Gå til innhold

Hva setter psykopater/ sosiopater ut av spill?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke vis følelser. Jeg sa «jeg er ikke redd for deg, dette gjør ikke inntrykk på meg lenger». Det og ignorering hjalp for å få min eksmann til å slutte. 

Anonymkode: 199d7...bd7

Jeg prøver. Men de er eksperter på å irritere. Hadde du noen teknikker for å aldri miste masken? For jeg antar du ofte hadde var nær ved i klikke, de er jo de mest irriterende og provoserende menneskene du møter på. Tar aldri selvkritikk og alt er andre sin skyld, selv når det helt opplagt er de som er synderen. 

Anonymkode: 765f2...41f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver. Men de er eksperter på å irritere. Hadde du noen teknikker for å aldri miste masken? For jeg antar du ofte hadde var nær ved i klikke, de er jo de mest irriterende og provoserende menneskene du møter på. Tar aldri selvkritikk og alt er andre sin skyld, selv når det helt opplagt er de som er synderen. 

Jada. Dette tok meg flere år å klare. 
Gikk i terapi,faktisk. Pust rolig og tenk at han ikke har makt over deg lenger. 

Anonymkode: 199d7...bd7

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men da lurer jeg på, for jeg har lest mye om dette og kommet frem til det du sier. Du skrev det så fint oppsummert her at jeg måtte ta screenshot av svaret ditt for å ha dette som huskeregel. Pugge det som mitt mantra.

Men jeg lurte på, tror du man kan mestre å leve under samme tak som dem med denne strategien? Aldri forvente noe, ordne alt selv og dermed bli fri fra dem? Kan man kutte dem rent mentalt men bo under samme tak? Jeg mener hvis man ikke forventer noe så blir man vel heller aldri narret inn i deres lille dramaverden uansett? Kun snakke med dem om vær og vind. Tror du det kan gå? 

Det tror jeg ikke vil funke dersom man selv er et følelsesmenneske, i alle fall ikke uten å bryte seg selv ned. Sosiopater og narsissister vil alltid ha overtaket så lenge de har deg nær seg, de er eksperter på å oppdage dine triggere og utløse disse når man er på sitt svakeste, eller når man er midt beredt. 

Hvorfor skulle du ønske dette, om jeg får lov til å spørre om det? 

Anonymkode: 54f25...155

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tror jeg ikke vil funke dersom man selv er et følelsesmenneske, i alle fall ikke uten å bryte seg selv ned. Sosiopater og narsissister vil alltid ha overtaket så lenge de har deg nær seg, de er eksperter på å oppdage dine triggere og utløse disse når man er på sitt svakeste, eller når man er midt beredt. 

*minst beredt skulle det stå

Skrevet

At de har mistet makten over deg. At du gir blaffen. Men da må du gjøre det også. Gi faen. Gå videre i livet. De liker å bli elsket, de liker å bli hatet, de liker å bli fryktet. De hater å bli ignorert. Deres største frykt er å være ubetydelig. Når eksen slutter å sende sinte sms tilbake! Når eksen har gått lei, gått videre. Overlatt psykopaten til seg selv så han må finne noen andre å plage.

Anonymkode: f0048...4aa

• Liker 7
Skrevet

De mister all makt over deg dersom du ikke bryr deg om dem.

Anonymkode: 28960...e2b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn i bildet. Blir krig i flere år hvis jeg går. Tror det blir verre..  

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn i bildet. Blir krig i flere år hvis jeg går. Tror det blir verre..  

Hvor gamle er barna? Har du dokumentert noen av kranglene deres? Hvis ikke anbefaler jeg deg å starte å gjøre dette snarest, uten å si noe. Samle opp nok til å eventuelt bevise psykisk vold. Da kan det hende du får full omsorg. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor gamle er barna? Har du dokumentert noen av kranglene deres? Hvis ikke anbefaler jeg deg å starte å gjøre dette snarest, uten å si noe. Samle opp nok til å eventuelt bevise psykisk vold. Da kan det hende du får full omsorg. 

Hvordan dokumenterer man krangler? Filme i skjul?

• Liker 2
Skrevet

Å forlate dem

Anonymkode: 8febf...773

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan dokumenterer man krangler? Filme i skjul?

Lydopptak. 

Anonymkode: 35530...3ec

• Liker 4
Skrevet

Det eneste som virkelig fungerer er å ignorere. Aldri gå inn i diskusjoner, verken muntlig eller skriftlig, uansett hvor mye de prøver å provosere fram en reaksjon. Vær kald og uinteressert. 

Anonymkode: c132e...6f6

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 11.23):

Det er nok sant, jeg hadde kjent mannen i 10 år før jeg fant ut hvem han var, når barnevernet ikke gjorde noe, så tok jeg tak, for ungene sin del som jeg også kjente. Jeg er nok ikke en sosiopat, men hevngjerrig kan jeg være når jeg vet alt han har gjort med andre. 

Rettferdighetsansen er inntakt, å det er ikke rettferdig at en psykopat skal få gjøre hva han vil uten konsekvenser. 

skal love deg at kona mi ikke får gå i samme spor som før, om jeg merker hun føyer seg av gammel vane, så snakker vi ut om det. 

Empati, gjensidighet å respekt for hverandre.

Anonymkode: c3de6...3b9

Kan igjen bare applaudere.

Særlig dette med at du fanger opp og snakker med henne når hun glir inn i gamle spor.

Jeg har ikke tall på hvor mange historier jeg har lest fra menn som ønsker å redde en kvinne fra en psykopat. Men så, når det kommer til stykket, så har de ingen begreper om hva dette konkret vil si, eller hva slags situasjon denne kvinnen faktisk befinner seg i. Svært ofte viser det seg å være en drøm om å være helten, og få prinsessen og halve kongeriket, men uten å måtte gjøre selve jobben. Og dermed ender denne dama opp med enda en mann hun må slite med.

For dette handler om mønster.

Om måter man gjør ting på.

Særlig er det typisk at de mest empatiske og minst harde, er de som ender opp med slike partnere. Og da kommer de ikke ut av det ved å fortsette å ha silkehanskene på. Den eneste måten å komme vekk på er å innta et modus som ekstrem hard og kynisk.

Jeg leser her at du har barn, trådstarter, og da kan du ikke bli værende på sikt.

Jeg kan mer eller mindre garantere deg at det er DEG ungene kommer til å vende seg mot, dersom du lar de bli værende med en psykopatisk mann eller kvinne.

Det er DITT ANSVAR å ta ungene vekk. 

For ikke å snakke om hva som kan skje dersom noen andre finner på å melde til barnevernet og du ikke allerede er i gang med å ta ansvar for ungenes ve og vel.

Samtidig kan det også lønne seg å planlegge en exit slik at du gjør ting i riktig rekkefølge. Ta kontakt med krisesenteret og gjerne en advokat, hør med de om hva de anbefaler. Sørg for å oppføre deg uklanderlig. Dokumentér alt vedkommende gjør som du reagerer på. Får du opptak av dette, supert, gjør du det ikke, så skriv det ned, med dato og klokkeslett. Planlegg fremtiden og sett en dato for når dere skal være ute.

• Liker 7
Skrevet

Har møtt noen psykopater gjennom livet og alle har en ting til felles. De blir utrolig stresset når de forstår at du ser dem for hva de er. Ha minst mulig dialog og la kroppsspråket ditt fortelle at du ikke stoler på dem og ikke tror på hva de forteller. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 8.44):

Hva skal hun gjøre? Det er jo ofte kun barnemor som vet at han er psykopat. Det er der han tyranniserer, og for alle andre er han jo "verdens snilleste". Er jo derfor mange ikke kommer seg unna, de vet at de ikke får felt sin gale partner i rettsvesenet. Kanskje skjer det motsatte, de klarer å manipulere frem at du er den ustabile fordi de har psyket deg så ned. Da velger mange å bli, i frykt for å miste barna helt. Dessverre 

Dette stemmer.

Mitt barn er hos faren sin på samvær. Faren er psykopat, men det er det barne jeg og min familie som forstår. Verken mekler, eller dommer i retten forstå dette. 

Anonymkode: 8a6fa...0be

• Liker 2
Skrevet
On 9/28/2021 at 7:54 AM, AnonymBruker said:

Jeg knakk xen til kona som er psykopat, ødela jobben hans, ødela forholdene, gjorde så både politi og barnevern har han under oppsyn. 

han aner fortsatt ingenting om at jeg står bak, å det kommer han aldri til å få vite. 
han sitter helt alene i huset sitt uten noen form for sosial omgang.

null kontakt er det beste, eller bruke samme middel som dem gjør, men det kan være skummelt.

Anonymkode: c3de6...3b9

Helt sikker på at ikke du er psykopaten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette stemmer.

Mitt barn er hos faren sin på samvær. Faren er psykopat, men det er det barne jeg og min familie som forstår. Verken mekler, eller dommer i retten forstå dette. 

Selvfølgelig skal barn ha samvær med begge foreldrene. Det er deres rettighet og gode.

Og det er IKKE opp til den andre forelderen å bestemme hvem som er psykopat.

Tvert i mot, det er denne hangen til å forsøke å kontrollere andre - «jeg vil bestemme at vedkommende er psykopat og hvis ikke andre er enig med meg så vil jeg bli værende med personen for å verne ungene mine, for å bevise at jeg har rett» - som skaper problemer i første omgang.

Da er det like gjerne en selv som er problemet.

Har man først fått barn med en man er overbevist om at er psykopat så er det å ta ungene med bort fra psykopaten, det første man skal gjøre.

Alt annet kan man skylde seg selv og ikke den man påstår er psykopaten.

«Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.»

Det gjelder også her. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

noen påstår at dersom man aldri gir sånne mennesker noen "oppmerksomhet" i det hele tatt, så gir dem etter hvert opp hele greia = slutter å plage deg. 

problemet med dette er jo selvfølgelig at man egentlig ikke "behøver" å gi dem noen oppmerksomhet, for at de skal forstå at man får med seg all den dritten de holder på med. For eksempel dersom noen forsøker å følge med på ett eller annet TV-program. Så sitter de rett ved siden av deg, bare for å sutre og klage (ekstremt høylydt!) fordi de påstår at hele TV-programmet er helt elendig / tåpelig / forbanna idiotisk, og så videre. Viss nok bare hjernedøde FJOLS som gidder å følge med på slikt søppel, og så videre, og så videre, og så videre. 

du behøver selvfølgelig ikke å gi dem noen oppmerksomhet, for at de skal forstå at du kan høre dem! Med mindre du er både døv og blind, så får du garantert med deg alle disse kommentarene deres! De forstår jo selvfølgelig at du kan høre dem, selv om du aldri gir dem noe som helst oppmerksomhet / kommentarer eller for eksempel øyekast. 

Anonymkode: e0f82...642

Hvis du sitter i samme sofa, så betyr det at du ikke har forlatt psykopaten. Å ikke gi psykopaten oppmerksomhet, innebærer også å FORLATE psykopaten! Samlivsbrudd. Eller avslutte vennskap, om dere kun er venner. Om dere ser TV sammen, så har dere fortsatt en relasjon og kan ikke påstå at du ikke gir han oppmerksomhet. Du skal slette han 100% fra livet ditt!

Anonymkode: f0048...4aa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette stemmer.

Så leit å høre. Det er en forferdelig situasjon. Mager trøst kanskje, men jeg er i samme situasjon. Bare ikke kommet meg bort enda. Men det skal ikke knekke oss. Vi vet hvem som er syk. Jeg leste at før eller siden går disse drittsekkene på en smell. Det tror jeg på. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 4.02):

Hva er deres svakheter? De er jo ikke guder, hvordan knuser man dem uten at de klarer å få noe på deg? Er vel noen her som har klart å sette en psykopat helt ut av spill? 

Hvordan psyke dem ned? 

Du har allerede fått gode svar i tråden, og det beste er rådet om å holde deg unna, ikke bry seg og ikke gi psykopaten makt.

Du vil aldri klare å «knuse» en psykopat på den måten en psykopat «knuser» andre, rett og slett fordi en psykopat manipulerer følelser hos andre som hen ikke selv har. Du kan alltids «ta makt» i forholdet til psykopaten via å gjøre det samme som hen gjør: ikke bry deg, ikke gi oppmerksomhet, men dette vil ikke «såre» en psykopat ettersom vedkommende uansett ikke har samme følelsesregister som deg.

Det «værste» du kan gjøre er å knuse egoet til psykopaten. Det er jo dyrking av eget ego som ofte er motivet til psykopatens handlinger. Men du klarer ikke såre vedkommende slik man kanskje ønsker å gjøre når man ønsker hevn for noe.

Å gå inn i en slags psykologisk krig med en psykopat er derfor aldri noe man bør anbefale. Psykopaten vil jo se på dette som underholdning og bekreftelse av seg selv.  Vedkommende er også potensielt truende til å gjøre ting langt utenfor «normale» rammer, (sjekk ut gaslighting) og rene løgner som kan være ødeleggelse for et menneske sitt liv. Skal du kaste deg inn i en slik krig bør du dermed også vurdere om du er villig til å bruke de samme metodene som psykopaten gjør. Og med det sagt:
Psykopati er et omstridt begrep, men det man kan enes om er at det er ikke en statisk endimensjonal personlighetstype. De fleste av oss har nok større eller mindre grad av psykopatiske trekk.

Dermed: Om du bestemmer deg for å gå inn i en mental krig med en psykopat og ta i bruk samme verktøykasse som psykopaten, så er min påstand at psykopaten har allerede vunnet. Du velger da å si ifra deg de delene av deg som hever seg over psykopaten og «vet bedre». Du velger da å gå inn i en krig hvor man bruker bedrag, manipulering, løgn og uriktighet for å skade noen som ikke lar seg skade på den måten du ønsker å skade. 
Det er dermed en stor sannsynlighet for at du kaster bort ressurser, tid og energi. For ikke å snakke om alle potensielle «casualitys» som kan ende opp med å bli lidende underveis. 

Du risikerer også at det faller tilbake på deg selv, og det er du som taper ditt gode navn og rykte, fordi andre rundt identifiserer din adferd som «psykopatisk». 

Rådet er da hev deg over, bruk ressursene på å være det motsatte av psykopat, ha de egenskapene psykopaten ikke har; vær ekte, vær ærlig. Vær redelig. Vær rettskaffen. Utvis empati. Vær lojal mot din indre moral. 

Og ignorer psykopaten. Ikke gi han makt.

Da har du etter min oppfatning vunnet kampen. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...