Gå til innhold

Vil det lønne seg med fastrente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå setter bankene opp rentene på boliglån. Norges Bank anslår at boliglånsrenten vil stige fra dagens 1,8 prosent til 3,1 prosent i 2024. 

Vil det lønne seg å avtale fastrente på et lån på ca 2 000 000 for 10 år framover? Fastrente er jo ganske høyt i forhold til dagens renter, men hvem vet hva som skjer fremover. 

Anonymkode: 0211b...d9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har bankene kontroll på. Fastrente vil generelt aldri lønne seg. Det er noe man velger om man ønsker forutsigbarhet. 

Anonymkode: fce9e...b02

• Liker 3
Skrevet

Det spørs vel egentlig hvordan økningen blir, og når en binder den. Binder en for sent risikerer en nok tape på det iallefall, men spørs jo når det er forsent da. 

Jeg har bundet min til 1,6% neste 10 årene. Vi sparer nok på det om styringsrenta øker til 1-1,5%, men så spørs det jo om det skjer da. 

Anonymkode: f7cd0...a9d

Skrevet

statistisk sett: nei

faktisk: kanskje

Anonymkode: 7f0c2...fee

• Liker 2
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.17):

Det spørs vel egentlig hvordan økningen blir, og når en binder den. Binder en for sent risikerer en nok tape på det iallefall, men spørs jo når det er forsent da. 

Jeg har bundet min til 1,6% neste 10 årene. Vi sparer nok på det om styringsrenta øker til 1-1,5%, men så spørs det jo om det skjer da. 

Anonymkode: f7cd0...a9d

Hva mener du? Ser ut at du skrev dette for et halvt års tid siden, men den flytende renten er/var jo på ca 1,6%? Hvordan kan det ikke lønne seg? 

Anonymkode: e5eac...053

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bundet rente til 2 % i fem år. Lønner seg ikke, men jeg har forutsigbarhet. Det er viktigere for meg akkurat nå at jeg får sove om natta 😄

Anonymkode: 31788...3a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du? Ser ut at du skrev dette for et halvt års tid siden, men den flytende renten er/var jo på ca 1,6%? Hvordan kan det ikke lønne seg? 

Statistisk sett lønner det seg ikke.  Banken gir deg en forutsigbarhet, og den tar de betalt for. De vil derfor regne en fastrente som er høyere enn antatt flytende rente i perioden.

Så kan man jo ha flaks. Banken kan ha beregnet feil, de eier ikke en krystallkule og evne til å se inn i fremtiden. De må bare anta.

Anonymkode: 74223...a74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Banken kan også annullere fastrenta til folk, så ingen er trygge.

Anonymkode: 51b0d...5ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bundet rente til 2 % i fem år. Lønner seg ikke, men jeg har forutsigbarhet. Det er viktigere for meg akkurat nå at jeg får sove om natta 😄

Tror boliglånsrenten overstiger 2% ganske snart, så skal ikke se bort fra at du sparer litt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Banken kan også annullere fastrenta til folk, så ingen er trygge.

Anonymkode: 51b0d...5ed

Kilde: AnonymBruker på Kvinneguiden. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.05):

Nå setter bankene opp rentene på boliglån. Norges Bank anslår at boliglånsrenten vil stige fra dagens 1,8 prosent til 3,1 prosent i 2024. 

Vil det lønne seg å avtale fastrente på et lån på ca 2 000 000 for 10 år framover? Fastrente er jo ganske høyt i forhold til dagens renter, men hvem vet hva som skjer fremover. 

Anonymkode: 0211b...d9c

Det kommer an på hva fastrenten er

Skrevet

Banken setter fastrenta så høy at de tror de vil tjene på det. Men av og til har forbrukeren flaks. 
Fastrente er hovedsakelig for de som trenger forutsigbarhet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er flere ulemper med fastrente som en skal være klar over. En av dem er at hvis du har lyst å betale ned raskere så kan du ikke det i fastrenteperioden. En annen er at dersom du ønsker å refinansiere så er dette heller ikke enkelt (gratis) å få til med fastrente. 

Hvis du skal bo i boligen lenge, ikke trenger å refinansiere for å pusse opp eller bake inn andre lå eller det er usannsynlig at du ønsker å betale ned ekstra OG trenger forutsigbarhet OG det ikke gjør deg noe at du i en periode betaler mer i rente enn dersom du ikke hadde fastrente DA er det lurt med fastrente.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok fastrente på 1,65% i november 2020. Ser på flytende rente på tilsvarende lån i samme bank at jeg har tjent litt på det.. Dumt jeg bare tok tre år😅

Anonymkode: 1876d...5ec

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.12):

Dette har bankene kontroll på. Fastrente vil generelt aldri lønne seg. Det er noe man velger om man ønsker forutsigbarhet. 

Anonymkode: fce9e...b02

🤣😆

Anonymkode: c46c0...07d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 12.46):

Forklar hvorfor dette ikke lønner seg?

Anonymkode: b0fb0...d6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...