momo Skrevet 29. september 2005 #1 Skrevet 29. september 2005 Vi er det neste året avhengig av og spare en del penger, og fant ut at på en av de punktene vi må spare er på mat. Vi er 2 voksne og 1 barn på 4 år, og vi bruker vel nermere 5000 kr i måneden på mat. Vi kjøper det vi ønsker, vi bruker og rene kjøtt, kylling og fiskeprodukter. Dette er jeg ikke villig til og kutte på. Heller ikke frukten og grønnsakene. Men man må vel kunne bruke mindre penger enn hva vi bruker på mat. Så jeg lurer på hva dere bruker på mat, og om dere har noen tips og komme med.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #2 Skrevet 29. september 2005 Vi er to voksne og bruker 600,- uka på mat = 3600 -4000 i måneden. Det har vært flere tråder om akkurat dette før. Sparetips er vel først og fremst - å bli flink til å utnytte rester og slumper slik at mat ikke kastet unødig - kjøpt frukt og grønnsaker i sesong, unngå de fancy og dyre variantene der billigere duger - kutt ut dyr ferdigmat og lag mer fra bunnen av der det er rimligere - lag deg en samling av gode, men rimlige middagsretter
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #3 Skrevet 29. september 2005 Vi kjøper det vi ønsker, vi bruker og rene kjøtt, kylling og fiskeprodukter. Dette er jeg ikke villig til og kutte på. Heller ikke frukten og grønnsakene. ← Vel, det ligger jo veldig mye penger i akkurat det du ikke er villig til å kutte på da... Ikke at det ikke er viktig med sunn og god mat, men må man spare så må man spare!
Gjest Chica Skrevet 29. september 2005 #4 Skrevet 29. september 2005 Handle inn stort når det er tilbud.
Pasha Skrevet 29. september 2005 #5 Skrevet 29. september 2005 reise over grensen.. men her er man jo avhenig at man bor nærme grensen da.. hvis ikke bruker man mer i tid og bensin enn hva man faktisk tjener inn
Veslejenta Skrevet 29. september 2005 #6 Skrevet 29. september 2005 Skriv handleliste og hold deg til den. Planlegg det som skal spises for hele uka, slik at grønnsaker og andre ting blir brukt opp dagen etter og ikke blir liggendes i kjøleskapet og råtne. Slike rester kan for eksempel brukes i pytt i panne, risotto, etc.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #7 Skrevet 29. september 2005 Jeg er single og bruker 4500,- på mat/drikke i måneden. Jeg handler ofte i Sverige slike varer som du sier: kyllking, karbonadekjøtt og fisk. Vin kommer utenom dette budsjettet, ca. 800,- i måneden på vin. Det er skikkelig dyrt i Norge, det er helt klart!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #8 Skrevet 29. september 2005 Veslejenta, tror kanskje ditt tips om og lage handleliste for hele uka og holde seg til den var et godt tips, for vi småhandler mye og ender alltid opp med mye som ikke var planlagt. Ellers så reiser vi en tur til sverige annenhver måned og hamstrer kyllingfilet, bor ikke mer enn 1 time unna. Ellers kan jeg nok prøve og kutte litt på frukt, da jeg kjøper mye eksotisk frukt som er en del dyrere. Skal bli spennende og se framover hvordan det går, og hvor mye vi klarer og spare. Har nok og en del dyrere merker jeg kjøper framfor andre. En ting jeg ikke klarer og gi opp det er lambi dopapiret mitt. Men man får kjøpt de i økonomipakning på rema da.
Gjest Gjesten Skrevet 29. september 2005 #9 Skrevet 29. september 2005 -Bak brød selv, mye å spare og mye mer mat! -Ris, pasta, nudler fra first price er billig, men bra -kjøp stort, mange steder kan man feks få fersk fisk til veldig lav pris (vanlige butikker med ferskvaredisk) -kjøp kjøttdeig fra firstprice, like god som vanlig, men 1/3 av prisen. Sil av fettet om du vil ha det sunnere, lag lasagne etc fra bunnen -kos dere i helgene, men spis mer "kjip" mat ellers -lag feks pannekaker fra bunnen istedet for ferdigposer Du kan jo også spare inn på andre områder, first price produkter der det er mulig, feks bomull, håndsåpe, skyllemiddel, mye å spare og like bra!
Smørblomsten Skrevet 29. september 2005 #10 Skrevet 29. september 2005 Sparer jo en del på å kjøpe billigmerkene fremfor de kjente/dyre merkevarene da. Men NOEN merker 'må' man jo bare ha i orginalmerket, et eks for meg er Idun ketchup og ikke noe ukjent merke der nei... Prøv ut de forskjellige billigmerkene og forkast de du ikke liker... Spaghetti f.eks må vel ikke være det dyreste merket.... Synnøve Finden er en god del billigere i kilopris på ost f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #11 Skrevet 29. september 2005 Jeg er single og bruker 4500,- på mat/drikke i måneden. Jeg handler ofte i Sverige slike varer som du sier: kyllking, karbonadekjøtt og fisk. Vin kommer utenom dette budsjettet, ca. 800,- i måneden på vin. Det er skikkelig dyrt i Norge, det er helt klart! ← Innebærer denne summen også turer ut på restaurant, snop osv, eller er det KUN mat/drikke kjøpt til huset?
miss77 Skrevet 29. september 2005 #12 Skrevet 29. september 2005 Skriv handleliste og hold deg til den. Planlegg det som skal spises for hele uka, slik at grønnsaker og andre ting blir brukt opp dagen etter og ikke blir liggendes i kjøleskapet og råtne. Slike rester kan for eksempel brukes i pytt i panne, risotto, etc. ← Støtter den! Var en periode flinkt til å lage middagsliste for én uke av gangen og hadde storhandling på fredager. Matbudsjettet da var nesten det halve av hva det er nå. Nå er jeg stort sett innom butikken etter et eller annet daglig, og havner fort ett par ting ekstra i handlekurven. Prøver også å ha med niste til lunsjen hjemmefra i stedet for å gå i butikken å handle inn ferskt brød å pålegg. En 50-lapp her og en 50-lapp der blir fort penger....
momo Skrevet 29. september 2005 Forfatter #13 Skrevet 29. september 2005 Ett av problemene mine og er vel at jeg slanker meg og har derfor lagt om kostholdet mitt. Det vil si at mye billigprodukter går ut der. Ellers er jeg litt sær i matveiene, har favoritt merker for det meste, men får vel teste ut billigmerkene og.
Kittykat Skrevet 30. september 2005 #14 Skrevet 30. september 2005 Kutt ut de dyre produktene og kjøp de billige ( inkluderer kjøtt og frukt ). Bruk rester. Handle inn stort når det er tilbud på matvarer. Lag handleliste. Kutt ut abonemment på blader, aviser, bøker o.l. Og kjøp inn kun det dere trenger. Ikke la andre ting "uheldigvis" havne i handlevognen. Vi handler for det meste billige merker som first price. Det er kun enkelte ting vi kjøper kjente varemerker på og det er kjøtt, pålegg, ost, sjokoladepålegg, drikke, og noen ting til. Men det er ikke så dyrt og kjøtt handler vi inn når det er på tilbud, så det er sjelden vi kjøper kjøtt til "originalpris". First price f eks, fører mange varer som pasta, brød, pålegg, frukt, poteter, saft, juice, vaskemiddel, hygieniske artikler, bleier m.m. Det samme gjør Coop. Og de er fullt brukbare og like gode som de kjente varemerkene. Vel, utenom shampooen da. Den synes jeg er litt udugelig å bruke. Men ellers så er alt i helt tipp topp stand. Man må fire på kravene litt når man vil spare
gaja Skrevet 30. september 2005 #15 Skrevet 30. september 2005 Når det gjelder fisk og kjøtt kan man spare mye på å kjøpe frossenvarer framfor å gå i ferskvaredisken. Frossenfisken har dessuten ofte bedre kvalitet enn den som har ligget og gjæret i ferskvaredisken en ukes tid Frossen importkjøttdeig koster bare 14 kr/pakka... I store deler av Norge kan man også fiske selv Da blir det ferskt og godt
Nella Skrevet 30. september 2005 #16 Skrevet 30. september 2005 Sverige er fint og Svarige har MYE mer billig mat enn bare kjøtt. Gå å se litt i hyllene eller søk opp noen sverigetråder i forumet. Og dra en gang i mnd i stedet. Handleliste. Og ang det med slanking. Har lagt om kostholdet selv og kan ikke si det koster meg så mye mer. Mindre penger i brus, potetgull, ferdigpizza og andre ferdigretter. Byttet ut med reine produkter og mer grønnsaker. Det lille det evnt er er det helt klart verdt og en helseinvestering.
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2005 #17 Skrevet 30. september 2005 Det er vel en myte at sunn mat er så mye dyrere enn usunn. Nå har jeg hatt det fryktelig travelt i den siste tiden, og har spist endel ferdigprodukter, noe jeg knapt gjør til vanlig. Og jeg bruker MYE mer penger på mat enn tidligere.
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. september 2005 #18 Skrevet 30. september 2005 (endret) Å planlegge innkjøp og bruke opp rester sparer man mye på. Så bør man også sørge for at man har en litt romslig fryser, da kan man kjøpe inn stort på tilbud og fryse ned det man ikke bruker med en gang. Bla bør man lese de ulike tilbudsbladene butikkene sender ut, og skrive handleliste med tanke på hva som er på tilbud. Tørrvarer, hermetikk og tings som kan fryses handler man inn stort av. Følger man litt med på dette blir det faktisk overflødig å dra på svenskehandel for matens skyld. Så lønner det seg feks å kjøpe en sånn 3-5 kilos pakke med storfekjøtt, og kutte opp denne selv i biffer, biffstrimler, grytekjøtt osv, og fryse dette også ned. Så lønner det seg også å teste ut billigvarene, som First Price, Coops egne varer osv. Veldig inviduelt hva folk liker, så man må prøve dem selv. Mange av disse varene er like gode eller bedre enn de andre også. Endret 30. september 2005 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #19 Skrevet 30. september 2005 Måtte bare nevne at makrell i tomat fra first price er veldig god. To passe store bokser til under 10 kr (Veldig praktisk siden jeg aldri setter den åpnede boksen inn igjen i kjøleskapet). Har alltid sverget til stabburet sin, men nå kjøper jeg bare first price. Kanskje ikke det store innhugget i matbudsjettet, men...
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #20 Skrevet 30. september 2005 Innebærer denne summen også turer ut på restaurant, snop osv, eller er det KUN mat/drikke kjøpt til huset? ← Mat og drikke til huset. Jeg lager ordentlig middag og har varmlunch hver dag (lager selv). Mat og drikke koster jo veldig mye i dette landet da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå