Gå til innhold

Selger har ikke tatt seg fri på overtakelsesdag!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere fremdeles ikke funnet kontrakten? Har dere sjekket ebok, digital postkasse hos Posten eller mailen for hint?

Anonymkode: 1ec8d...e7f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ok, takk til alle gode og forklarende svar.

Jeg skjønner nå at vi ikke eier før vi har møttes på torsdag, og så signert noe mer.

Jeg har sendt melding til megler om tidspunktet, og fikk svar at de skulle kontakte selger på våre vegne.

Men jeg mener fortsatt at det burde bli gjort mye tydeligere hva som var tidspunktet for overtakelse! Og nå er det tre dager til, og ingen har kontaktet oss for nærmere planlegging. Er det opp til oss å ta kontakt? Er ikke megleren sin jobb?

Synes alt er litt vel løst for en så stor økonomisk forpliktelse.

Anonymkode: d95bf...8d7

Men har du funnet kontrakten, slik at du vet at det ikke sto tidspunkt der?

Anonymkode: 75369...9ed

• Liker 3
Skrevet
blåbærpai skrev (6 minutter siden):

Episk!

Anonymkode: 4f3c5...497

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, takk til alle gode og forklarende svar.

Jeg skjønner nå at vi ikke eier før vi har møttes på torsdag, og så signert noe mer.

Jeg har sendt melding til megler om tidspunktet, og fikk svar at de skulle kontakte selger på våre vegne.

Men jeg mener fortsatt at det burde bli gjort mye tydeligere hva som var tidspunktet for overtakelse! Og nå er det tre dager til, og ingen har kontaktet oss for nærmere planlegging. Er det opp til oss å ta kontakt? Er ikke megleren sin jobb?

Synes alt er litt vel løst for en så stor økonomisk forpliktelse.

Tidspunktet for overtakelse står garantert i kontrakten. Jeg har nettopp kjøpt bolig, og da stod det kl 18 i kontrakten. Selger kontaktet meg og spurte om vi kunne ta det litt tidligere, det var helt ok for meg. 
Det må nesten være den parten som vil ha et annet tidspunkt enn kontrakten sier som tar kontakt. Selger eller megler kan jo ikke vite dette.

Anonymkode: 8260a...622

• Liker 17
Skrevet

Selvfølgelig har ikke selger tatt seg fri på overtagelsesdagen, det er det ingen som kan forlange. 

Du må jo finne igjen kontrakten, du poengterer jo selv at dette er en stor økonomisk investering, og da må du da selv ha kontroll på noe så viktig som kontrakten. Der er jeg helt sikker på at det står et tidspunkt for overtagelse. 

• Liker 20
Skrevet

Er dette kødd eller 😂

Anonymkode: 2de5d...b06

• Liker 13
Skrevet

Hvis det står kl 12 i kontrakten så ville jeg gått i dialog med selger om at dere kan kun 12 eller tidligere. Hvis ikke selger kan tidligere, nei men da må alle forholde seg til det som står i kontrakten som er kl 12 på torsdag. Da har dere jo relativt god tid den dagen? 

Anonymkode: 2be07...cbe

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til alle som spør om kontrakten: jeg vet ikke hva som står i den, den var elektronisk og jeg vet ikke hvor jeg finner den.

Men vi har muntlig avtalt nå på torsdag med megler, og da mener jeg at det var forstått som torsdag morgen. Noe annet er jo latterlig, for vi kan jo ikke flytte på natta! Vi har jo andre som skal inn i vår!

De som skal inn i deres leilighet skal da vel ikke flytte inn samme dag som dere flytter ut? 

Anonymkode: 1bc1b...322

• Liker 5
Skrevet

Vet dere, det er ikke alle som har hatt mulighet til å komme seg på boligmarkedet før de er blitt voksen. Etter 25 år på leiemarkedet, så har vi endelig klart det. Alt er helt nytt for oss, og vi er livredde for å trå feil med alle sparepengene våre.

Hvis dette er deres første boligkjøp er det jo nesten enda rarere at dere ikke har brukt mer tid og energi på å finne ut av disse helt praktiske tingene! I stedet for å lese kontrakten nøye, sørge for at at dere har den tilgjengelig og sikre at dere vet hvordan overtakelse foregår, så har dere leid flyttebil og antatt at folk tar seg fri fra jobb for å få sånt unnagjort på dagtid??? Herregud, dette skulle dere jo ha forstått at dere burde undersøkt for flere uker siden. 

Anonymkode: ae8ba...9b0

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De som skal inn i deres leilighet skal da vel ikke flytte inn samme dag som dere flytter ut? 

Mener du at de skal bli boende en ekstra natt etter kontrakten har gått ut? Er du i slekt med TS..? 

Anonymkode: afa03...d7b

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke bare ha overtakelse med megler da? Det gjorde vi. Selger var gammel og dårlig til bens, så megler kom med nøkkel og tok gjennomgangen 

Anonymkode: d5d96...245

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De leier i dag leilighet og har sagt opp kontrakten. Oppsigelsestiden utløper siste september. De må ut torsdag og inn i ny leilighet de har kjøpt samme dag. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det står kl 12 i kontrakten så ville jeg gått i dialog med selger om at dere kan kun 12 eller tidligere. Hvis ikke selger kan tidligere, nei men da må alle forholde seg til det som står i kontrakten som er kl 12 på torsdag. Da har dere jo relativt god tid den dagen? 

TS har ikke fått sjekket hvilket klokkeslett som står i kontrakten enda, jeg tror du blander med en annen bruker som kommenterte om kl 12 som sitt eget eksempel :)

Ellers er jeg enig i de som sier at det ikke er noe mer å forvente av kontakt eller avklaring utover det dere har fått, og at det er den parten som ønsket et annet tidspunkt som må ta kontakt i tilfellet! 

Veldig Karenvibber av alt dette... Jeg ville sagt unnskyld til selger om jeg var dere TS 🙄

Anonymkode: 68364...728

• Liker 11
Skrevet
moroklompen skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner jeg blir litt matt.. Dere har kjøpt en leilighet til sannsynligvis mange millioner men har ikke kontrakten? Spør megler om kopi. Her er det dere som er vanskelige. Om tidspunktet var så viktig så burde det blitt kommunisert i løpet av kjøpsprosessen. Det er heller ikke vanlig å flytte ut av bolig samme dag som man overtar nytt, her har vi alltid hatt hvertfall en uke i mellom.

Ganske vanlig flytte på dagen. Vi hadde med flyttebil når vi overtok, og samme hadde naboen vår som overtok for en mnd siden. 

Greit nok hadde vi avtalt tidspunkt til klokken 12.00, og regner med naboen hadde avtalt i 07-08 tida siden det var den tida de overtok. Funker greit om en faktisk har en avtale, sånn at en kan planlegge. I tillegg måtte vi oppnevne to personer som kunne ordne med overtakelsen i tilfelle sykdom eller karantene (muligens bare en koronagreie). 

Anonymkode: 0ef18...b34

• Liker 2
Skrevet

Imponert over at dere har klart å signere elektronisk 🙈

• Liker 23
Skrevet
1 hour ago, blåbærpai said:

Om dette ikke var en trolltråd må disse leieboerne være psykiskutviklingshemmede på nivå med 8 åringer. 

Anonymkode: 21eb3...e32

• Liker 2
Skrevet

Synes megler burde ha sørget for at klokkeslett ble avtalt på kontraktmøte. Strengt talt kunne huset brent ned kl 12 og ingen hadde visst hvem som hadde risikoen i denne situasjonen.

Anonymkode: dd256...f07

Det ble det garantert. Det er bare ts som ikke husker det. 

Anonymkode: b08bd...289

• Liker 16
Skrevet
miss summers skrev (2 timer siden):

Imponert over at dere har klart å signere elektronisk 🙈

Det er ikke så enkelt dette her. Man kan signere elektronisk, men man får ikke opp forslaget til kjøpekontrakt da. Forslag til kjøpekontrakt skal megler sende som vedlegg i egen e-post.

Min megler har sendt oppgjørsskjema og 12 sider andre vedlegg, men det mangler faktisk et dokument som heter 'Forslag til kjøpekontrakt' (selv om det står at det skal være vedlagt). Mon tro vi har samme megler som TS. Så vi har tydeligvis også signert uten å faktisk ha lest kontrakten. Ikke noe kontraktsmøte her i gården heller.

Anonymkode: 0ae1f...ca7

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke får adgang til leiligheten etter den er kjøpt? Den er jo min!

Den er ikke din før du har betalt og overtatt den!

Anonymkode: 3f4a6...780

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke så enkelt dette her. Man kan signere elektronisk, men man får ikke opp forslaget til kjøpekontrakt da. Forslag til kjøpekontrakt skal megler sende som vedlegg i egen e-post.

Min megler har sendt oppgjørsskjema og 12 sider andre vedlegg, men det mangler faktisk et dokument som heter 'Forslag til kjøpekontrakt' (selv om det står at det skal være vedlagt). Mon tro vi har samme megler som TS. Så vi har tydeligvis også signert uten å faktisk ha lest kontrakten. Ikke noe kontraktsmøte her i gården heller.

Anonymkode: 0ae1f...ca7

😳😳😳😳😳😳 

Det hadde jeg aldri turt

Anonymkode: 1ec8d...e7f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...