Gjest Gratinara Skrevet 27. september 2021 #81 Skrevet 27. september 2021 Ta en tur på naturhistorisk museum og la evolusjonen synke inn i ditt sinn TS. Her er det mye nyttig info i henhold til problemstillingen du ønsker å drøfte..
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #82 Skrevet 27. september 2021 Du kunne heller kalt overskriften 'det er ikke slemt å skremme duer', fordi du virker ikke særlig interessert i å høre andres mening om saken. Du virker kun interessert i å overtale andre om at det er greit å skremme duer. Anonymkode: 39a10...adb 16
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #83 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg ser ikke noe galt i at et lite barn løper etter voksne duer. Kommentarfeltet gjenspeiler en pågående trend i samfunnet: dyr settes høyere enn mennesket.. Det verdisynet er absurd og forkastelig for meg. Måtte jeg valgt mellom å redde min hund eller et barn jeg ikke kjenner, ville jeg selvsagt reddet barnet. Uavhengig av hvem det var. Dette scenarioet har jeg diskutert med flere, og skremmende mange oppgir at de ville prioritert kjæledyret sitt foran en ukjent femåring. Skremmende! Så nei, at en 4-åring løper etter et par duer er ikke like ille som at en bjørn torturerer moren min. Ingen duer ble skadet her. Anonymkode: a0642...ca2 Jeg ser ikke noe galt i at en mann med kniv løper etter voksne folk..... 🙄 Hvem avgjør hvem som er høyere på rangstigen?? Dyr settes ikke høyere enn mennesker, selv om TS sin 4-åring ikke får skremme dem.... Vi er ikke verdt mer enn dyr, men i en nødsituasjon sier det seg selv at vi redder "oss selv". Dette har ingenting med spørsmålet til TS å gjøre.... ---------- At noen føler dyr trenger mer beskyttelse enn mennesker, kommer av at andre egoister av mennesker tror de kan behandle dyr som møkk! Anonymkode: 0c90d...602 12
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #84 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Da hadde jeg tenkt "der har vi en lite psykopat". Jeg husker selv jeg likte leke med meitemark da jeg var liten. Men jeg var forsiktig med dem. En dag hadde jeg samlet jord i en eske og hadde en meitemark i den. Viste den til nabovenninna mi, hvorpå hun plukker den opp og drar den i stykker. Jeg var 4 år, men ble like fullt sjokkert og opprørt over at hun kunne gjøre noe sånt. Det stred iallfall i mot alle mine instinkter og jeg ble rimelig overrasket over hennes totale likegyldighet. Anonymkode: 7d1a3...117 Psykopat faktisk, Det er mer skummelt at du går rund å gir det "stemplet" til barn. Anonymkode: 74814...069 5
Kenelz Skrevet 27. september 2021 #85 Skrevet 27. september 2021 Skremme BETYDNING OG BRUK 1 gjøre (plutselig) redd, forskrekket ; inngi frykt ; forskrekke | jf. lettskremt Svar: Ja. Det er slemt å skremme dyr og mennesker / påføre frykt. 9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #86 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo ikke å plage dyr å løpe i en park der det tilfeldigvis er duer som må flytte seg. Skal man lære barn å flytte seg for duer!? Gjør du det? Går du rundt duer for å gi de plass? ts Anonymkode: 25369...f34 Når man løper inn i en flokk, gjerne om og om igjen, så er det ikke greit. Og, gi ungen din oppdragelse og lær den om respekt for bla dyr. Anonymkode: c5e88...ae2 12
Silva Pluvialis Skrevet 27. september 2021 #87 Skrevet 27. september 2021 Christina Aguilera skrev (3 timer siden): Nei det gjorde ikke barnet ditt, du skrev at barnet ditt løp etter dem med hensikt for å skremme dem fordi han synes det er gøy. Du bryr deg åpenbart ikke om følelsene til disse duene. At du lærer barnet ditt at det er ok å skremme dyr er jo grunn nok i seg selv til å melde deg til barnevernet. Og umoden er du i språket ditt også. Flaut! Enig i at man ikke skal skremme fugler, eller andre dyr forøvrig, men melde til barnevernet?? Jeg tror barnevernet hadde fått seg en god latter og henlagt saken før de hadde åpnet brevet om noen hadde blitt meldt fordi barnet løp etter fugler… ærlig talt! 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #88 Skrevet 27. september 2021 4 år er gammelt nok til å lære å ta hensyn til andre som lever Anonymkode: 509b7...91f 18
