AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Hei, Jeg har lenge ønsket å studere medisin. Men jeg hadde ikke gode nok karakterer fra vgs da jeg var usikker på den tiden. Nå er jeg 26 år, sykepleier, gift og har barn. Jeg angrer hverdag på at jeg ikke kastet meg ut i det, og begynte på medisin. Jeg vil ikke angre resten av livet. Så jeg vil gjøre noe med det. Jeg har akkuret ferdig med mammapermisjon. Jeg får helt angst av hva jeg skal gjøre videre, skal jeg kaste meg ut i studier eller jobbe? Jeg vet jo hva jeg vil. Har noen andre gjort det samme? Studert med barn? Jeg vet at det er vanskelig å komme inn i Norge pgr av høy snitt. Har noen tatt andre veier, kanskje studert i utlandet? Ble så motivert av: https://karrierestart.no/karriereprofiler/drommejobben/2542-joanna-studerer-medisin-ved-medical-university-of-lodz-i-polen Anonymkode: 321d7...709
Gjest ti10 Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Du får til det du vil, men den første du bør diskutere dette med, er vel den du er gift med? Jo mer positiv ektefellen din er til dette, jo enklere blir det for deg å gjennomføre.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 Det er jo en kjempefin ide, bare å kjøre på. Har hørt om mange som har gjort det. Anonymkode: 14a32...6c8 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Skal du bo med barn og mann i polen i 6 år? Anonymkode: 7f454...318 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skal du bo med barn og mann i polen i 6 år? Anonymkode: 7f454...318 Tenk så fint for barna å lære et annet språk 😊 Anonymkode: 27690...596 3
Phina Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 Jeg er i 30 årene og studerer fulltid samtidig som jeg er alenemor. Greier jeg det, så greier du det! Tenk i tillegg på hvor stolt barnet kommer til å bli av deg som fullførte drømmen din! 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skal du bo med barn og mann i polen i 6 år? Anonymkode: 7f454...318 Gjerne det. For en fin anledning til å lære utrolig mye nytt, ett nytt språk inkludert, å oppleve en rik europeisk kultur. Vet du hvor mye det er å se og oppleve i Polen som er ett gammel kulturland? Det er mer kultur å se og oppleve i en polsk by enn i hele Norge. Anonymkode: 14a32...6c8 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 De jeg kjenner som har studert mens de hadde barn har alle sagt at det er utelukkende positivt fordi man er så mye mer fleksibel og fri som student og kan uten problemer delta på alt av arrangementer til barnet og slike ting. Det gjelder å være strukturert og bruke tiden barnet er i barnehage/skole på studiene slik at man har fri på ettermiddagen og kvelden Anonymkode: 5f1fc...fba 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gjerne det. For en fin anledning til å lære utrolig mye nytt, ett nytt språk inkludert, å oppleve en rik europeisk kultur. Vet du hvor mye det er å se og oppleve i Polen som er ett gammel kulturland? Det er mer kultur å se og oppleve i en polsk by enn i hele Norge. Anonymkode: 14a32...6c8 Har ingenting imot Polen, men da er barnet 7 år når det kan flytte til Norge igjen. Ganske mye forskjell for en liten person. Anonymkode: 7f454...318
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ingenting imot Polen, men da er barnet 7 år når det kan flytte til Norge igjen. Ganske mye forskjell for en liten person. Anonymkode: 7f454...318 So? Hvorfor er forskjell noe dårlig? Mine barn har bodd i fire forskjellige land, og det er bare fint. Er du like bekymret for barn som har diplomatforeldre og som flytter fra ett land til annet hele barndommen sin? Anonymkode: 14a32...6c8 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 Barnet vil være 7 år når dere kan flytte tilbake, og vil da ikke kjenne noen på skolen. Det kan gå bra. Men da må du i turnustjeneste, og det kan nok bære tøft med barn. Men det kan gå bra det også. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): So? Hvorfor er forskjell noe dårlig? Mine barn har bodd i fire forskjellige land, og det er bare fint. Er du like bekymret for barn som har diplomatforeldre og som flytter fra ett land til annet hele barndommen sin? Anonymkode: 14a32...6c8 Ja. Og enda mer så enn noen som bor noen år i et land som barn. Barn som flytter ofte føler seg gjerne «rotløse» og får ingen varige vennskap siden de må flytte støtt og stadig. Anonymkode: 56415...c33 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Skal du bo med barn og mann i polen i 6 år? Anonymkode: 7f454...318 Ts her: Jeg har vært inne på den tanken, men kanskje bare i starten. Det er den delen som jeg bekymrer meg mest. Anonymkode: 321d7...709
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): So? Hvorfor er forskjell noe dårlig? Mine barn har bodd i fire forskjellige land, og det er bare fint. Er du like bekymret for barn som har diplomatforeldre og som flytter fra ett land til annet hele barndommen sin? Anonymkode: 14a32...6c8 Det er ikke bare fint for de fleste barn, nei. Enten det er barna til studenter eller diplomater. Anonymkode: 7f454...318 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts her: Jeg har vært inne på den tanken, men kanskje bare i starten. Det er den delen som jeg bekymrer meg mest. Anonymkode: 321d7...709 Kan sikkert gå fint, men da vil vel barnet være ganske godt integrert i det polske systemet. Ikke at det er noen krise, men det er nok ikke helt plankekjøring å flytte til et fremmed land med et annet jobbmarked og langt fra familie. Men alt går jo. Ville sjekket hvordan barnehage/skole fungerer, så om det er lett å få fulltidsplass og kvaliteten på innholdet (særlig i bhg). Og særlig også sjekket prisen. Barnehage i mange andre land i Europa er skrekkelig dyrt! Anonymkode: 7f454...318 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 Dette får du til, med god planlegging! Vil anbefale dere å eie et fritidshus eller lignende i Norge, så dere har deres eget sted også her, fint å ha et sted å dra til i ferier ol. uten å måtte be om overnatting. Barnet kan gå på internasjonal barnehage/skole der dere er, så det blir kjent med andre norske barn. Hovedpoenget er vel å kunne skape et stabilt liv for barnet etter det har begynt på skolen, før det så tror jeg ikke det er så viktig om familier reiser og bor flere steder. Gjør det, gjør det, gjenomfør det -sier nå bare jeg! 😄 Anonymkode: 94cac...a32 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke bare fint for de fleste barn, nei. Enten det er barna til studenter eller diplomater. Anonymkode: 7f454...318 Jo, det er det. Barn som har bodd i flere land kan ofte mange språk, er mye mer tolerance og har forståelse for forskjellige kulturer, og de har bedre sjanser å studere på gode utenlandske universitet og generelt ha et bedre livskvalitet. Ønsker man at barnet blir en typisk norsk redneck eller noe så er det jo klart at man må bo i samme kommune hele livet sitt. Anonymkode: 14a32...6c8 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan sikkert gå fint, men da vil vel barnet være ganske godt integrert i det polske systemet. Ikke at det er noen krise, men det er nok ikke helt plankekjøring å flytte til et fremmed land med et annet jobbmarked og langt fra familie. Men alt går jo. Ville sjekket hvordan barnehage/skole fungerer, så om det er lett å få fulltidsplass og kvaliteten på innholdet (særlig i bhg). Og særlig også sjekket prisen. Barnehage i mange andre land i Europa er skrekkelig dyrt! Anonymkode: 7f454...318 Er du helt sikker på at du bør uttale deg om denne saken med kunnskapen du har? Barnehage i Polen er omtrent gratis når man sammenligner med Norge. Anonymkode: 14a32...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Barnet vil være 7 år når dere kan flytte tilbake, og vil da ikke kjenne noen på skolen. Det kan gå bra. Men da må du i turnustjeneste, og det kan nok bære tøft med barn. Men det kan gå bra det også. Ja. Og enda mer så enn noen som bor noen år i et land som barn. Barn som flytter ofte føler seg gjerne «rotløse» og får ingen varige vennskap siden de må flytte støtt og stadig. Anonymkode: 56415...c33 Og hva er galt med å føle seg "rotløs"? Du mener altså at nordmenn skal kun ha barn med andre nordmenn og bo på samme sted hele barndommen? Anonymkode: 14a32...6c8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 Det går fint å studere med barn så lenge du er strukturert og utnytter tiden, men partneren din bør jo også være med på denne planen side det vil falle my ansvar og arbeid på han. Du får ekstra penger av lånekassen når du er forsørger, og du har jo mulighet til å ta ekstravakter som spl for å spe på inntekten. Vedr den "flytte til Polen"-planen så vil jeg umiddelbart ikke si det er noen god ide. Hva skal partneren din jobbe med der? Hvordan blir det for barna som ikke snakker språket, og ikke kan få hjelp av dere foreldre heller? Jeg kjenner mange som har studert medisin i Polen og andre land i Øst-Europa, og ingen av dem har lært språket noe særlig mer enn på turistnivå. Å være student i Polen er også noe helt annet enn å være student her hjemme, spesielt mtp hierarki og krav. Det å ikke ha familie i nærheten som kan steppe inn som barnevakt kan også fort bli et savn. Du risikerer jo også at dere må flytte langt vekk fra røttene deres for at du skal få LIS1, det blir mange skifter for et barn ila kort tid, spesielt om språk og kultur også skal være en stor del av det. Joda det kan gå bra for barna, men er det det du ønsker for dem? Jeg kjenner flere som har flyttet rundt verden med foreldre som har jobbet innen misjon, bistand eller diplomati, og selv om de snakker flere språk og kan bevege seg i ulike kulturer, så oppgir samtlige at det å ikke høre til et sted og å være vant med å opprettholde relasjoner over tid er et savn. Ville forsøkt å komme inn i Norge om jeg var deg. Anonymkode: c2e99...312 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 Jeg studerte utenlands der en av medstudentene mine hadde med seg to barn og mann fra England. Barna var i barneskolealder, og gikk på en barneskole i nærmiljøet. Mannen jobbet som journalist og skrev fra landet vi studerte i. Dette var ikke et engelskspråklig land, så for den eldste var det litt tøft i starten mht språk. Studiene våre var riktignok for kun et år, men i ettertid vet jeg familien har sett på det som en fin opplevelse. Anonymkode: 61d20...305
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå