Gå til innhold

4-åring som hyler, trass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har 4 åringen hatt mange episoder av noe jeg har sett på som trass. Alt fra påkledning, måltid, leggetid, tv-tid osv er HELT feil og ender opp i et totalt kaos hvor det hyles «Jeg vil ikke! Jeg vil ikke! Jeg vil ikke» av full hals. Og det er absolutt ingenting som fungerer for å roe ned. 

Vi har forsøkt å snakke med barnet, avlede, friste med klistremerker for god oppførsel, la barnet hyle fra seg, blitt streng, forklart at vi andre får vondt i ørene våre osv, sagt barnet kan hyle så mye som det vil i et annet rom, men at her inne (f. Eks stua) vil vi ha det rolig.

Jeg holder rett og slett på å bli gal, og barnet ødelegger for yngre søsken f eks med å holde på slik midt på natta fordi det «Vil ikke sove»…

Er det noen som har noen tips? 🤯

Anonymkode: d18d5...75c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, se på hvordan du selv er for tiden så finner du nøkkelen til oppførselen

Anonymkode: 7bdce...588

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

friste med klistremerker for god oppførsel, la barnet hyle fra seg, blitt streng, forklart at vi andre får vondt i ørene våre osv, sagt barnet kan hyle så mye som det vil i et annet rom, men at her inne (f. Eks stua) vil vi ha det rolig.

Øøøh, klistremerker for god oppførsel? Hyle fra seg uten å veilede?? Bli streng fordi barnet føler? Sende barnet på et annet rom når det har masse følelser?

Kjære snille vene, gå inn i hva som er årsaken og ikke straff henne. Hjelp henne! Vær trygge gode foreldre som står i stormen når hun har utbrudd, veiled henne ut derfra. Anerkjenn følelsene, ikke kast henne på dør!

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å gi henne lukkede valg for å minske utbruddene? F eks " leah, vil du pusse tennene før eller etter du har badet?"  "leah, vil du ha makaroni eller spagetti til middag?" hun er i en alder hvor hun finner sine egne meninger og skal lære å mestre følelser iforhold til dette. Å gi lukkede valg gir henne valgfrihet ved at du gir henne alternativer som er akseptable for deg. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, se på hvordan du selv er for tiden så finner du nøkkelen til oppførselen

Herregud for et bedritent svar. 

Anonymkode: 7ac82...730

• Liker 1
Skrevet

Har en 4 åring selv. 
Når han er vanskelig og nekter å kle på seg feks så viser jeg til at jeg også må ha på meg regntøy  «Da blir ikke den fine genseren min våt når jeg går ut.» 

Om det er valg av tøy så får han noen alternativ å velge mellom. Da er han somregel fornøyd. Feks grønne jakken eller blå jakken. 

Er han helt vrang så må han bli hjemme mens de andre drar ut. Det er kjedelig og han ombestemmer seg fort å kler på seg. 
Han får velge klær selv fra skuffen hver dag. Jeg korrigerer om tøyet ikke passer været. 

Om han hyler hvis han ikke får viljen sin så sier jeg «jeg forstår ikke hva du vil når du hyler sånn. Kom å sett deg sammen med mamma så snakker vi rolig.» så snakker vi om at jeg forstår at kanskje han synes det var dumt at han ikke fikk den tingen eller gjøre noe. Korrigerer han og forklarer på en fin måte. 

Om ingenting hjelper så sier jeg «da går jeg bort hit til du er klar for å snakke med meg.» han trenger noen ganger å være alene for å roe seg ned. 

Har aldri hatt behov for å premiere god oppførsel. Han bruker heldigvis å oppføre seg når vi er blant folk. Han har adhd og autisme - så jeg vet godt hvordan det er å ha et barn med utfordringer 🙋‍♀️

Anonymkode: 6232d...fbe

• Liker 2
Skrevet

Det har nok noe med hvordan du har oppdratt 4 åringen din. Foreldregenerasjonen i dag orker ikke ta kampene, og da går det slik som dette. 

Anonymkode: 6a92a...e87

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har nok noe med hvordan du har oppdratt 4 åringen din. Foreldregenerasjonen i dag orker ikke ta kampene, og da går det slik som dette. 

Anonymkode: 6a92a...e87

Hadde du snakka sånn til ei venninne som spurte deg om råd? Isåfall er du en dårlig person 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Herregud for et bedritent svar. 

I alle dager? Det er snakk om selvrefleksjon. Når barnet vårt utagerer veldig og vi reagerer på en lite mottakelig måte, så eskalerer det. Om barnet plutselig får en dårlig periode så handler det ofte om dynamikken hjemme og foreldrenes respons. Man må se på hva som har endret seg hjemme som gjør at barnet reagerer helt annerledes og «irrasjonelt».

Feks; kjefter mor/far mye mer enn før, småsøsken tar mye fokus, foreldrene reagerer på en måte som overhodet ikke anerkjenner barnets følelser - noe som skaper ekstra mye frustrasjon hos barnet.

Skrevet

Er det det at barnet ditt ikke tåler ordet "nei", eller er det generelt?

Anonymkode: c0a2c...b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...