Gå til innhold

Hvorfor er sigarettrøyking lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I stort sett hele verden er røyking lov. Hvorfor ble tobakk aldri forbudt?

LSD og kokain var også lovlig på et tidspunkt, men senere når man innså skadevirkningen så ble de gjort ulovlige. Hvorfor skjedde aldri dette med tobakk? I noen land. 

Anonymkode: 3c3a2...17b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

LSD og kokain var også lovlig på et tidspunkt, men senere når man innså skadevirkningen så ble de gjort ulovlige. Hvorfor skjedde aldri dette med tobakk? I noen land. Anonymkode: 3c3a2...17b

De vet det vil være for upopulært når en stor del av befolkningen fortsatt røyker daglig eller av og til. Derfor. Prøver de seg vil det bli bråk.

Anonymkode: a0002...415

Skrevet

Fordi nikotinrusen ikke gir endret adferd eller har virkestoff som ikke er forenelige med feks bilkjøring. Det skader bare brukeren selv, ikke folk rundt bortsett fra sjenerende lukt. 

Anonymkode: 38c6c...0e8

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fordi nikotinrusen ikke gir endret adferd eller har virkestoff som ikke er forenelige med feks bilkjøring. Det skader bare brukeren selv, ikke folk rundt bortsett fra sjenerende lukt. 

Eh...hørt om passiv røyking?

Anonymkode: 90f43...923

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Eh...hørt om passiv røyking?

Anonymkode: 90f43...923

Omg!!! Ikke kom her med det pisset der a!!!

• Liker 5
Skrevet

Folk tjener masse penger på at det produseres og selges. 

Anonymkode: 0942a...2ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

LSD og kokain var også lovlig på et tidspunkt, men senere når man innså skadevirkningen så ble de gjort ulovlige. Hvorfor skjedde aldri dette med tobakk? I noen land. 

Anonymkode: 3c3a2...17b

Er forbudt å selge i Bhutan men det er vel ikke er land da…. 

Anonymkode: 298cc...dc5

Skrevet

Kan tenke meg det er fordi så mange røyker. Av eldre folk. Veldig mange som røyka før i hvert fall. Og det ville blitt bråk, som noen andre nevner. Jeg tror nok planen er å prøve å få færre til å begynne å røyke. Fase det ut, også evt komme med et forbud. Eller at så mange ikke begynner etterhvert at det blir slutt på det uansett. Da jeg var ung, var det kult å røyke. Har ikke inntrykk av at det er det nå lenger. Så mulig det bare vil gi seg av seg selv.

Husker da jeg begynte å studere som 20-åring. Vi var den gjengen på røykeplassen. Jeg jobba noen år, og tok videreutdanning i 2019, da var jeg 30. Jeg har endelig klart å slutte å røyke I sommer, men i 2019 røyka jeg. Husker jeg var den eneste som sto og røyka. I hvertfall fra klassa mi. En og annen vaskedame og kantinedame var det, og noen eldre studenter. Men stor forskjell fra hvordan det var 10 år før.

Anonymkode: a9e51...d55

Skrevet

Fordi rusmidler med ble ulovlig pga rasisme.

Anonymkode: 93dbc...317

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor er ikke alkohol ulovlig da?

Skrevet
1 minutt siden, Blod said:

I Norge har vi lange tradisjoner for å bruke alkohol som et rusmiddel til fest og høytid. Det gjør at mange forbinder alkohol med positive opplevelser. Barn ser de voksne skåle med øl og vin når noe skal feires, og russen drikker alkohol for å markere slutten på mange års skolegang.
Slik får barn forventninger til hvordan ting skal feires, og alkohol blir en del av markering av fest og fritid i vår kultur.

Mange liker alkoholrusen og i underkant av nitti prosent av voksengruppa i Norge drikker alkohol av og til.

Selv om bruk av alkohol kan ha både positive og negative konsekvenser, er det et rusmiddel de fleste ønsker å ha tilgang til i Norge.

Siden vi lever i et demokrati, er det ikke politisk mulig å innføre et forbud mot alkohol når flertallet ønsker dette rusmiddelet.

Når det er sagt, så prøver man å begrense skadevirkningene ved alkoholbruk nettopp ved å redusere tilgjengeligheten. Det gjør man ved å ha aldersgrenser på kjøp av alkohol. Man har også avgifter, som øker prisen på alkoholholdige produkter. Vi har Vinmonopol for varer med høyt alkoholinnhold og begrensede salgs- og åpningstider for de som selger og serverer alkohol.

• Liker 1
Skrevet

LSD ble ikke gjort ulovlig pga. skadevirkingen, da LSD er svært lite skadelig i forhold til andre rusmidler som tobakk og alkohol. Hallusinogener som LSD er til og med mindre skadelige enn cannabis o.l.

Anonymkode: 3f4af...58c

• Liker 1
Skrevet
Blod skrev (3 minutter siden):

Det har jo vært forbudt i perioder men med så stor sosial aksept så ender det bare med en enorm illegal industri som de fleste applauderer. I motsetning til narkotika. 

Bedre å ha det lovlig i kontrollerte former som staten kan beskatte og styre med.

• Liker 1
Skrevet
Blod skrev (4 minutter siden):

Historiske tilfeldigheter er selvsagt mye av årsaken bak hva som er lovlig og ikke. Hadde alkoholen kommet som noe helt nytt på markedet i dag, så vet alle hva som hadde skjedd.

• Liker 2
Skrevet

Tobakk er en plante, helt absurd å forby et menneske å innta en plante som kommer fra jorden vi lever på. Nå har riktignok tobakken blitt tilsatt en haug med rare stoffer som er kjemisk fremstilt og sikkert burde rt forbudt, men tobakk har blitt brukt som plantemedisin i mange tusen år.

Anonymkode: 67e87...829

• Liker 1
Skrevet
frekvens skrev (3 minutter siden):

Det har jo vært forbudt i perioder men med så stor sosial aksept så ender det bare med en enorm illegal industri som de fleste applauderer. I motsetning til narkotika. 

Bedre å ha det lovlig i kontrollerte former som staten kan beskatte og styre med.

Chomsky89 skrev (2 minutter siden):

Historiske tilfeldigheter er selvsagt mye av årsaken bak hva som er lovlig og ikke. Hadde alkoholen kommet som noe helt nytt på markedet i dag, så vet alle hva som hadde skjedd.

Vedkommende jeg siterte skrev at grunnen til at tobakk ikke er ulovlig er fordi det ikke endrer adferd og ikke er farlig ift bilkjøring. Når alkohol ikke er ulovlig av den grunn går det jo mot argumentet 

Skrevet (endret)
Blod skrev (6 minutter siden):

Når alkohol ikke er ulovlig av den grunn går det jo mot argumentet 

Historiske tilfeldigheter har jo ikke kun med året å gjøre, Alkohol blei poppulært. Dessuten så sa jeg jo heller ikke at det aldri ville blitt avkriminalisert om det kom på markedet i dag, men det ville nok tatt mange, mange år.

Endret av Chomsky89
Skrevet
Chomsky89 skrev (1 minutt siden):

Historiske tilfeldigheter har jo ikke kun med året å gjøre, Alkohol blei poppulært. Dessuten så sa jeg jo heller ikke at det aldri ville blitt avkriminalisert om det kom på markedet i dag, men det ville nok tatt mange, mange år.  

Ja, men svaret mitt som du svarte på var et spørsmål rettet mot argumentet de kom med.

Skrevet
Blod skrev (Akkurat nå):

Ja, men svaret mitt som du svarte på var et spørsmål rettet mot argumentet de kom med.

Ja, det skjønte jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...