Gå til innhold

Hvorfor tåler ikke folk pruting, og alt for høye bruktpriser....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å handle mest brukt fremfor nytt. Men brukt markedet har jo gått bananas. Så jeg har gitt opp.....

Tidligere var det faste rammer på brukt priser. Så fort noe var åpnet, eller nytt uten gyldig garanti fra ordinær butikk, så var regelen halv pris. Resten ble priset fra ca 70% av fullpris og nedover iht hvor mye det var brukt. Av og til noen klenodier med varig verdi, gikk for høyere priser. 

Men ser nå i dag finn og andre bruktsider på fb at priser på brukt ofte er høyere enn ny pris eller veldig tett ved. Utgåtte joggesko til 2-300kr er drøy pris. Hadde ikke kjøpt noe så utgått for 10kr engang, og skjønner ikke hvorfor noen av skoene da ikke går i søpla fordi de er faktisk oppbrukt. 

Hvis noen setter prisen for høyt, eller du er villig til å gi en annen max pris, så skal det være mulig å tilby det uten at folk klikker. Det er jo bare å skrive takk for tilbudet men prisen står, eller foreslå en annen pris du kan selge for. 

Eks jeg skulle kjøpe tur bukse. Og ønsket meg en som var gått ut iht fargen jeg ville ha. Fant den på brukt markedet. Buksa var 7 år gammel, forsåvidt lite brukt. Men slike stoffer blir skjøre etterhvert, så kvaliteten er uansett ikke det samme som en ny (På denne type bukse.) selger ville ha 800kr pluss frakt ca 1000kr ink frakt. Ny pris på buksa var 650kr ink frakt. Så tilbød samme pris for den brukte. Og selger klikker, og blir fornernet. 

Dette er bare ett eksempel. Og mange veldig like, hvis buksa hadde hatt feil farge iht mitt ønske hadde jeg faktisk ikke kjøpt den med mindre jeg fikk halv pris av dagens nypris. 

Bruktbutikker har blitt sjukt dyre. Og ser at feks bukser som nesten revner og er tynnslitte koster mer på bruktbutikken enn ny i butikken. Og syntes dette blir så feil, hvis man skal tenke på miljø og økonomi. Forutsetningen for å gjøre begge deler er blitt borte. 

Så nå handler jeg kun på en bruktbutikk, som ofte ligger lavere enn tidligere brukt priser. Det er på røde kors. Så vipser heller over litt ekstra av og til, siden de er litt for billige. Men de kan også prutes med, om jeg ikke har nok. Noen ganger ja, andre ganger nei. Som regel nei om det akkurat har kommet inn. Har det stått en stund uten å få solgt er det som regel et ja

Hva tenker du om dagens brukt priser og pruting? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du overdriver veldig, eller at du i hvert fall har en helt annen opplevelse enn meg. 

Jeg handler og selger MYE brukt, aldri opplevd at noen har "klikka" når jeg har pruta. Opplever også at prisene stort sett er ganske ok. 

Anonymkode: 7971b...1a4

• Liker 23
Skrevet

Jeg selger billig, men enkelte folk er så frekke at de byr en promille av originalprisen. 

Da gidder jeg ikke å svare engang, jeg blokkerer. 

Anonymkode: 4142a...c6d

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

70 % av fullpris er mer enn halv pris - jeg sliter veldig med å forstå hva du mente med den setningen.

Dersom noen selger noe til fastpris og ikke godtar pruting synes jeg de kan skrive det i annonsen. Jeg skjønner godt at selger blir spiss i formuleringen dersom de ikke godtar bud (oppgitt i annonsen) og likevel opplever pruting.

Selv om jeg er veldig enig med deg i prinsippet: utbrukte klær og sko går i bosset. Pent brukt tøy selges til halv pris, mens ting som ikke er brukt kan selges til en avtalt pris. Så er jeg ikke helt enig med deg i at det skal gjelde generelle priser i et slikt marked - for det er et marked. Du er på jakt etter en bestemt bukse i en bestemt farge og da må du betale det selger er villig til å selge den for og som er tilsvarende det andre har lyst å by for den. Det er mange ting som holder seg i verdi selv om det er brukt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at du overdriver veldig, eller at du i hvert fall har en helt annen opplevelse enn meg. 

Jeg handler og selger MYE brukt, aldri opplevd at noen har "klikka" når jeg har pruta. Opplever også at prisene stort sett er ganske ok. 

Anonymkode: 7971b...1a4

Heldig du da. Jeg får enten sinna svar tilbake om jeg tilbyr en pris jeg er villig til å gi. Får beskjed om at de har satt prisen de vil ha og skriver at det er frekt å tilby noe annet. Mye jeg kunne ha kjøpt, men syntes prisene er alt for høye veldig ofte. Sjekker stadig vekk brukt markedet først, før jeg kjøper noe nytt, men ender som regel opp med noe på tilbud nytt

• Liker 2
Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

70 % av fullpris er mer enn halv pris - jeg sliter veldig med å forstå hva du mente med den setningen.

Dersom noen selger noe til fastpris og ikke godtar pruting synes jeg de kan skrive det i annonsen. Jeg skjønner godt at selger blir spiss i formuleringen dersom de ikke godtar bud (oppgitt i annonsen) og likevel opplever pruting.

Selv om jeg er veldig enig med deg i prinsippet: utbrukte klær og sko går i bosset. Pent brukt tøy selges til halv pris, mens ting som ikke er brukt kan selges til en avtalt pris. Så er jeg ikke helt enig med deg i at det skal gjelde generelle priser i et slikt marked - for det er et marked. Du er på jakt etter en bestemt bukse i en bestemt farge og da må du betale det selger er villig til å selge den for og som er tilsvarende det andre har lyst å by for den. Det er mange ting som holder seg i verdi selv om det er brukt.

Manglet et minustegn foran... 

Pruter aldri om det står at det ikke er prutbart. 

Jeg kjøpte den nye buksa og bytta med noen som hadde den jeg ville ha. Så det ble 650kr for den 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er irriterende når en får en drøss med henvendelser når noe nettopp har blitt publisert. Det syns jeg ingenting om. Pruting er greit å lenge en ser at salgsannonsen ikke har fått napp på relativt lang tid - i hvert fall flere dager, men helst en uke +. 

Anonymkode: c995c...80d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er irriterende når en får en drøss med henvendelser når noe nettopp har blitt publisert. Det syns jeg ingenting om. Pruting er greit å lenge en ser at salgsannonsen ikke har fått napp på relativt lang tid - i hvert fall flere dager, men helst en uke +. 

Det er jo bare å svare at man ikke ønsker å selge det billigere. 

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Vil gjerne understreke at "selgere som klikker i vinkel" selvsagt ikke er greit.

Skrevet

Jeg har ikke opplevd noen som har klikka over pruting, men har sett en del som skriver ting som "FERDIG PRUTET" eller "Prisen som står er den som gjelder, frekke pruttere blir blokkert" osv. Og hva er greia med "prutting", er det noen dialekter som uttaler det med to t-er?

Har også opplevd at folk prøver å selge ting til mer enn fullpris, fordi de  vil ha 70% av det de betalte for et år siden eller noe sånt. Sjekker man ikke hva markedsverdi er nå?

Anonymkode: 6864a...5ac

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, Krokenguri said:

Det er jo bare å svare at man ikke ønsker å selge det billigere. 

Det er det som er irriterende.. å måtte svare.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd noen som har klikka over pruting, men har sett en del som skriver ting som "FERDIG PRUTET" eller "Prisen som står er den som gjelder, frekke pruttere blir blokkert" osv. Og hva er greia med "prutting", er det noen dialekter som uttaler det med to t-er?

Har også opplevd at folk prøver å selge ting til mer enn fullpris, fordi de  vil ha 70% av det de betalte for et år siden eller noe sånt. Sjekker man ikke hva markedsverdi er nå?

Anonymkode: 6864a...5ac

Det er egentlig litt pinlig og morsomt at folk presterer å feilstave pruting og skriver "prutting". Å prutte betyr på svensk å prompe :fnise:

• Liker 11
Skrevet
24 minutter siden, Krokenguri said:

Heldig du da. Jeg får enten sinna svar tilbake om jeg tilbyr en pris jeg er villig til å gi. Får beskjed om at de har satt prisen de vil ha og skriver at det er frekt å tilby noe annet. Mye jeg kunne ha kjøpt, men syntes prisene er alt for høye veldig ofte. Sjekker stadig vekk brukt markedet først, før jeg kjøper noe nytt, men ender som regel opp med noe på tilbud nytt

Jeg får heller aldri sinna svar, så det får meg til å lure på om det kanskje kan være noe med måten du formulerer deg på? Kanskje du faktisk oppleves som frekk i måten du legger fram tilbudet ditt? 

Ellers vil jeg bare påpeke noe i forhold til bukseeksempelet du la fram: Det er jo slik at markedet bestemmer prisen på en hvilken som helst vare, og det at denne fargen ikke lenger finnes i sortimentet, betyr jo nettopp at den er vanskeligere å få tak i, dermed kan den være verdt mer enn ny bukse. Slik er det med utgåtte varer fra alle butikker, de kan straks få høyere verdi så fort de ikke lenger er i butikk. 

Anonymkode: 754c2...9a0

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg får heller aldri sinna svar, så det får meg til å lure på om det kanskje kan være noe med måten du formulerer deg på? Kanskje du faktisk oppleves som frekk i måten du legger fram tilbudet ditt? 

Ellers vil jeg bare påpeke noe i forhold til bukseeksempelet du la fram: Det er jo slik at markedet bestemmer prisen på en hvilken som helst vare, og det at denne fargen ikke lenger finnes i sortimentet, betyr jo nettopp at den er vanskeligere å få tak i, dermed kan den være verdt mer enn ny bukse. Slik er det med utgåtte varer fra alle butikker, de kan straks få høyere verdi så fort de ikke lenger er i butikk. 

Anonymkode: 754c2...9a0

Nå lå ikke kritikken i måten jeg prutet på. Men at jeg prutet. Jeg skrev vel noe om at jeg var interessert i å tilby samme pris som ny pris i butikken hvis vedkommende var interessert. Da annonsen også hadde ligget et par mnd. Fikk da en lekse om hvor mye vedkommende hadde gitt for buksa, og at det var frekt å tilby annen pris enn det vedkommende hadde satt. Hadde jeg feks skrevet på en annen måte som : jeg vil ha buksa til 650 kr da det er nypris. Prisen din er tullete ol. Det hadde vært frekt

Endret av Krokenguri
Skrevet

Hvis jeg ikke liker prisen på noe som ligger ute så lar jeg være å vise interesse. Har det lagt ute leeeenge (da tenker jeg nærmere en mnd) så er det greit å sende en meld og høre om vedkommende kan være interessert i å gå ned i pris. 

Men jeg er drittlei av folk som skal prute på ting der jeg har satt prisen, da er jeg ikke interessert i selge for noe annet enn det som står. Ofte kommer det mld samme dag eller dagen etter varen er lagt ut, hvis tingen koster f.eks 800 så kommer det gjerne med kommentarer ala "tar den for 500, henter kl 17", "betaler 350 om jeg kan hente innen kl 15 i morgen", "jeg er alenemor med dårlig råd og trenger den etter at min slemme eks slo meg og barna og tanten og katten, kan jeg betale 250 siden det er synd i meg og så leverer du på onsdag". Hvis man får sure svar da så tenker jeg det er helt berettiget. Å gi sure svar er nok ofte basert på forespørselen som kommer, kanskje din kommunikasjon ikke er så god som du tror?

Samme når man skriver at noe gis bort mot henting, og så ber folk om å få det tilkjørt...hele prinsippet er at jeg ikke vil styre med å kjøre det vekk selv. 

Anonymkode: bf4b0...287

• Liker 10
Skrevet

jeg kjøper mye på finn, både interiør og klær, til meg og barna. Jeg bor i sentrale Østlandet, heldigvis, for her er utvalget på finn er så stort, at jeg kan bare se forbi overprisede selgere, og gå videre. Det er alltid enkle som priser alt de selger for høyt, men det er ikke normen, slik jeg opplever det. Og vanligvis finner jeg alltid andre som selger samme men billigere. Men trikset også er, å ikke se etter de mest populære merker, gjelder kanskje spesielt klær og sko.

Litt rart med det, men de dyreste, mest populære, så forventer selgere å få nesten ny pris. Det er slike merker som Nørrona, Rab, Bergans. Jeg har sett jakker og bukser fra disse merker, brukte og med hull - selges til fortsatt halvpris av nypris. I mine øyne er ikke disse salgsbare i det hele tatt.. Men så billigere merker, Norheim, Skogstad, Twentyfour - som jeg opplever som helt tilvarende i kvalitet - de selges til 1/4 del av nypris, og de ligger lenge og ikke blir solgt, så kjøperen kan velge og vrake. :vetikke: Jeg skjønner da at boblejakka fra Norheim ikke vil gi meg og mine barn like mye "status" i skisporet, men de holder oss gode og varme gjennom vinteren. Og jeg har kjøpt de helt ned til 50 kr pr stykk, da nye selges til 999,-... 

men av det du nevner, tenker det kan også være at det er visse modeller og merker av sko som er populære. Og samme med sportstøy, selvsagt. Men mote svinger, og venter du bare et halvt år, kan det plutselig bli billigere. 

Anonymkode: 1bcc1...b33

Skrevet

Jeg selger en vare til over 50tusen og får melding fra en «stakkars alenemor» som ønsker seg varen, men har ikke råd til mer enn 10 000kr. 

Det er ikke måte på til stakkarslige historier for å få ned prisen. Det fyller opp innboksen min hver dag🤬🤬🤬 

Innboksen til Finn går bare opp til 100meldinger, og jeg går glipp av seriøse tilbud når man blir spammet ned av tigge-pruting. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, en annen ting. Jeg synes jeg opplever at det er flere som kjøper salgsvarer - for å så prøve å selge de til nærmere fullpris på finn! De selger da flere ting med lapper på, i forskjellige størrelser, og altfor dyrt. Styrer unna slike spekulanter også.

Hvis du får sinna svar, TS, så ville jeg aldri tatt det personlig. Det kan være så mangt, selgeren som har dårlig dag, dårlig økonomi, du er nummer 105 som prutet den dagen osv. Det er helt sikkert noe annet enn dine formuleringer som ligger bak. 

Anonymkode: 1bcc1...b33

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg selger en vare til over 50tusen og får melding fra en «stakkars alenemor» som ønsker seg varen, men har ikke råd til mer enn 10 000kr. 

Det er ikke måte på til stakkarslige historier for å få ned prisen. Det fyller opp innboksen min hver dag🤬🤬🤬 

Innboksen til Finn går bare opp til 100meldinger, og jeg går glipp av seriøse tilbud når man blir spammet ned av tigge-pruting. 

Gjort tilsvarende før, tar da bare noen sekunder å slette/blokkere slike idioter?

Skrevet

Jeg reagerer på at mye klær og sko er utslitt/flekkete/hullete og likevel vil selger ha halv pris av ny pris. Forstår meg egentlig ikke på dem som selger slike klær i det hele tatt. Burde vært gitt bort eller kastet.

Jeg selger endel selv, men ting som har flekker som ikke går vekk i vask, kaster jeg faktisk.. 

Anonymkode: 5aa2d...5a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...