Gå til innhold

Mistrives som lærling fortsatt. På sykehjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Mistrives veldig som lærling på sykehjem. Har skrevet et innlegg her tidligere.

Foreløpig hadde de ingen steder å flytte meg. Jeg sa egentlig at jeg tror jeg ønsker å si opp, de ville helst ikke det og syntes det er fryktelig trist at jeg har det sånn.

Men siden de ikke kan hjelpe meg, hvordan er det å ta permisjon fra læretid for å jobbe kanskje et år (eller til de finner et annet sted til meg) i bolig for å få ned læretid timene i tillegg å være lærling etterpå igjen?

Jeg tenker det er det beste for å få utdanning, men oppsigelse er en vurdering og å sykemelde meg til jeg får ny plass eller ny jobb utenom læretiden er en vurdering. Kan ikke være uten lønn da jeg ikke har muligheten til støtte fra familie.

Jeg har begynt å få angst og har vondt ditt og datt. I dag har jeg fri og har sterk hodepine, får det ofte for tiden og tror sammenhengen er at jeg aldri slapper av, aldri føler meg bra nok og ønsker meg vekk derifra.

Har også tenkt at jeg heller ønsker meg død men tørr ikke å si det til noen. Så det psykiske jeg nå sliter med har utentvil kommet etter jeg ble lærling på det stedet. 

Anonymkode: 938dd...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du i alle fall ta seriøst, virker som det har en alvorlig innvirkning på helsen din. En legetime må kanskje til slik at du får snakket om hvordan du har det.

Hvem er ''de'' som du har snakket med? 

Anonymkode: 4e402...a29

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette må du i alle fall ta seriøst, virker som det har en alvorlig innvirkning på helsen din. En legetime må kanskje til slik at du får snakket om hvordan du har det.

De jeg har snakket med er ei I kommunen og ei I fylkeskommunen. Men jeg tørr ikke å si at jeg heller har ønsket jeg var død til de, hadde sånne tanker mest i starten. Men tror aldri det vil bli bra å være der. for hun ene jeg snakket med sa at jeg må svare ditt og datt når folk er negative, og bygge bein  nesa, men ikke lett når man får angst av å være der, og de som sier jeg må bite tennene sammen å holde ut vet ikke hvordan det faktisk er for meg å være der, jeg klarer ikke. Og det verste er at det er KJENT der at lærlinger ikke trives. De damene jeg snakket med vet også at det er kjent der at lærlinger ikke trives. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tar det seriøst men er så mye googling uten å finne svar at jeg får hodepine. De er vanskelige å få tak I på fylkeskommunen og i kommunen, er jo møter hele tiden for de.

Skrevet

Men jeg har plutselig vondt i føttene mine, i hodet osv ofte nå, og jeg tror det er konstant stress, dårlig søvn og gruing til arbeidsdagene. 

Skrevet

Trommehinna mi sprakk nå nylig også, det har aldri skjedd før men kanskje det er pga stress.

Skrevet

Har du snakket med veilederen din om dette? Har ikke lest det forrige innlegget ditt. 

Jeg har også vært lærling og var på fire forskjellige plasser. Hadde  en plass jeg mistrivdes veldig,det var bolig. Men kom meg heldigvis gjennom halvåret og jobber nå fast på sykehjemsavdelingen jeg trivdes best på.

Anonymkode: 723d6...3f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De jeg har snakket med er ei I kommunen og ei I fylkeskommunen. Men jeg tørr ikke å si at jeg heller har ønsket jeg var død til de, hadde sånne tanker mest i starten. Men tror aldri det vil bli bra å være der. for hun ene jeg snakket med sa at jeg må svare ditt og datt når folk er negative, og bygge bein  nesa, men ikke lett når man får angst av å være der, og de som sier jeg må bite tennene sammen å holde ut vet ikke hvordan det faktisk er for meg å være der, jeg klarer ikke. Og det verste er at det er KJENT der at lærlinger ikke trives. De damene jeg snakket med vet også at det er kjent der at lærlinger ikke trives. 

Du må i alle fall ikke finne på å si at du heller vil vøre død, til potensielle arbeidsgivere (med mindre du vil få rød strek under navnet i lang tid fremover).

Snakk med legen din dersom du er så i mental ubalanse av dette, at det går utover helsen din. 

Anonymkode: 4df7c...80f

Skrevet

Da jeg var lærling ble jeg til slutt sykemeldt pga. dårlig arbeidsmiljø der jeg var og kommunen tok det ikke på alvor før jeg ble sykemeldt. Da fikk jeg plass et nytt sted ganske fort. 

Likevel så preget det meg såpass at jeg sluttet helt, jobbet et halvt år, gikk så et år på folkehøyskole og tok læretiden på nytt igjennom fylkeskommunen (det siste året) etter det igjen. Brukte litt lenger tid, men det gikk jo fint det også 😊

Anonymkode: c273e...971

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du må i alle fall ikke finne på å si at du heller vil vøre død, til potensielle arbeidsgivere (med mindre du vil få rød strek under navnet i lang tid fremover).

Snakk med legen din dersom du er så i mental ubalanse av dette, at det går utover helsen din. 

Anonymkode: 4df7c...80f

Nei vet, og er bare denne komunnen jeg vil jobbe i pga lange avstander til andre. Men kan jeg få rød strek under navnet mitt om jeg sykemelde meg pga arbeidsmiljøet da? Første gangen jeg snakket med ei av de gråt jeg i telefon. Dette arbeidsstedet skal jeg være på i 1,5 år!! Så siste halvår i en hjemmetjeneste som er det eneste jeg ser frem til akkurat nå 😔 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da jeg var lærling ble jeg til slutt sykemeldt pga. dårlig arbeidsmiljø der jeg var og kommunen tok det ikke på alvor før jeg ble sykemeldt. Da fikk jeg plass et nytt sted ganske fort. 

Likevel så preget det meg såpass at jeg sluttet helt, jobbet et halvt år, gikk så et år på folkehøyskole og tok læretiden på nytt igjennom fylkeskommunen (det siste året) etter det igjen. Brukte litt lenger tid, men det gikk jo fint det også 😊

Anonymkode: c273e...971

Takk for svar, kanskje det er eneste alternativet jeg har? Å sykemelde meg. Har et ønske å være ferdig utdannet om 2 år da 😔 

Skrevet

Tror dere en lege kan nekte sykemelding eller tro jeg vil ha sykemelding med vilje så nekte? Frister å heller si opp som lærling enn sykemelding 

Skrevet

Jeg lurte på hvem du hadde snakket med, for i mitt område er det et eget opplæringskontor for lærlinger, men jeg vet ikke om det er slik i hele landet. Men ser du har snakket med fylkeskommunen, som blir ca det samme det da. Er det helt umulig å være lærling i en annen kommune? Er det vanlig vgs+2 år lære du går?

Skrevet

Kjære trådstarter,

Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det.

Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her.

Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

Mental Helse: 116 123 

Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)

Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen,

Chantielle mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...