Gå til innhold

Skamfullt å fortelle familie/venner at kjæresten er utro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært med min kjære i mange år og har nå oppdaget at han har vært utro, både emosjonelt og fysisk i perioder disse årene.

Jeg er knust-pulverisert og er helt ødelagt. Livet mitt er over og vet ikke hvordan jeg nå skal klare å leve videre uten han, og ikke minst men skammen over å ha blitt sveket så grusomt av min bedre halvdel.

Jeg har fortalt om utroskapen til ei venninne, men klarer ikke å fortelle mine gamle foreldre som har tatt han inn i hjertet sitt og sett på han som et godt menneske, om hvor jævlig han har bak min rygg.

Kan ikke sette fingeren på en spesiell ting som har vært grunnen til utroskapen disse årene, siden vi har sex nesten daglig og ikke har hatt noe krangling eller mye drama i forholdet.

Det er skammelig å bli bedratt, og da tenker jo folk sitt om meg også😢

Anonymkode: 9253a...8b3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke skammelig å bli bedratt! Det kan jo skje med alle.

Du velger jo selv hva du vil fortelle, men det er vel naturlig å si sannheten til de som står deg nær, inkludert foreldre. Ihvertfall hvis utroskapen leder til et brudd.

• Liker 14
Skrevet

Jeg skjønner seg så inderlig godt❤ periodevis greide jeg ikke gå på butikken etter at eksen var utro. Vi hadde vært sammen i 10 år og hadde 3 barn.

Jeg fikk rett og slett sosial angst. Og følte det samme som deg, at folk tenkte ting om meg også. At jeg ikke var bra nok osv. 

Nå i dag er det 8 år siden det skjedde. Så var vi av og på et par år før det ble slutt for godt. De to årene gjorde egentlig bare vondt verre. 

De siste 4 årene har vært gode. Men det tok lang tid før jeg kom meg skikkelig over eksen. Kunne ikke se for meg hvordan jeg kunne leve uten han. Jeg visste ikke hvem jeg var uten han.

Men heldigvis viste det seg at jeg har det mye bedre uten han. Det er noe jeg aldri trodde jeg kom til å føle. Han var ikke den jeg trodde han var. Han var en utro svikefull idiot. 

Den dag i dag har jeg en ny mann som jeg både passer mye bedre sammen med og som jeg elsker mye høyere enn eksen. noe jeg heller ikke trodde var mulig. Jeg trodde aldri jeg kunne falle for noen igjen. Så feil kan man ta. 

Du kommer til å overleve dette TS! Og jeg lover deg at det er kun mannen din folk tenker dritt om! ❤ klem 

Anonymkode: e167b...c68

• Liker 10
Skrevet

Jeg ser du skriver "HAR sex" . Har du ikke tenkt å forlate han? Hvis du har tenkt å fortsette forholdet, så bør du tilgi han og ikke fortelle det til foreldrene dine. Ellers vil det ødelegge forholdet dem imellom.

Anonymkode: fbe51...68b

• Liker 5
Skrevet

De sier at man helst ikke skal si noe om partner har vært utro dersom man bestemmer seg for å prøve videre, da det selvsagt svartmaler noen så til de grader (og vel fortjent spør du meg!). Så der føler jeg folk får bestemme selv. 

Du du derimot IKKE skal føle på, er skam! Du har da ingenting å skamme seg over for et valg han tok! Utroskap ut av det blå i et godt forhold bunner svært, svært sjeldent i noe hos partneren, eller noe partneren har gjort feil. Stort sett bunner det i et problem man har i seg selv, eller et behov for bekreftelse. 

Du skal absolutt ikke skamme deg. ❤ Men det tok lang tid før jeg forsto det selv, og enda lengre tid før jeg forsto hvor drittsekk xen min var, og at jeg ikke lengre ville være med han. 

Anonymkode: 5221d...48c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser du skriver "HAR sex" . Har du ikke tenkt å forlate han? Hvis du har tenkt å fortsette forholdet, så bør du tilgi han og ikke fortelle det til foreldrene dine. Ellers vil det ødelegge forholdet dem imellom.

Anonymkode: fbe51...68b

Han er på vei ut av forholdet. Vi har hatt sex etter at jeg oppdaget dette, men merker at alt er ødelagt fra min sin side.

Ts

Skrevet

Følte det helt likt... Var nesten ikke ute av huset heller etter at jeg fant ut at "alle" visste om det, men ingen sa noe til meg.

Mistet mannen jeg trodde jeg skulle bli gammel med, mange venner (GEDIGENT tillitsbrudd å ikke fortelle meg om det) og hele fotfestet. Sa det til mamma og de etterhvert, og det var dem som hjalp meg gjennom det.

Du trenger dem nå, og de vil jo ha mulighet til å være der for deg i oppturer og nedturer 

Anonymkode: c4036...c5b

• Liker 5
Skrevet

Vanskelig å forklare grunnen til brudd, uansett. 

Anonymkode: 8774e...16a

• Liker 1
Skrevet

Det er tredelt.

Du trenger noen som kan støtte deg, som vet alt. Venninner, mulig foreldre, en søster. 

Enkelte mennesker kan man skjerme for detaljene. Det gjelder eldre foreldre. Mine er selv i en alder der jeg vet slikt sårer mye, at min smerte er deres. Jeg klarer meg fint ved hjelp av venner og annen familie når ting er vondt, så jeg skjermer dem i enkelte saker.

Det å skrike det ut til alt og alle synes jeg man bør unngå. Ikke på grunn av din skam. Men at det er en privatsak, noe du ikke vil føle for å forklare opp og ned, noe enkelte kan misforstå og vri på. 

Mitt beste tips er egentlig: pust, og tenk deg om, før du deler. For når ting først er delt kan du ikke ta det tilbake. Og ikke minst. Rist av deg dette med skam, det er bare en person som har noe å skamme seg over i denne situasjonen. 

Anonymkode: 55a59...c38

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

................

Skam er en av de dypeste følelsene vi har og den er en utrolig drivkraft.  Derfor er det viktig at du ikke skammer deg over at du har blitt bedratt.  Det er jo ikke du som har gjort noe galt.  Det er ikke din skyld, men den som har vært utro.  Legg skylden der den hører hjemme, nemlig hos den som aktivt har gjort dette mot deg.

Gi fra deg eierskapet til skammen.  For alt du vet har foreldrene dine erfaring med emnet fra tidligere så det kan godt være du kan lufte det med en av de.  Foreldre har nemlig prøvd mye mer enn du aner.

• Liker 4
Skrevet

Kjære deg! Det er han som skal skamme seg, for det er han som er et forferdelig menneske. Det er vondt å innse at den man elsker er en drittsekk som kan svikte deg slik. Håper at du får støtte av din venninne, kanskje vurdere om du kan ha nytte av å gå i terapi? 

Anonymkode: 6cad6...6cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner seg så inderlig godt❤ periodevis greide jeg ikke gå på butikken etter at eksen var utro. Vi hadde vært sammen i 10 år og hadde 3 barn.

Jeg fikk rett og slett sosial angst. Og følte det samme som deg, at folk tenkte ting om meg også. At jeg ikke var bra nok

Anonymkode: e167b...c68

Dette kan jeg kjenne igjen. Følte på skam faktisk. Så ut som en perfekt familie utad. Eldste barnet så også at h*n følte på skam. Jeg prøvde å skjerme barna. Så jeg så aldri at han hadde svært utro. Eldste fant det ut av seg selv.

Men det gikk over. Jeg følte bare på det de første månedene etter bruddet. Tror egt han var mere flau enn meg... bor i en middels stor by. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler også på en skam fordi min samboer var utro. Har ikke klart å fortelle det til noen, ikke engang min nærmeste venninne. Etter avsløring om utroskap har jeg nærmest isolert meg sosialt, og gruer meg til alt sosialt. 

Anonymkode: dd69e...4c8

• Liker 1
Skrevet

Det er dette som er så trist med utroskap. Det påfører den som blir bedratt så enormt mye ufortjent lidelse. Husk at du er gull verdt. Du kan være rak i ryggen. Du kan ha god samvittighet. Det gjør det lettere å leve med seg selv. 

Et annet svik som ofte skjer og er vel så ille; ofte vil den som er utro og svikter projisere det negative over på den som er bedratt. Prøve å rettferdiggjøre seg i stedet for å si unnskyld, stå for deres eget svik. I bunn og grunn er mange mennesker egentlig små. Prøv å være oppmerksom på dette om det skjer, så ikke du blir påført enda mer skam. Du har INGEN grunn til det, husk det.

Utro mennesker er usle, feige og i mine øyne aldri til å stole på. De burde være voksne og oppført seg ærlig og redelig, gjort det slutt først e.l. Vær glad du er kvitt ham nå. 

Anonymkode: 04d84...15a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er dette som er så trist med utroskap. Det påfører den som blir bedratt så enormt mye ufortjent lidelse. Husk at du er gull verdt. Du kan være rak i ryggen. Du kan ha god samvittighet. Det gjør det lettere å leve med seg selv. 

Et annet svik som ofte skjer og er vel så ille; ofte vil den som er utro og svikter projisere det negative over på den som er bedratt. Prøve å rettferdiggjøre seg i stedet for å si unnskyld, stå for deres eget svik. I bunn og grunn er mange mennesker egentlig små. Prøv å være oppmerksom på dette om det skjer, så ikke du blir påført enda mer skam. Du har INGEN grunn til det, husk det.

Utro mennesker er usle, feige og i mine øyne aldri til å stole på. De burde være voksne og oppført seg ærlig og redelig, gjort det slutt først e.l. Vær glad du er kvitt ham nå. 

Anonymkode: 04d84...15a

Så sant

Skrevet

Mannen til Beyonce var utro. 

Det kan skje med HVEM SOM HELST! 

Bedre å finne ut om det nå enn 20 år senere. :klem:

• Liker 1
Skrevet

Du har fått mange gode svar, ts, og jeg skal ikke gjenta det andre sier. D ukommer over dette, livet BLIR bedre, og du finner sikkert en som er bedre enn ham (særlig med denne erfaringen kan du bli flinkere å screene de du treffer). Men ja, man føler seg pulverisert. tiltintetgjort. 

Men mtp dine foreldre: kan du ikke bare fortelle at han har forelsket seg i en annen og at det har slukna litt mellom dere. kan det være bedre for deg? Ellers- finn noen lojale venninner å støtte deg på, det er alfa-omega der du er nå ❤️

Anonymkode: 3a3a3...234

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...