Gå til innhold

Selger har ikke tatt seg fri på overtakelsesdag!!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Morten1 skrev (11 timer siden):

Har du link til den tråden? Vil gjerne lese den :)

Jeg husker tråden, og jeg tror det er denne hun du siterer mente 😄

REDIGERT:

og når jeg blar videre i tråden, ser jeg at du allerede har fått TO linker til denne tråden! :fnise: Jaja, det var den riktige i hvert fall!

Endret av Million
  • Liker 7
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke så enkelt dette her. Man kan signere elektronisk, men man får ikke opp forslaget til kjøpekontrakt da. Forslag til kjøpekontrakt skal megler sende som vedlegg i egen e-post.

Min megler har sendt oppgjørsskjema og 12 sider andre vedlegg, men det mangler faktisk et dokument som heter 'Forslag til kjøpekontrakt' (selv om det står at det skal være vedlagt). Mon tro vi har samme megler som TS. Så vi har tydeligvis også signert uten å faktisk ha lest kontrakten. Ikke noe kontraktsmøte her i gården heller.

Anonymkode: 0ae1f...ca7

Så hvorfor i HULESTE signerte dere digitalt da? I stedet for å etterspørre det viktigste dokumentet? Jeg håper for guds skyld at dere ikke blir lurt på noe her, for da har det ingen rettigheter..

Anonymkode: 68364...728

• Liker 12
Skrevet

Kjøp og salg av bolig er jo krevende, og jeg kan forstå at det kan være litt uoversiktlig hvis man ikke har kjøpt før og megler ikke har gjennomgått kontrakten slik man gjør på et kontraktsmøte. Hadde selv en venninne som kjøpte i Osloområdet i sommer hvor alt gikk elektronisk, og jeg måtte forklare noen ting hun ikke visste fordi hun aldri har kjøpt bolig før. 

Selv har jeg alltid hatt overtagelse på dagtid etter råd fra megler fordi det er lettere å se feil og mangler i for eksempel vask i dagslys. Når jeg har kjøpt og solgt boliger har jeg og mannen tatt oss fri fra jobb for å gjennomføre overtagelser.

Kjøpekontrakt har du nok tilgjengelig ts, for den sender man alltid til banken for at de skal sette opp lån og betale kjøpesum i tide. 

Ellers er det ikke vanlig eller noe krav å få se bolig etter kjøp og før overtakelse. Av og til kan man sende melding og be om mål, men sjeldent møte opp. 

Anonymkode: 62e6f...ba2

• Liker 5
Skrevet

Dauer av denne tråden

Anonymkode: 76c07...764

• Liker 10
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dauer av denne tråden

Anonymkode: 76c07...764

Jeg tror jeg fikk aids av å hele greia :)

• Liker 8
Skrevet
Morten1 skrev (51 minutter siden):

Jeg tror jeg fikk aids av å hele greia :)

Du tror du fikk aids av en tråd!? Hvor respektløs er du egentlig? Å tulle med sånt er høyst unødvendig!

Anonymkode: bd2c1...06b

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tror du fikk aids av en tråd!? Hvor respektløs er du egentlig? Å tulle med sånt er høyst unødvendig!

Gikk det faktisk an å bli krenket av den posten?

Anonymkode: dca7e...ae4

• Liker 41
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror vi er ganske mange som har trukket på smilebåndet eller fått seg en god latter av denne tråden. Uten at det nødvendigvis er respektløst. 

Anonymkode: c1007...b4a

• Liker 15
Skrevet

Åh, milde måne! 🤦‍♀️:skratte:

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gråt hvis du vil, det er lov

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk det faktisk an å bli krenket av den posten?

Det har jeg ikke sagt, men jeg syns det er unødvendig å gjøre narr av folk som faktisk har aids!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror vi er ganske mange som har trukket på smilebåndet eller fått seg en god latter av denne tråden. Uten at det nødvendigvis er respektløst. 

Anonymkode: c1007...b4a

Hadde brukeren skrevet at han ble mongo av å lese tråden hadde hen vel fått høre det, så hvorfor ikke når hen disser de med aids?!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det har jeg ikke sagt, men jeg syns det er unødvendig å gjøre narr av folk som faktisk har aids!

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hadde brukeren skrevet at han ble mongo av å lese tråden hadde hen vel fått høre det, så hvorfor ikke når hen disser de med aids?!

Her skaper du deg din egen sannhet. Han har verken gjort narr av eller disset de med aids.

• Liker 11
Skrevet

Kg- klassiker. Fytti🤣

Anonymkode: ffd9e...a4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 17.42):

Vi har kjøpt ei leilighet i Oslo, og skal ha overtakelse om kort tid på en hverdag.

Vi har leid flyttebil og alt, og tenkte at vi skulle inn så tidlig som mulig, helst før rushet starter.

Så skjønte vi fra megler nå, at selger vil være tilgjengelig først etter arbeidstid, og vi ble mildt sagt sjokkert.

Vi er bare dager unna, og det er vanskelig for oss å endre noe. Er det ikke vanlig at selger tar seg fri på overtakelsesdag?! Kan ikke vi kreve det?

Selger har vært kjempevanskelig, vi måtte til og med begynne og true med å tilbakeholde penger for å få lov til å komme og se leiligheten igjen etter kontrakten ble signert!

Hva kan vi gjøre for å få tilgang fra morgenen av? Holde tilbake betaling?

Anonymkode: d95bf...8d7

Hvis du leser i kontrakten dere har skrevet under - hva står det der? Bare dato eller dato og klokkeslett? 

Det er helt vanlig å ha overtakelse kl.17 eller 18 etter arbeidstid. 

Nei, det er ikke vanlig at man tar fri fra jobb på overtakelsesdagen. Det vanlige er å gjøre det etter arbeidstid.

Det er ikke selger som er vanskelig her. Det er dere som er urimelige. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 17.49):

Til alle som spør om kontrakten: jeg vet ikke hva som står i den, den var elektronisk og jeg vet ikke hvor jeg finner den.

Men vi har muntlig avtalt nå på torsdag med megler, og da mener jeg at det var forstått som torsdag morgen. Noe annet er jo latterlig, for vi kan jo ikke flytte på natta! Vi har jo andre som skal inn i vår!

Du har ikke lest kontrakten du har signert elektronisk under? 😂:balltre:

Førstegangskjøpere?

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Du har ikke lest kontrakten du har signert elektronisk under? 😂:balltre:

Førstegangskjøpere?

Du har ikke lest tråden du svarer i?

Første gang på forum? 

Anonymkode: 00ab6...18b

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 19.24):

Ok, takk til alle gode og forklarende svar.

Jeg skjønner nå at vi ikke eier før vi har møttes på torsdag, og så signert noe mer.

Jeg har sendt melding til megler om tidspunktet, og fikk svar at de skulle kontakte selger på våre vegne.

Men jeg mener fortsatt at det burde bli gjort mye tydeligere hva som var tidspunktet for overtakelse! Og nå er det tre dager til, og ingen har kontaktet oss for nærmere planlegging. Er det opp til oss å ta kontakt? Er ikke megleren sin jobb?

Synes alt er litt vel løst for en så stor økonomisk forpliktelse.

Det står i kontrakten. Før dere signerte elektronisk, måtte dere trykke på ''jeg bekrefter å ha lest blah-blah-blah'' og så måtte dere faktisk åpne filen dere signerer elektronisk på.

Så det er bare å spørre megler hvilket klokkeslett som står i kontrakten hvis dere ikke finner den.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke lest tråden du svarer i?

Første gang på forum? 

Anonymkode: 00ab6...18b

Jo, jeg leste den og lo godt :)

TS har ikke lest kontrakten TS har signert og TS gjør førstegangskjøpertabber. 

TS sitt problem løses enkelt. TS ringer i morgen megler og spør hva som står i kontrakten av klokkeslett. Standard er kl.12, ofte endres det til kl.17-18 eller senere når folk er ferdige på jobb. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...