Gå til innhold

Jobber du når du har "syktbarndag" ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i det private for en temmelig kravstor arbeidsgiver. 

De forholder seg til arbeidsmiljøloven, men bare akkurat. Gir ingenting ekstra. De krever at vi skaø være tilgjengelig 24/7 på tlf men får ingen avspassering eller overtidsbetalt. 

Har også ganske lave lønninger. Lærere og sykepleiere tjener mye mer. 

Nå skal mitt yngste barn begynne i bhg, og som vi alle vet vil det medføre mye sykdom og fravær fra begge foreldre. 

Min sjef sa at hun regnet med at jeg tok igjen tapt jobb på kveldene etter barna var lagt. 

Kan de kreve det? 

Jeg har ingen intensjon om å gjøre dette.  

Føler jeg hadde hatt mer goodwill om de også gjorde mer for oss. Blant annet får jeg null dager til bhg til bhg tilvenning og må bruke ferie. 

Anonymkode: 48ee0...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, når du har sykt barn-dager, skal du ikke måtte jobbe på kvelden for å jobbe det inn. 10 dager omsorgsdager har du lovmessig rett på 👍

Anonymkode: b409f...53d

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg f.eks jobber 2 timer på kvelden, så skriver jeg 5,5 time på syktbarndager istedenfor en dag..

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

De forholder seg til arbeidsmiljøloven, men bare akkurat. Gir ingenting ekstra. De krever at vi skaø være tilgjengelig 24/7 på tlf men får ingen avspassering eller overtidsbetalt. 

Har også ganske lave lønninger. Lærere og sykepleiere tjener mye mer. 

Allerede her treffer vi et brudd med AML, hvis dere skal være tilgjengelig 24/7 skal dere også ha vaktordning og tilleggsbetalt for dette.

Når du i tillegg presiserer at lærere og sykepleiere tjener mye mer, så tenker jeg at sjefen er klart på bærtur, og krever noe vedkommende ikke har hjemmel til å kreve, i hvert fall ikke uten å betale for det.

Uansett, sykt barn-dager, eller "omsorgspenger", er på en måte et alternativ til å være sykemeldt, og arb.giver kan på ingen måte kreve at du da også jobber. Da ville mye av poenget med ordningen vært bortkastet, for ordningen er til for de gangene man ikke kan jobbe pga. man må være hjemme med sykt barn.

Anonymkode: 8cecc...4cb

Skrevet

Så du har en dårlig betalt jobb som bryter AML og krever at du jobber uten betaling? Det burde være en sykt trivelig jobb!

Skrevet

Vil bare tipse om at det er mulig å søke nye jobber....

Anonymkode: 4f34c...9ba

• Liker 1
Skrevet

Nei, det kan ikke sjefen kreve.

Det de har gjort hos oss, er at vi får 80 timer istedet for 10 dager. Da kan jeg jobbe litt når det går. Og hvis jeg må hente sykt barn i barnehagen, så ryker ikke en hel dag.

Bra for meg, som kan potensielt være hjemme mye mer enn 10 dager hvis ungen er syk. Og bra for arbeidsgiver. Jo større unge, jo mer fungerer det å jobbe.

Men - jeg jobber aldri tilbake tid satt på sykt barn. Arbeidsmiljøloven gir deg rettigheter der. Gå på lovdata, finn riktig lov og hjemmel, kopier og send på epost til sjefen.

Anonymkode: fdf15...707

Skrevet
3 hours ago, Applehead said:

Hvis jeg f.eks jobber 2 timer på kvelden, så skriver jeg 5,5 time på syktbarndager istedenfor en dag..

Samme her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...