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #89 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde du kjeftet på meg for dette hadde jeg bedt deg dra til helvete. Jeg fikk kjeft fordi mitt barn løp rundt på lekeplassen der det tilfeldigvis var duer. Ba vedkommende drite og dra. Dette tåler duene helt fint. Anonymkode: 90cc0...306 Man skjønner jo allerede hva slags menneske du kommer til å oppdra. Anonymkode: c5e88...ae2 17
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #90 Skrevet 27. september 2021 Greia er at en fire åring ikke skjønner forskjell på en due og hvilket som helst annet dyr. Duene tåler sikkert at et barn løper imot dem, men det gjør kanskje ikke en hund, katt, kaniner eller hester osv. Det er jo ingen som liker å bli løpt mot, bare se for deg selv at det kom en lang kjempe spurtende mot deg. Dyr blir ikke mindre redde enn mennesker, de skvetter og kjenner redsel på samme måte som oss. Du forvirrer 4 åringen veldig om den får lov å løpe etter duer, så skal hen få kjeft for å løpe etter en katt. Anonymkode: 7709c...154 9
Christina Aguilera Skrevet 28. september 2021 #91 Skrevet 28. september 2021 Gjenferdet skrev (54 minutter siden): Enig i at man ikke skal skremme fugler, eller andre dyr forøvrig, men melde til barnevernet?? Jeg tror barnevernet hadde fått seg en god latter og henlagt saken før de hadde åpnet brevet om noen hadde blitt meldt fordi barnet løp etter fugler… ærlig talt! Mente det ikke seriøst, men mer for å få frem et poeng. Viktig å ikke ta alt man leser så bokstavelig
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #92 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange av svarene i denne tråden vitner jo om at mange ikke klarer å ta innover seg det større bildet og det faktum at andre levende vesener kan kjenne frykt og smerte. Dette vitner jo også om et veldig jeg-sentrert livssyn som ikke ganger menneskeheten på sikt. Dette er urovekkende men ikke sjokkerende... Anonymkode: ed5f8...09f Det klarer jeg fint å ta inn over meg, men at byduer kjenner frykt eller smerte av å flytte seg for en 4 åring i et par sekunder for så å lande igjen, det tror jeg hverken gir de frykt eller smerte. Da hadde de ikke bodd i byen. ts Anonymkode: 25369...f34 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #93 Skrevet 28. september 2021 Alvorlig talt, dere som begynner å nevne barnevernet? Skam dere! Misbruk av bv’s ressurser på det groveste. Ingenting i innlegget til ts vitner om omsorgssvikt på noen som helst måte! Ro dere kraftig ned, seriøst! Anonymkode: 5b7a4...261 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #94 Skrevet 28. september 2021 Det er en gjengs oppfatning blant mine venner og nærmeste familie at man ikke burde skremme duer for moro skyld. Dette har blitt kommentert mange ganger av mange ulike venner. Jeg opplever at folk dømmer folks moral dersom de tillater at duer blir jaget. Jeg ser på svarene dine, TS, at du egentlig ikke ønsker å endre mening. Det virker ikke som om du tenker at duene opplever hverken stress eller ubehag av å bli jaget. Det kan jo forklare hvorfor du syns det er ok å jage dem. Jeg tenker at vi egentlig ikke vet om de blir stresset og da bør man la være. Barn har ikke helt ferdigutviklet empati og moralsk kompass og det å ikke jage duer kan jo være et ledd i det å utvikle empati. Anonymkode: 66699...963 14
Ulrikke Skrevet 28. september 2021 #95 Skrevet 28. september 2021 Har ikke lest alle svarene her, men hvorfor i all verden ønsker du å formidle til ungen din at det er greit? Det er stor forskjell på at de må flytte seg fordi man går dit man skal og at noen aktivt oppsøker dem for å få dem til å flytte seg. Kanskje ikke for duene, men for utvikling av empati og forståelse for andre levende skapninger for ungen. Ingen av ungene her har fått lov til det, og ikke har de ønsket det heller såvidt jeg kan huske. Yngste er 15 nå. Vi har dyr hjemme, så empati og omsorg for dyr har de fått inn fra dag 1.... Jeg tenker ikke så mye på om duene blir redde eller ikke, men mer på at ungen lærer at det er greit å forstyrre dme bare fordi han synes det er gøy. Er det ok å plukke vinger og bein av insekter også, bare for moro skyld? Ikke sikkert barn skjønner forskjellen.... 16
Rosa Dartle Skrevet 28. september 2021 #96 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er jo ikke å plage dyr å løpe i en park der det tilfeldigvis er duer som må flytte seg. Skal man lære barn å flytte seg for duer!? Gjør du det? Går du rundt duer for å gi de plass? ts Anonymkode: 25369...f34 Jeg synes ikke det er greit at ungene våre får lov til å skremme dyr. Har selv en på 4 år som liker å fly etter dem, og sier alltid i fra. Skjønner jo at det er artig, men er faktisk vi foreldre som må lære dem at det ikke er greit. Vil ikke kalle det direkte plaging, men det er jo ikke ok å skremme dyr og fugler heller. En ting er at fugler passer seg når vi går vanlig bortover fortau, noe annet er at de rett og slett blir skremt hvis unger flyr etter dem. Synes det er bra at hun sa ifra, og er glad folk faktisk gidder å bry seg. Synes også hun gjorde det på en bra måte ved å si ifra til dere framfor ungen. Det er jo dere voksne som må ta ansvar for barnet. 11
Rosa Dartle Skrevet 28. september 2021 #97 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det klarer jeg fint å ta inn over meg, men at byduer kjenner frykt eller smerte av å flytte seg for en 4 åring i et par sekunder for så å lande igjen, det tror jeg hverken gir de frykt eller smerte. Da hadde de ikke bodd i byen. ts Anonymkode: 25369...f34 Altså, de er jo der de finner mat. Og det er ikke bare din fireåring som bor i byen. Hvis alle foreldre hadde syntes det var greit og ikke sa ifra til ungene våre, så er det klart at det ville medført stress for fuglene. 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #98 Skrevet 28. september 2021 Når moren mangler empati for dyr, og mener det er greit å skremme duer da duene selv har bestemt å bo i byen (😂)da er det åpenbart at hun ikke klarer å lære empati til sin sønn. Det er ikke alle som klarer foreldreoppgaven. Det er derfor vi har bøller på skolen, og mennesker som mangler all empati rundt oss. De har rett og slett aldri lært seg de grunnleggende tingene i livet av sine omsorgspersoner. Det går i arv. Anonymkode: 2d2c7...b0a 20
anonym 4545 Skrevet 28. september 2021 #99 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Duer er skadedyr i byer. De er intelligente og oppholder seg der og tilpasser seg mennesker på grunn av tilgangen til mat, og slipper å bygge reir. De er late. Det har vært slik siden tidenes morgen at unger løper etter dem og gamle forer dem. Sånn sett er det jo de eldre som er idioter,som øker bestanddelen (som allerede er for høy og et problem). At unger løper etter dem fordi det er spennende at de er nær og flakser og er fint å se på. Finnes det ikke noe ondt i. Hadde bare sagt "hold kjeft" og ikke brydd meg. Det er en fase, se har gjort det og duene vet at de ikke er i fare. Anonymkode: b519e...c65 😀
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #100 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det klarer jeg fint å ta inn over meg, men at byduer kjenner frykt eller smerte av å flytte seg for en 4 åring i et par sekunder for så å lande igjen, det tror jeg hverken gir de frykt eller smerte. Da hadde de ikke bodd i byen. ts Anonymkode: 25369...f34 Da kjenner du ikke til fuglers kroppsspråk. Tenk tilbake til da du var barn, hadde du et familiemedlem som kilte deg selv om du sa stopp, og hele kroppsspråket ditt sa at du mislikte situasjonen? Og hvis personen ble irettesatt for å ha fortsatt selv om du sa stopp forsvarte seg med at "men hun likte det jo, for hun lo. Hadde hun grått hadde jeg sluttet med en gang"? Latter er en refleks, ikke en reaksjon, og den kommer selv om barnet misliker å bli kilt. (Jeg har ikke møtt en eneste person som har sagt at de ikke har hatt en slik opplevelse i oppveksten, enten var de den som kilte, eller så var de den som ble kilt.) Slik er det med fugler også. De viser med hele seg at de misliker å bli skremt og jaget rundt, de flakser, de peser, de strammer seg opp og blir vaktsomme, men reaksjonen er å "le" i stedet for å flykte. Når du blir konfrontert med oppførselen forsvarer du deg med at "så redde kan de ikke være, for da hadde de ikke kommet tilbake til samme sted", altså er du i samme situasjon som de som fortsetter å kile et barn fordi det "ler" i stedet for å gråte. Jo, de blir så redde av å bli jaget, det påfører dem smerte og stress, det er fakta. Hvorfor kan du ikke være så ærlig å si at det er greit for deg at 4-åringen din påfører fulger smerte og stress, i stedet for å bortforklare det med at du tror ikke de blir redde, skremte? Anonymkode: 0f916...4e3 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå