AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #41 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det vet jeg ikke. Men Hadia Tajik, som prøvde å bli gravid i midten av 30-årene, måtte benytte seg av prøverør. Hun er altså flere år yngre enn Haddy Njie. Har også noen slektninger som fikk barn etter 40, en gammeltante fikk sitt niende og siste barn da hun var 45. Har en tremenning som fikk sine to barn da hun var 39 og 41. Naturlig, ikke prøverør. En nabo har to "kull," hun er 50 og yngste barnet hennes er 7 år. Ikke prøverør. Synes det virker drøyt som noen påstår over her, at 5% sjanse hver syklus er "best case" scenario for noen på 40. Anonymkode: 2d313...e0f Tajik har endometriose, så det er ikke alder som er hennes problem mtp. fertilitet, så hun er ikke noe eksempel på fertilitetsproblem pga. alder. Anonymkode: 53885...185 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #42 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke blitt uredet for fertilitetsproblemer, jeg var til time for å sjekke om jeg har muligheten til å bli gravid. Og gynekologen mener jeg har gode sjanser. Stoler mer på henne enn en negativ uvitende person som deg på nettet. Anonymkode: 2d313...e0f Jeg er 41, har prøvd å bli gravid i 2 år, det siste via prøverør. I følge mine verdier så er det egentlig ikke noe i veien for å bli gravid på papiret, men det har foreløpig ikke gått likevel. For min del er det nok alder og eggkvalitet, ikke alt kan måles og testes, og ikke alle svar kan finnes selv om de setter inn perfekte blastocyster på IVF-forsøkene. Anonymkode: 53885...185 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #43 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er 41, har prøvd å bli gravid i 2 år, det siste via prøverør. I følge mine verdier så er det egentlig ikke noe i veien for å bli gravid på papiret, men det har foreløpig ikke gått likevel. For min del er det nok alder og eggkvalitet, ikke alt kan måles og testes, og ikke alle svar kan finnes selv om de setter inn perfekte blastocyster på IVF-forsøkene. Anonymkode: 53885...185 Ja, det er nesten som lotto dette å bli gravid. Men selv om mange egg er blitt dårlige, må det vel finnes noen gode når man har mange egg igjen og gynekolog sier det ser veldig bra ut...? Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #44 Del Skrevet 28. september 2021 Hjelpes, alle dere som skriver at dere kjenner noen eller selv har fått barn som eldre: selvfølgelig kan det gå bra! På samme måte som at risikoen for lungekreft øker kraftig ved røyking, men noen slipper jo likevel unna og lever til de er 90år. Igjen, disse tallene er et gjennomsnitt og normalen, så er jo selvfølgelig noen utenfor den eller de rett og slett har hatt flaks. Man kan jo også øde friske barn selv om eggkvaliteten er redusert.... Anonymkode: 878e3...866 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #45 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er nesten som lotto dette å bli gravid. Men selv om mange egg er blitt dårlige, må det vel finnes noen gode når man har mange egg igjen og gynekolog sier det ser veldig bra ut...? Anonymkode: 2d313...e0f Kan være, kan ikke være. Mange egg betyr ikke mange gode egg. Det kan være mange dårlige egg også. For å illustrere slik de gjorde på hausken for meg: Om du legger ut 100 stykk kort på gulvet med «Svarsiden» ned, så illustrerer alle kortene 1% hver. Av 100 stykk, vil hver mnd i en alder av 40 ha 5 stykk med svaret BRA EGG, mens 95 stykk vil ha svaret DÅRLIG EGG. Så er det tilfeldig hvilket som blir snudd hver mnd. Slik illustrerte Hausken det for meg. Så i en alder av 36+ brukte jeg totalt 1 år på å bli vellykket gravid. 2 SA’er og på 3 forsøk satt den, friskt barn. I en alder av 38år satt den på første forsøk, (fylte 39 år i den graviditeten), friskt barn. Anonymkode: 34d82...6b9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #46 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjelpes, alle dere som skriver at dere kjenner noen eller selv har fått barn som eldre: selvfølgelig kan det gå bra! På samme måte som at risikoen for lungekreft øker kraftig ved røyking, men noen slipper jo likevel unna og lever til de er 90år. Igjen, disse tallene er et gjennomsnitt og normalen, så er jo selvfølgelig noen utenfor den eller de rett og slett har hatt flaks. Man kan jo også øde friske barn selv om eggkvaliteten er redusert.... Anonymkode: 878e3...866 Absolutt! Det er helt riktig, det er suuuupertilfeldig! Anonymkode: 34d82...6b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #47 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan være, kan ikke være. Mange egg betyr ikke mange gode egg. Det kan være mange dårlige egg også. For å illustrere slik de gjorde på hausken for meg: Om du legger ut 100 stykk kort på gulvet med «Svarsiden» ned, så illustrerer alle kortene 1% hver. Av 100 stykk, vil hver mnd i en alder av 40 ha 5 stykk med svaret BRA EGG, mens 95 stykk vil ha svaret DÅRLIG EGG. Så er det tilfeldig hvilket som blir snudd hver mnd. Slik illustrerte Hausken det for meg. Så i en alder av 36+ brukte jeg totalt 1 år på å bli vellykket gravid. 2 SA’er og på 3 forsøk satt den, friskt barn. I en alder av 38år satt den på første forsøk, (fylte 39 år i den graviditeten), friskt barn. Anonymkode: 34d82...6b9 Nettopp, så selv om sannsynligheten er liten, så er det jo noen som trekker det riktige kortet med en gang selv om de har blitt 40... Anonymkode: 878e3...866 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #48 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan ikke måles i en blodprøve. Man kan ha mange egg osv, men er man 40 år så begynner de uansett å bli gamle og med redusert kvalitet fremfor da man var 20. De er aldri like bra som da.... Anonymkode: 878e3...866 Her står det jo at: Om AMH AMH hormonet sier noe om antall eggsekker som finnes i eggstokkene, altså eggstokkkapasiteten. Høye verdier sier at det er mange eggsekker tilgjengelig, og at stimulering av eggstokkene kan gi mange egg, mens lave verdier sier at det er færre eggsekker tigjengelig og at stimulering av eggstokkene kan gi få egg. AMH sier ikke noe om kvaliteten på eggene. Det vil ofte være en sammenheng mellom svært lav AMH og nedsatt eggkvalitet. https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/ Dvs., om man har mange egg som 40-åring, er det også sannsynlig at man fremdeles har mange gode egg igjen. Det var sikkert ikke det du ville høre. 😅 Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #49 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nettopp, så selv om sannsynligheten er liten, så er det jo noen som trekker det riktige kortet med en gang selv om de har blitt 40... Anonymkode: 878e3...866 Absolutt 😃❤️ Anonymkode: 34d82...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #50 Del Skrevet 28. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Betyr det at det kan ta 20 måneder før man blir gravid? Altså sånn matematisk? Anonymkode: 28013...cb0 Det betyr at hver måned har man 1/20 sjans for å bli gravid. Samme sjans hver måned. Du kan se for deg at hver måned trekker du et lodd ut av en hatt der det ligger 20 stk, ett er et vinnerlodd. (Akkurat som du ikke er garantert å kaste en sekser ved seks kast i yatzy, så er du heller ikke garantert å trekke vinnerloddet i løpet av 20 forsøk. Men sjansen for at du trekker det før eller senere er større jo flere trekk totalt du har.) Rent matematisk sett, så vil 5% bli gravide den første måneden, 26% i løpet av et halvt år, 46% i løpet av et års prøving, og 71% i løpet av to år med disse oddsene. Så selv om sjansene en viss måned er lave, så er jo ikke det det samme som at det er umulig. Og det vises jo ved at mange kvinner over 40 faktisk får barn. Samtidig er det en del som ikke vil få det til av ren og skjær uflaks, og man har heller ikke allverdens tid på seg. Da kan prøverør privat, eventuelt med eggdonasjon, være en god løsning. Anonymkode: e5251...987 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #51 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje jeg har misforstått siden menns sperm blir laget kontinuerlig? Eller er det det samme for dem også? Anonymkode: 048e5...1c2 Ja menn produserer sæd, kvinner er født med alle eggene de kommer til å ha. Sæd er billig, egg er dyrt. Det forklarer jo også hvorfor menn - jevnt over - kan blir fedre veldig mye lengre enn kvinner kan bli mødre. Det er selvsagt risiko knyttet til det også (sædkvalitet osv.), men ettersom de produserer kontinuerlig så kan litt mer hjelpes av ting som livsstil osv. Alle kjenner en kvinne som er i 40-årene, ble gravid uten prøverør og har friske barn. Men det er nok mange som kjenner flere som måtte gi opp, uten at de vet om det. Sjansene er jo veldig små, og folk snakker mer om seire enn om skuffelser. Anonymkode: cd042...2af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #52 Del Skrevet 28. september 2021 Det er flere ting enn hvor mange egg du har som spiller inn. Kvaliteten på sæden f.eks. Regelmessig syklus, om du slapper av,eggløsningslim, timing, generell helse, kosthold, livstil osv. Så kan ikke være mulig å gi noe fastitsvar på dette. Jeg tror det e stor variasjon. Anonymkode: 76f94...690 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #53 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er flere ting enn hvor mange egg du har som spiller inn. Kvaliteten på sæden f.eks. Regelmessig syklus, om du slapper av,eggløsningslim, timing, generell helse, kosthold, livstil osv. Så kan ikke være mulig å gi noe fastitsvar på dette. Jeg tror det e stor variasjon. Anonymkode: 76f94...690 Om man slapper av eller ikke har absolutt ingen påvirkning på om man kan bli gravid eller ikke, det er en myte... Ingen forskning som viser dette. Anonymkode: 878e3...866 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #54 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er flere ting enn hvor mange egg du har som spiller inn. Kvaliteten på sæden f.eks. Regelmessig syklus, om du slapper av,eggløsningslim, timing, generell helse, kosthold, livstil osv. Så kan ikke være mulig å gi noe fastitsvar på dette. Jeg tror det e stor variasjon. Anonymkode: 76f94...690 Jeg håper at de tingene du nevner har betydning. Jeg har f.eks. regelmessig syklus, eggløsningsslim, passe sunt kosthold, drikker aldri alkohol, røyker ikke, drikker ikke engang kaffe, har ingen sykdommer eller andre helseplager. Men er innstilt på at det kan ta noe tid. Tror kanskje vi traff på eggløsingen denne syklusen, men forbereder meg uansett på negativ test neste uke. Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #55 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg håper at de tingene du nevner har betydning. Jeg har f.eks. regelmessig syklus, eggløsningsslim, passe sunt kosthold, drikker aldri alkohol, røyker ikke, drikker ikke engang kaffe, har ingen sykdommer eller andre helseplager. Men er innstilt på at det kan ta noe tid. Tror kanskje vi traff på eggløsingen denne syklusen, men forbereder meg uansett på negativ test neste uke. Anonymkode: 2d313...e0f Hvor lenge har dere prøvd? Anonymkode: 34d82...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #56 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om man slapper av eller ikke har absolutt ingen påvirkning på om man kan bli gravid eller ikke, det er en myte... Ingen forskning som viser dette. Anonymkode: 878e3...866 Selv om ikke forskning beviser noe så betyr det ikke at det ikke har påvirkning. Er ikke akkurat et område de forskning blir prioritert, så man får bruke erfaring og sunn fornuft. Anonymkode: 76f94...690 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #57 Del Skrevet 28. september 2021 Er 40, tok ca 10mnd å bli gravid, er i andre trimester nå. Anonymkode: 2cfd6...5f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #58 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg håper at de tingene du nevner har betydning. Jeg har f.eks. regelmessig syklus, eggløsningsslim, passe sunt kosthold, drikker aldri alkohol, røyker ikke, drikker ikke engang kaffe, har ingen sykdommer eller andre helseplager. Men er innstilt på at det kan ta noe tid. Tror kanskje vi traff på eggløsingen denne syklusen, men forbereder meg uansett på negativ test neste uke. Anonymkode: 2d313...e0f Tror det er viktig å bare gi litt slipp og tenke at det skjer om det er meningen. Og det høres ut så du gjør alt riktig. Lykke til❤ Anonymkode: 76f94...690 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #59 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge har dere prøvd? Anonymkode: 34d82...6b9 Kommer an på hvordan du definerer å prøve. Men jeg har brukt p-piller, og har lest det tar en stund før alt er i rute etterpå. Men sluttet på p-piller i begynnelsen av juli, men syklus var litt ustabil både i juli og i august. Er først denne syklusen jeg har hatt ordentlig eggløsningsslim og en ordentlig mens forut for det. Så dette er vel tredje måned etter pilleslutt, men kanskje bare første forsøk etter at syklus er blitt mer stabil. Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #60 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer an på hvordan du definerer å prøve. Men jeg har brukt p-piller, og har lest det tar en stund før alt er i rute etterpå. Men sluttet på p-piller i begynnelsen av juli, men syklus var litt ustabil både i juli og i august. Er først denne syklusen jeg har hatt ordentlig eggløsningsslim og en ordentlig mens forut for det. Så dette er vel tredje måned etter pilleslutt, men kanskje bare første forsøk etter at syklus er blitt mer stabil. Anonymkode: 2d313...e0f Antall menstruasjoner pleier man å gå utifra. Så da er du i pp3☺️ Håper det ordner seg for deg/dere! Lykke til🙏🏻 Anonymkode: 34d82...6b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå