Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som kan anbefale noe klassisk? Helst noe klassisk gitar eller klaver. Gregoriansk er også interessant.

Har du noen favoritter du vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åj, dette er nesten umulig - for "klassisk" er så mangt! Forskjellige tidsperioder og besetninger... klaver med eller uten orkester, for eksempel?

Men hvis du først og fremst er ute etter klaverklangen, er kanskje komponisten Frederic Chopin et bra sted å begynne. Han skrev MASSE klavermusikk, mye av det har du garantert hørt uten nødvendigvis å vite hva det er. Så hvis du kommer over noen preludier, polonaiser eller valser av Chopin, ville jeg kanskje ha begynt der.

Og så kan du sjekke klaversonater av Mozart, kanskje?

Gitar: Hva med "Concerto d'Aranjuez" av Rodrigo?

Skrevet

Beethovens gone but his music lives on

and Mozart don't go shoppin' no more.

You'l never meet Lizt or Brahms again

And Elgar doesn't answer the door.

They're decomposing composers

Theres nothing much anyone can do

You can still hear Beethoven

But Beethoven cannot hear you.

Skrevet (endret)

Enig med Champagnepiken der.

God pianomusikk finner du i Frederic Chopin. Men i tillegg til valser, polonaiser og preluder, har du både etyder og nocturner. Der er det MYE bra å utforske. I tillegg vil jeg også anbefale Mozarts pianokonserter. Spesielt 9. Og kanskje også 21?

Av gitarmusikk finnes det også vanvittig mye bra. Prøv f.eks. Fernando Sor eller Fransico Tarrega. Eller Segovia tolker Bach.

Bare å velge og vrake. Det er så mye bra! :)

Og Donnie... er det der noe greier du skrev på ungdomsskolen, eller? Jeg er ingen stor diktkjenner, men jeg ser at det der ikke kan være skrevet av en over 15.

Endret av Cronos
Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg syns Chopin er kjedelig jeg da :sjenert: ... Men hva med pianokonsertene til Rachmaninov? Klaversonatene av Mozart er også fine.

Skrevet

Takk for gode tips. Chopin er faktisk littegrann kjedelig, ja - men jeg har ikke hørt i nærheten av alt han har enda.

Jeg får starte LimeWire i kveld og se hva jeg finner. ;)

Skrevet

Mozarts requiem.. Bedre enn det får du det ikke. Verdi's requiem er også ganske fett. Ellers så vil jeg som Fairy over her foreslå Rachmaninov.

Skrevet

Mine favoritter på klaver er Sørgemarsjen av Chopin og Adagio av Albinoni

Gjest Spacegirl
Skrevet

Må bare nevne Dvorak sin serenade for strykere i e-dur. Ikke helt det du er ute etter kanskje, men den er nydelig. En av mine favoritter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...