AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Hei! Jeg var 8+2 da vi var på tidlig ul på sykehuset. Fant ikke hjertelyd. HCG ble tatt den fredagen og mandagen, og viste at verdiene var veldig høye, men at de sank. Lørdagen begynte jeg å blø smått, og mandag var aborten i gang av seg selv med store blødninger osv.. legen mente at fosteret hadde stoppet å utvikle seg rundt uke 5, men aborten kom igang av seg selv. det jeg lurer litt på nå er om jeg har hatt en SA eller MA.. ikke at det er så viktig sånn sett, men føler jeg kanskje kan få litt mer ro i meg av å vite litt mer. leser på nett at ved MA så kan fosteret være dødt i flere uker, og at dette ikke er tilfelle ved SA. Men samtidig står det at MA ikke starter prosessen videre selv, så jeg blir litt forvirret. Noen som har noen tanker om det? Anonymkode: dc673...d26
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Det er en glidende overgang. Det er ikke sånn at når utviklingen stopper så støtes fosteret ut med en gang ved "SA" og aldri ved "MA", i praksis så går det gjerne dager til uker før kroppen skjønner tegninga og rydder opp. Sånn sett ville veldig mange spontanaborter blitt kalt "MA" om man tilfeldigvis var på ultralyd på rett tidspunkt og oppdaget at utviklingen hadde stoppet (og etter at det har blitt vanlig med tidlig ultralyd privat, er det også mye vanligere å oppdage "MA"). Ved noen sykehus brukte man få valget mellom å vente til kroppen ordnet opp selv, eller tablettkur for å starte aborten med en gang, men nå tror jeg det er vanligst med tablettkur. Men det er ikke sånn at om utviklingen stanser tidlig i første trimester ville alle gått helt til OUL før man fant ut at noe var galt, kroppen rydder stort sett opp selv tilslutt. Opplevde selv en spontanabort rett før 12 fullgåtte uker. Legen som undersøkte meg på sykehuset etterpå sa at det så ut som om kroppen hadde ryddet opp fint selv og fosteranlegget var allerede ute (så kunne ikke måle størrelsen for å vite når ting hadde stoppet opp), men at ut i fra størrelsen på livmor ville han tro utviklingen stoppet rundt uke 8 en gang. Om det burde kalles SA eller MA vet jeg ikke, men jeg er takknemlig for at det forløp relativt ukomplisert. (Ble også gravid igjen kort tid etter, og det svangerskapet gikk bra ❤️ .) Anonymkode: 6e7b1...c2c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en glidende overgang. Det er ikke sånn at når utviklingen stopper så støtes fosteret ut med en gang ved "SA" og aldri ved "MA", i praksis så går det gjerne dager til uker før kroppen skjønner tegninga og rydder opp. Sånn sett ville veldig mange spontanaborter blitt kalt "MA" om man tilfeldigvis var på ultralyd på rett tidspunkt og oppdaget at utviklingen hadde stoppet (og etter at det har blitt vanlig med tidlig ultralyd privat, er det også mye vanligere å oppdage "MA"). Ved noen sykehus brukte man få valget mellom å vente til kroppen ordnet opp selv, eller tablettkur for å starte aborten med en gang, men nå tror jeg det er vanligst med tablettkur. Men det er ikke sånn at om utviklingen stanser tidlig i første trimester ville alle gått helt til OUL før man fant ut at noe var galt, kroppen rydder stort sett opp selv tilslutt. Opplevde selv en spontanabort rett før 12 fullgåtte uker. Legen som undersøkte meg på sykehuset etterpå sa at det så ut som om kroppen hadde ryddet opp fint selv og fosteranlegget var allerede ute (så kunne ikke måle størrelsen for å vite når ting hadde stoppet opp), men at ut i fra størrelsen på livmor ville han tro utviklingen stoppet rundt uke 8 en gang. Om det burde kalles SA eller MA vet jeg ikke, men jeg er takknemlig for at det forløp relativt ukomplisert. (Ble også gravid igjen kort tid etter, og det svangerskapet gikk bra ❤️ .) Anonymkode: 6e7b1...c2c Takk for fint svar ♥️ gode poenger du kommer med der om at det blir oppdaget på ul, og ikke ville blitt det ellers. Hadde jeg hatt ul uka etter så hadde jeg jo ikke visst annet enn at kroppen ordnet opp av seg selv. Anonymkode: dc673...d26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå