Gå til innhold

Før helt angst.. redd for koronavaksine OG evt smitte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet at fhi anbefaler vaksinen til gravide.. og ja, jeg er jo mer redd for å bli smittet. Samtidig føler jeg meg så tvunget til å vaksineres, og kommer til å være redd for evt ting som skjer med barnet. Jeg er overhode ikke glad for at samfunnet åpner igjen, og at folk slutter å være forsiktige. Vurderer å spørre om sykemelding, siden jeg jobber med mennesker i helsevesenet

Anonymkode: 43ff5...40b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er takket være oss vaksinerte at samfunnet har åpnet opp. Feigt å sitte på sidelinjen, ta vaksinen! 

Forhåpentligvis ingen oppegående lege som sykmelder på dette grunnlaget. 

Anonymkode: 353c6...886

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er takket være oss vaksinerte at samfunnet har åpnet opp. Feigt å sitte på sidelinjen, ta vaksinen! 

Jeg hadde tatt vaksinen dersom jeg ikle var gravid.. tenker kun på barnet. Er du gravid?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde tatt vaksinen dersom jeg ikle var gravid.. tenker kun på barnet. Er du gravid?

Ja, er gravid og tok vaksinen i mai/juni. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var også veldig skeptisk da de anbefalte vaksinen til gravide i frykt for ukjente bivirkninger for barnet, så jeg skjønner deg. Jobber også i helsevesenet og har barn både på skole og bhg. Er derfor utsatt for økt sjanse for smitte. Etter å ha lest meg opp på studier som er gjort andre steder i verden, så bestemte jeg meg for å ta vaksinen da det foreløpig er påvist mange flere bivirkninger for mor og barn av corona enn av vaksinen. Er 30 uker på vei, har tatt dose 1 og skal ta dose 2 denne uka. Angrer ikke og føler meg trygg(ere). Tar selvsagt fortsatt forholdsregler som sosial avstand osv. Jeg har hørt at gravide kunne få svangerskapspenger før da vaksinen ikke var anbefalt oss, men siden FHI har snudd, så har jeg hørt at frykt for smitte ikke er gyldig grunnlag lenger. Lykke til med avgjørelsen :)

• Liker 3
Skrevet

Skjønner deg godt, jeg venter også med å ta vaksinen da det faktisk er så og si null forskning på hvordan vaksinen påvirker barnet. Forståelig at den informasjonen ikke eksisterer, da vaksinen ikke har vært tilgjengelig så lenge. Men er ikke en risiko jeg vil ta. Tenker å ta den i januar når barnet er født. Vet ikke hvordan det er med sykemelding, men skader ikke å høre med legen om det er noe som bekymrer deg. Jeg har en jobb hvor jeg har mulighet til å holde avstand til folk, så føler ikke samme behovet. 

Anonymkode: 799d0...6e6

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns i alle fall at det er totalt uansvarlig både med tanke på fosteret og med tanke på at du jobber i helsevesenet (!) å ikke vaksinere seg - du risikerer både din egen, barnets, og andre menneskers helse. Om du ikke skal isolere deg fullstendig fram til fødsel (og da får du ta permisjon uten lønn eller noe, ikke sykemelding på skattebetaleres regning!) så er det riktige valget vaksine.

Anonymkode: b00c9...6dd

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns i alle fall at det er totalt uansvarlig både med tanke på fosteret og med tanke på at du jobber i helsevesenet (!) å ikke vaksinere seg - du risikerer både din egen, barnets, og andre menneskers helse. Om du ikke skal isolere deg fullstendig fram til fødsel (og da får du ta permisjon uten lønn eller noe, ikke sykemelding på skattebetaleres regning!) så er det riktige valget vaksine.

Anonymkode: b00c9...6dd

Er ikke totalt uansvarlig når man rett og slett er redd! Fordi om ikke du er det, så er det ikke dermed sagt at ingen andre er det. Fy søren for en holdning, blir uvel av det der!

• Liker 8
Skrevet

Er så mange fjerne vaksinerte folk som tror at de uvaksinerte utsetter andre for mer smitte enn de vaksinerte. Er jo like smittsom om du er vaksinert eller ikke! Det som er synd med uvaksinert er at deres risiko for å bli dårlig er større og derfor økes innleggelser på sykehuset. Grunnen til vaksinen er ikke for å få bort pandemien, den vil forbli her dessverre men man vil få mindre press på sykehusene og helsevesenet! Vaksinen er frivillig, punktum! Når man i tillegg er gravid så er det sunn fornuft å være skeptisk begge veier, både på vaksinen og det å være uvaksinert og få corona! Jeg står i samme situasjon. Er i første trimester og dermed ikke kvalifisert for første vaksine enda! Er det rart man er redd med gjenåpningen og folk som går bananas nå. Vi er dessverre en sår gruppe som står midt i mellom og ser på, et vondt dilemma! 

Anonymkode: b3235...c1b

• Liker 6
Skrevet
Lilje blomst skrev (25 minutter siden):

Er ikke totalt uansvarlig når man rett og slett er redd! Fordi om ikke du er det, så er det ikke dermed sagt at ingen andre er det. Fy søren for en holdning, blir uvel av det der!

Skulle alle tenkt slik, hadde samfunnet fortsatt vært stengt ned. Alle er redd, men vi har ALLE er felles ansvar for å få samfunnet opp på bena igjen. Ta den pokkers vaksinen. 

• Liker 4
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Usmakelig! 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Er så mange fjerne vaksinerte folk som tror at de uvaksinerte utsetter andre for mer smitte enn de vaksinerte. Er jo like smittsom om du er vaksinert eller ikke! Det som er synd med uvaksinert er at deres risiko for å bli dårlig er større og derfor økes innleggelser på sykehuset. Grunnen til vaksinen er ikke for å få bort pandemien, den vil forbli her dessverre men man vil få mindre press på sykehusene og helsevesenet! Vaksinen er frivillig, punktum! Når man i tillegg er gravid så er det sunn fornuft å være skeptisk begge veier, både på vaksinen og det å være uvaksinert og få corona! Jeg står i samme situasjon. Er i første trimester og dermed ikke kvalifisert for første vaksine enda! Er det rart man er redd med gjenåpningen og folk som går bananas nå. Vi er dessverre en sår gruppe som står midt i mellom og ser på, et vondt dilemma! 

Anonymkode: b3235...c1b

Man er ikke like smittsom som vaksinert nei. Det at man KAN smitte andre er ikke det samme som at vaksinen ikke har effekt på smittespredningen.

FHI har jo også vert skeptisk til vaksinering frem til nå. Synes det er så rart med de som baserer avgjørelsen på frykt og følelser, i stedet for ekspertene sin anbefaling. Og de har jo holdt igjen til de har sett det er trygt basert på data fra andre land. 

• Liker 7
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skulle alle tenkt slik, hadde samfunnet fortsatt vært stengt ned. Alle er redd, men vi har ALLE er felles ansvar for å få samfunnet opp på bena igjen. Ta den pokkers vaksinen. 

Alle er redde? Kjenner ingen jeg som har vært redd for å vaksinere seg. Men det er lurt av gravide å være skeptiske, for barnets beste. Du har ingen rett til å kommandere noen som helst til å ta den pokkers vaksinen, vær fornøyd med dosene dine og hold kjeft om det, virkelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle?? Er alle Norges befolkning gravide?? Klapp igjen med de påstandene som ikke har rot i virkeligheten. Gravide er ikke alle Norges befolkning vet du. Ta den pokkers vaksinen selv, og OM du mot formodning ikke skulle være gravid nå, så kan du iallefall klappe igjen.

• Liker 2
Skrevet
skruttveig skrev (14 minutter siden):

Alle er redde? Kjenner ingen jeg som har vært redd for å vaksinere seg. Men det er lurt av gravide å være skeptiske, for barnets beste. Du har ingen rett til å kommandere noen som helst til å ta den pokkers vaksinen, vær fornøyd med dosene dine og hold kjeft om det, virkelig.

Hvorfor er det lurt å være skeptisk? Tenker du slik om andre ting under graviditeten? Anbefalt å ta influensavaksine, nei, skeptisk. Bør ikke drikke mye koffein, skeptisk, jeg gjør selv som jeg føler er riktig. 

Er meget spent på hvilken utdanning og kunnskap du har om dette, som tror du vet mer enn de som jobber med det. 

• Liker 2
Skrevet
Lilje blomst skrev (14 minutter siden):

Alle?? Er alle Norges befolkning gravide?? Klapp igjen med de påstandene som ikke har rot i virkeligheten. Gravide er ikke alle Norges befolkning vet du. Ta den pokkers vaksinen selv, og OM du mot formodning ikke skulle være gravid nå, så kan du iallefall klappe igjen.

Tok vaksinen allerede i mai, som gravid. I høyrisikogruppen. 

Anbefalingen nå er at gravide skal ta vaksinen. Helt utrolig at det skal være så vanskelig å følge. Det komiske er at de som er skeptisk, ikke føler for å ta vaksinen eller er imot den, de har lavere utdanning og null kunnskap om temaet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tok vaksinen allerede i mai, som gravid. I høyrisikogruppen. 

Anbefalingen nå er at gravide skal ta vaksinen. Helt utrolig at det skal være så vanskelig å følge. Det komiske er at de som er skeptisk, ikke føler for å ta vaksinen eller er imot den, de har lavere utdanning og null kunnskap om temaet. 

Feilfeilfeil, du skulle hatt et medalje for forhåndsdømming iallefall. Jeg er veldig skeptisk, har høy utdannelse, og har forhørt meg med flere bekjente som har stor kunnskap om temaet. Her er det meninger både for og imot. Så din påstand er rett og slett ubrukelig.

• Liker 4
Skrevet

Gikk inn på fhi sine sider for å lese hvilke kilder de har for å kunne anbefale gravide å ta vaksinen. 

Det er to forskningsartikler som fhi har brukt som grunnlag for å si at det ikke er signaler om skadelige bivirkninger på mor eller foster/barn.
I den første artikkelen er det 712 som har født barn etter vaksinasjon i 3.trimester. Vaksinasjonsperioden på testpersonene var mellom desember 20 og februar 21.  Måten de følges opp er ved en online spørreundersøkelse som de selv fyller ut. Oppfølging varer i 12 måneder etter fødsel. Men resultatet ble publisert april 2021, noe som vil si at de igrunn ikke har hatt noe oppfølging, og den oppfølgingen som har vært har ikke blitt gjort av medisinsk personell, men bare basert på mors egene vurderinger. I tillegg konkludere de med at de trenger mer langsiktig oppfølging for å kunne vite ulike utfallene/bivirkninger på mor, foster og barn.
I den andre studien var der 28 dager med oppfølging. Og i den studien står det ingenting om bivirkninger på fosteret/barnet selv om fhi brukte det som kilde for påstanden. 

I tillegg er det kjent at under godkjennelse av de ulike vaksinene har det ikke blitt testet på gravide, så det er ikke faktor som de har sett på tidligere.

Eneste som virker å være en relativ sikker konklusjon er at vaksinerte gravide er mer beskyttet en ikke-vaksinerte gravide mot Covid-19.

Men det er jo ikke det som er det viktigste spørsmålet for meg hvertfall. Jeg vil ha svar på om fosteret/barnet kommer til å bli påvirket av vaksinen i ettertid. 

Artiklene:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2104983

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2782047

Er ikke noe jeg heller vil enn å ta vaksinen, men når grunnlaget for anbefalingen er en artikkel som selv konkluderer med at de ikke har nok forskning på området, velger jeg å vente 🙂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gikk inn på fhi sine sider for å lese hvilke kilder de har for å kunne anbefale gravide å ta vaksinen. 

Det er to forskningsartikler som fhi har brukt som grunnlag for å si at det ikke er signaler om skadelige bivirkninger på mor eller foster/barn.
I den første artikkelen er det 712 som har født barn etter vaksinasjon i 3.trimester. Vaksinasjonsperioden på testpersonene var mellom desember 20 og februar 21.  Måten de følges opp er ved en online spørreundersøkelse som de selv fyller ut. Oppfølging varer i 12 måneder etter fødsel. Men resultatet ble publisert april 2021, noe som vil si at de igrunn ikke har hatt noe oppfølging, og den oppfølgingen som har vært har ikke blitt gjort av medisinsk personell, men bare basert på mors egene vurderinger. I tillegg konkludere de med at de trenger mer langsiktig oppfølging for å kunne vite ulike utfallene/bivirkninger på mor, foster og barn.
I den andre studien var der 28 dager med oppfølging. Og i den studien står det ingenting om bivirkninger på fosteret/barnet selv om fhi brukte det som kilde for påstanden. 

I tillegg er det kjent at under godkjennelse av de ulike vaksinene har det ikke blitt testet på gravide, så det er ikke faktor som de har sett på tidligere.

Eneste som virker å være en relativ sikker konklusjon er at vaksinerte gravide er mer beskyttet en ikke-vaksinerte gravide mot Covid-19.

Men det er jo ikke det som er det viktigste spørsmålet for meg hvertfall. Jeg vil ha svar på om fosteret/barnet kommer til å bli påvirket av vaksinen i ettertid. 

Artiklene:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2104983

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2782047

Er ikke noe jeg heller vil enn å ta vaksinen, men når grunnlaget for anbefalingen er en artikkel som selv konkluderer med at de ikke har nok forskning på området, velger jeg å vente 🙂

Takk for oppklarende informasjon :)

Skrevet

Dersom du er veldig redd for å ta vaksinen, synes jeg du skal snakke med noen om det. Fastlegen din, en jordmor, eller andre du føler tillit til. Det skal selvsagt respekteres at du ikke vil ta den nå (jeg hadde selv hatt betenkeligheter som gravid), men jeg tviler på at det er sykmeldingsgrunn.

Anonymkode: 5ef76...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...