Gå til innhold

Jeg har en datter på 20 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som inntill videre bor hos meg av forskjellige grunner.. hun har inntekt, ikke så mye mn litt. Burde hun betale litt for seg mens hun bor her? 

Anonymkode: 508d3...cb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på årsak, hvor mye hun tjener, hvor lenge det er snakk om og om du kan trenge tilskudd fordi hun bor der.

Trenger du ikke pengene, men mener hun allikevel kan betale litt, så sett det inn på en konto uten at hun vet det, og gi det evt til henne som depositum eller annet når hun skulle trenge det senere.

Hvis du ikke velger en sånn løsning, så ville jeg ihvertfall bedt henne handle mat osv (ihvertfall hvis dere spiser sammen) en gang i blant.

Men igjen, det kommer helt an på.... Er det midlertidig av praktiske årsaker, har hun gått på en smell, det kommer an på så mye. Trenger hun mye støtte fordi det har skjedd noe, eller har hun bare ikke funnet noe selv, for eksempel? Er hun fornuftig med penger, eller er hun typen til å bruke hver krone nærmest før hun har tjent dem, på ting som ikke er nødvendig? Alt sånt spiller inn synes jeg.

• Liker 11
Skrevet

Fikk du barn for at det skulle være lønnsomt?

Man tar ikke betalt fra egne barn. Om noe må det være til tvungen sparing, men da får man være åpen på at det er det det er. Ikke husleie.

• Liker 14
Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Man tar ikke betalt fra egne barn. Om noe må det være til tvungen sparing, men da får man være åpen på at det er det det er. Ikke husleie.

Man tar betalt fra egne barn , det kalles oppdragelse og å lære dem å leve ett normalt liv.

Anonymkode: 50229...621

• Liker 38
Skrevet

Selvfølgelig skal hun betale! Vi har nok med bortskjemte «unger» i den alderen! Drittlei når disse kommer ut i arbeidslivet og har fått alt servert! Det handler om å lære ansvar og selvstendighet og å bli voksen. 

Anonymkode: c377a...3e0

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man tar betalt fra egne barn , det kalles oppdragelse og å lære dem å leve ett normalt liv.

Anonymkode: 50229...621

Man kan fint oppdra barn uten at de skal betale deg for det. Det kalles foreldrerolle og er relativt normalt for de fleste av oss.

• Liker 11
Skrevet

Jeg tar ingenting fra 18 åringen nå. Pga skole og jobber litt da. Men trenger de få kr selv. Men har sagt fra at når han begynner å jobbe fullt, så skal det komme inn litt og krav om sparing til bla bolig. 

Først syntes han det var urettferdig. Så forklarte jeg hvilke problemer han kom til å gå feks på boligmarked osv ved å ha full lønn til forbruk på sikt. Så er nå innstilt på løsningen 

Anonymkode: a6dc8...94b

• Liker 3
Skrevet
A-hunter skrev (24 minutter siden):

Man kan fint oppdra barn uten at de skal betale deg for det. Det kalles foreldrerolle og er relativt normalt for de fleste av oss.

Joda, men foreldrerollen går ut på å ruste barn til å leve selvstendig. De skal bli «gangns mennesker» som det heter. Det er fint at man  kan støtte voksne barn, også med økonomi og bosted men det går en grense et sted mener jeg. Dvs det går en grense for hvor lenge et voksent menneske kan leve på opphavet. 

• Liker 10
Skrevet

Betalte 3000,- i mnd til min mor da jeg bodde hjemme. Synes det var fair. 

Anonymkode: 80de9...07d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som inntill videre bor hos meg av forskjellige grunner.. hun har inntekt, ikke så mye mn litt. Burde hun betale litt for seg mens hun bor her? 

Nei selvfølgelig ikke! 

Anonymkode: 3bc13...4e0

Skrevet (endret)
A-hunter skrev (38 minutter siden):

Selvfølgelig gjør man det, når "ungene" er så store at de har egen inntekt og tjener bra. Det kalles oppdragelse og forberedelse til voksenlivet; man lærer å betale for seg og hva ting koster. Mat koster! For en ung person, f.eks. kvinne på 20  som i dette tilfellet, koster mat og drikke ca 3300,- kr i måneden. (sjekk sifos ref budsjett

Dette må de unge lære seg at ikke er noe som kommer seilende gratis, det koster å leve. Og sitter de på egen inntekt, skal de for svingende ikke bare spille, fest og drikke opp inntekten på tull hver måned. De skal betale for seg, det de selv spiser og drikker hjemme hver måned.

Sønnen min jobber, og han betaler 3000 i måneden for å spise og drikke hjemme. Han betaler dog (ikke ennå i hvert fall) ikke noe for å bo. Så han bor hjemme gratis, men han spiser og drikker ikke gratis. Det skulle bare mangle, når han tjener tusenvis av kroner hver måned!

Da jeg vokste opp og begynte å jobbe heltid mens jeg bodde hjemme, måtte jeg betale for mat hjemme hos mine foreldre. Og jeg er i femtiårene nå, så det å betale for seg hjemme når man jobber er ingen "ny oppfinnelse".

Endret av Million
  • Liker 9
Skrevet

jeg kommer fra en annen kultur i europa og jeg må si jeg aldri stopper å bli forbauset over disse holdningene i landet her om å '' ta'' fra barnet sitt. isåfall, HVIS du skal '' ta '' av barnet ditt, som du har valgt å få og forsørge for ( man er foreldre HELE livet, ikke frem til man er 18 år), så sett av de pengene og gi dem tilbake til henne til feks kjøp av bolig. Er for meg helt uforstående og hjerteskjærende at man har samvittigheten til å ta fra sitt eget barn og bruke det på seg selv eller strøm osv, men alt dette har du jo hatt råd til frem til nå? Veldig egosentrisk. Og hvis noen skal begynne å snakke om selvstendighet osv, greit nok det, MEN det finnes andre måter. Feks ved at hun har visse ansvarsområder hjemme, om det er å holde det ryddig, lage middag her og der, hjelpe deg med ting osv. Jeg blir faktisk utrolig utrolig kvalm og kunne aldri i mitt liv tatt en eneste krone av mitt barn om personen var så 24 år og fortsatt bodde hjemme hos meg. DU har valgt å få barn, ikke barnet som tryglet om å bli født også tjene deg. Våkne opp litt.

Anonymkode: 6f1fb...bb3

• Liker 11
Skrevet

Ville heller sagt at barnet måtte sette av penger til sparing til egen bolig fremfor å kreve leie. Alle lærer tidsnok at voksenlivet koster penger. 

Anonymkode: 1b55e...174

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig gjør man det, når "ungene" er så store at de har egen inntekt og tjener bra. Det kalles oppdragelse og forberedelse til voksenlivet; man lærer å betale for seg og hva ting koster. Mat koster! For en ung person, f.eks. kvinne på 20  som i dette tilfellet, koster mat og drikke ca 3300,- kr i måneden. (sjekk sifos ref budsjett

Dette må de unge lære seg at ikke er noe som kommer seilende gratis, det koster å leve. Og sitter de på egen inntekt, skal de for svingende ikke bare spille, fest og drikke opp inntekten på tull hver måned. De skal betale for seg, det de selv spiser og drikker hjemme hver måned.

Sønnen min jobber, og han betaler 3000 i måneden for å spise og drikke hjemme. Han betaler dog (ikke ennå i hvert fall) ikke noe for å bo. Så han bor hjemme gratis, men han spiser og drikker ikke gratis. Det skulle bare mangle, når han tjener tusenvis av kroner hver måned!

Da jeg vokste opp og begynte å jobbe heltid mens jeg bodde hjemme, måtte jeg betale for mat hjemme hos mine foreldre. Og jeg er i femtiårene nå, så det å betale for seg hjemme når man jobber er ingen "ny oppfinnelse".

Det går selvsagt veldig fint an å oppdra sine barn uten å ta betalt fra dem.

Alt må ikke vises i praksis. 

Er man såpass sent ute med oppdragelsen at man tar de tøffe takene når de er 18 og 19-åringer er det jo ikke hos barna problemet ligger en gang.

• Liker 3
Skrevet

For en kort periode - under 1 år - og med bare litt inntekt i måneden ville jeg max bedt henne dekke halve strømregninga, evt. streamingtjenester, og sin egen mat (kjøpe pålegg, drikke, snacks selv og kjøpe og lage annenhver middag).

Skrevet (endret)
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Det går selvsagt veldig fint an å oppdra sine barn uten å ta betalt fra dem.

Alt må ikke vises i praksis. 

Er man såpass sent ute med oppdragelsen at man tar de tøffe takene når de er 18 og 19-åringer er det jo ikke hos barna problemet ligger en gang.

Det er jo da de begynner å tjene egne penger. Lærdom i praksis. Og jeg har ikke tenkt å betale min sønns mat av mine egne penger, med min lave inntekt, og samtidig se på at han sitter og spiller bort tusenvis av sine egne! Nei, da er det bedre at han lærer hva mat koster og at han ikke får det gratis mens han sløser vekk sine egne penger.

Hadde han vært beintøff og spart omtrent hver krone til egenkapital, så hadde jeg kanskje tenkt meg om. Da hadde jeg kanskje betalt i alle fall noe av maten hans mot at han sparte penger til å komme seg inn på boligmarkedet.

Man må nok se an avkommet sitt. Er de flinke og sparer hardt for noe så viktig som bolig, så ja, da skjønner jeg at foreldrene sponser maten deres.

Og jeg ville selvfølgelig ikke krevd at en 18 år gammel skoleelev skulle betale hjemme.

Endret av Million
  • Liker 6
Skrevet
Bacteria skrev (15 minutter siden):

Joda, men foreldrerollen går ut på å ruste barn til å leve selvstendig. De skal bli «gangns mennesker» som det heter. Det er fint at man  kan støtte voksne barn, også med økonomi og bosted men det går en grense et sted mener jeg. Dvs det går en grense for hvor lenge et voksent menneske kan leve på opphavet. 

Et godt oppdratt barn lever ikke på opphavet i voksen alder. Å sette alle kluter til når barnet et voksent er å være ute i seneste laget.

Å ta betalt fra egne barn er ikke oppdragelse i noen form. Å være enige om bidrag til tvungen sparing kan, i noen tilfeller, være det dersom man er enige om det.

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Et godt oppdratt barn lever ikke på opphavet i voksen alder. Å sette alle kluter til når barnet et voksent er å være ute i seneste laget.

Å ta betalt fra egne barn er ikke oppdragelse i noen form. Å være enige om bidrag til tvungen sparing kan, i noen tilfeller, være det dersom man er enige om det.

Ikke enig.

Du får mene hva du vil om en sak du ikke vet noe om. Oppdragelsen har selvfølgelig ikke bestått utelukkende av å kreve penger når poden begynte å jobbe, slik du prøver å fremstille det. Feil.

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg kommer fra en annen kultur i europa og jeg må si jeg aldri stopper å bli forbauset over disse holdningene i landet her om å '' ta'' fra barnet sitt. isåfall, HVIS du skal '' ta '' av barnet ditt, som du har valgt å få og forsørge for ( man er foreldre HELE livet, ikke frem til man er 18 år), så sett av de pengene og gi dem tilbake til henne til feks kjøp av bolig. Er for meg helt uforstående og hjerteskjærende at man har samvittigheten til å ta fra sitt eget barn og bruke det på seg selv eller strøm osv, men alt dette har du jo hatt råd til frem til nå? Veldig egosentrisk. Og hvis noen skal begynne å snakke om selvstendighet osv, greit nok det, MEN det finnes andre måter. Feks ved at hun har visse ansvarsområder hjemme, om det er å holde det ryddig, lage middag her og der, hjelpe deg med ting osv. Jeg blir faktisk utrolig utrolig kvalm og kunne aldri i mitt liv tatt en eneste krone av mitt barn om personen var så 24 år og fortsatt bodde hjemme hos meg. DU har valgt å få barn, ikke barnet som tryglet om å bli født også tjene deg. Våkne opp litt.

Anonymkode: 6f1fb...bb3

Det handler ikke om penger, men voksne barn lærer ingenting om økonomi om de tjener penger som kun blir prioritert på fest og dyre vesker eller annet fjas. Det handler om å lære ansvar og økonomi. Men helt klart situasjonsbetinget. Et barn som er flink til ansvar og økonomi bør få bo gratis om de feks sparer til egen bolig eller annet fornuftig. Et barn som ligger på sofaen og ser Netflix dagen lang bør få et betalingskrav som umuliggjør det å ikke gidde å ta tak i eget liv. Å tilrettelegge for en passiv livsstil eller dårlige økonomiske prioriteringer er en bjørnetjeneste. 

Skrevet
A-hunter skrev (2 timer siden):

Ja, selvfølgelig derfor jeg fikk barn.. herregud liksom for noen kommentarer enkelte lirer ut av seg 😂

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...