Gå til innhold

Bravofly vil ikke utbetale full pris på flybilletter de avbestilte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte flybilletter via Bravofly. Det kommer vi aldri til å gjøre for et hav av grunner, men det flyet ble i alle fall avbestilt fra flyselskapets side. Vi punget ut 3400+ kr for billettene, og får tilbake dette:

Screenshot_20210928-063443_Opera.thumb.jpg.9401618a777538c0a6ae112f7a0d24a8.jpg

Alternativet var ulike kuponger med en gyldighet på 12 mnd. Det kan da ikke være lovlig, at de bare holder ~550 kr igjen? Hvordan får jeg tilbake pengene mine?

Anonymkode: 555bd...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til. Dette er det ein får når ein reiser med lavpris-selskap.

• Liker 2
Skrevet

Under hvilke betingelser kjøpte du billettene da?

Anonymkode: c8243...99e

Skrevet

Det er ikke lov, men det er uheldigvis ganske vanlig praksis. 

"«Hvis du har bestilt flyreisen via et reisebyrå eller bestillingsplattform, slik som Travellink eller GoToGate, så har du tilsvarende rettigheter ovenfor byrået/plattformen. Hvis flyreisen er kansellert, skal byrået refundere summen du har betalt. Byrået har ikke anledning til kreve gebyr for å utbetale refusjon for reiser som er kansellert. Du har også rett til å kreve refusjon direkte fra flyselskapet, selv om du har bestilt via et byrå."

https://www.forbrukerradet.no/rad-i-forbindelse-med-koronautbruddet/

Bravofly oppererer med gebyr for å håndtere refusjon. 

"6.4. Endring eller innstilling/kansellering av bestillingen gjort av flyselskapet eller flyreiseleverandøren

Dersom flyselskapet eller flyreiseleverandøren innstiller eller endrer flyreisen du har bestilt, kan du ha rett til tilbakebetaling av prisen på flybilletten og/eller annen type økonomisk kompensasjon.

Vi minner deg om at selskapet, i samsvar med artikkel 4.4 i Vilkår og betingelser, kan legge til administrasjonsavgift, med mindre annet er avtalt mellom partene.

Selskapets administrasjonsavgifter vil variere, avhengig av hvilken metode som brukes ved tilbakebetaling:

• Ved bruk av samme betalingsmetode som ble brukt til bestillingen:
  • Dersom du har kjøpt en assistansepakke: ingen administrasjonsavgifter.
  • Dersom du ikke har en assistansepakke: 30 EUR per forespørsel om tilbakebetaling vil påløpe.
  • Mottak av rabattkupong: ingen administrasjonsavgift vil påløpe."

https://www.bravofly.no/vg1/booking/conditionsFlight.action?idBooking=1342793352

Hvis du har bestilt med kredittkort, ville jeg laget en tvistesak med dem der de krever det inn for deg (det jeg har gjort og fått beløpet refundert i sin helhet). Om du har betalt med vanlig kort, er jeg usikker på hva du kan gjøre.

Anonymkode: 1b377...a83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke lov, men det er uheldigvis ganske vanlig praksis. 

"«Hvis du har bestilt flyreisen via et reisebyrå eller bestillingsplattform, slik som Travellink eller GoToGate, så har du tilsvarende rettigheter ovenfor byrået/plattformen. Hvis flyreisen er kansellert, skal byrået refundere summen du har betalt. Byrået har ikke anledning til kreve gebyr for å utbetale refusjon for reiser som er kansellert. Du har også rett til å kreve refusjon direkte fra flyselskapet, selv om du har bestilt via et byrå."

https://www.forbrukerradet.no/rad-i-forbindelse-med-koronautbruddet/

Bravofly oppererer med gebyr for å håndtere refusjon. 

"6.4. Endring eller innstilling/kansellering av bestillingen gjort av flyselskapet eller flyreiseleverandøren

Dersom flyselskapet eller flyreiseleverandøren innstiller eller endrer flyreisen du har bestilt, kan du ha rett til tilbakebetaling av prisen på flybilletten og/eller annen type økonomisk kompensasjon.

Vi minner deg om at selskapet, i samsvar med artikkel 4.4 i Vilkår og betingelser, kan legge til administrasjonsavgift, med mindre annet er avtalt mellom partene.

Selskapets administrasjonsavgifter vil variere, avhengig av hvilken metode som brukes ved tilbakebetaling:

• Ved bruk av samme betalingsmetode som ble brukt til bestillingen:
  • Dersom du har kjøpt en assistansepakke: ingen administrasjonsavgifter.
  • Dersom du ikke har en assistansepakke: 30 EUR per forespørsel om tilbakebetaling vil påløpe.
  • Mottak av rabattkupong: ingen administrasjonsavgift vil påløpe."

https://www.bravofly.no/vg1/booking/conditionsFlight.action?idBooking=1342793352

Hvis du har bestilt med kredittkort, ville jeg laget en tvistesak med dem der de krever det inn for deg (det jeg har gjort og fått beløpet refundert i sin helhet). Om du har betalt med vanlig kort, er jeg usikker på hva du kan gjøre.

Anonymkode: 1b377...a83

Forbrukerrådet.

Anonymkode: 9d1dc...b5f

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode råd! Jeg har meldt inn kravet til dem på epost og tenkte å involvere forsikringen også. Men tvistesak via banken min, DnB, er kanskje like greit? Er det bare en knapp i nettbanken? Jeg har allerede krevd tilbake det mindre beløpet, men vil ha resten også.

Anonymkode: 555bd...c63

Skrevet

Om man bare hadde droppet å bruke lavprisselskap så hadde man sluppet problemet. 

Man slipper også å støtte selskap som driver med rovdrift på sine ansatte og gir dem minst mulig lån. 

Anonymkode: dee45...69a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...