AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #41 Skrevet 29. september 2021 Stå opp for deg selv, ikke akseptere tull fra dem, ha sterke egne grenser. Det er det vi har vi som aldri får problemer med slike folk, for de merker med en gang at dette er en person de ikke kan styre. Anonymkode: 20878...854 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #42 Skrevet 29. september 2021 Du knuser ikke en psykopat. Ikke i forhold til følelser ovenfor deg, ihvertfall. For en psykopat gir en stor faen i deg. Du er en mygg på frontruten hans. Er du ferdig med han, så finner han et nytt offer. Du er forbruksvare. Du er et tilfeldig offer. Du ble ikke valgt fordi du var spesiell. Du kan ikke såre han. Kanskje hvis du knuser favorittspeilet hans, så blir han irritert fordi han må bruke av fritiden sin og pengene sine til å kjøpe et nytt. Anonymkode: f0048...4aa 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #43 Skrevet 29. september 2021 Raven.Writingdesk skrev (3 timer siden): Du har allerede fått gode svar i tråden, og det beste er rådet om å holde deg unna, ikke bry seg og ikke gi psykopaten makt. Du vil aldri klare å «knuse» en psykopat på den måten en psykopat «knuser» andre, rett og slett fordi en psykopat manipulerer følelser hos andre som hen ikke selv har. Du kan alltids «ta makt» i forholdet til psykopaten via å gjøre det samme som hen gjør: ikke bry deg, ikke gi oppmerksomhet, men dette vil ikke «såre» en psykopat ettersom vedkommende uansett ikke har samme følelsesregister som deg. Det «værste» du kan gjøre er å knuse egoet til psykopaten. Det er jo dyrking av eget ego som ofte er motivet til psykopatens handlinger. Men du klarer ikke såre vedkommende slik man kanskje ønsker å gjøre når man ønsker hevn for noe. Å gå inn i en slags psykologisk krig med en psykopat er derfor aldri noe man bør anbefale. Psykopaten vil jo se på dette som underholdning og bekreftelse av seg selv. Vedkommende er også potensielt truende til å gjøre ting langt utenfor «normale» rammer, (sjekk ut gaslighting) og rene løgner som kan være ødeleggelse for et menneske sitt liv. Skal du kaste deg inn i en slik krig bør du dermed også vurdere om du er villig til å bruke de samme metodene som psykopaten gjør. Og med det sagt: Psykopati er et omstridt begrep, men det man kan enes om er at det er ikke en statisk endimensjonal personlighetstype. De fleste av oss har nok større eller mindre grad av psykopatiske trekk. Dermed: Om du bestemmer deg for å gå inn i en mental krig med en psykopat og ta i bruk samme verktøykasse som psykopaten, så er min påstand at psykopaten har allerede vunnet. Du velger da å si ifra deg de delene av deg som hever seg over psykopaten og «vet bedre». Du velger da å gå inn i en krig hvor man bruker bedrag, manipulering, løgn og uriktighet for å skade noen som ikke lar seg skade på den måten du ønsker å skade. Det er dermed en stor sannsynlighet for at du kaster bort ressurser, tid og energi. For ikke å snakke om alle potensielle «casualitys» som kan ende opp med å bli lidende underveis. Du risikerer også at det faller tilbake på deg selv, og det er du som taper ditt gode navn og rykte, fordi andre rundt identifiserer din adferd som «psykopatisk». Rådet er da hev deg over, bruk ressursene på å være det motsatte av psykopat, ha de egenskapene psykopaten ikke har; vær ekte, vær ærlig. Vær redelig. Vær rettskaffen. Utvis empati. Vær lojal mot din indre moral. Og ignorer psykopaten. Ikke gi han makt. Da har du etter min oppfatning vunnet kampen. Ja mange gode svar, takk til deg for et flott svar! Det synes jeg omfavnet hele problemstillingen 100%. Og tusen takk til alle andre for innspill. Jeg har jo ikke noe bevis for at vedkommende er psykopat. Kanskje jeg tar feil. Men jeg ser klare psykopatiske trekk, spesielt fremtredende er mangel på empati, eksploderende atferd over småting, veksle mellom å være tyrann og etterpå verdens snilleste ( lure meg tilbake) og ikke minst helt egen standard for seg selv. Han trenger ikke følge regler. Han klarer heller ikke å være ansatt, da havner han i krig. Mye konflikter. Driver eget firma. Har utøvet vold mot meg og det er min skyld at han blir sånn. Men jeg er sterk og sist gang banket jeg han nesten opp. Tror han ble skremt. Men ja se hva jeg skriver. Må bort fra denne sykdommen. Var sammen med en mann i 11 år før han. Vi hadde våre krangler som alle andre, men kom fort over det. Og han hadde uendelig med empati. Glad jeg fikk med meg den erfaringen før jeg møtte dette svinet. Han derimot er uvenn med eksen og har et kaotisk forhold til barnet sitt. Det var masse røde flagg, men han var verdens snilleste i starten. Jeg ble lurt trill rundt. Utrolig bittert. Jeg er ikke dum og naiv, så disse menneskene kan lure de fleste. Anonymkode: 765f2...41f 8
Gjest Sirisiri10 Skrevet 29. september 2021 #45 Skrevet 29. september 2021 Altså, en ekte psykopat holder man seg så langt unna man bare kan. Det er ikke snakk om at psykopater kun vil ødelegge deg mentalt, men tyr gjerne til vold uten anger og i værste fall drap. Man begynner rett og slett ikke å spille spill med en psykopat, da går det virkelig ille.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #46 Skrevet 29. september 2021 Gray rock Ignorer Stillhet Null kontakt Anonymkode: e6593...727 4
Silva Pluvialis Skrevet 29. september 2021 #47 Skrevet 29. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 12.50): Men da lurer jeg på, for jeg har lest mye om dette og kommet frem til det du sier. Du skrev det så fint oppsummert her at jeg måtte ta screenshot av svaret ditt for å ha dette som huskeregel. Pugge det som mitt mantra. Men jeg lurte på, tror du man kan mestre å leve under samme tak som dem med denne strategien? Aldri forvente noe, ordne alt selv og dermed bli fri fra dem? Kan man kutte dem rent mentalt men bo under samme tak? Jeg mener hvis man ikke forventer noe så blir man vel heller aldri narret inn i deres lille dramaverden uansett? Kun snakke med dem om vær og vind. Tror du det kan gå? Anonymkode: 765f2...41f Nei. De vrir absolutt alt du gjør til at det er galt. Absolutt alt. Til og med helt trivielle ting bruker de til å iscenesette store, endeløse, konflikter kun for å psyke deg ut og kontrollere deg. De kan true deg fordi du må spise, eller straffe deg for at du brukte for lang tid på måltider, bare for å nevne noen håpløse eksempler, de bruker alt mot deg - BARE for underholdningens skyld. Bare fordi de kan, og fordi de synes det er gøy. Bare for å slite ut objektet og kjenne at de selv har overtaket. De er syke, syke individer. Bare hold deg unna, er mitt råd. Endret 29. september 2021 av Gjenferdet 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #48 Skrevet 29. september 2021 Ved å gjennomskue dem, ikke på en konfroterende måte men med blikk eller kommentarer som gjør dem utrygge fordi de mister overtaket. Anonymkode: caf89...d78 3
Poision-Ivy Skrevet 29. september 2021 #49 Skrevet 29. september 2021 Svakheten deres må vel være at de ikke har empati? Du har relasjoner de aldri vil kunne få oppleve. Få dem til å innse hvor fortapte og uendelig ensomme de er?? Eller nei. Det er vel kanskje ondskapsfullt.
Poision-Ivy Skrevet 29. september 2021 #50 Skrevet 29. september 2021 Tap av anseelse er vel en faktor? 🤷♀️ Sosiale forbindelser er jo høyest av alle statusfaktorer nå om dagen? Jeg tror det kunne få dem pissed i alle fall. Dessuten har de vel følelser og opererer masse i affekt. Bare empatien som mangler... Eller ikke???
Nnilm Skrevet 29. september 2021 #51 Skrevet 29. september 2021 Ignorer, kutt ut personen. Jeg har et familiemedlem som jeg til slutt måtte kutte kontakt med, det var løgner, offerrolle og manipulering. Eneste som fortsatt et et problem er å se og høre om at han manipulerer og truer andre familiemedlemmer og «river dem istykker» 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #52 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 4.02): Hva er deres svakheter? De er jo ikke guder, hvordan knuser man dem uten at de klarer å få noe på deg? Er vel noen her som har klart å sette en psykopat helt ut av spill? Hvordan psyke dem ned? Anonymkode: 765f2...41f Etter ti år med en stefar som er psykopat hadde jeg lært meg hvordan han manipulerte. Og så brukte jeg det samme mot han. Men i bunn og grunn ville jeg bare kommer meg vekk. Det er ikke verdt det. Anonymkode: ded35...dad 3
Poision-Ivy Skrevet 29. september 2021 #53 Skrevet 29. september 2021 Men andre kan snitche 😆 og da kan man se det. Kan ikke forestille meg å ikke skulle klare å ta knekken på en person om jeg nå bare gikk skikkelig inn for det 😎#psychoalert🤭
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #54 Skrevet 29. september 2021 De er ikke mennesker, tomme individ uten sjel. De lever på livsgnist ( supply ) fra normale mennesker de egentlig hater, de prøver faktisk og ta over objektet. Anonymkode: e6593...727 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #55 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter ti år med en stefar som er psykopat hadde jeg lært meg hvordan han manipulerte. Og så brukte jeg det samme mot han. Men i bunn og grunn ville jeg bare kommer meg vekk. Det er ikke verdt det. Anonymkode: ded35...dad Men det jeg kan si er at hvis du får en slik som sjef er åpenhet til kollegaer superviktig. Jeg hadde en slik sjef en gang og hun satte kollegaer opp mot hverandre og løy og styra. Jeg gjennomskuet henne og var veldig saklig og åpen til mine kollegaer. Særlig til de hun ikke hadde vist sitt sanne ansikt til. Jeg var heldig her og var kjent som en ærlig og redelig person, så folk trodde på meg. Anonymkode: ded35...dad 4
Poision-Ivy Skrevet 29. september 2021 #56 Skrevet 29. september 2021 Jeg vet ikke med den første der. Det kommer jo an på om de føler seg truffet eller ikke. De er fortsatt mennesker, bare mennesker uten medfølelse for andre... Hvis jeg på en saklig og grundig måte forteller hva en må se etter for å gjøre de samme overvasjonene som jeg, slik at personen kommer i posisjon til å legge merke til det selv, så kanskje.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #57 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De er ikke mennesker, tomme individ uten sjel. De lever på livsgnist ( supply ) fra normale mennesker de egentlig hater, de prøver faktisk og ta over objektet. Anonymkode: e6593...727 Hva mener du med ta over ? At de vil bli som dem samtidig som de hater dem ? Anonymkode: 1841b...548
Poision-Ivy Skrevet 29. september 2021 #58 Skrevet 29. september 2021 Siden det finnes mange sosiopater. Hvor morsomt er det ikke å tenke på alle dem som ytrer seg i slike tråder pg kanskje er en selv? 😆 Uten å vite det selvsagt. Eller tror dere noen virkelig tar på seg identiteten til antagonisten? Som virkelig sier: JEG er den onde 😬🤭 1
Poision-Ivy Skrevet 29. september 2021 #59 Skrevet 29. september 2021 Man må jo gå litt hardere til verks og forårsake noe som påvirker deres verden og liv sånn på ekte. Blottgjørelse, sosial blammage... ALLE har noe som er viktig for dem. Og posisjon og makt, anseelse er noe av det som er viktig for slike mennesker - trodde jeg. Det holder nok ikke med å si at jeg synes de er helt dust, nei.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #60 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva mener du med ta over ? At de vil bli som dem samtidig som de hater dem ? Anonymkode: 1841b...548 De har ikke et indre liv, de er tomme og er derfor forakt og hatefulle mot normale mennesker, samtidig må de ha nf ( livsgnist ) for å fylle indre tomrom og for og overleve. Derfor mange er kriminelle, tar unødvendige sjangser i trafikken, driver med ekstremesport o,l Anonymkode: e6593...727
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå