AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Jeg har en ettåring. Når hen lugger meg blir jeg irritert fordi dette er vondt, så sier jeg «au!! Nå fikk mamma vondt! Hvorfor gjør du dette hele tiden??» Merker at barnet stryker meg over håret etterpå, da roser jeg å sier «åååh så god å snill du er» Så begynner barnet med samme toneleie som jeg når jeg sier det. (Koselyder) Men, er det flere slitne mødre som også har hevet stemmen, og tydelig vist at du er lei? Og raskt endret deg så snart du merker selv at «Åi.. nå var jeg for brå»? Eller er det jeg som er en fryktelig dårlig mor som er et menneske som kan gjøre feil og som har følelser? Ja, jeg vet man ikke skal bli irritert og eller heve stemmen til små barn, men ingen er roboter. Anonymkode: 74824...dbf
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Det tror jeg nok skjer/har skjedd med de fleste av oss!😊❤ Anonymkode: 61c15...9f7 9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 Hvilken mamma har ikke vært kvass/irritert på barnet sitt? Har selv en tenåring nå, og vi har kranglet vi. Særlig når jeg må gi samme beskjed x antall ganger. Anonymkode: 5b839...ed3 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Hva er galt med å reagere? Blir mer bekymret dersom foreldre aldri gir barna sine negativ respons. En god oppdragelse er å korrigere barna både på positiv og negativ adferd. Man må aldri glemme å gi ros og skryt, men det er også viktig å gi tilbakemelding på negativ adferd. Anonymkode: abe7f...312 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 Ja, det skjer med to små og mye ting som skjer. Men om jeg har hevet stemmen eller blitt sint unødvendig/over en for liten ting, så sier jeg unnskyld etterpå. Anonymkode: 803a0...3ec
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det skjer med to små og mye ting som skjer. Men om jeg har hevet stemmen eller blitt sint unødvendig/over en for liten ting, så sier jeg unnskyld etterpå. Anonymkode: 803a0...3ec Alltid viktig å si unnskyld, da viser du at du er en voksen som også kan gjøre feil. Dette lærer barna av! Flott av deg 😊 Anonymkode: 74824...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 Alle foreldre. Anonymkode: 02c9d...f0f 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Aldri skjedd meg, men føler visst at jeg er eneste. Er vel bare rolig anlagt. Anonymkode: 3c163...ff2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 For en vanvittig dum trådtittel. Er dere alle roboter? Forventer dere å bare være roboter? Er det INGEN som tør å vise barn et menneskes følelsesspekter mer?? Anonymkode: f66f8...902 4
Rucula Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 absolutt alle foreldre i hele verden blir irritert på ungen sin regelmessig 1
Zoey Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 Ja tidvis et par ganger om dagen når de krangler seg i mellom og har selektiv hørsel så det holder. Men! Vet du, jeg kjenner igjen den dårlige samvittigheten TS trolig har. Fordi når ungen er så liten så forstår man jo så inderlig vel at ungen ikke forstår konsekvens av lugging eller slikt og ikke har noen hensikter annet enn å bare være en liten unge som utforsker verden - samtidig som man kan bli irritert når plaget, lite søvn, repetativ lek, plukke skjea opp fra gulvet for ørtiførtiende gang.... ...og da er det lett å kjenne seg som Satan sjøl fordi man føler en irritasjon. Logisk sett vet man at barnet er så uskyldig som helst, likevel så blir man irritert eller brå. Det går fint, TS. Unger skal lære å bli mennesker og tåler å se oss gjespe midt i borte-titte, bli streng når skjea ryker på gulvet for tiende gang eller høre et smerteutrop enten av en tå som treffer bordet eller små fingre som røsker ut hår. Det viktigste er at det forblir en spontan reaksjon og evt litt innvendig koking (som jeg kokte over på innsiden ved legging av disse skjønne, uskyldige monstrene noen ganger) og ikke at man er sur og tverr eller bærer nag. 1
kathan Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Tenker at det er helt normalt jeg. Heller unormalt og aldri bli sint, lei, irritert eller kvass. Vi er bare mennesker med følelser vi og! 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 Helt vanlig og sunt tenker jeg. Barnet må også lære at jeg/andre barn/andre voksne får vondt når barnet gjør X. Eller blir lei seg når barnet gjør Y. Jeg tror det er ekstremt viktig å vise barnet følelser, også når man får vondt (og kjefter). Så lenge man snakker om det i etterkant, også til de minste, kan jeg ikke forestille meg overhodet at det vil gjøre skade. Anonymkode: cfe04...2e4 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en ettåring. Når hen lugger meg blir jeg irritert fordi dette er vondt, så sier jeg «au!! Nå fikk mamma vondt! Hvorfor gjør du dette hele tiden??» Merker at barnet stryker meg over håret etterpå, da roser jeg å sier «åååh så god å snill du er» Så begynner barnet med samme toneleie som jeg når jeg sier det. (Koselyder) Men, er det flere slitne mødre som også har hevet stemmen, og tydelig vist at du er lei? Og raskt endret deg så snart du merker selv at «Åi.. nå var jeg for brå»? Eller er det jeg som er en fryktelig dårlig mor som er et menneske som kan gjøre feil og som har følelser? Ja, jeg vet man ikke skal bli irritert og eller heve stemmen til små barn, men ingen er roboter. Anonymkode: 74824...dbf Har aaaaldri vært sint/irritert eller kvass på mine tre gutter!😇 Haha, nei, det ville vært umulig å ikke blitt altså😂 Nei, vet du hva, vi er mennesker med følelser, og det må barna lære seg! Anonymkode: c060e...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 Nei. Her snakker vi med sånn baby-stemme til barnet helt frem til det blir myndig, og i alle slags situasjoner. Alltid. Og vi krangler aldri. Her er det bare hyggelige oppfordringer døgnet rundt. 😇 Spesielt i trassalderen. Anonymkode: 1d46e...f9c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har en ettåring. Når hen lugger meg blir jeg irritert fordi dette er vondt, så sier jeg «au!! Nå fikk mamma vondt! Hvorfor gjør du dette hele tiden??» Merker at barnet stryker meg over håret etterpå, da roser jeg å sier «åååh så god å snill du er» Så begynner barnet med samme toneleie som jeg når jeg sier det. (Koselyder) Men, er det flere slitne mødre som også har hevet stemmen, og tydelig vist at du er lei? Og raskt endret deg så snart du merker selv at «Åi.. nå var jeg for brå»? Eller er det jeg som er en fryktelig dårlig mor som er et menneske som kan gjøre feil og som har følelser? Ja, jeg vet man ikke skal bli irritert og eller heve stemmen til små barn, men ingen er roboter. Anonymkode: 74824...dbf Altså det der er normalt. Og det lærer barnet vanlige føler. De skal jo lærer forskjell på godt og vondt. Så ja innimellom blir man irritert og hever stemmen litt Anonymkode: 6c0c3...aaa
Blomsterpotta Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 Jada, flere ganger i uka. Er veldig glad jeg er ferdig med den perioden nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå