Gå til innhold

Flytte til utlandet, er på ung ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg Jeg j 

Jeg skal flytte til utlandet, av familiære årsaker (annet skandinavisk land). Jeg mottar ung ufør-stønad.

Jeg har kontaktet Nav tidligere og fått vite at det skulle være uproblematisk, men jeg fikk nettopp vite at det var begrensninger. Fant det som står under på Nav sine sider.

Venter nå på svar fra Nav, men er det noen som har flyttet til utlandet med ung ufør som vet?

IMG_20210927_110215.jpg

Anonymkode: 8edaf...aad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du ikke får ung ufør tillegget når du flytter ut av landet

Anonymkode: 78493...d5f

• Liker 1
Skrevet

Som regel så får du litt mindre penger om du oppholder deg mer enn 6 mnd utenfor Norge, eller endrer bosted adresse til et annet land 

Går du på minste sats, eller har du klart å jobbe litt så du får litt mer penger nå?

Anonymkode: 64c72...528

Skrevet

Du må søke NAV om eksport av pensjon, du vil miste ung-ufør tillegget men du vil få en omregning basert på trygdetid og tidligere inntekt.

Anonymkode: 89762...191

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som regel så får du litt mindre penger om du oppholder deg mer enn 6 mnd utenfor Norge, eller endrer bosted adresse til et annet land 

Går du på minste sats, eller har du klart å jobbe litt så du får litt mer penger nå?

Anonymkode: 64c72...528

Jeg ville være på minste sats, har ikke hatt inntektsgivende arbeid som vil gjøre utslag overhodet

Skrevet (endret)

Det du må gjøre er å be om en "eksportvurdering" hos nav.  Det er ikke absolutt alle på ung ufør, som får mindre utbetalt når de flytter ut, men det er hovedregelen ja. Men det er mye som spiller inn.  Legger ved en eksportvurdering tatt på en med ung ufør. Den gir info på hva som gjelder i flere tilfeller, selv om den er vurdert på en bestemt person.

eksportvurdering 2.png

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Chomsky89 said:

Det du må gjøre er å be om en "eksportvurdering" hos nav.  Det er ikke absolutt alle på ung ufør, som får mindre utbetalt når de flytter ut, men det er hovedregelen ja. Men det er mye som spiller inn.  Legger ved en eksportvurdering tatt på en med ung ufør. Den gir info på hva som gjelder i flere tilfeller, selv om den er vurdert på en bestemt person.

eksportvurdering 2.png

Alle med minstesats ung ufør får mindre utbetalt om de flytter til utlandet, hvis ikke egen opptjening tilsvarer ung ufør sats. Tillegget kan ikke tas med ut av landet.

Anonymkode: e51df...c28

• Liker 2
Skrevet

Hvor stor er minste ung ufør sats vs minste uførsats nå? For noen som ikke har opptjent noe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor stor er minste ung ufør sats vs minste uførsats nå? For noen som ikke har opptjent noe?

FB_IMG_1623675756009.jpg.19e67fa90fa2d84a73eccc5c1e473eef.jpg

Anonymkode: da348...ad8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...