AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Nå bor ikke jeg i en liten bygd, men nabokommunen er et slikt sted så jeg kjenner en del som bor der. Unge menn i alderen 18-30 kjøper seg bolig disse stedene. Ganske attraktive trente menn er det også, overraskende få overvektige gamere. Er det så enkelt som at de får fast jobb og billig bolig? En bygd med 1000 mennesker har jo svært lite å tilby utenom det. De jevngamlene kvinnne flytter enten til ev av de største byene, eller i det minste til et større tettsted, mange for å ta utdanning, men heller ikke de med lavere eller ingen utdanning ønsker å bli boende i hjembygda. Hvorfor er det sånn? Anonymkode: c7c33...765
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Kvinne 29 her. Jeg orket ikke å bli boende i hjembygda fordi det er langt fra alt jeg liker av kultur og fritidstilbud da det som er i bygda er vel to coop marked butikker og ett treningssenter. Av og til lanserer skolen ( som har hele 30 elever fra 1-10 trinn!) filmkveld. I tillegg er bygdedyret der og jeg liker ikke det at alle kjenner alle da det fort oppstår rykter. Jobb får jeg heller ikke med mindre jeg vil pendle 2 timer inn til byen hver vei. Det er begrenset hvor mange kassadamer man trenger på coopen. De fleste jeg kjenner av både kvinner og menn har valgt å flytte ut, unntaket er de som bestemmer seg for å prøve å ta over gårdsbruk og som allerede er sikret arbeid og verdier som har gått i arv. Anonymkode: 1f38c...0b7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 Bor selv på et slikt sted, men med mye mindre enn 1000 innbyggere. Stedet har alt jeg ser etter. Rolig, trygt, svært billig å bo, gratis ved om en gidder å hugge selv, fantastisk natur, sykkel, padle og turmuligheter, mobilt bredbånd, god plass, oversiktlig og enkelt, hyggelige folk, osv. Savner ingenting større steder kan tilby, for meg er dette rett og slett å bo i paradis veldig rimelig. Om jeg ønsker, er det bare 30 min til et større tettsted. Har ikke merket et dugg til pandemien f.eks, annet at jeg begrenset turer til tettstedet noe. Det var ikke et stort savn. Er mann, 42. Anonymkode: d54c3...96f 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Menn kan, i større grad enn kvinner, jobbe fra morgen til kveld. I større grad. Ikke "alle menn kan" og "ingen kvinner kan", men "menn kan i større grad". Menn finner mer ro i arbeid enn kvinner gjør. Kvinner er mer opptatt av opplevelser enn menn er. Igjen, ikke alle menn, ikke alle kvinner. Ikke alle menn bor på bygda, ikke alle kvinner bor i byene. Ikke alle menn jobber lange dager, ikke alle kvinner føler seg utslitt av å jobbe mange lange dager etter hverandre. Men mange menn finner ro i jobbing, og mange kvinner er opptatt av opplevelser. Det gjør at det blir en kjønnsskjevhet mellom by og bygd. Anonymkode: 1c2ac...647 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 På det lille stedet jeg kommer fra var det også sånn at jentene flyttet og gutter ble værende. Guttende som ble igjen var de som hadde gått yrkesskolen, de ble tømrere, elektrikere, bilmekanikere, rørleggere++++ Sånne jobber finnes det på små steder. Eneste jenta som ble igjen fra kullet ble taxisjåfør. Det er rett og slett ikke mange jobber på småsteder for kvinner om de ikke går typisk guttelinjer på yrkesskolen, går helse/sosial, jobber på butikken eller flytter hjem etter utdanning (lærer, sykepleier, kommunen) Anonymkode: 87a8e...9a3 5
Gjest På druen Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 Fordi menn på bygda får bestemme alt.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 På druen skrev (42 minutter siden): Fordi menn på bygda får bestemme alt. 😂 Du glemte å signere. Mvh Lille bitre Turid som ikke kommer seg ut fra offerrollen og er like sinna på menn som Karius og Baktus er på tannbørsten Anonymkode: fea95...d2c 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 Vel, en grunn kan være at flere menn enn kvinner ønsker høyere utdanning. Ønsker en høyere utdanning må en komme seg til en by, deretter ønsker de seg en partner som også har høy utdanning og da blir det fort til at man må bli værende på det større stedet. Ellers er arbeidet på bygda mye mer mannsdominert, være seg den lokale hjørnesteinsfabrikken, fiske, skogbruk eller gårsdrift. Offentlige arbeidsplasser, kontorerr o.l kvinnedominert arbeid er vanligere i byene. Dette driver i hvert fall noe av kjønnsforskjellen i demografiske mønster. Anonymkode: a3845...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Menn er ikke så opptatt av småshopping og glane i butikker... Anonymkode: beff8...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 16.55): Menn er ikke så opptatt av småshopping og glane i butikker... Anonymkode: beff8...0d6 ...som jo er absolutt det eneste man kan gjøre i byen. Anonymkode: fa2d9...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Fordi menn er generelt mer somewheres og kvinner mer anywheres. Anonymkode: d2491...ed6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg ser på overskriften, og tenker "gjør de det da?" Mange unge kvinner jeg kjenner har egentlig lyst til å bo i bygda de er oppvokst i, men må flytte på grunn av at de ikke har jobbmuligheter der. Mange unge menn blir værende av samme grunn, det er mange jobbmuligheter for dem der. Anonymkode: 0b95d...b20 1
Gjest TheCatLady Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 Slik jeg oppfatter en god del av de mennene som blir er at de ikke har noen spesielt stor utferdstrang og de er fornøyd med den jobben de har på det lille stedet de bor på. Eventuelt så tar de utdanning og flytter tilbake, men jeg har inntrykk av at mange av de som blir tar utdanning der de bor eller får seg jobb uten å ta utdanning. Kvinner tar gjerne høyere utdanning og treffer kanskje en mann der eller en som er fra et annet sted og flytter sammen med han. For min del ble hjemstedet mitt for lite, for kjedelig og bar generelt preg av at folk var trangsynte og litt for opptatt av hva naboen drev med, og det er få eller ingen relevante jobber som er interessante for min del. Jeg har alltid likt meg på større steder siden jeg der kan være mer anonym og jeg trives også bedre på steder der det er et større tilbud om flere ting jeg er interessert i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå