Gå til innhold

3åringen sier hun ble slått av ansatt i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd dette? 3åringen kom hjem med en liten hevelse under øyet en dag. Ikke store greiene, men så det jo. Spurte hva som hadde skjedd, og får til svar at hun har slått seg. Greit nok.

Dagen etter spør jeg barnehagen om hva som har skjedd. De vet ikke. Så kjenner jeg under øyet senere den kvelden, og da sier hun plutselig at "Tonje" har slått henne. Jeg spør om hun har dultet borti under påkledning eller sånn, men 3åringen sier det skjedde når de var alene og at Tonje var sint. Jeg spør på nytt dagen etter, og hun står på sitt. 

Tok det opp i barnehagen og de mente det var tull, ferdig snakket. Hva gjør jeg? Det har endelig blitt greit å levere henne fra meg på morgenen, så sier hun dette.. 

Anonymkode: c5870...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tenker jeg at jeg hadde tatt dett opp ett hakk. Pedagogisk leder på avdelingen, om det var en pedagog eller assistent på avdelingen eventuelt med styrer om det gjelder pedagogisk leder. Bare for å få det undersøkt. 

Men barn kan overdrive eller feiltolke, så hadde ikke tatt det mer enn det. Men om denne ansatte skulle få flere saker så bør en si fra så  barnehagen ta det videre.

Anonymkode: e4194...703

• Liker 4
Skrevet

OM dette er sant så burde 3åringen bli hørt. Det er jo litt vanskelig å anklage folk når man ikke veit, men kunne du eventuelt flytta henne til en annen avdeling?

Anonymkode: c9657...444

Skrevet

Jeg tenker at du kjenner barnet om det har tendenser til å finne på ting eller ikke. 

Jeg selv som barn kunne visst skrike ut om at folk både knep og slo og sparket meg, for å få viljen min 🤷🏻‍♀️ Mamma visste også at hun aldri kunne stole et øyeblikk på hva jeg berettet. 

Men du kjenner barnet best. Om barnet pleier å være mer stillferdig ville jeg tatt tak i dette slik de over skriver 

• Liker 6
Skrevet

Ville snakket med ped-leder eller styrer. De kjenner den ansatte, og vet kanskje hva som kan ligge i det datteren din sier. Men altså; har en tre-åring på min avdeling, og hver gang hun ikke vil noe så har vi voksne både slått, sparket og klypt henne. Hadde også en 6-åring (!) som sa at min ped-leder hadde dyttet han ned fra ett bord. (Noe som selvsagt ikke stemte, han ramlet ned, ped lederen min var den som stod nærmest) Barn skal tas på alvor, men de kan ha god fantasi. 

Anonymkode: 06c9b...1a8

• Liker 21
Skrevet

Sønnen min ble slått og utsatt for psykisk vold av dagmamma. Han var på samme alder. Jeg trodde ikke på han, angrer bittert på det 20 år etterpå. Det har satt dype spor hos han. 15 år etterpå havnet datteren min i en barnehage hvor et barn ble utsatt for seksuelle overgrep. Ikke ta lett på dette, her må styrer og Tonje svare på hva son har skjedd. 

Anonymkode: 5ef39...a53

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde også tatt en snakk med ledere.

Men alltid ta ting litt med en klype salt når små barn forteller. Vi skal så klart alltid undersøke men med et åpent sinn. 

Tenker bare på mine egne barn som saktens kan finne på å si at noen har slått dem, selv om noen bare dultet i dem på vei forbi. Eller hvis vi har hånda på ryggen deres for å geleidet dem over en vei kan de påstå vi klyper (fordi de ville en annen vei).

Anonymkode: 776d2...78d

• Liker 2
Skrevet

Uff så ekkel situasjon. 

Nå kjenner du barnet ditt best, og du tar det videre om hun vanligvis ikke finner på sånt. 

Samtidig er det dumt om hun ikke blir trodd og det faktisk har skjedd, selvom hun pleier å finne på ting. 

Den ansatte vil kanskje ikke innrømme det heller. 

Anonymkode: b0d1c...bc6

• Liker 2
Skrevet

Hun er 3 år. Selvfølgelig har hun ikke blitt slått av en ansatt. 

Anonymkode: d2449...e70

• Liker 3
Skrevet

Min treåring kunne fint komme hjem å si at hun hadde slått X så hun falt og slo seg og fikk vondt.

Det som egentlig hadde skjedd var det motsatte. 

Hadde tatt det med en klype salt og hatt det i bakhodet om det oppstod andre situasjoner.

Anonymkode: 40261...ef2

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk en sviende ørefik av en sur ansatt i barnehagen da jeg var i den alderen. Husker det faktisk ennå. Mamma trodde meg selvsagt ikke selv om flere av ungene såg dette. Ville blitt mer skeptisk til denne ansatte selv om det selvsagt er vanskelig å tenke at de slår ungene.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det kan vi ikke vite. Ting skjer i barnehagen som andre plasser. Folk har jobber de ikke burde hatt. Mest sannsynlig er det ikke noe, men om en snakker med «Tonjes» overordnede for å undersøke så  er i hvertfall denne obs om det kommer flere lignende saker. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke si det, det finnes noen få syke folk som jobber i bhg som i andre yrker. 

Veldig trist, men sant. 

Anonymkode: b0d1c...bc6

• Liker 5
Skrevet

Siden du allerede har spurt ledelsen, og du ikke vet sikkert så ville jeg ikke laget en stor sak, men jeg vilel ha flytta henne. Om hun derimot sier det samme om et nytt sted så hadde jeg vært mer skeptisk til om det er hun som finner det på. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden du allerede har spurt ledelsen, og du ikke vet sikkert så ville jeg ikke laget en stor sak, men jeg vilel ha flytta henne. Om hun derimot sier det samme om et nytt sted så hadde jeg vært mer skeptisk til om det er hun som finner det på. 

Server en kjempestor omveltning for en 3åring, og for resten av familien, å skulle bytte barnehage, så det ville jeg absolutt ikke gjort. 🤦

Anonymkode: e229d...61f

• Liker 1
Skrevet

Du kjenner barnet ditt best, og vet om hun har et godt språk eller ikke. Ofte kan det bli misforståelser, men det kjenner du kanskje igjen. 

Min 4 åring kunne ofte si at jeg slo han når jeg kom borti han, eller si at jeg slo han når jeg stoppet hånda hans fra å slå meg. Så hadde det vært min unge, så hadde jeg nok ikke lagt noe i det. 

Men det er det jeg mener, du kjenner jo ditt barn best. Og så skal man heller ikke være redd for å tenke tanken. Det kan nok skje, men ytterst ytterst skjeldent.

Anonymkode: 2f081...831

• Liker 3
Skrevet

Takk for innspill dere! Hun kan absolutt si mye rart, men likte på en måte ikke måten hun sa det på. Ga meg en dårlig følelse. Vi har snakket en del om det å slå noen. Hva det betyr, hvorfor vi ikke gjør det osv. Jeg får ta det opp igjen - det kan jo ha vært så mangt. Uff, ikke lett dette!

Ts

Anonymkode: c5870...a74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Server en kjempestor omveltning for en 3åring, og for resten av familien, å skulle bytte barnehage, så det ville jeg absolutt ikke gjort. 🤦

Anonymkode: e229d...61f

Da lar du det gå uten enten 3 åringen som må bli slått eller en ansatt som blir beskyldt for noe hun ikke har gjort fordi det er en så stor påkjenning for DEG. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da lar du det gå uten enten 3 åringen som må bli slått eller en ansatt som blir beskyldt for noe hun ikke har gjort fordi det er en så stor påkjenning for DEG. 

Det går da an å løse dette på flere måter. Å snakke med de ansatte om situasjonen er ikke å anklage, men for å undersøke hva som har skjedd og oppklare eventuelle misforståelser. Å bytte barnehage virker som et uforholdsmessig stort inngrep uten å vite mer. 

Regner med TS vurderer ut fra hva som er best for barnet.

• Liker 2
Skrevet

Hadde dette vært min treåring ville jeg rett og slett ringt politiet og spurt dem. Barnehuset har gode rutiner for tilrettelagt avhør. Dersom vi som jobber i barnehagen hadde blitt servert en slik historie der det i tillegg er blåmerke å vise til, hadde meldeplikten blitt utløst. (Ta bilde av skaden og dokumenter.) 

Anonymkode: fff25...7fe

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...