Matssats Skrevet 27. september 2021 #41 Del Skrevet 27. september 2021 54 minutter siden, Sol12345 said: Fks at de kunne fortsatt med antallsbegrensinger på arrangemanger, hatt sprit i butikkene, holde avstand Og bruke munnbind der det ikke er mulig. Ikke klemme. Nå er det jo fritt frem overalt. Ble oppfordret til å feste og klemme av politikerne. Spre viruset Koronaviruset kommer ikke til å forsvinne på mange år, og jeg tviler sterkt på at Norge kommer til å vaksinere barn under 12 år. Det betyr at dersom du ønsker å "redusere smittespredningen", så må tiltakene vare på ubestemt tid uten noen form for planlagt sluttdato. For straks du letter på tiltakene så vil smittespredningen øke. Det vil skje om du letter på tiltakene nå eller om du letter på tiltakene neste sommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol12345 Skrevet 27. september 2021 Forfatter #42 Del Skrevet 27. september 2021 Matssats skrev (Akkurat nå): Koronaviruset kommer ikke til å forsvinne på mange år, og jeg tviler sterkt på at Norge kommer til å vaksinere barn under 12 år. Det betyr at dersom du ønsker å "redusere smittespredningen", så må tiltakene vare på ubestemt tid uten noen form for planlagt sluttdato. For straks du letter på tiltakene så vil smittespredningen øke. Det vil skje om du letter på tiltakene nå eller om du letter på tiltakene neste sommer. Du trenger ikke tvile sterkt på det. Såklart får alle vaksine. Pfizer er igang med testingen i usa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matssats Skrevet 27. september 2021 #43 Del Skrevet 27. september 2021 Just now, Sol12345 said: Du trenger ikke tvile sterkt på det. Såklart får alle vaksine. Pfizer er igang med testingen i usa Spiller ingen rolle om Pfizer er i gang med testingen. FHI ønsker ikke å vaksinere barn her i Norge. I tillegg er det slik at barn over 12 år som vaksineres i Norge får kun én dose. Én dose reduserer faren for alvorlig sykdom betydelig, men hindrer i liten grad smitte. Så selv om du hadde vaksinert også de mellom f.eks. 5-12 så hadde smittespredningen vært omtrent den samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleugla Skrevet 27. september 2021 #44 Del Skrevet 27. september 2021 Sol12345 skrev (6 timer siden): Friske barn har dødd av corona så den påstanden er ikke sann. Friske barn har dødd av influensa også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol12345 Skrevet 27. september 2021 Forfatter #45 Del Skrevet 27. september 2021 Matssats skrev (Akkurat nå): Spiller ingen rolle om Pfizer er i gang med testingen. FHI ønsker ikke å vaksinere barn her i Norge. I tillegg er det slik at barn over 12 år som vaksineres i Norge får kun én dose. Én dose reduserer faren for alvorlig sykdom betydelig, men hindrer i liten grad smitte. Så selv om du hadde vaksinert også de mellom f.eks. 5-12 så hadde smittespredningen vært omtrent den samme. Du vet alt om vaksinasjonsprogrammet til Norge fremover? Er jo alvorlig sykdom jeg ønsker at barna sksl beskyttes mot. Derfor jeg ikke ønsker full åpning før alle har fått tilbud om vaksine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matssats Skrevet 27. september 2021 #46 Del Skrevet 27. september 2021 (endret) 4 minutter siden, Sol12345 said: Du vet alt om vaksinasjonsprogrammet til Norge fremover? Er jo alvorlig sykdom jeg ønsker at barna sksl beskyttes mot. Derfor jeg ikke ønsker full åpning før alle har fått tilbud om vaksine Sannsynligheten for at et barn dør av Korona er rundt 0,003%. Dersom alle barn i Norge smittes så vil 20-30 barn dø. Samfunnet vil selvfølgelig ikke stenges ned, i noen som helst grad, for at 20-30 barn kan dø ila de neste årene (rundt 150 barn vil trenge intensivbehandling). Og ja, jeg vet at det er null sjanse for at barn under 12 år vil bli tilbudt koronavaksine i overskuelig fremtid. FHI har klart og tydelig sagt at barn før puberteten har et annet type immunforsvar enn voksne, og de skal derfor ikke vaksineres. Endret 27. september 2021 av Matssats 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babushka Skrevet 27. september 2021 #47 Del Skrevet 27. september 2021 (endret) Matssats skrev (29 minutter siden): Sannsynligheten for at et barn dør av Korona er rundt 0,003%. Dersom alle barn i Norge smittes så vil 20-30 barn dø. Samfunnet vil selvfølgelig ikke stenges ned, i noen som helst grad, for at 20-30 barn kan dø ila de neste årene (rundt 150 barn vil trenge intensivbehandling). Og ja, jeg vet at det er null sjanse for at barn under 12 år vil bli tilbudt koronavaksine i overskuelig fremtid. FHI har klart og tydelig sagt at barn før puberteten har et annet type immunforsvar enn voksne, og de skal derfor ikke vaksineres. Både pfizer og moderna tester ut vaksiner til barn i mindre doser, 10 mikrogram til barn mellom 5-11 år, og 3 mikrogram for barn 6mnd-5år Dersom disse dosene viser seg å være trygge er det ikke utenkelig at de blir godkjent også i Norge. Vaksiner godkjennes når nytten er større enn bivirkningene. Pfizer vaksinen godkjent ned til 12 år inneholder 30 mikrogram mrna, og har visst seg å gi ungdommer flere bivirkninger enn voksne. Bla denne hjertepose betennelsen som er grunnen til at de bare har godkjent en dose til nå. Endret 27. september 2021 av Babushka 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 27. september 2021 #48 Del Skrevet 27. september 2021 Sol12345 skrev (1 time siden): Du vet alt om vaksinasjonsprogrammet til Norge fremover? Er jo alvorlig sykdom jeg ønsker at barna sksl beskyttes mot. Derfor jeg ikke ønsker full åpning før alle har fått tilbud om vaksine Anbefaler deg å lese litt statisk og forskning ang vaksinen, corona og barn. Corona er potensielt farlig mot eldre og de i risikosonen. Nå er de fleste i risikosonen og eldre vaksinert og covid betegnes ikke som noe farligere enn influensa. Det kan selvsagt oppstå mutasjoner i fattige land med mye smitte, lite eller ingen smitteverntiltak og dårlig helsevesen. Så vi er alle mer tjent på å vaksinere disse. Vaksinen er potensielt farligere for friske barn enn covid. Så forstår ikke helt hvorfor du ønsker å vaksinere barna. Regner med du har vaksinert barna dine med influensavaksinen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol12345 Skrevet 27. september 2021 Forfatter #49 Del Skrevet 27. september 2021 Matssats skrev (1 time siden): Sannsynligheten for at et barn dør av Korona er rundt 0,003%. Dersom alle barn i Norge smittes så vil 20-30 barn dø. Samfunnet vil selvfølgelig ikke stenges ned, i noen som helst grad, for at 20-30 barn kan dø ila de neste årene (rundt 150 barn vil trenge intensivbehandling). Og ja, jeg vet at det er null sjanse for at barn under 12 år vil bli tilbudt koronavaksine i overskuelig fremtid. FHI har klart og tydelig sagt at barn før puberteten har et annet type immunforsvar enn voksne, og de skal derfor ikke vaksineres. Du vet fhi anbefalte ikke munnbind heller da det var mangel på dette. De argumenterte i øst og vest hvorfor dette ikke skulle benyttes. Når man fikk tilgang derimot.. nå er det global vaksinemangel. Når vi får nok tilgang på vaksiner til barn så blir disse også vaksinert. Og ikke tro at et lite barn får like mye mg som en voksen. De tilpasser jo dosen. De forsker nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol12345 Skrevet 27. september 2021 Forfatter #50 Del Skrevet 27. september 2021 Sirisiri10 skrev (5 minutter siden): Anbefaler deg å lese litt statisk og forskning ang vaksinen, corona og barn. Corona er potensielt farlig mot eldre og de i risikosonen. Nå er de fleste i risikosonen og eldre vaksinert og covid betegnes ikke som noe farligere enn influensa. Det kan selvsagt oppstå mutasjoner i fattige land med mye smitte, lite eller ingen smitteverntiltak og dårlig helsevesen. Så vi er alle mer tjent på å vaksinere disse. Vaksinen er potensielt farligere for friske barn enn covid. Så forstår ikke helt hvorfor du ønsker å vaksinere barna. Regner med du har vaksinert barna dine med influensavaksinen? Influensa påvirker bare respirasjonen. Angriper ikke alle organer som en russisk rulett. så nei, jeg har ikke gitt influensavaksine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleugla Skrevet 28. september 2021 #51 Del Skrevet 28. september 2021 Sol12345 skrev (6 timer siden): Influensa påvirker bare respirasjonen. Angriper ikke alle organer som en russisk rulett. så nei, jeg har ikke gitt influensavaksine. Sesongen 19/20 døde to friske ungdommer av influensa. Et barn med underliggende sykdom har dødd av korona i Norge. Jeg er mer bekymret for mine foreldre som var ferdigvaksinert i april enn mitt uvaksinerte barn. Jeg tror de trenger en 3. dose. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matssats Skrevet 28. september 2021 #52 Del Skrevet 28. september 2021 8 hours ago, Sol12345 said: Du vet fhi anbefalte ikke munnbind heller da det var mangel på dette. De argumenterte i øst og vest hvorfor dette ikke skulle benyttes. Når man fikk tilgang derimot.. nå er det global vaksinemangel. Når vi får nok tilgang på vaksiner til barn så blir disse også vaksinert. Og ikke tro at et lite barn får like mye mg som en voksen. De tilpasser jo dosen. De forsker nå. FHI har aldri ment at munnbind har noen særlig effekt. Noe som også er korrekt ettersom det ikke finnes noen gode studier (kontrollgruppe, kontroll for konfunderende variabler osv) som viser at munnbind i generell befolkning har noen betydelig effekt på smittespredning. At de likevel har anbefalt munnbind i enkelte perioder handler nok mer om å tilpasse anbefalingene Helsedirektoratets og folk flest sine forventninger. https://www.fhi.no/publ/2021/munnbind-for-a-forhindre-smitte-av-luftveisinfeksjoner-som-covid-19/ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matssats Skrevet 28. september 2021 #53 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) 9 hours ago, Babushka said: Både pfizer og moderna tester ut vaksiner til barn i mindre doser, 10 mikrogram til barn mellom 5-11 år, og 3 mikrogram for barn 6mnd-5år Dersom disse dosene viser seg å være trygge er det ikke utenkelig at de blir godkjent også i Norge. Vaksiner godkjennes når nytten er større enn bivirkningene. Pfizer vaksinen godkjent ned til 12 år inneholder 30 mikrogram mrna, og har visst seg å gi ungdommer flere bivirkninger enn voksne. Bla denne hjertepose betennelsen som er grunnen til at de bare har godkjent en dose til nå. Hvorvidt disse dosene er "trygge" er ikke noe man vil kunne påvise på flere år, gitt FHIs bekymringer knyttet til barns immunforsvar. Forøvrig er det meningsløst å vaksinere barn. En fullvaksinert 50-åring har ti ganger så høy sannsynlighet for død eller alvorlig sykdom ved smitte som en uvaksinert 10-åring. Korona har aldri handlet om barn. Det har hele tiden vært eldre og skjøre (folk med generell dårlig helse og livsstil) som har vært rammet. Endret 28. september 2021 av Matssats 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babushka Skrevet 28. september 2021 #54 Del Skrevet 28. september 2021 Matssats skrev (2 timer siden): Hvorvidt disse dosene er "trygge" er ikke noe man vil kunne påvise på flere år, gitt FHIs bekymringer knyttet til barns immunforsvar. Forøvrig er det meningsløst å vaksinere barn. En fullvaksinert 50-åring har ti ganger så høy sannsynlighet for død eller alvorlig sykdom ved smitte som en uvaksinert 10-åring. Korona har aldri handlet om barn. Det har hele tiden vært eldre og skjøre (folk med generell dårlig helse og livsstil) som har vært rammet. Er jo ikke meningsløst å vaksinere barn om de bidrar til å drive smitten videre i samfunnet, lavere doser mrna som nå forskes på er jo tilpasset barns immunforsvar. Delta varianten viser seg også å smitte mer mellom barn enn tidligere varianter har gjort. Dersom vaksinene er trygge vil nok disse tilbys barn i risikogruppene i første omgang. Deretter barn med nær familie som ikke kan ta vaksiner, eller har nedsatt immunforsvar og økt risiko for alvorlig forløp. Og det vil garantert ikke ta flere år, godkjenning av covid vaksiner skjer i rekordfart. Hvorvidt flere barn utover risikogruppene får tilbud om vaksine vil nok handle om hvor høye smittetallene er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol12345 Skrevet 28. september 2021 Forfatter #55 Del Skrevet 28. september 2021 Hvorfor har vi forskere og eksperter når vi har sånne synske folk her inne på kg som har fasiten om vaksiner. vet dere hva? Både for eldre og barn, og for alle; hadde det vært bedre å vente med gjenåpningen til alle faktisk kan vaksineres. Det tar ikke flere år før barn får tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 28. september 2021 #56 Del Skrevet 28. september 2021 Outlander skrev (21 timer siden): om du har sett mine innlegg har på corona forumet skjønner du hva jeg synes om covid osv. Men akkurat dette var slik at regjeringen kunne feste og nå gå til utlandet for høstferie. Ferdig snakka. og typisk norske befolkningen, det første de gjøre var å gå ut og bli dritings. Må være utrolig flaut å være norsk noen ganger. Nå var jeg ute lørdag, men var ikke mange som var dritings i forhold til antallet som var ute 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 28. september 2021 #57 Del Skrevet 28. september 2021 Tråden er ryddet for antivaksinasjonsdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 28. september 2021 #58 Del Skrevet 28. september 2021 3 hours ago, Sol12345 said: Hvorfor har vi forskere og eksperter når vi har sånne synske folk her inne på kg som har fasiten om vaksiner. vet dere hva? Både for eldre og barn, og for alle; hadde det vært bedre å vente med gjenåpningen til alle faktisk kan vaksineres. Det tar ikke flere år før barn får tilbud. Problemet for meg er at Norge/FHI er alltid seint ut med anbefalinger tross alt som skjer andre steder. Om FHI kunne velge alt selv ville vi ha hatt svenske/kanskje USA tilstander. Når de har sett andre land vaksinerer helt ned til 12 år, burde de hoppe rett inn for å se hvorfor, ikke "la oss bare vent og se" ellers det mest arrogante av de - tja, se ikke noe grunn for 12 åringer å ta vaksine, de blir ikke mye dårlige. Istedenfor venter de til mange yngre/ungdommer blir smittet, skoleåpningen gikk rett til helvete og igjen er det barn/ungdommer som må straffes mens "voksne" folk endelig fikk lov å gå ut for en pils. Er dritt lei alt og var veldig nær å reise hjem til USA med alle mine barn bare for å vaksinere. Men til og med dette blir det vanskelig fordi Norge godtar ikke vaksiner gitt utenfor EU. Norge, FHI og hele regjeringen er arrogante, men er fortsatt glad jeg bor her med oppegående folk som er ikke batshit craycray som mine amerikanske brødre/søstre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol12345 Skrevet 28. september 2021 Forfatter #59 Del Skrevet 28. september 2021 Eni. Hadde de fått tilbudet før, evt ventet med gjenåpningen, så hadde mange vært spart for corona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 28. september 2021 #60 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) Sol12345 skrev (4 minutter siden): Eni. Hadde de fått tilbudet før, evt ventet med gjenåpningen, så hadde mange vært spart for corona Jo, men hvor mye skal en gjøre for å "spare" de for korona som uansett ikke blir alvorlig syke? Husk at tiltakene skal være forholdsmessige. (Ja, jeg vet at barn kan bli alvorlig syke, men det er unntaksvis.) Endret 28. september 2021 av LeneXCII Lagt til tekst 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg