Gå til innhold

Kanariøyene, hvilken plass passer oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å ta en tur til en av Kanariøyene i jula siden det virker som det er lettest å holde seg innad Europa akkurat nå. Skulle helst reist til Asia eller noe, men får heller satse på påskeferien der kanskje. 

Men så over til spørsmålet, hvilken øy(og plass) er best? Har du noen anbefalinger? To voksne i 30-årene uten barn. Vi liker ikke storbyer, vil gjerne ha en litt mindre og sjarmerende by(men vi kommer til å leie bil så vi kan reise rundt uansett, så er egentlig ikke såå nøye). Glad i mat, så et godt utvalg av restauranter er et must. Uteliv er ikke noe for oss, holder oss langt unna bargata. Vi vil gjerne gå på turer i fjellene. 

Har sett oss ut Tenerife, føler Gran Canaria er litt mer «overturisme og partyfaktor»(etter mine antakelser etter å ha sett på charterfeber😅). Har sett litt på La Gomera også, men det blir kanskje litt for lite og rolig igjen, og tenker heller en dagstur med ei overnatting der kanskje. Uansett er det kun chartertur som er aktuelt pr nå pga pakkereiselov, kanselleringer osv, enklest på dette viset.

Anonymkode: d8d90...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes Puerto Mogan er den beste plassen på sørkysten av GC, selv om den er ganske liten.

Anonymkode: 394aa...db2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes Puerto Mogan er den beste plassen på sørkysten av GC, selv om den er ganske liten.

Anonymkode: 394aa...db2

Har sett litt på det ja, så hvis det blir Granka så skal vi bo i Mogan. Men synes egentlig Tenerife ser ut som ei finere øy.

Skrevet

Jeg hadde valgt Tenerife. GK er ikke koselig i det hele tatt.

Anonymkode: 7f05c...083

Skrevet

Arguineguin og Puerto De Mogan på Gran Canaria er rolige byer å bo i :) Playa Del Ingles og Puerto Rico er sentrale plasser, men er en del bråk i de to byene. Amadores er rolig og har fin utsikt, men har kanskje litt upraktisk beliggenhet. 

På Tenerife er det nok Playa De Las Americas som har det beste klimaet, men jeg synes ikke det er hyggelig å være der. Kanskje greit nok hvis man holder seg unna Veronica´s Strip. 

Anonymkode: 2aa8f...8a6

Skrevet

Maspalomas er fint :) 

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 18.13):

Har sett litt på det ja, så hvis det blir Granka så skal vi bo i Mogan. Men synes egentlig Tenerife ser ut som ei finere øy.

Mogan er fint. Men døds kjedlig og lite. Du har sett alt på 8min. Ikke ta Granka. Gå for Tenerife. 

Skrevet

Los Cristianos på Tenerife, helt nydelig 😊

Anonymkode: 4c526...de2

Skrevet

Fuerteventura er rolig og koselig. Lanzarote er også veldig fint. Gran Canaria er greit, men syntes der var skittent der i forhold til de andre øyene. 

Anonymkode: 5be19...520

Skrevet

Playa Taurito? 

Skrevet

Lanzarote er vår favorittøy. Liker oss veldig godt i Puerto del Carmen. Rolig, fint å bade der, stort utvalg i restauranter. 

Gran Canaria blir stor og masete i forhold. På Tenerife blåste vi bort. 

Anonymkode: f2cd0...a9f

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 17.51):

Tenker å ta en tur til en av Kanariøyene i jula siden det virker som det er lettest å holde seg innad Europa akkurat nå. Skulle helst reist til Asia eller noe, men får heller satse på påskeferien der kanskje. 

Men så over til spørsmålet, hvilken øy(og plass) er best? Har du noen anbefalinger? To voksne i 30-årene uten barn. Vi liker ikke storbyer, vil gjerne ha en litt mindre og sjarmerende by(men vi kommer til å leie bil så vi kan reise rundt uansett, så er egentlig ikke såå nøye). Glad i mat, så et godt utvalg av restauranter er et must. Uteliv er ikke noe for oss, holder oss langt unna bargata. Vi vil gjerne gå på turer i fjellene. 

Har sett oss ut Tenerife, føler Gran Canaria er litt mer «overturisme og partyfaktor»(etter mine antakelser etter å ha sett på charterfeber😅). Har sett litt på La Gomera også, men det blir kanskje litt for lite og rolig igjen, og tenker heller en dagstur med ei overnatting der kanskje. Uansett er det kun chartertur som er aktuelt pr nå pga pakkereiselov, kanselleringer osv, enklest på dette viset.

Nå har vi vært på Tenerife 3 ganger, Grand Canaria 4 ganger og Lanzarote 2 ganger.  Har og vært på dagstur til La Gomera  og har vært på kryss og tvers på alle disse øyene  og har faktisk vært 2 ganger  på Grand Canaria og  1 gang på Lanzarote jul og nyttår.

Så med deres ønsker så vil jeg foreslå.

1.

Puerto de la cruiz på Tenerife.  En koselig mindre  by . Mange gode restauranter . Rolige forhold. Akkurat i vintermånedene så kan  nordsiden av Tenerife  ha noe mere overskyet vær enn sørsiden da men om dere har bil  og kjører rundt så har det jo ikke noe å si.  En tur til Teide hører og med.  Liker dere dyreparker så finner dere Loro  Park rett ved denne  byen.     

2

Hvis sol og bad er viktig så velg Puerto Mogan  på Grand Canaria.  Temperaturen er nok høyere der enn i Puerto de la cruiz på Tenerife  og der er mange gode restauranter langs bryggen der. Stort marked i hele byen hver fredag.   Det er enkelt å ta seg rundt med lokalbuss på Grand Canaria og på begge øyene er det gode turmuligheter . På Grand Canaria finner man og Palmitos park , en fin park med dyr og fugler oppe i fjellene.  

3

Lanzarote.  

Playa  Blanca.  En liten by nede ved kysten. Koselig strandpromenade med mange restauranter.  Flott med tur til Timanfaya nasjonalpark. Muligheter for spasertur til papagayo  stranden og man kan ta fergen over til Fuerteventura.   Det tar ikke så lang tid.  Enkelt å komme seg til Puerto del Carmen  med lokalbuss eller bil som er en litt større by på Lanzarote. Et annet mindre sted på Lanzarote er Costa Teguise.  Jeg har ikke vært der selv men det ser veldig bra ut med flotte hoteller. Lanzarote har mange flotte utflukter.   Vi har vært i Undervanns båt, på kamelrygg, i grotter, spist mat stekt over vulkansk varme, besøkt cesar manriques hjem,  spist fersk tunfisk som var fisket samme dag og mye annet.

Ellers er jo San Sebastian en koselig liten by på La Gomera.  Det går ferge fra Playa der Americas på Tenerife. Jeg tror faktisk Tui flyr direkte dit og.  Mye flott natur og oppleve her.

Ellers så vet jeg ikke hvordan Kanariøyene blir påvirket av det pågående vulkanutbruddet  med røyk og slikt fra La Palma  og det hadde jeg kanskje tenkt litt på i forhold til disse øyene akkurat,nå.

Stort sett er badetemperatur i Atlanteren rundt ca 19 grader.  Det er for kaldt for meg så jeg velger alltid et hotell med innendørs oppvarmet basseng.   

Siden dere reiser med charter så er der alltid endel utflukter man kan bli med på.  Har dere ikke gjort det dit dere drar så vil jeg anbefale å bli med på noen turer.  Man kommer rundt og får sett steder og besøkt restauranter man kanskje ikke hadde funnet frem til på egenhånd.  

Endret av caroprins
Skrevet

Takk for tips alle sammen! Endte opp med Los Cristianos på Tenerife, virker relativt mer solsikkert på sørsiden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...