Gå til innhold

Dårlig gjort å åpne samfunnet før alle har fått tilbud om vaksine!

Sol12345

Anbefalte innlegg

LeneXCII skrev (24 minutter siden):

Jo, men hvor mye skal en gjøre for å "spare" de for korona som uansett ikke blir alvorlig syke? Husk at tiltakene skal være forholdsmessige. (Ja, jeg vet at barn kan bli alvorlig syke, men det er unntaksvis.)

Og husk, mange barn får corona uten symptomer og de kan igjen smitte de som er eldre og blir alvorlig dårlig fordi de enda ikle har fått dose nr 3. man må jo tenke litt på helheten. Åpne helt når vaksiner ikke er mangelvare 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Sol12345 said:

Og husk, mange barn får corona uten symptomer og de kan igjen smitte de som er eldre og blir alvorlig dårlig fordi de enda ikle har fått dose nr 3. man må jo tenke litt på helheten. Åpne helt når vaksiner ikke er mangelvare 

Det er ikke mangel på vaksiner i Norge.

Hvorvidt det er fornuftig å gi en tredje dose til enkelte er ikke avklart. For hyppig vaksinering gir dårligere immunrespons over tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (19 minutter siden):

Det er ikke mangel på vaksiner i Norge.

Hvorvidt det er fornuftig å gi en tredje dose til enkelte er ikke avklart. For hyppig vaksinering gir dårligere immunrespons over tid.

Mange land har konkludert med at det er fornuftig med 3. doser til eldre og risikogruppene. En boosterdose vil kunne gi god beskyttelse blant de som sannsynligvis har en fallende antistoffmengde.

Har aldri hørt om at hyppig vaksinering gir dårligere immunrespons? 

Forøvrig mener jeg kun de svakeste bør gis 3. doser inntil verden har nok vaksiner. Er jo en stor del av verdens befolkning som ikke har fått første dose engang enda. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Babushka said:

Mange land har konkludert med at det er fornuftig med 3. doser til eldre og risikogruppene. En boosterdose vil kunne gi god beskyttelse blant de som sannsynligvis har en fallende antistoffmengde.

Forøvrig mener jeg kun de svakeste bør gis 3. doser inntil verden har nok vaksiner. Er jo en stor del av verdens befolkning som ikke har fått første dose engang enda. 

Mange land har gjort mye rart og klart seg langt dårligere enn Norge. F.eks. så har mange land har hatt alt for kort intervall (hyppig frekvens) mellom dosene som gir betydelig svekket beskyttelse sammenlignet med et lengre intervall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (7 minutter siden):

Mange land har gjort mye rart og klart seg langt dårligere enn Norge. F.eks. så har mange land har hatt alt for kort intervall (hyppig frekvens) mellom dosene som gir betydelig svekket beskyttelse sammenlignet med et lengre intervall.

Nivåene av antistoffer faller etter 6 mnd ifølge data fra Israel, er jo ikke snakk om å sette 3. doser med kortere intervall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Babushka said:

Nivåene av antistoffer faller etter 6 mnd ifølge data fra Israel, er jo ikke snakk om å sette 3. doser med kortere intervall. 

Vaksineeffekten reduseres relativt raskt i Israel fordi de hadde alt for kort intervall mellom de to første dosene. Data fra England viser at med lengre intervaller er dette et ubetydelig problem (utenom for de aller eldste - sannsynligvis svakere immunrespons).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matssats skrev (13 minutter siden):

Vaksineeffekten reduseres relativt raskt i Israel fordi de hadde alt for kort intervall mellom de to første dosene. Data fra England viser at med lengre intervaller er dette et ubetydelig problem (utenom for de aller eldste - sannsynligvis svakere immunrespons).

Det er jo de eldste og risikogruppene det er snakk om i første omgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Babushka skrev (1 time siden):

Vaksinering av barn kan føre til dårligere immun respons ved mutasjoner eller enkelte virus varianter fremover. 

I sin nyeste rapport om vurdering av koronavaksinasjon av barn – skriver FHI at en mulig ulempe kan være at hukommelsescellene i kroppen kan gi en mindre effektiv immunrespons om man skulle bli utsatt for en mutantutgave av viruset.

https://www.nettavisen.no/nyheter/bukholm-om-potensielt-darlige-utsikter-for-fremtidige-virusvarianter-en-mulighet/s/12-95-3424174819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol12345 skrev (På 27.9.2021 den 16.23):

Barn under 12 år har ikke fått tilbud om vaksine enda. Barn 12-15 har bare fått tilbud om en dose. Også åpner samfunnet. 

er det kun voksne som skal få tilbud mellom å møte coronaviruset med eller uten vaskinebeskyttelse? Jeg syns dette er så dårlig at jeg ikke har ord!Hele befolkningen har ikke blitt tilbudt beskyttelse før alle skal eksponeres. For en skam 

Prosessen når kroppen skal lage antistoffer mot et virus skjer mye raskere hos barn enn voksne. Derfor er voksne mer utsatt for alvorlig forløp av covid-19 enn barn. 

Endret av Cholli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (På 27.9.2021 den 17.05):

Jeg er enig med deg trådstarter. Tenker det samme. Tenker spesiellt på barn som lider av sykdommer fra før. Men kjedelig med bekymring for de friske barn også. 

Mener at landet ikke burde åpnes med store festen heller, men heller med forsiktighet som fortsatt munnbindbruk når man kommer tett på andre mennesker osv. Men munnbind kan brukes uansett. 

Men da bruker DU munnbind, det er jo ikke forbudt. Så slipper vi andre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (På 27.9.2021 den 18.39):

om du har sett mine innlegg har på corona forumet skjønner du hva jeg synes om covid osv. Men akkurat dette var slik at regjeringen kunne feste og nå gå til utlandet for høstferie. Ferdig snakka.  

og typisk norske befolkningen, det første de gjøre var å gå ut og bli dritings.  Må være utrolig flaut å være norsk noen ganger.  

Er det ikke flaut å prate så nedsettende om nordmenn når man har valgt å bo i Norge? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Men da bruker DU munnbind, det er jo ikke forbudt. Så slipper vi andre.

Jeg er vel litt sau sånn sett. Følger de andre. Jobber i butikk. Ingen bruker munnbind på jobb. Og jeg vil ikke virke hysterisk. Men jeg håper vaksinen virker og beskytter bra. Hørte at den mulig knappt har virkning om 6 måneder. Håper det er feil og at den beskytter videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Eloise12345 said:

Jeg er vel litt sau sånn sett. Følger de andre. Jobber i butikk. Ingen bruker munnbind på jobb. Og jeg vil ikke virke hysterisk. Men jeg håper vaksinen virker og beskytter bra. Hørte at den mulig knappt har virkning om 6 måneder. Håper det er feil og at den beskytter videre. 

Vaksinen fungerer ypperlig også etter 6 måneder for alle som ikke har nedsatt immunforsvar. Mengde antistoffer i kroppen er bare en liten del av beskyttelsen immunforsvaret gir.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Matssats said:

Vaksinen fungerer ypperlig også etter 6 måneder for alle som ikke har nedsatt immunforsvar. Mengde antistoffer i kroppen er bare en liten del av beskyttelsen immunforsvaret gir.

Det er supert. Takk for informasjon  :)

Var på et kjøpesenter i dag og så at de hadde startet vaksinering der også. Det er nytt. Mulig at det er drop in / vaksinering på kjøpesentre flere steder i landet? Jeg vet ikke. Var lang kø. Tror det er mange som ville ha vaksinen etter at landet åpnet. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Syns det er mer dårlig gjort med nedstengingen og tiltakene. På tide å åpne opp helt. I dag spiste jeg en godbit ute, uten å sprite eller vaske hender 😉 tenker å gjøre det samme til helga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (3 timer siden):

Syns det er mer dårlig gjort med nedstengingen og tiltakene. På tide å åpne opp helt. I dag spiste jeg en godbit ute, uten å sprite eller vaske hender 😉 tenker å gjøre det samme til helga også.

Hva er i veien for at du kan sprite deg og nyte godbit samtidig? Litt sprit på hendene kan jo føre til at det du tar på ikke smitter andre slik at de også kan nyte godbiter.

Det handler ikke om hvorvidt du er vaksinert eller ikke, men litt hensyn til andre går det vel an å ta? Er det å nyte livet virkelig å gi faen i andre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Villfisker
Lawyam skrev (57 minutter siden):

Hva er i veien for at du kan sprite deg og nyte godbit samtidig? Litt sprit på hendene kan jo føre til at det du tar på ikke smitter andre slik at de også kan nyte godbiter.

Det handler ikke om hvorvidt du er vaksinert eller ikke, men litt hensyn til andre går det vel an å ta? Er det å nyte livet virkelig å gi faen i andre? 

Neinei. Jeg tar selvfølgelig ikke på ting andre skal ha. 

Men etter å ha betalt, dreit jeg i å sprite meg, og spiste. Går ikke ut over andre enn meg selv i så fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (5 timer siden):

Bare slikk på de skitne fingrene dine du og kos deg med godbiter, men det er vel strengt tatt ikke noe du trenger å opplyse andre om. Akkurat håndspriten er jo et veldig enkelt tiltak som ikke krever så store anstrengelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Babushka skrev (1 minutt siden):

Bare slikk på de skitne fingrene dine du og kos deg med godbiter, men det er vel strengt tatt ikke noe du trenger å opplyse andre om. Akkurat håndspriten er jo et veldig enkelt tiltak som ikke krever så store anstrengelser. 

Slikker aldri på fingrene mine. Akkurat det syns jeg er ekkelt. De var heller ikke synlig skitne, men sikkert mange som syns jeg var ekkel, som spiste med venstre ;) 

Betalte med høyre, og spiste med venstre, men tok på lommeboka og kortet med begge. Huffda :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (1 time siden):

Neinei. Jeg tar selvfølgelig ikke på ting andre skal ha. 

Men etter å ha betalt, dreit jeg i å sprite meg, og spiste. Går ikke ut over andre enn meg selv i så fall :) 

Jo, det er det det kan gjøre. Hvis du fikk eller hadde noe på fingrene da ville du kunne hindret det å løpe videre. Senere tar du kanskje i et dørhåndtak eller noe og så kommer noen andre etter. Er det ikke litt kjekkere å vite at når du tar i ei dør eller ei handlevogn eller hva som helst å ikke dra med seg noe eller legge igjen noe da? Hvis alle tenker slik vil det hjelpe på. Det verste er uansett å spre en slik holdning at nå er tiltakene borte så det er bare å la være å tenke litt. Viruset er ikke borte. Det kan umulig koste deg så mye å tenke seg litt om og kose deg likevel; med litt bedre samvittighet.....eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...