AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Hei, jeg lurer litt på hva som er vanlig når det gjelder stell av baby. Hva innebærer morgenstell og kveldsstell f eks? Og ved hvilken alder? Her vi bor strekker tydeligvis ikke ressursene til for å gi alle oppfølging i barseltiden, vi har f eks ikke hatt hjemmebesøk av jordmor eller sykepleier. På barsel på sykehuset var det også så mye å gjøre at de fikk ikke tid vil å vise oss ordentlig eller sånn. Babyen er nå 6 uker og jeg føler meg veldig usikker på hvordan vi egentlig skal gjøre det. Bader babyen 2 ganger i uken og vasker så klart rumpe ved bleieskift og sånn, men ellers vet jeg egentlig ikke hva man gjør ved f eks kveldsstell. Når barnet blir eldre er det så klart tannpuss osv, oftere bading og vasking sikkert, men hva med nå? Skjønner at dette høres helt fjernt ut at man ikke vet når man har en baby. På helsestatsjonen sier de at alt ser bra ut og at vi gjør alt riktig osv osv, nok å bade en til to ganger i uken. Noen som vil si litt om dette til en usikker førstegangsmamma? 😊 Anonymkode: 4e91c...54e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Noen ting vi gjør morgen og kveld: - vasker ansikt (matrester, gulp) - Vasker hender (lo og kliss) - sjekker alle valker, de er mange og blir fort røde. Evt. vasker og smører - Vasker nedentil, evt. smører - Sjekker om neglene må klippes, de blir fort lange så babyen klorer seg til blods - Tuller og fjaser litt på stellebordet Noen masserer og har på lotion og sånt, det gjør vi av og til. Anonymkode: d8e9b...661 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Vi må ha født på samme sykehus, for de hadde ikke særlig mye tid til å vise oss noe i barseltiden heller😅 da jeg oppgitt og med gråten i halsen uttalte at jeg aldri engang hadde holdt en baby og ikke visste hvor jeg skulle starte sa de bare «oi heheh😅 jaja læringskurven kommer til å bli bratt, da!» før de rushet videre 😅 skal sies at jeg fødte i fellesferien… Men tror sykepleieren hadde et poeng da, man finner fort sine egne rutiner her er poden to måneder og vi bader også et par ganger i uka, vasker hender og ansikt morgen og kveld og klipper negler. Har ikke hatt noe bleieutslett/tørr hud så har derfor ikke drevet med smøring osv. Bruker babyolje i badevannet og det fukter nok Anonymkode: b359d...675 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 Jeg har ikke noe spesielt fast rituale, det finnes ikke noe fasit heller Baby er disponert for eksem og var tørr hud, så bader bare en dag i uka som regel og smører med canoderm flere ganger daglig. Vasker baby i ansiktet ved behov og bruker klut på rompa etter bæsjebleie. Sjekker jo valker og sånt i forbindelse med det. Vi smører ikke med noe annet. Klipper negler ved behov. Baby har litt skurv, så bruker litt olje og kammer ved behov. Har det vært bæsjeeksplosjon skyller jeg baby i dusjen. Tuller og fjaser gjør vi hver gang jeg skifter bleie. På kvelden bytter vi til pysj, demper belysning, synger litt og leser en bok. Noen kvelder er baby bare trist og da går jeg med ham i bæresjal. Anonymkode: 25db7...b28
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 I tillegg til det de andre skriver vasker jeg bak ørene og børster litt på hodet med en myk babybørste for å forhindre skurv. vasker egentlig hele babyen med en liten fuktig klut og passer på at alle valker blir tørre etterpå. Vanligvis gjør jeg dette som kveldsstell. Blir en raskere versjon på morgenen. Anonymkode: 9fdaf...4a9
RockyRose Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Gjer eigentleg det same morgon og kveld. Av og til litt oftare på kvelden om han er trøytt 🙈 Bading når vi finn ut av det, ca 2 gongar i veka. Vaskar ansikt, inni hender, i valkar, halsen, under armane og knea, mellom tærne, nedantil, og tørkar godt. Smører han inn med lotion(pga eksemhud, elles treng ein vanlegvis ikkje det), smører og pudder der det trengs. Lar han lufte nedantil medan eg vaskar og tørkar oppe. Han har fått tenner så pusser dei morgon og kveld for å få innarbeidd rutine på det. Også på med bleie og pysj
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Morgen: -vasker baby I ansiktet, panne, øyne (ytterkant og inn mot nesa), og rundt munn. -vasker halsen og tørker godt. -vasker hendene og mellom fingrene. -vasker underlivet og hele bleie området inkludert lysk. Kveld : -samme som over. -Vasker bak ørene -Vasker under armene. -vasker føttene og mellom tærne. -vasker over alle valkene på armer og bein. Sveiper over armer,mage,nakke og bein med klut i tillegg. bader 1-2 ganger i uka. Vi vasker med engangskluter og vann/vann med olje. Dette har vi gjort fra dag 1. Ved sår stump smører vi med krem . Vi lærte dette på nyfødtintensiven. Barnet har aldri sår hud eller valker. Anonymkode: 8f430...a02
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 Oi hehe, min baby er også 6 uker, og jeg har ikke tenkt på at man burde ha noe fast stellerutine..😝 har fått veldig lite veiledning selv, fikk en beskjed på helsestasjon om å se en video om hvordan man bader baby, og ellers fått null info om stell. Så ble litt overraska over å lese her inne hehe😯 Jeg har bare bada baby 1-2 ganger i uka, smurt tørr hud med olje etter behov, og vaska med klut i ansikt og hals en gang i blant (ikke hver dag). Og bruker bleiekrem etter behov. Ser ut her som at man burde vaske inni valker og sånn? Det blir jo litt rødt der. Skal man smøre med noe spesielt? Kanskje vi skal lage oss en rutine. Her bor vi gjerne i pysjen til langt på dag😝 Anonymkode: 40bd6...d37 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 Altså, jeg er på barn nr 2 og jeg har aldri tenkt på å gjøre noe mer ved kveldsstell eller morgenstell. Valker holder jeg alltid et øye på, ellers bader jeg nok barna mine 4 ganger i uken minst. Hender vasker jeg når det er lo/fremstår skitne og det samme med ansikt. Jeg har bare generelt et blikk på disse tingene, ingen rutine for å vaske mer før/etter natten. Skifter bleie og vasker evt stumpen 😊 Anonymkode: 39cfb...a2b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 Rutiner og gjentagelser er svært viktig for babyen. De opplever trygghet og forutsigbarhet og det liker de. Til kvelds vasker jeg ansikt og nedentil. Skifter bleie og tar på pysjamas. På morgenen er det samme prosedyre men da med vanlige klær. Bader/ dusjer 1-2 gang per uke. Benytter tiden på stellebordet til å få god kontakt og samspill med baby. Anonymkode: 3fd53...4f5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 0.53): Oi hehe, min baby er også 6 uker, og jeg har ikke tenkt på at man burde ha noe fast stellerutine..😝 har fått veldig lite veiledning selv, fikk en beskjed på helsestasjon om å se en video om hvordan man bader baby, og ellers fått null info om stell. Så ble litt overraska over å lese her inne hehe😯 Jeg har bare bada baby 1-2 ganger i uka, smurt tørr hud med olje etter behov, og vaska med klut i ansikt og hals en gang i blant (ikke hver dag). Og bruker bleiekrem etter behov. Ser ut her som at man burde vaske inni valker og sånn? Det blir jo litt rødt der. Skal man smøre med noe spesielt? Kanskje vi skal lage oss en rutine. Her bor vi gjerne i pysjen til langt på dag😝 Anonymkode: 40bd6...d37 Det er ikke så nøye, hvis det dere gjør nå funker vel Vi må ha rutine på valkesjekk fordi vi føler det ellers plutselig skjer at en valk er ildrød. Det kan skje på kvelden dagen etter et bad liksom, det skjer dritfort på vår baby. Men hvis din ikke får det så fort så trengs vel ikke så hyppig valkesjekk og -vask😊 Anonymkode: d8e9b...661
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå