Gå til innhold

Leie ut borettslagleilighet, men ikke bodd her i 1 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å leie ut min borettslagsleilighet. Flyttet hit i juni og bor her nå siden jeg pusser opp, men planen er å leie den ut fra februar. Kan jeg få godkjenning av styret til å leie den ut selv om jeg ikke har bodd her i 1 år? For loven sier:

Etter burettslagslova § 5-5 kan en andelseier som har bodd i andelen i minst ett av de to siste årene leie ut hele sin andel i inntil tre år. Etter denne bestemmelsen må imidlertid slik utleie godkjennes av styret. Hvis styret ikke godkjenner utleie må det være saklig begrunnet i leietakerens forhold.

Men jeg har ingen planer om å bo her i 1 år pga. jobb så må jeg flytte. Men nå er jeg usikker på om jeg får leid den ut. Noen erfaringer?

Anonymkode: afecd...7ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mange styrer som innvilger en søknad om bruksoverlating før det har gått et år men du kan jo prøve. I verste fall får du avslag og må vente eller vurdere om du skal selge. Hvis du skal ha en utleieleilighet bør du kjøpe i et sameie, der er det ikke tilsvarende regulering.

Anonymkode: fd872...c9f

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mange styrer som innvilger en søknad om bruksoverlating før det har gått et år men du kan jo prøve. I verste fall får du avslag og må vente eller vurdere om du skal selge. Hvis du skal ha en utleieleilighet bør du kjøpe i et sameie, der er det ikke tilsvarende regulering.

Anonymkode: fd872...c9f

Takk for godt svar. Så styret kan altså godkjenne selv om?  

Endret av Palmetreet
Skrevet
4 hours ago, Palmetreet said:

Takk for godt svar. Så styret kan altså godkjenne selv om?  

Ikke meg du spør, men Ja det kan de

Anonymkode: 50f97...6be

• Liker 1
Skrevet

Dersom du midlertidig ikke kan bruke boligen på grunn av jobb annet sted, har du rett til å leie ut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...