Gå til innhold

Dere som kjenner noen som har hatt alzheimers som er død nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge var personen syk? Stemmer det at man lever litt kortere med Alzheimers enn med andre demenstyper?

Anonymkode: 9be3f...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor lenge var personen syk? Stemmer det at man lever litt kortere med Alzheimers enn med andre demenstyper?

Vanskelig å si hvor lenge man har hatt Alzheimers, det oppdages gjerne en god stund uti sykdomsforløpet -gjerne mange år. Ei grandtante av meg døde nylig av dette og hun har  kjent Alzheimers i 6-7 år før hun rusla. Alzheimers er en dødelig sykdom som «spiser» opp hjernevev sakte men sikkert. 

Anonymkode: 9d4a4...4a1

Skrevet

Aner ikke tall på det.. Her ble hun nå nesten 100 da kontra svigerinne med demens som ble 73 

Anonymkode: 60afa...c63

Skrevet

Min mormor hadde Alzheimer og levde med kjent sykdom i over 20 år. Hun hadde nok hatt sykdommen en del lenger. Hun ble 89 år gammel. De siste årene hun levde var hun helt grønnsak, kunne ikke spise og drikke selv, hadde ikke hatt språk på mange år, fikk ikke øyekontakt med henne, akkurat som om det var helt tomt der inne. Det var utrolig vondt, hun var ei fantastisk dame før sykdommen tok overhånd. 

Anonymkode: a6f2b...267

Skrevet

Levy body er ofte den som går fortest. Alzheimer har statistisk sett et forløp på ca 12 år. Noen lenger noen kortere. Noen responderer fint på bremsende medisiner andre ikke. Det er så himla stor forskjell. Ofte har de andre helseplager som og blir verre. En svært diffus fasit. 

Anonymkode: b9296...39e

• Liker 4
Skrevet

Min far ble sykemeldt fra jobben sin i 1999, og da hadde han tustet litt. I 2007 døde han. Han var bare 63 år gammel når han døde.

Anonymkode: 3485c...612

Skrevet

Morfaren til et familiemedlem av meg. Døde vel i fjor, etter å ha hatt sykdommen i 7-8 år. De siste 3-4 årene av livet bodde han på sykehjem. 

Jeg møtte vedkommende i dåp, og konfirmasjon som involverte  familie. Møtte han sist gang for 2 år siden. Han hadde ikke språk, og klarte omtrent ikke spise selv. Så at vedkommende prøvde, og tok av og til Mat/drikke til munnen, men så glemte han at han skulle ha maten inn i munnen veldig ofte. Han hadde det samme smilet uansett, men hva han forstod av omgivelsene er ikke godt å si. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alzheimer er en sykdom du dør av. Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: 0f048...642

Skrevet

Min farmor hadde Alzheimer. Fra diagnosen ble formelt stilt og til hun døde tok det ca fire år, men da hadde hun nok hatt det en stund før det ble oppdaget.

Skrevet

Moren til min venninne fikk symptomer på Alzheimers allerede i 40-årene, men legene trodde ikke hun hadde det pga ung alder. Diagnosen ble stilt da hun var tidlig i 50-årene. Hun døde da hun var 62. Hun var frisk og sprek ellers, men døde av Alzheimers. 

Anonymkode: ce3a7...9c3

Skrevet

Døde i løpet av 5 år. Jobber med mennesker med demens og de som har alzheimer har som oftest kortest levetid. Av alle pasienter med alzheimer jeg har hatt, så er det kun en som har levd nærmere 10 år. De fleste har gått bort 5 år etter de har fått diagnosen. Alzheimer og parkinsons er ganske "raske" demenssykdommer. 

Anonymkode: fadd6...dee

Skrevet

5 år. Min tante. Ble 73 år. Gikk fort på slutten. Trist sykdom. 😥

Anonymkode: bb914...8ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det gikk fort desverre. Levde bare et par år etter det ble oppdaget. 

Anonymkode: c040f...1c8

Skrevet

Tante var syk 10 år før hun døde.  Da hadde hun nok rotet en del et par år før diagnosen ble satt (da hun var 55), men den kom ikke på bordet med en gang, nettopp fordi hun ble ansett å være for ung.  Den siste sikre gjenkjennelsen av barn og ektefelle kom 3 år før hun døde.  Hun bodde på sykehjem fra hun var 60.  En dame som var i ekstremt god fysisk form, og som før dette hadde både jernhelse og en enorm hukommelse.  Ett av de smarteste og mest omsorgsfulle menneskene jeg har kjent.  Grusom sykdom.

Anonymkode: 363ba...666

Skrevet

Det varierer veldig og kommer veldig an på hvor tidlig sykdommen oppdages. Jo tidligere den oppdages, jo tidligere kan den bremses. På sykehjemmet hvor jeg jobbet som student var der ei dame med Alzheimer og hun hadde hatt den lenge. Jeg tror hun lever enda, men er blitt sengeliggende nå, så sannsynligvis ikke så fryktelig lenge igjen om isåfall. Tipper hun har hatt det i 15 år.

Naboen min fikk også påvist Alzheimer, tror da hun var 67. Hun døde ca 5 år senere. Hun hadde rotet i mange år før det ble påvist, så «bremsemedisinen» fungerte ikke på henne. Aricept (donepezil) er vel den mest brukte medisinen for å bremse sykdommen.

Anonymkode: 50a50...791

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Døde i løpet av 5 år. Jobber med mennesker med demens og de som har alzheimer har som oftest kortest levetid. Av alle pasienter med alzheimer jeg har hatt, så er det kun en som har levd nærmere 10 år. De fleste har gått bort 5 år etter de har fått diagnosen. Alzheimer og parkinsons er ganske "raske" demenssykdommer. 

Anonymkode: fadd6...dee

Parkinson er ingen demenssykdom, men den er beslektet med demens med lewy legemer. Derfor utvikler ofte personer med parkinson sykdom demens med tiden.

Anonymkode: 50a50...791

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

5 år. Min tante. Ble 73 år. Gikk fort på slutten. Trist sykdom. 😥

Anonymkode: bb914...8ac

Nøyaktig samme her.

Anonymkode: 44f28...0f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...