Gå til innhold

Selger har ikke tatt seg fri på overtakelsesdag!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet ikke hva som står i kontrakten?! Du har da vel ikke signert på noe du ikke har lest?

Anonymkode: b124c...34b

Nei, selvfølgelig ikke! Dårlig formulert. Jeg mente at jeg ikke husker om det stod noe om tidspunkt i kontrakten, og nå vet jeg ikke hvor vi finner den. Den lå på en spesiell nettside som vi trengte bank-ID til og greier, og vi har i ettertid ikke fått tilsendt noe.

Anonymkode: d95bf...8d7

Skrevet

Man må jo avtale når overtakelsen skal være for at begge skal være enige om når det er.

Du klikker i vinkel fordi at selger tar dette på kvelden, dere ville ha overtakelse på morningen.

Men når er morningen? Kl.06? 07? 08? 09? 10? Hvorfor mener du at din definisjon er en selvfølge? Folk er forskjellige, jeg hadde aldri forventet overtakelse på dagtid, da er jeg på jobb.

Og så sier du at det er dust å ha overtakelse på kvelden fordi du ikke kan flytte på natta. Men det er ikke vanlig å flytte når man er på jobb heller, så det argumentet faller på egen urimelighet. Man tar sjeldent fri for å flytte, det tar man jo på kveldstid. Eller tar overtakelse i en helg.

Jeg skjønner at du synes dette er kjipt, men velkommen til voksenlivet, man lærer fort at andre folk ikke vet hva man tenker før man har sagt det (dessverre). Det er en overgang og man vil oppleve kjipe situasjoner, men sånn er livet. :)

Dette ordner seg! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, selvfølgelig ikke! Dårlig formulert. Jeg mente at jeg ikke husker om det stod noe om tidspunkt i kontrakten, og nå vet jeg ikke hvor vi finner den. Den lå på en spesiell nettside som vi trengte bank-ID til og greier, og vi har i ettertid ikke fått tilsendt noe.

Hvor unge er dere egentlig? :)

Skrevet

Jeg overtok min leilighet kl 18 om kvelden. Fordi vi alle var på jobb først. Kan jo ikke forvente at folk tar seg fri fra jobb for å overlevere nøkler 

Anonymkode: a5f05...b82

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

E-boks, digital postkasse, digital postkasse hos Posten? 

Anonymkode: 1ec8d...e7f

• Liker 7
Skrevet

Velkommen til voksenlivet....

Anonymkode: 0e833...157

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der gav du meg stresspuls et øyeblikk:P Men spør megler da om du ikke vet hvor du finner den, du må jo ha kontrakten, enten du har den digitalt eller på papir. Jeg signerte også min kontrakt elektronisk, men jeg har jo den lagret på min pc og har noen backups i nettsky, disk, papir. Der blir det ofte skrevet skrevet en overtagelsesdato og tidspunkt, evt. burde det avtales skriftlig. Jeg overtok kl. 11 for kvinnfolket var hjemmeværende og jeg hadde senvakt. Så ikke nødvendigvis slikt at overtagelse er etter normal arbeidstid. Heller ikke vanlig å ta seg fri. Har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: b124c...34b

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du skal lese det  første innlegget engang til?.

Anonymkode: 55e70...088

Jeg har lest det første innlegget. Du skriver at dere holdt tilbake penger for å få se på leiligheten etter kontraktssignering men før overtagelse. Det har dere ingen rett til og det er ikke en situasjon der dere har lov å tilbakeholde betaling til selger.

Anonymkode: 012ae...f7d

• Liker 45
Skrevet

Vi overtok også vår leilighet på ettermiddagen. Vi sto da ikke klar med flyttelasset der og da, det tok vi etterhvert.

Anonymkode: fbb22...c22

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er megler.

For det første, overtakelsestidspunkt: dette skal fremgå av kjøpekontrakten, både dato og klokkeslett. Be megler om å sende den til deg hvis du ikke har mottatt den etter at den ble elektronisk signert. At du ikke vet hvilket klokkeslett som er avtalt kan tyde på at du ikke har satt deg godt nok inn i kjøpekontrakten. Dette er ditt ansvar. Det er ikke vanlig at man setter av en helg dag til overtakelse, stort sett er den overstått i løpet av en halvtime-time. 

For det andre: å holde tilbake kjøpesummen fordi selger ikke ville gi dere tilgang til leiligheten etter kontraktssignering er IKKE greit. Selger har ingen plikt til å stille leiligheten til kjøpers disposisjon før den faktiske overtagelsesdagen. Å holde tilbake kjøpesummen av en slik urimelig grunn kan/vil medføre at dere; 1) ikke vil kunne overta leiligheten fordi kjøpesummen ikke er å anse som betalt, 2) kan/vil komme i erstatningsansvar ovenfor selger, 3) må betale forsinkelsesrenter til selger for det beløpet dere har holdt tilbake. 

Anonymkode: c504f...70e

Ok, da kontakter jeg megleren vår. Takk for svar.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke får adgang til leiligheten etter den er kjøpt? Den er jo min!

• Liker 1
Skrevet

Mine to siste boliger overtok jeg klokka 12 på dagen, uten at noen av oss reagerte på det, så det får være måte på så mye pes ts skulle få for dette! 

Anonymkode: 6ab83...b3c

• Liker 4
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Til alle som spør om kontrakten: jeg vet ikke hva som står i den, den var elektronisk og jeg vet ikke hvor jeg finner den.

Men vi har muntlig avtalt nå på torsdag med megler, og da mener jeg at det var forstått som torsdag morgen. Noe annet er jo latterlig, for vi kan jo ikke flytte på natta! Vi har jo andre som skal inn i vår!

Da kan du begynne å lete der. Makan!

Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, da kontakter jeg megleren vår. Takk for svar.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke får adgang til leiligheten etter den er kjøpt? Den er jo min!

Den er din i det øyeblikket kjøper og selger begge signerer overtakelsesprotokollen.

Skrevet
loveli skrev (5 minutter siden):

Hvor unge er dere egentlig? :)

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Velkommen til voksenlivet....

Anonymkode: 0e833...157

Vet dere, det er ikke alle som har hatt mulighet til å komme seg på boligmarkedet før de er blitt voksen. Etter 25 år på leiemarkedet, så har vi endelig klart det. Alt er helt nytt for oss, og vi er livredde for å trå feil med alle sparepengene våre.

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva kan vi gjøre for å få tilgang fra morgenen av? Holde tilbake betaling?

Spørre pent - utover det, ingenting.

Andre mennesker, som selgeren, har ting å gjøre som ikke har noe kobling til dere - tro det eller ei.

Samme med at dere truet med å holde tilbake penger for å se leiligheten en gang til, etter salg. Det er ikke noe dere har rett på, og det er rett og slett frekk oppførsel fra deres side i min bok.

Anonymkode: 01ca4...cec

• Liker 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...