Gå til innhold

Flytte langt unna, hva med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er opprinnelig fra Østlandet, men bor nå på Vestlandet sammen med samboeren min. Vi skal ha barn i Desember. Jeg vil etterhvert flytte tilbake til Østlandet, samboeren har sagt at det kan vi gjøre om noen år.

Det jeg er redd for er at om vi nå får barn, om han bare kan ombestemme seg om tre år, og si han ikke ønsker å flytte. Hvilken rettigheter har jeg evt da? Jeg vil nok aldri flytte fra barnet mitt, men kunne jeg tatt det med meg? Hva om far protesterer. Kunne vi laget en kontrakt på at vi skulle flytte til Østlandet innen så og så lang tid hvis ikke kunne jeg flytte med barnet? 
Hvor stor sjanse er det for at far hadde fått sin vilje om han hadde villet bli på vestlandet til å ha barnet der sammen han? 

Er nok litt mye hormoner ute å går nå, men jeg kjenner at jeg er så redd for å bli låst et sted der jeg egentlig ikke har noen. 

Anonymkode: 04cad...827

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det går ikke an å lage en kontrakt på noe sånt - den vil i alle fall ikke bli juridisk bindene. Hvis dere flytter fra hverandre og du vil til ditt hjemsted, må dere bli enige om hvor barnet skal bo. Du kan ikke bare ta det med deg, nei. Når et barn skal bytte folkeregistrert adresse fra felles hjem til ny adresse med én av foreldrene, må begge foreldrene underskrive.

Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg vil anbefale å stole på det partner sier før man velger å få barn sammen.

Skrevet

Hvis dette er noe du tenker på, tenker jeg at forholdet ikke er helt bra.

Det er ikke så veldig enkelt å rive opp et barn fra omgangskrets og rammer etterhvert. Og etter skolestart er det enda vanskeligere.. Men når det er sagt kan han ikke nekte deg å flytte, så lenge det går greit å overlevere barn mht samvær. De anbefaler vel maks 5t mellom bosted, men igjen er det bare en anbefaling. Klager den ene parten på at den andre flytter langt kan det bli rettsak, men svært skjeldent at de tvinger noen til å bo et sted. Unntak er vel hvis ene parten vil ut av landet. 

Anonymkode: 1f85f...67c

Skrevet
Alterego666 skrev (1 time siden):

Jeg vil anbefale å stole på det partner sier før man velger å få barn sammen.

Helt enig, får man barn sammen så bør barnet få liv til å komme inn i en stabil verden med stabile foreldre så langt det går. Er man ikke stabil og ens, så er det greit å ikke få barn sammen. Med en gang barnet kommer så skal barnet gå først, ike lek med barnets liv!

Anonymkode: fcec2...13c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...