Gå til innhold

Skulle ønske jeg ikke ble født i denne tidsalderen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er født på slutten av 1990-tallet. Men skulle ønske jeg fødselen kunne vente til slutten av 2090-årene. Det er så mye spennende teknologisk, miljømessig og sosial utvikling som skjer at jeg gjerne skulle vært til stede for å se resultatene.

Det blir som å se et oppussingsprogram på TV. En "total makeover" men du får ikke se sluttresultatet. Hvor frustrerende er ikke det.

Jeg sliter fryktelig med en angst rundt dette. Og setter min lit til at kommer en mulighet til å bli fryst ned og deretter tint opp igjen 100 år senere innen jeg dør.

Anonymkode: 6a0f2...065

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det stikk motsatt. Føler jeg er født alt for sent. Kunne gjerne vært født hundre år før. Alt nå er så materialistisk, ingen nærhet til naturen, alle kjøper maten sin på butikken, distriktene krymper og folk bor i blokk.. Jeg trives ikke med å leve på den måten jeg gjør nå, selv om jeg vet at det var tøffere å leve før.

Anonymkode: 71946...48f

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du meg, da. Jeg vil hjerne ha i pose og sekk. Hvis vi kunne levd i 2-300 år kunne man fått med seg mye soennende👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har det stikk motsatt. Føler jeg er født alt for sent. Kunne gjerne vært født hundre år før. Alt nå er så materialistisk, ingen nærhet til naturen, alle kjøper maten sin på butikken, distriktene krymper og folk bor i blokk.. Jeg trives ikke med å leve på den måten jeg gjør nå, selv om jeg vet at det var tøffere å leve før.

Perioden 1920-1929: 21% av barna døde innen de fylte 1 år. Med andre ord, en femtedels sjanse for at du aldri ville ha fått gleden av å ta et eneste steg i den naturen. 

Anonymkode: 2aebb...9aa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 13.30):

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 9.10):

Perioden 1920-1929: 21% av barna døde innen de fylte 1 år. Med andre ord, en femtedels sjanse for at du aldri ville ha fått gleden av å ta et eneste steg i den naturen. 

Anonymkode: 2aebb...9aa

..og en ikke ubetydelig andel av befolkningen levde i trange trange bygårder, jobbet lange dager i fabrikk eller som tjenestefolk, og spiste et ensidig kosthold basert på det lille man hadde råd til 🤷‍♀️tror ...48f skippet den delen av historie/samfunnsfag/norskundervisningen.

Men du som ville bli født for 100 år siden, det er jo ingenting som hindrer deg i å leve slik du beskriver? I motsetning til for 100 år siden, hvor man gjerne ikke hadde stort til valg? Du kan flytte ut i distriktet på et småbruk med skog, jakt og fiske, dyrke maten, lage egne klær og bare kjøpe noe nytt når du trenger det, og leve enkelt? Forskjellen er at du kan handle det du trenger på butikken hvis det blir en tidlig frost, en høststorm, eller hvis du vil ha kaffe/dopapir/frisk frukt og grønnsaker i mars. Tjene penger kan du gjøre på å selge ting du lager, ha blogg/instagram/skrive bøker, ha airbnb, bare fantasien setter grenser. Det er fordelen med det moderne samfunnet, nemlig valgmuligheter.

Anonymkode: 08898...9da

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

..og en ikke ubetydelig andel av befolkningen levde i trange trange bygårder, jobbet lange dager i fabrikk eller som tjenestefolk, og spiste et ensidig kosthold basert på det lille man hadde råd til 🤷‍♀️tror ...48f skippet den delen av historie/samfunnsfag/norskundervisningen.

Men du som ville bli født for 100 år siden, det er jo ingenting som hindrer deg i å leve slik du beskriver? I motsetning til for 100 år siden, hvor man gjerne ikke hadde stort til valg? Du kan flytte ut i distriktet på et småbruk med skog, jakt og fiske, dyrke maten, lage egne klær og bare kjøpe noe nytt når du trenger det, og leve enkelt? Forskjellen er at du kan handle det du trenger på butikken hvis det blir en tidlig frost, en høststorm, eller hvis du vil ha kaffe/dopapir/frisk frukt og grønnsaker i mars. Tjene penger kan du gjøre på å selge ting du lager, ha blogg/instagram/skrive bøker, ha airbnb, bare fantasien setter grenser. Det er fordelen med det moderne samfunnet, nemlig valgmuligheter.

Anonymkode: 08898...9da

For ikke å snakke om alle sykdommene som herjet, som feks tyfus. Og mangel på medisiner selv om man ble syk for bagateller.

Gøy tid.

Anonymkode: 83b0a...d7c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 13.14):

Jeg er født på slutten av 1990-tallet. Men skulle ønske jeg fødselen kunne vente til slutten av 2090-årene. Det er så mye spennende teknologisk, miljømessig og sosial utvikling som skjer at jeg gjerne skulle vært til stede for å se resultatene.

Det blir som å se et oppussingsprogram på TV. En "total makeover" men du får ikke se sluttresultatet. Hvor frustrerende er ikke det.

Jeg sliter fryktelig med en angst rundt dette. Og setter min lit til at kommer en mulighet til å bli fryst ned og deretter tint opp igjen 100 år senere innen jeg dør.

Man kan ikke få med seg alt, dessverre. Jeg vil tro du får med deg ganske mye utvikling allikevel. Jeg tror ikke det vil bli mulig å gjenopplive en nedfrosset kropp. Noen teknologiske grenser flytter seg. Andre flytter seg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 13.14):

Du ville sikkert følt det samme om du var født i 2090. 

Anonymkode: f6815...498

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For ikke å snakke om alle sykdommene som herjet, som feks tyfus. Og mangel på medisiner selv om man ble syk for bagateller.

Gøy tid.

Anonymkode: 83b0a...d7c

Med antibiotikaresistensen som truer så kan vi fort havne tilbake dit at en infeksjon er krise.

Anonymkode: 4f9df...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Isambard said:

Ja, hvem vet. Det andre spørsmålet er om noen gidder å gjenopplive de gamle likene....

La oss håpe de lar være, sånn egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 60 tallet. Tenk alt det jeg har fått med meg da. Vi hadde ikke mobil telefoner eller data. Mesteparten av den teknologien vi har i dag kom jo på 80 tallet for full fart inn. En dag vil nok ting kollapse med teknologien. Tenk skulle det bli strømbrudd over lang tid da sliter vi for alt er jo på data. Ikke så sikkert at det kommer menneskene tilgode seinare. Er mer redd for kriger hvor teknologien blir misbrukt. Godt at vi ikke vet hva fremtiden bringer. 

Anonymkode: 3a2b3...205

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv født på 70-tallet. Kunne godt ha tenkt meg å ha vært født på 50-60-tallet isteden.

Men that's it. Er historiker, og vet godt hvordan folk hadde det for 100 år siden. Ikke gøy. Pluss Krigen. 150 år siden eller lengre? Haha. Stor risiko for at 50% eller deromkring av barna dine ikke overlever.  Får du lungebetennelse dør du. Får du kikhoste har du det resten av livet. Middag: spekesild og poteter hver dag hver uke hvert år. Bortsett fra når du ikke har råd, da blir det vassgraut.

Fremtiden? Aner ikke hvordan ting blir. Ville personlig ikke tatt sjansen, men mulig jeg er pyse 😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du heller vært født en tid der du måtte gifte deg, og få ekle barn med en mann du ikke elsket, og bli voldtatt resten av liver, fordi foreldrene dine hadde valgt mannen din?

Anonymkode: a4093...fde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen

Du kan ikke vite hvordan fremtiden blir. Så opptatt av klimaet som unge folk er nå, så hadde det ikke forundret meg om folk går bakover i tid igjen. At flertallet kjører hest og kjerre og driver med landbruk om 100 år. 

Endret av På druen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På druen skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke vite hvordan fremtiden blir. Så opptatt av klimaet som unge folk er nå, så hadde det ikke forundret meg om folk går bakover i tid igjen. At flertallet kjører hest og kjerre og driver med landbruk om 100 år. 

Dette. Evt. kombinert med autoritært styre. 😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først skulle havne i rullestol i ung alder, så er jeg rimelig glad for at jeg ikke er født et sekund tidligere enn det jeg er. Teknologien er til stor hjelp. Mobiltelefonen en enorm trygghet når jeg er ute og farter i bil og også generelt. 

Men regner med teknologien kan komme med enda større nyvinninger (som å spleise nerver) som ville gjort det gunstig å leve en eller annen gang i fremtiden. 

Anonymkode: bc1bf...0a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
Entern skrev (9 minutter siden):

Dette. Evt. kombinert med autoritært styre. 😟

Det håper jeg folk slipper i fremtiden, men man vet aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Isambard said:

Ja, hvem vet. Det andre spørsmålet er om noen gidder å gjenopplive de gamle likene....

Ja, hvorfor skulle de gjenopplive folk, sånn egentlig? Om 100 år, når alle som kjente deg var døde allikevel? Du har (antagelig) dødd i godt voksen alder, har få eller ingen år igjen på arbeidsmarkedet og sannsynligheten er stor for at selv om du var spesialist i ditt felt en gang i tiden, så har teknologien eller forskningen for lengst løpt fra deg. Antagelig har teknologien løpt såpass fra deg i dagliglivet også at du sliter med selv enkle ting som å (for eksempel) betale en regning eller skru på TV (bare tar noen eksempler som en fra 1921 som ble gjenopplivet i dag garantert ikke ville ha funnet intuitivt). 
Så det de eventuelt gjenoppliver er en ren utgiftspost, en eldre mann eller kvinne som ikke passer inn i arbeidsmarkedet og som ikke har noen rundt seg til å ta vare på seg. Nei, best å bare la dem ligge nedfryst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...