Gå til innhold

Vanskelig å slutte i jobben, giftig kollega

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært ca 1/2 år i jobben, jobber i helse. Er så dritt lei, flere faktorer. Mellomleder er ofte sykemeldt, når hun først er frisk og skal på jobb kommer hun kronisk for sent og sier ikke ifra. Alle sitter å venter på morgenmøtet, lurer da på om hun kommer eller er syk igjen.. Når hun først kommer på jobb, gjerne 1-2 timer etter alle andre dukker hun ofte opp i korte skjørt og drar på polet i arbeidstiden, for hun har jo "kontor" må alle vite. Denne tiden blir ikke skrivd opp eller tatt igjen på slutten av dagen slik som alle vi andre må... bruke av sårt opptjent avspasering osv. Samtidig har man da begynt på "hennes" oppgaver da man regner med at hun ikke kommer... Dette er ofte oppgaver som også må gjøres tidlig for å få svar fra diverse tverrfaglige team osv.. Skal sies at hun egentlig skal være på kontor ved behov, og alle vi andre i teamet klør oss ofte i hodet da det ofte ikke er mange arbeidsoppgaver igjen når hun har vært syk da vi andre har unnagjort alt for henne. Allikevel setter hun seg opp på kontordag når hun er tilbake, sitter med privattelefon og koser seg. Chatter og har det gøy. 

Vi ser også i systemet at det ikke blir gjort stort på disse dagene. Vi andre sliter og jobber dobbelt på gulvet samtidig som hun kjører avgårde og bruker et par timer på å kjøpe seg lunsj, shoppe osv... Personen er også svært gifitg og manipulerende, kommer med slemme sarkastiske stikk tross man har gjort det beste man kan... "jasså, så du rakk å gjøre dette men ikke dette? Hva har dere egentlig gjort noe her idag? Hahha" Også har man jobbet rævva av seg i hennes oppgaver...

Dette har pågått en lang stund siden hun har en familiær relasjon til sjefen. Kjenner jeg begynner å bli kvalm av å komme på jobb, det knyter seg og er så sliten nå, på kanten til sykemelding. Nytter ikke si noe heller, da sjefen støtter henne og lager en eller annen unnskyldning til at hun gjør en så god jobb osv, noe vi andre ikke forstår sett ut fra hennes stillingsbeskrivelse og ansvar.. Alle på jobb reagerer men ingen tør si noe da man blir mobbet og spyttet på av sjefen om man gjør det. Orker ikke mer av dette giftige arbeidsmiljøet... Hvordan komme seg videre? Har forsøkt å stille kritiske spørsmål ang. mellomleder men blir bare hånet, er nå redd for en dårlig referanse om jeg slutter. Hva gjør jeg?

Anonymkode: cb6e5...755

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS, det er trist, og det er jo to sider av saken. Ja, det er dårlig og det påvirker din trivsel og din psykiske helse, og da bør du søke etter en ny jobb. Men! Hvordan vet du at det ikke blir verre på den andre jobben? Som jeg ser, er det dessverre ganske vanlig å ha dårlig kollega, dårlig sjef eller dårlig arbeidsmiljø. Et annet spørsmål, har du råd til å si opp nå, økonomisk? 

Anonymkode: bacc8...036

• Liker 1
Skrevet

Finn deg en ny jobb, enkelt og greit. Dere har allerede forsøkt å ta det videre, men sjefen hennes lytter ikke til dere. 

Anonymkode: 28d7d...c9f

Skrevet

Hva sier tillitsvalgt i fagforeninga da?

Anonymkode: 2752e...589

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har vært ca 1/2 år i jobben, jobber i helse. Er så dritt lei, flere faktorer. Mellomleder er ofte sykemeldt, når hun først er frisk og skal på jobb kommer hun kronisk for sent og sier ikke ifra. Alle sitter å venter på morgenmøtet, lurer da på om hun kommer eller er syk igjen.. Når hun først kommer på jobb, gjerne 1-2 timer etter alle andre dukker hun ofte opp i korte skjørt og drar på polet i arbeidstiden, for hun har jo "kontor" må alle vite. Denne tiden blir ikke skrivd opp eller tatt igjen på slutten av dagen slik som alle vi andre må... bruke av sårt opptjent avspasering osv. Samtidig har man da begynt på "hennes" oppgaver da man regner med at hun ikke kommer... Dette er ofte oppgaver som også må gjøres tidlig for å få svar fra diverse tverrfaglige team osv.. Skal sies at hun egentlig skal være på kontor ved behov, og alle vi andre i teamet klør oss ofte i hodet da det ofte ikke er mange arbeidsoppgaver igjen når hun har vært syk da vi andre har unnagjort alt for henne. Allikevel setter hun seg opp på kontordag når hun er tilbake, sitter med privattelefon og koser seg. Chatter og har det gøy. 

Vi ser også i systemet at det ikke blir gjort stort på disse dagene. Vi andre sliter og jobber dobbelt på gulvet samtidig som hun kjører avgårde og bruker et par timer på å kjøpe seg lunsj, shoppe osv... Personen er også svært gifitg og manipulerende, kommer med slemme sarkastiske stikk tross man har gjort det beste man kan... "jasså, så du rakk å gjøre dette men ikke dette? Hva har dere egentlig gjort noe her idag? Hahha" Også har man jobbet rævva av seg i hennes oppgaver...

Dette har pågått en lang stund siden hun har en familiær relasjon til sjefen. Kjenner jeg begynner å bli kvalm av å komme på jobb, det knyter seg og er så sliten nå, på kanten til sykemelding. Nytter ikke si noe heller, da sjefen støtter henne og lager en eller annen unnskyldning til at hun gjør en så god jobb osv, noe vi andre ikke forstår sett ut fra hennes stillingsbeskrivelse og ansvar.. Alle på jobb reagerer men ingen tør si noe da man blir mobbet og spyttet på av sjefen om man gjør det. Orker ikke mer av dette giftige arbeidsmiljøet... Hvordan komme seg videre? Har forsøkt å stille kritiske spørsmål ang. mellomleder men blir bare hånet, er nå redd for en dårlig referanse om jeg slutter. Hva gjør jeg?

Hvorfor gjør dere ikke deres jobb, så blir det synlig at hun ikke gjør sin

• Liker 3
Skrevet

Men TS, er du sikker på at du har den hele og fulle innsikt i alle arbeidsoppgavene denne personen har, hvordan de utføres, og om hun ikke jobber noe hjemmefra? Skjønner ikke hvorfor du drar inn miniskjørt heller, forresten. 

Det finnes mange dårlige mellomledere, men det finnes også en god del folk "på gulvet" som misunner folk som har andre arbeidsoppgaver enn dem, eller ikke forstår at arbeidet ikke kan sammenlignes, inkludert arbeidstid, for ledere eller folk med administrative oppgaver. 

Anonymkode: 9fdb8...221

• Liker 2
Skrevet

Legger til at det selvfølgelig ikke er greit å komme for sent til avtalte møter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men TS, er du sikker på at du har den hele og fulle innsikt i alle arbeidsoppgavene denne personen har, hvordan de utføres, og om hun ikke jobber noe hjemmefra? Skjønner ikke hvorfor du drar inn miniskjørt heller, forresten. 

Det finnes mange dårlige mellomledere, men det finnes også en god del folk "på gulvet" som misunner folk som har andre arbeidsoppgaver enn dem, eller ikke forstår at arbeidet ikke kan sammenlignes, inkludert arbeidstid, for ledere eller folk med administrative oppgaver. 

Vi i teamet sitter med god oversikt, om ikke bedre på gulvet av hva som må gjøres. Så skal vi egentlig rapportere oppover til denne personene slik at vi slipper å stå i alt av de administrative oppgaver som må gjøres samtidig som vi jobber på gulvet med alle dets oppgaver. Jeg elsker min rolle på gulvet og kunne aldri jobbet på kontor, men dette opplegget er så sjukt at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger... Det handler ikke om engangstilfelle, dette er et mønster over lang tid som jeg tviler på er lovlig da personen egentlig ikke skjøter sine oppgaver. I ytterste konsekvens kan man kanskje be om en granskning i hva som har blitt gjort i dokumentasjons-systemet? Slik at det blir synlig?  Det med miniskjørtet kommer egentlig bare på toppen, det er kirsebæret på kaka at personene som skal være et ansikt utad i en helseprofesjon som stort sett aldri er det dukker opp i seksuelt utfordrende klær, forsøker å virke forførende på leger, pårørende osv. framfor å ha fokus på pasientene vi skal ta vare på. Jeg liker miniskjørt og utringing, men synes ikke det hører hjemme i en slik setting der du jobber med personer som er sårbare og trenger hjelp og minst av alt skal minnes på kroppspress i denne sårbare og stressede situasjonen... 

• Liker 2
Skrevet

Spør sjefen hennes hver gang hun ikke dukker opp.  «Hei, vet du om x er syk i dag? Hun er ikke komt så vi lurte på om vi skal begynne å....»

tipper han /hun også blir lei til slutt da. 

Hvis du likevel tenker å slutte kan jo du ta en prat med sjefen. Hva har du å tape da liksom? 

• Liker 2
Skrevet
Tone83 skrev (2 minutter siden):

Spør sjefen hennes hver gang hun ikke dukker opp.  «Hei, vet du om x er syk i dag? Hun er ikke komt så vi lurte på om vi skal begynne å....»

Hvis du likevel tenker å slutte kan jo du ta en prat med sjefen. Hva har du å tape da liksom? 

Det skriver ts om. Dårlig referanse...

Skrevet
Tone83 skrev (Akkurat nå):

Sjefen er aldri der hun heller, og som sagt er hun i en familiær relasjon med vedkommende..  men kan kanskje begynne å ringe hennes sjef igjen for å for å gjøre et eksempel... Takk for tips btw. Føler jeg er så nedsyda i disse mønstrene og denne bobla at jeg ikke ser løsninger lenger devserre...

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skriver ts om. Dårlig referanse...

Trenger ikke nødvendigvis referanse fra et så kort arbeidsforhold.. 

Skrevet

Hvordan kan du vite med 100 % sikkerhet at vedkommende ikke arbeider? Hvordan vet du at vedkommende chatter, går på privat lunsj eller på polet. 

Det er ganske vanlig at ledere arbeider delvis hjemmefra, har møter andre steder enn på avdelingen osv. Sjefen min er som din, kommer sent, stikker tidligere og dukker ikke opp på avdelingen enkelte dager osv. Men jeg vet at han ikke ligger hjemme på sofaen siden vi har delt kalender. Han har rett og slett veldig mange andre oppgaver som vi ansatte på gulvet ikke har særlig innsyn i. Som kanskje heller ikke berører vår avdeling så mye, men bedriften i sin helhet. 

Anonymkode: 28d7d...c9f

• Liker 2
Skrevet

Kanskje bedre å sykemelde seg, ta kontakt med legen, få en pause for så søke videre...

Skrevet

Konsentrer deg om din jobb, ikke at sjefen sluntrer unna og bruker korte skjørt. Det vil alltid være noen med kortere skjørt og som sluntrer mer unna enn deg!! Eventuelt lever et varsel til virksomheten dersom du mener sjefens unnasluntring er alvorlig nok for virksomheten.

Anonymkode: 8de48...d6b

Skrevet

Bytt jobb :) 

Synes det er ganske merkelig at du henger deg opp i skjørtet hennes og vet hva hun gjør hele tiden? 

Anonymkode: 1cf58...7a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bytt jobb :)

Synes det er ganske merkelig at du henger deg opp i skjørtet hennes og vet hva hun gjør hele tiden? 

Anonymkode: 1cf58...7a8

Vel, når man jobber med noen over tid og vet hva som skal gjøres blir det jo veldig synlig hva som gjøres av hvem og evt. hva som ikke gjøres.. Du har vel kanskje ikke jobbet i team før?

Skrevet

Bytt jobb! Det koster dessverre mer enn det smaker å stå opp mot dårlige sjefer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen tips:

1) Snakk med tillitsvalgt om situasjonen. Om du føler deg mobbet/krenket på jobb strider dette imot arbeidsmiljøloven. 

2) Allier deg med flere (?) kolleger og be om et møte med sjefen. Da med tillitsvalgt til stede. Forklar situasjonen. Sjef må da ta et møte med vedkommende, hun må få en advarsel om hun ikke gjør jobben...

3) Innfinne deg i situasjonen enn sålenge, bruk tidligere referanse til ny jobb?

Det er ikke normalt å dra på polet i arbeidstiden...

Anonymkode: b7a4f...6d2

Skrevet

Det er normalt hvis man har fleksitid, å logge ut for å stikke innom polet eller andre steder, hvis man har fleksitid til gode eller har tenkt å jobbe mer på kvelden. Det er det faktisk. 

Selv pleier jeg å avspasere for å dra til frisøren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...