AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Hei! Jeg har et litt teit «problem» og lurer på om kanskje andre også har opplevd det slik. Jeg er student og skriver nå masteroppgave. Det betyr at jeg legger opp mine egne dager og har nesten ingen undervisning jeg må møte opp til. Vi har hele tiden fått innprentet at det er kjempeviktig med gode rutiner, og alle jeg kjenner tolker det som at man bør være på lesesalen for å skrive fra 8-16 osv. Jeg er et B-menneske, men prøver likevel å stå opp så tidlig som mulig for å være på universitetet å skrive. Likevel jobber jeg mye bedre, både innsatsmessig og kvalitetsmessig, dersom jeg heller kanskje jobber fra 10-14, også fra 18-22. Det viktigste er jo at jeg jobber på en slik måte at jeg ender opp med best mulig resultat. Likevel går jeg nå rundt med enten konstant dårlig «samvittighet»/en dårlig følelse de dagene jeg legger opp arbeidet optimalt for min del, eller så har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke har fått jobbet godt nok. Jeg har aldri hatt noe problem i jobber der jeg begynner tidlig (jobber hver ferie, og jobbet et år før studier), så det bekymrer meg ikke. Samtidig klarer jeg bare ikke å legge fra meg det «samfunnspresset» om at jeg er en dårlig student om jeg står opp sent. Og da føler jeg meg bare enda teitere. Andre som har følt på dette, men som til slutt klarte å bare legge det vekk og tenke på seg og det beste for resultatet på oppgaven? Anonymkode: a74cb...6b7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Var akkurat lik Det er jo bare tull at alle er like. Gjør det som passer deg! Forstår deg så godt, men vi må bare legge bort det der tullet om at det liksom skal være en fasit for hvordan en god student skal jobbe. Anonymkode: eea05...9c7 8
KristineS Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Var helt lik selv og. Når jeg bare klarte å innfinne meg med det og la alle arbeidsøktene til ettermiddag og kveld ble resultatene mye bedre. Jeg har likevel null problem nå i "voksen alder" med å stå opp tidlig og fungere på jobb fra morgenen av Jeg legger likevel ofte rettearbeid (er lærer) til kvelder da jeg rett og slett konsentrerer meg enda et hakk bedre. 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var akkurat lik Det er jo bare tull at alle er like. Gjør det som passer deg! Forstår deg så godt, men vi må bare legge bort det der tullet om at det liksom skal være en fasit for hvordan en god student skal jobbe. Anonymkode: eea05...9c7 KristineS skrev (3 timer siden): Var helt lik selv og. Når jeg bare klarte å innfinne meg med det og la alle arbeidsøktene til ettermiddag og kveld ble resultatene mye bedre. Jeg har likevel null problem nå i "voksen alder" med å stå opp tidlig og fungere på jobb fra morgenen av Jeg legger likevel ofte rettearbeid (er lærer) til kvelder da jeg rett og slett konsentrerer meg enda et hakk bedre. Tusen takk for svar begge to! Har ei venninne som er veldig på det at man må stå opp tidlig for å få gjort noe i løpet av dagen, og merker at det påvirker meg mer enn det burde. Tror kanskje jeg er redd for at hun skal "dømme" meg, men jeg ser jo hvor teit det høres ut🙈 Anonymkode: a74cb...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 Det er deilig å sove lenge. Nyt det! Når du skal i arbeidslivet kommer du (mest sannsynlig) til å måtte stå opp tidlig. Ikke ha dårlig samvittighet! Anonymkode: e96f1...34c 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Har ikke master, har bachelor. Men jeg sov lenge da jeg drev med den. Kom heller sent på skolen og ble der sent. Noen ganger dro jeg hjem kl 22. Funka fint. Fikk A. Skjønner jo at master er mer krevende, men det må da vel være det samme når på dagen man skriver den. Anonymkode: f29ed...453 1
Ugline Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Gjør det som passer deg, og NYT DET! Snart er det ut i jobb, og da får du ikke lov å jobbe "som du vil". Hilsen ei som stort sett skrev på masteren mellom 18 og 02. Og fikk A. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 Jeg er et utpreget B menneske, står ikke opp før tidligst kl 9 med mindre jeg har noe på timeplanen tidlig på dagen. De fleste forelesningene våre er etter kl 10. noen av mine medstudenter er på lesesalen kl 8 om morgenen, å jeg drar omtrent aldri dit men leser hjemme. Folk er forskjellige. Jeg gidder ikke å la meg stresse av hvordan alle andre strukturerer dagene sine 😛 har en følelse av at mesteparten av min bacheloroppgave blir produsert om natten 😅 Anonymkode: a5f19...040 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 Jeg har alltid vært et utpreget b-menneske, men har jeg blitt et utpreget B-preparat menneske fordi jeg nå er avhengig av en rekke B-preparater fordi jeg henvendte meg til fastlegen grunnet problemer med innsovning til normale tider og ble utskrevet vanedannende sovemedisiner. Anonymkode: c3b0f...711
Knoot Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 Det har jo til og med fra forskere vært diskutert om man skal starte skolen litt senere fordi studentene er mer våken og opplagt da. Bør første time starte senere? "Forskere ved Universitetet i Bergen undersøkte hvordan senere oppstart på mandager gjorde med tiendeklassinger på en norsk skole. Resultatene sammenlignet med en annen skole der elevene begynte 08.30 hver dag. Testskolen begynte 09.30 hver mandag og 08.30 resten av ukedagene i to måneder. En senere oppstart av første mandagstime kan gjøre at elever i ungdomsskolen sover mer og gjøre at de blir mer oppmerksomme i de første timene på skolen, konkluderte de i studien. Selv om forskerne altså fant fordeler ved å forskyve første time, kunne de ikke si sikkert om fordelene varte hele uka."
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 Dette må du bare legge fra deg. Antall arbeidstimer vil nok ha betydning, men du vet jo best selv når på døgnet du jobber best. Anonymkode: 7c7bd...0b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå