Gå til innhold

Selger har ikke tatt seg fri på overtakelsesdag!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Til alle som spør om kontrakten: jeg vet ikke hva som står i den, den var elektronisk og jeg vet ikke hvor jeg finner den.

Men vi har muntlig avtalt nå på torsdag med megler, og da mener jeg at det var forstått som torsdag morgen. Noe annet er jo latterlig, for vi kan jo ikke flytte på natta! Vi har jo andre som skal inn i vår!

Anonymkode: d95bf...8d7

Du vet ikke hva som står i kontrakten?😳

Anonymkode: e901c...998

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes megler burde ha sørget for at klokkeslett ble avtalt på kontraktmøte. Strengt talt kunne huset brent ned kl 12 og ingen hadde visst hvem som hadde risikoen i denne situasjonen.

Anonymkode: dd256...f07

Kontraktsmøte er det vel ingen som gjennomfører lengre? Alt blir effektuert elektronisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok. Vi signerte et dokument, der det stod noe om overføring av eierandel. Reell eierandel 1/2 på hver av oss overført fra selger. Har vi misforstått hva det betyr, da? For i mitt hode betyr det at vi eier leiligheten!

Greia er at selger ikke får pengene på konto før leiligheten er tatt over. Så egentlig eier ingen av dere leiligheten med din logikk. Hvertfall ikke du, som jo er spørsmålet her. 

Hadde tatt seg ut om alle kjøpere fikk nøkkel til boligene de har kjøpt mens selgerne fortsatt bodde der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Til alle som spør om kontrakten: jeg vet ikke hva som står i den, den var elektronisk og jeg vet ikke hvor jeg finner den.

Men vi har muntlig avtalt nå på torsdag med megler, og da mener jeg at det var forstått som torsdag morgen. Noe annet er jo latterlig, for vi kan jo ikke flytte på natta! Vi har jo andre som skal inn i vår!

Snakk om å bo i sin egen navle. Spør du ikke viktige spørsmål så må du ta ting på sparket selvsagt. Jeg ville hvertfall sørget for å få rede på tidspunkter var det meg. Du kunne jo bare tatt en telefon til megler. For en susemikkel som ikke engang finner igjen kontrakten. Vet ikke hva som står i kontrakten heller...  leste du den i det hele tatt? Og hvorfor skal selger tape en dagsinntekt på deg? Og nei, ingen sier du må flytte på natta. Du har kjøpt noe som blir deg i hende torsdag ettermiddag. Om du vil flytte torsdag ettermiddag, torsdag natt, fredag morgen eller søndag er jo helt opp til deg. Før torsdag ettermiddag eier du ingenting å flytte til. 

Anonymkode: acdc2...d96

• Liker 30
Skrevet
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Kontraktsmøte er det vel ingen som gjennomfører lengre? Alt blir effektuert elektronisk.

Jeg kjøpte og solgte for ett år siden, hadde kontraktsmøte da.

Anonymkode: d11bc...e39

• Liker 9
Skrevet

Wow...

Nå jeg skal gjøre noe nytt så leser jeg meg som regel opp på det jeg skal gjøre. Enten det er å kjøpe leilighet eller sette opp en hylle liksom. Har dere ikke lest dere opp på noe før dere kjøpte? Altså hvordan ting foregår liksom... 

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi har kjøpt ei leilighet i Oslo, og skal ha overtakelse om kort tid på en hverdag.

Vi har leid flyttebil og alt, og tenkte at vi skulle inn så tidlig som mulig, helst før rushet starter.

Så skjønte vi fra megler nå, at selger vil være tilgjengelig først etter arbeidstid, og vi ble mildt sagt sjokkert.

Vi er bare dager unna, og det er vanskelig for oss å endre noe. Er det ikke vanlig at selger tar seg fri på overtakelsesdag?! Kan ikke vi kreve det?

Selger har vært kjempevanskelig, vi måtte til og med begynne og true med å tilbakeholde penger for å få lov til å komme og se leiligheten igjen etter kontrakten ble signert!

Hva kan vi gjøre for å få tilgang fra morgenen av? Holde tilbake betaling?

Det er jo dere som er vanskelige 

Anonymkode: 01f61...df2

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det første gang dere kjøper leilighet? Dere virker helt grønne og uvitende.

Dere må jo ha overlapp med i hvertfall noen dager på ny og gammel leilighet. 

Hvor i all verden har du det ifra at du skal inn i en leilighet som du kun har signert kjøp på og ikke betalt og overtatt ennå???

Anonymkode: 5d44a...7c0

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok, da kontakter jeg megleren vår. Takk for svar.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke får adgang til leiligheten etter den er kjøpt? Den er jo min!

Nei, leiligheten er ikke din før du har overtatt den. Det skal være ytelse mot ytelse: for at du skal få nøklene til leiligheten må du også ha betalt kjøpesummen til meglers klientkonto. For at selger skal få kjøpesummen må han ha fraflyttet boligen og levert nøklene til deg. 

Selv om du har sagt at du skal ha genseren i butikken så er den ikke din før du faktisk har betalt for den. Du kan ikke kreve å få bruke den før du har vært i kassa og betalt. I mellomtiden kan butikken ha den utstilt i vinduet, ta vare på den og sørge for at den holder seg fin og rynkefri til du har betalt den. Dette er avtalerettslige prinsipper. 

Hilsen megleren 

Anonymkode: c504f...70e

• Liker 45
Skrevet

Jeg kjøpte og solgte for ett år siden, hadde kontraktsmøte da.

Anonymkode: d11bc...e39

Samme her.

Anonymkode: 5d44a...7c0

• Liker 5
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Wow...

Nå jeg skal gjøre noe nytt så leser jeg meg som regel opp på det jeg skal gjøre. Enten det er å kjøpe leilighet eller sette opp en hylle liksom. Har dere ikke lest dere opp på noe før dere kjøpte? Altså hvordan ting foregår liksom... 

Noen mennesker leser seg aldri opp eller forbereder seg. De antar og roper ut om sine krav og rettigheter. Og når de får viljen sin fordi andre ikke orker å ta opp kampen tror de selvsagt at de har rett. Eller når de ikke får det som de vil, som feks her, klager de og syter.

Anonymkode: 4f3c5...497

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herlighet så mye stygge svar fra folk. Mye sure og bitre mennesker på kg

Anonymkode: 6c3d8...fef

Noen ganger blir man faktisk oppriktig sjokkert... og enkelte mennesker må faktisk høre det for å kunne endre seg for ellers forstår de ikke hvor galt det de har gjort er. F.eks. folk som truer og utpresser andre mennesker slik som TS har gjort...

Skrevet

Når dere har avtalt overtagelse så tett opp til dere flytter ut av der dere bor nå, hva gjør dere om noe skulle skje? Selger blir syk eller ha som helst annet? 

Anonymkode: 2be07...cbe

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, verden er ikke like rosenrød som enkelte tror. Det er faktisk negativitet her ute, og ikke mest både en og annen realitetsvekker. 

Deal with it, sånn er livet. 

Anonymkode: 01ca4...cec

Kutt ut, normale folk klarer å oppfører seg i motsetning til en del kghøns

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok. Vi signerte et dokument, der det stod noe om overføring av eierandel. Reell eierandel 1/2 på hver av oss overført fra selger. Har vi misforstått hva det betyr, da? For i mitt hode betyr det at vi eier leiligheten!

Eierskifte tar noe tid å få i orden. Vare og penger må bytte hender samtidig ellers blir det mye problemer. Verden er full av upålitelige mennesker og det må tas høyde for. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, leiligheten er ikke din før du har overtatt den. Det skal være ytelse mot ytelse: for at du skal få nøklene til leiligheten må du også ha betalt kjøpesummen til meglers klientkonto. For at selger skal få kjøpesummen må han ha fraflyttet boligen og levert nøklene til deg. 

Selv om du har sagt at du skal ha genseren i butikken så er den ikke din før du faktisk har betalt for den. Du kan ikke kreve å få bruke den før du har vært i kassa og betalt. I mellomtiden kan butikken ha den utstilt i vinduet, ta vare på den og sørge for at den holder seg fin og rynkefri til du har betalt den. Dette er avtalerettslige prinsipper. 

Hilsen megleren 

Anonymkode: c504f...70e

Veldig bra forklart. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vet dere, det er ikke alle som har hatt mulighet til å komme seg på boligmarkedet før de er blitt voksen. Etter 25 år på leiemarkedet, så har vi endelig klart det. Alt er helt nytt for oss, og vi er livredde for å trå feil med alle sparepengene våre.

Dere er usedvanlig dumme til å ha vært 25 år på leiemarkedet. 

Anonymkode: 3bbf0...c36

• Liker 25
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir litt matt.. Dere har kjøpt en leilighet til sannsynligvis mange millioner men har ikke kontrakten? Spør megler om kopi. Her er det dere som er vanskelige. Om tidspunktet var så viktig så burde det blitt kommunisert i løpet av kjøpsprosessen. Det er heller ikke vanlig å flytte ut av bolig samme dag som man overtar nytt, her har vi alltid hatt hvertfall en uke i mellom.

Endret av moroklompen
  • Liker 23
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kutt ut, normale folk klarer å oppfører seg i motsetning til en del kghøns

Kutt ut sjøl 'a. "Oppføre seg" betyr ikke at man aldri kan ytre seg negativt til noe. Det kalles vel egentlig ærlighet, og selv om det blir en trøkk for enkelte å se realiteten, så er det en del av livet.

Anonymkode: 01ca4...cec

• Liker 10
Skrevet

Dere har jo avtalt et tidspunkt på torsdag. Og det er først da dere eier huset. 

Men ting kan jo skje. Da vi solgte vårt hus, så tabba kjøpers bank seg ut. Og brått hadde ikke megler fått hele kjøpesummen inn på konto. Og dermed ble det ikke noe salg den dagen, og siden dette var en torsdag så ble ikke pengene overført før mandagen...  

Dette var krise for kjøper som hadde leid bil og funnet flyttefolk til helga, men for oss som selger hadde det liten betydning. 

Anonymkode: 61fda...e65

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...