Turn og håndball på eldste da hun gikk i 1. klasse. 

Fotball og svømming på yngste 😊

Jeg syns klatring høres ut som en god idè

Anonymkode: af486...4f9

• Liker 1
Skrevet

Har to barn på klatring. Det er en super aktivitet som er god trentrening for både hode og kropp.

Her er kursene fra 1.klasse og ut 10. klasse, delt inn tre grupper etter alder. De har egne sikrere, foreldre får ikke være med. Men de kan ta brattkort og hjelpe til hvis de ønsker. Man skal uansett ikke under nien omstendigheter sikre uten brattkort.

Anonymkode: 0bffa...714

• Liker 2
Skrevet

Fotball og svømming.

Anonymkode: cca0b...b3a

• Liker 1
Skrevet

Min gutt har klatret en dag i uken siden han var 6 år. Han elsker det, herlig miljø og masse mestring 😊

Anonymkode: 37898...6a4

• Liker 2
Skrevet

Friidrett, innebandy, svømming...

Anonymkode: 45383...734

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Man skal uansett ikke under nien omstendigheter sikre uten brattkort

Gjelder dette uansett? Klatret mye da jeg var yngre, var instruktør for barn og deltok i konkurranser. Dette var før brattkort fantes. 

Har nå barnebarn på 5 og 7, synd om jeg ikke kan sikre de. 

Eldste har gått på ridning siden hun var 6, minste startet på teater nå - svømmekurs er også en kjempegod ide. 

Anonymkode: 40620...2f9

Skrevet

Jeg var på klatrekurs for foreldre og barn med min datter da hun var 4-5 år. Fordelen er at det er et tidsavgrenset kurs, og det gir nok komfort til å kunne klatre sammen. Jeg fikk topptaukort på kurset, og kan sikre eget barn. For å være ærlig foretrekker vi å dra på senter med selvsikrende seler eller med god plass til buldring når vi drar alene. 

Enig i at det holder med en aktivitet i første klasse. Kan sterkt anbefale turn - på vår skole er det turn i skolens flerbrukshall, så det er kort vei til aktivitet og mange fra klassen (begge kjønn) som er med. Man blir dermed bedre kjent med flere uten for mye stress. 

Anonymkode: a01de...05e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gjelder dette uansett? Klatret mye da jeg var yngre, var instruktør for barn og deltok i konkurranser. Dette var før brattkort fantes. 

Eldste har gått på ridning siden hun var 6, minste startet på teater nå - svømmekurs er også en kjempegod ide. 

Kan ikke snakke for absolutt alle klatrevegger. Men alle klatresentre som er profersjonelle har dette kravetet. Å sikre er ikke bare å holde i et tau.

Anonymkode: 0bffa...714

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eneste stedet jeg vet om som ikke har dette kravet, er Tyskland. Jeg synes dette er et utrolig bra krav. Ser mange inkompetente sikrere når jeg er i klatrehallen, og er det noen de sikrer som jeg kjenner, sier jeg fra til klatreren. Om ikke så sier jeg til de som er på jobb. 

Anonymkode: 87d2c...f77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...