AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Kan noen forklare meg hva mindretallsparlamentarisme er? Har lest på snl men skjønner ikke en dritt... Trenger enkel forklaring 😁 Anonymkode: a013f...fae
Nicathv Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 At man kan danne en regjering som ikke har flertall i parlamentet (Stortinget er det norske parlamentet) F.eks. hvis Ap og Sp danner regjering alene, så vil de ikke ha nok stortingsrepresentanter til å ha flertall. Dermed er de avhengige av å få representanter fra andre partier til å stemme for hvert eneste lovforslag de kommer med. I motsetning til hvis f.eks. Ap, Sp og SV danner regjering. Da har de nok representanter til å ha flertall, og kan lage en avtale seg i mellom om hvilke lover de vil lage, og kan vedta disse lovene uten å måtte søke stemmer fra andre partier. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Nicathv skrev (Akkurat nå): At man kan danne en regjering som ikke har flertall i parlamentet (Stortinget er det norske parlamentet) F.eks. hvis Ap og Sp danner regjering alene, så vil de ikke ha nok stortingsrepresentanter til å ha flertall. Dermed er de avhengige av å få representanter fra andre partier til å stemme for hvert eneste lovforslag de kommer med. I motsetning til hvis f.eks. Ap, Sp og SV danner regjering. Da har de nok representanter til å ha flertall, og kan lage en avtale seg i mellom om hvilke lover de vil lage, og kan vedta disse lovene uten å måtte søke stemmer fra andre partier. Ahh tusen takk! Du reddet meg virkelig. Anonymkode: a013f...fae
Nicathv Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ahh tusen takk! Du reddet meg virkelig. Anonymkode: a013f...fae Bare hyggelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå