AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #21 Del Skrevet 27. september 2021 Men jeg hadde jo ikke eggløsning da jeg gikk på p-piller, sant eggene der bare på vent? For da burde jeg vell hatt flere egg enn mine gjevnaldrede. K29 Anonymkode: 048e5...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #22 Del Skrevet 27. september 2021 Venninnen min ble gravid på 2 eller 3 forsøk da hun var 42 Anonymkode: 3bd69...3f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #23 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men jeg hadde jo ikke eggløsning da jeg gikk på p-piller, sant eggene der bare på vent? For da burde jeg vell hatt flere egg enn mine gjevnaldrede. K29 Anonymkode: 048e5...1c2 Eggene blir ubrukelige. Så du har samme antall egg. Man sparer ikke opp egg. Anonymkode: e0d9b...078 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #24 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dette lurer jeg også på. Er 40 og prøver å bli gravid. Er helt frisk, ingen problemer med mens eller annet, normal vekt og ganske sunt kosthold. Kan bli i bedre form selvsagt, men vet ikke hvor mye det teller med. Anonymkode: 2d313...e0f Det er jo bare å ta blodprøve og se hvor fertil du er Anonymkode: a49a9...692 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #25 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo bare å ta blodprøve og se hvor fertil du er Anonymkode: a49a9...692 Kan det måles i en blodprøve? Tar det lang tid å få svar på en sånn? Hva er det som måles for å finne ut fertilitet? Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #26 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo bare å ta blodprøve og se hvor fertil du er Anonymkode: a49a9...692 Edit, leste her og den blodprøven sier jo ikke noe mer enn en innvendig ultralyd (som jeg allerede har tatt, og hvor gynekologen sa jeg hadde veldig fine/store eggreserver. Hormonprøver og blodprøver Dersom det er avvik i menstruasjonssyklusen kan man ta hormonprøver for å kontrollere at alt er i orden. Hvilke blodprøver som skal tas avgjøres individuelt og gynekologen vil vurdere dette under konsultasjonen. Man vil også ta Anti Müller Hormon (AMH), som gjenspeiler den såkalte eggstokkreserven. Denne verdien sier imidlertid kun noe om antall eggposer, ikke kvalitet av eggene som ligger i disse posene (se også lengre ned). AMH- verdien alene er ikke egnet til å gi utsagn om fertiliteten. https://www.aleris.no/medisinsk-senter/gynekolog/sjekke-fruktbarhet/ Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #27 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så du sier at den er så redusert at noen på rundt 40 har maks 10% sjanse hver syklus? Finnes det ikke noen på 40 som lett blir gravide, feks at sjansen er nesten like høy som da de var 35 eller 30? Anonymkode: 2d313...e0f Nei, det var et eksempel. Det finnes sikkert damer på 40 som er kjempefertile, men det kan man ikke finne ut via noe test, og det er isåfall også svært sjelden. De damene som blir gravide raskt når de er 40 har vel aller helst mye flaks. For selv om det er 5 % sjanse for at man lykkes så kan jo det faktisk skje på første syklus. På samme måte som det for en 30åring er 25 % sjanse for å lykkes hver syklus, så kan man jo likevel bruke flere år.... Anonymkode: 878e3...866 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #28 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan det måles i en blodprøve? Tar det lang tid å få svar på en sånn? Hva er det som måles for å finne ut fertilitet? Anonymkode: 2d313...e0f Det kan ikke måles i en blodprøve. Man kan ha mange egg osv, men er man 40 år så begynner de uansett å bli gamle og med redusert kvalitet fremfor da man var 20. De er aldri like bra som da.... Anonymkode: 878e3...866 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #29 Del Skrevet 28. september 2021 5% sjans for graviditet hver syklus er best case scenario for kvinner som er 40 år. Det er hvis du ellers er frisk og ikke har andre problemer med reproduksjonen. Dette er tatt fra siden countdowntopregnancy.com. Anonymkode: a8fd7...a06 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym546u Skrevet 28. september 2021 #30 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er vel stor forskjell på 40 og 45 når det gjelder å kunne bli gravid, og fullføre en vellykket graviditet. Leste at Haddy Njie er blitt gravid og hun er 42....43 år neste år, når barnet blir født. Anonymkode: 2d313...e0f Har hun blitt gravid naturlig? Tror jeg leste om at de hadde prøverør. Anbefaler uansett å gå rett på prøverør for de som er over 40, og kjemper for å bli gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #31 Del Skrevet 28. september 2021 Anonym546u skrev (16 minutter siden): Har hun blitt gravid naturlig? Tror jeg leste om at de hadde prøverør. Anbefaler uansett å gå rett på prøverør for de som er over 40, og kjemper for å bli gravid. Det vet jeg ikke. Men Hadia Tajik, som prøvde å bli gravid i midten av 30-årene, måtte benytte seg av prøverør. Hun er altså flere år yngre enn Haddy Njie. Har også noen slektninger som fikk barn etter 40, en gammeltante fikk sitt niende og siste barn da hun var 45. Har en tremenning som fikk sine to barn da hun var 39 og 41. Naturlig, ikke prøverør. En nabo har to "kull," hun er 50 og yngste barnet hennes er 7 år. Ikke prøverør. Synes det virker drøyt som noen påstår over her, at 5% sjanse hver syklus er "best case" scenario for noen på 40. Anonymkode: 2d313...e0f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #32 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan ikke måles i en blodprøve. Man kan ha mange egg osv, men er man 40 år så begynner de uansett å bli gamle og med redusert kvalitet fremfor da man var 20. De er aldri like bra som da.... Anonymkode: 878e3...866 Vel, du kan få målt FSH da, som sier noe om eggstokkfunksjonen. Hvis den er bra er mest sannsynlig kvaliteten på eggene også bra. Anonymkode: 28013...cb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #33 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): 5% sjans for graviditet hver syklus er best case scenario for kvinner som er 40 år. Det er hvis du ellers er frisk og ikke har andre problemer med reproduksjonen. Dette er tatt fra siden countdowntopregnancy.com. Anonymkode: a8fd7...a06 Betyr det at det kan ta 20 måneder før man blir gravid? Altså sånn matematisk? Anonymkode: 28013...cb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #34 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, du kan få målt FSH da, som sier noe om eggstokkfunksjonen. Hvis den er bra er mest sannsynlig kvaliteten på eggene også bra. Anonymkode: 28013...cb0 Varierer det fra gynekolog til gynekolog om man får tilbud om blodprøve? Da jeg tidligere i år var til gynekolog og fikk innvendig ultralyd for å se på eggstokkene, fikk jeg beskjed om at det så veldig bra ut, at eggreservene var store. Spurte om blodprøve, men hun sa at det ikke var nødvendig... Anonymkode: 2d313...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #35 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan ikke måles i en blodprøve. Man kan ha mange egg osv, men er man 40 år så begynner de uansett å bli gamle og med redusert kvalitet fremfor da man var 20. De er aldri like bra som da.... Anonymkode: 878e3...866 Men det er jo ikke sant. Eggene kan ha god kvalitet når man er 40 også. Ellers ville det jo ikke blitt født friske barn av 40+ gamle damer. Anonymkode: 28013...cb0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #36 Del Skrevet 28. september 2021 Jeg har fått barn over to perioder i livet, ung og eldre! 23år: 4mnd før den satt 26år: 2mnd før den satt. 36år: 1mnd før den satt, mistet til SA. 37år: 7mnd før den satt igjen etter SA, mistet til ny SA. 37år: 5 mnd før den satt igjen etter SA, beholdt. 38år: 1mnd før den satt! Satt på første forsøk! To tette, men veldig lykkelige☺️ Anonymkode: 34d82...6b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #37 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Varierer det fra gynekolog til gynekolog om man får tilbud om blodprøve? Da jeg tidligere i år var til gynekolog og fikk innvendig ultralyd for å se på eggstokkene, fikk jeg beskjed om at det så veldig bra ut, at eggreservene var store. Spurte om blodprøve, men hun sa at det ikke var nødvendig... Anonymkode: 2d313...e0f Hvis du skal utredes for fertilitetsproblemer er blodprøver med FSH og AMH noe av det første de gjør. Anonymkode: 28013...cb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #38 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo ikke sant. Eggene kan ha god kvalitet når man er 40 også. Ellers ville det jo ikke blitt født friske barn av 40+ gamle damer. Anonymkode: 28013...cb0 Stusser jeg også over, at det fremstilles så negativt. Kjenner til flere barn med "eldre mødre," altså at de fikk barn etter de fylte 40 år. Disse barna er både friske, energiske, smarte og sosiale. har det helt fint. Anonymkode: 2d313...e0f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #39 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fått barn over to perioder i livet, ung og eldre! 23år: 4mnd før den satt 26år: 2mnd før den satt. 36år: 1mnd før den satt, mistet til SA. 37år: 7mnd før den satt igjen etter SA, mistet til ny SA. 37år: 5 mnd før den satt igjen etter SA, beholdt. 38år: 1mnd før den satt! Satt på første forsøk! To tette, men veldig lykkelige☺️ Anonymkode: 34d82...6b9 Meg som skrev dette! Vil også legge til at alle prøver viste supre svar! Flott AMH osv osv. Lot meg utrede på Hausken, og var visstnok kjempefertil ift alder. Allikevel hadde jeg tydelig noen råtne egg, så man har ingen garanti! Anonymkode: 34d82...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #40 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du skal utredes for fertilitetsproblemer er blodprøver med FSH og AMH noe av det første de gjør. Anonymkode: 28013...cb0 Jeg har ikke blitt uredet for fertilitetsproblemer, jeg var til time for å sjekke om jeg har muligheten til å bli gravid. Og gynekologen mener jeg har gode sjanser. Stoler mer på henne enn en negativ uvitende person som deg på nettet. Anonymkode: 2d313...e0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå