AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Har en tolvåring som ikke klarer å ha orden på noe. Rommet ser ikke ut! Det fylles opp med alt mulig rart. Har tømt det flere ganger men hun drar jo med seg all mulig slags søppel inn igjen. Klær og søppel kastes rett ned på gulvet. Glass, skåler og tallerkener overalt. Prøver å sette ned foten på å spise inne på rommet men da gjør hun det når hun er hjemme alene. Hun virker til å bli alt for lett knyttet til ting. Jeg synes det er ekkelt når matrestene råtner. Redd for å tiltrekke skadedyr. Hater også alt rotet og kaoset. Hun blir sint på meg og jager meg bort hver gang jeg nærmer meg rommet. Hun virker til å trives godt selv i rotet, men nekter voksne adgang, sikkert fordi hun skjønner det er alvorlig. Har prøvd å snakke mye med henne rolig om at det er veldig brannfarlig sånn som det er nå. Også sagt at jeg vil at rommet hennes skal se noenlunde presentabelt ut (krever ikke striglet) til enhver tid, i tilfelle noe skjer og noen må inn på rommet hennes. Må også innrømme at det har blitt litt kjefting da dette rommet virkelig går meg på nervene. Det er virkelig ille. Det er som tatt ut av et tv-program om hoardere. Jeg vil bare tømme hele rommet, kaste alt JEG ser på som søppel og passe godt på hver dag sånn at det ikke sklir ut igjen. Men hun er altså så knyttet til papirbiter og gråsteiner at jeg nesten blir litt bekymret, så det vanskeliggjør situasjonen litt. Det blir så dramatisk reaksjon fra henne når jeg prøver å hjelpe henne. Må jo mase i dagesvis før hun gidder å rydde noen småting også. Noen tips? Anonymkode: 4787c...2ab
Misanthropis Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Her må det ha sklidd ut for flere år siden, og nå skal hun endre seg fordi du blir mer og mer lei og maset mer? Som med ALT er man forbilder og lærer barna dette med oppførsel og hvordan man skal behandle seg selv og omgivelsene daglig fra de er født. nå må du jobbe først med deg selv og se hvordan hun har kommet dit hun er nå, for det er din skyld… skippertak løser ingenting grunnleggende hvis du ikke gjør det jobben med deg selv kommer du igjennom som utroverdig og dobbeltmoralsk for barnet ditt og kan bare legge fra deg det som bare blir mas og kjeft. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 Har hun skittentøysdunk på rommet? Jeg ville vært streng med kopper og kar. Det er uakseptabelt. Krev at hun tar kopper og kar med seg ut av rommet før hun legger seg om kvelden. Si at du vasker kun klær som ligger i dunk, du plukker ikke klær fra golvet. Vil hun ha rene klær, må de i dunken. (Men hun nå få ha en dunk da). Bruk venner/det sosiale til å lære litt stigma. "Tror du venner syns det er hyggelig å kjenne lukte av gamle matfat/sure sokker og truser på golvet?" Littegrann skam i den alderen er bare sunt. Men det nytter ikke å være sur og kjefte. Og ellers syns jeg barn skal få lov å ha frihet på rommet. Om hun har mye ting, at det er "uryddig" (ting ikke har en bra plass osv). Slike ting forandrer seg, og når hun merker at venner dømmer henne ut fra rommet, så blir det litt bedre. Anonymkode: ce5b0...eb8 9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Kan det være en ide at dere kjører et prosjekt om å fikse rommet hennes sammen? At hun skal få seg et snart-ungdomsrom? At dere kjøper hyller hun kan ha disse papirlappene og småsteinene osv i. Og kanskje maler rommet i en ny farge? Kanskje hun kan få seg skittentøyskurv på rommet? En del rot må du tåle, men mat og mugg og servise og fuktig skittentøy er ikke ok. Men kanskje det kan bli lettere å holde det mindre helseskadelig dersom dere to sammen fikser først? Anonymkode: 0eeeb...1b0 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Stram inn på tid til lek, spill O.l for å rydde. Rommet skal være ryddig hver tirsdag, torsdag og lørdag. Er det ikke ryddig å rent så må hun bruke tid på det og ikke på andre ting. Forhåpentligvis så finner hun ut at ved å holde rommet ryddig, ha gode vaner så trenger hun bare å se over rommet sitt disse dagene. Ikke spise på rommet, hvis hun gjør det så skal hun ta kjørlene ut umiddelbart etter hun er ferdig. Hun bør også få høre at spiser hun på rommet så må hun også støvsuge det mye oftere. Skittentøy bæres til vask hver dag. Uteting skal ikke være inne. Her har vi regelen, en ting inn = en annen ting ut. Ingen gjester inn hvis rommet er uryddig. Anonymkode: c8c2b...b31 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 Jeg er nok ganske lik datteren din, både i det at jeg knytter meg lett til ting (og bruker dem som minneforsterkere), og at jeg er ganske rotete. Hvis jeg hadde vært mer uheldig i livet kunne jeg nok blitt en hoarder, og hvis jeg ikke hadde bodd med en veldig ryddig mann hadde det blitt veldig rotete... jeg ser rett og slett ikke rot på samme måte som "andre", og rot gjør meg ingenting heller, så hvorfor skal jeg rydde? Urenslighet er derimot noe annet, heldigvis. Jeg hater feks skitne bad og kjøkken, men det er mer tillært. Er også et skikkelig skippertaksmenneske, og har aldri greid å lære meg det å gjøre litt og litt. Så her er mine tips fra en som nok er ganske lik: Gi henne bokser som hun kan putte alt av minner oppi, så er det i det minste ute av veien. Så må hun ha et sted hvor de kan stå, og hvor noe av det viktigste kan vises frem. Jeg har egne steder for mine minnegjenstander, og det fungerer bra. Da har jeg også kontroll på dem, slik at de ikke forsvinner. Samme for klær. Gi henne et sted hvor hun kan samle det, feks en stor stol. Det som er viktig å huske er at ting som er søppel for deg, er betydningsfulle gjenstander gjenstander for henne. Hvordan ville du reagert hvis noen bare kom, tok seg til rette, og kastet ting som betyr noe for deg? Ville tatt en skikkelig prat med henne om det. Sagt at dere må finne et system slik at hun kan håndtere de viktige gjenstandene, og samtidig få kastet det som er helsefarlig å omgi seg med. Matrester og slikt må jo ut og kastes, og det må hun forstå. Hvis det er noe som er viktig for henne som vil råtne/bli ødelagt så må regel være at hun må komme til deg med det for å få hjelp. Og da MÅ DU VISE FØLELSENE HENNES RESPEKT. Må det kastes, kan hun erstatte følelsen på noe vis? Dette er vanskelig, fordi det også kan være en mestringsstategi for vanskelige følelser. Har hun det ellers bra? Anonymkode: d9e4e...bd5 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 Vi har en 11-åring og sliter med det samme. Men jeg bruker rommet som et pressmiddel iblant. F.eks. ville hun ha en venninne på overnatting i helga. Ja, hvis du rydder rommet først, og støvsuger. Da gjorde hun det (motvillig). Eller jeg kan si at hvis du rydder på rommet ditt og kaster søppel, kan vi dra på kino når du er ferdig. (Da hadde jeg uansett tenkt at vi skulle på kino den dagen). Hun er også veldsig knyttet til alt ræl og rusk der inne, liker å klippe og lime og lage ting av tomme beger og esker, men ryddig etterpå er hun veldig dårlig på. Har nesten lyst til å finne snegler eller larver el.l. i hagen og legge rundt på gulvet i matavfallet hennes, slik at hun blir litt redd for å ha det så grisete rundt seg... 😄 Anonymkode: f4453...6cf 3
GammelKaktus Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 Her har jeg alltid pratet med min om at det er viktig at det ser skikkelig ut så folk ikke tror vi er skittgriser. 😄 Så han rydder, vasker og støvsuger selv når han ser det trengs. Han har ofte besøk da og jeg er og av typen som liker at det ser skikkelig ut når folk skal gå inn og ut av huset. Har smittet han med det der..
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Her har jo dere som foreldre feilet totalt. Selvfølgelig skal dere ha tilgang til rommet. Det skal ryddes og vaskes jevnlig av dere, hvorfor har du ikke gjort det? Omsorgssvikt. Anonymkode: 47c02...deb 1
Visla Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 Her har det jo sklidd ut totalt for lenge siden. her må barna rydde rommet en gang i uken. 11-åringen har fått skittentøysdunk og oppbevaring på rommet. Bestikker henne innomellom om det begynnet å skli litt ut. Uaktuelt med mat på rommet med mindre det er avtalt
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 Har ett barn med 10 prosjekter på rommet sitt. Han er veldig kreativ og har alltid ett eller annet som skal brukes i ett kreativt prosjekt. Siste nå er tråder som skal knytes på pinner for våpen i en hytte de har i skogen. Her er løsningen bokser og system i rotet. Han har etter mye mas og frustrasjon skjønt at det er bedre å ha bokser og ta det ene prosjektet frem. Kanskje det hadde vært noe? Få mer orden. Det som da ligger strødd er dritt frem for meg å rydde vekk. Feks støvsuge gulvet etc. Anonymkode: daf2f...743 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 Jeg har en datter som din og har prøvd ALT. På det verste løftet vi ut alt av rommet, kastet alt det overflødige, vasket ned og lagde et mer ungdommelig rom. Alt dette sammen med jenta selvfølgelig. Tok ikke lang tid før det var nesten like ille igjen. Nå trøster jeg meg heller med at rotete barnerom ofte finnes hos de som voksne blir smarte og kreative. Så fra å mase på rydding lar jeg hun heller ha det slik hun selv trives med, men med noen få kriterier: - Skittentøy skal bæres ut en gang i uka - Tallerken og glass skal ned på kjøkkenet igjen - Rot på gulvet som skadedyr vil elske har nulltolleranse. Så får rot være rot, ingen av oss dør av det. Anonymkode: af049...744 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Hun har både skittentøyskurv og oppbevaringsesker på rommet sitt. Disse brukes ikke. Iallefall ikke til riktig formål. Jeg selv er veldig glad i system og orden, og som skrevet har jeg tømt rommet hennes flere ganger. Jeg har da prøvd å lage system for henne men hun klarer ikke å holde på det. Alt rotet skal ligge på gulvet helst. Det er under ett år siden vi malte og dekorerte rommet hennes slik hun ville ha det også. Anonymkode: 4787c...2ab
ValarMorghulis Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her har jo dere som foreldre feilet totalt. Selvfølgelig skal dere ha tilgang til rommet. Det skal ryddes og vaskes jevnlig av dere, hvorfor har du ikke gjort det? Omsorgssvikt. Anonymkode: 47c02...deb Omsorgssvikt faktisk, du må være et troll. Hvis ikke - det er overhode ikke foreldrenes ansvar å rydde og vaske på rommet til barna. Man kan hjelpe til ja, men hos meg og samtlige av mine venner så var det vi selv som hadde hovedansvar for å holde rommet rent og ryddig fra ca. 8-årsalderen og utover. Foreldrene skal ikke behøve å gå inn på rommet til en 12-åring for å rydde og vaske, DA har man feilet totalt som foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er nok ganske lik datteren din, både i det at jeg knytter meg lett til ting (og bruker dem som minneforsterkere), og at jeg er ganske rotete. Hvis jeg hadde vært mer uheldig i livet kunne jeg nok blitt en hoarder, og hvis jeg ikke hadde bodd med en veldig ryddig mann hadde det blitt veldig rotete... jeg ser rett og slett ikke rot på samme måte som "andre", og rot gjør meg ingenting heller, så hvorfor skal jeg rydde? Urenslighet er derimot noe annet, heldigvis. Jeg hater feks skitne bad og kjøkken, men det er mer tillært. Er også et skikkelig skippertaksmenneske, og har aldri greid å lære meg det å gjøre litt og litt. Så her er mine tips fra en som nok er ganske lik: Gi henne bokser som hun kan putte alt av minner oppi, så er det i det minste ute av veien. Så må hun ha et sted hvor de kan stå, og hvor noe av det viktigste kan vises frem. Jeg har egne steder for mine minnegjenstander, og det fungerer bra. Da har jeg også kontroll på dem, slik at de ikke forsvinner. Samme for klær. Gi henne et sted hvor hun kan samle det, feks en stor stol. Det som er viktig å huske er at ting som er søppel for deg, er betydningsfulle gjenstander gjenstander for henne. Hvordan ville du reagert hvis noen bare kom, tok seg til rette, og kastet ting som betyr noe for deg? Ville tatt en skikkelig prat med henne om det. Sagt at dere må finne et system slik at hun kan håndtere de viktige gjenstandene, og samtidig få kastet det som er helsefarlig å omgi seg med. Matrester og slikt må jo ut og kastes, og det må hun forstå. Hvis det er noe som er viktig for henne som vil råtne/bli ødelagt så må regel være at hun må komme til deg med det for å få hjelp. Og da MÅ DU VISE FØLELSENE HENNES RESPEKT. Må det kastes, kan hun erstatte følelsen på noe vis? Dette er vanskelig, fordi det også kan være en mestringsstategi for vanskelige følelser. Har hun det ellers bra? Anonymkode: d9e4e...bd5 God ide! jeg er også sånn som samler på minnegjenstander. Men har det i bokser, både vanlige pastbokser (papir og slikt som "insekter" kan fortære), og andre esker for ting som pins, steiner, figurer osv. Kjøp henne noen esker/bokser, kanskje kjøp henne noen esker i tre hun kan male/pynte hvis hun liker litt DIY. En liten "minneboks" og sånt. På Jula selger de vel litt større kasser i tre, med lokk. Disse kan jo males og gjøres fine, og man kan ha ting i de og også sitte på de/bruke til benk. Jeg elsker minnegjenstander for eks, men hater nips. Så jeg er fornøyd bare jeg får stappet mine ting i esker. Anonymkode: ce5b0...eb8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 Hun er generelt ganske rotete og glemsk. Glemmer viktige papirer til/fra skole, glemmer bøker for å få gjort lekser, legger fra seg ting overalt og må bruke mye tid på lete. Gymbag og matpakke blir gjort klart og så klarer hun å gå fra det i gangen. Minner henne på å legge matboksen rett i sekken men får bare sinne tilbake. I fellesareal må vi gå etter henne og minne henne på å rydde bort etter seg hele tiden. Det går aldri av seg selv. Sliter litt med å finne balansen i å lære henne å bli mer selvstendig men samtidig ikke la alt skli helt ut. Anonymkode: 4787c...2ab
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 ValarMorghulis skrev (40 minutter siden): Omsorgssvikt faktisk, du må være et troll. Hvis ikke - det er overhode ikke foreldrenes ansvar å rydde og vaske på rommet til barna. Man kan hjelpe til ja, men hos meg og samtlige av mine venner så var det vi selv som hadde hovedansvar for å holde rommet rent og ryddig fra ca. 8-årsalderen og utover. Foreldrene skal ikke behøve å gå inn på rommet til en 12-åring for å rydde og vaske, DA har man feilet totalt som foreldre. Foreldre har hovedansvaret for rydding og vasking. Her har det jo skildd helt ut. Synes faktisk det er omsorgssvikt at foreldrene ikke evner å holde det ryddig, 12 åring har så mye skitt rundt seg at ts er redd for skadedyr. For å si det slik, hadde barnevernet vært på hjemmebesøk og sett det, ville det absolutt blitt tatt affære. Da sier det seg selv, at det er galt. Anonymkode: 47c02...deb 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 Huff TS; jeg har samme problem så jeg følger denne tråden for å få tips. Har ei jente som elsker å samle på småstein, "skatter" hun finner langs skoleveien (dette er gjerne halvbrukte viskelær, ødelagte blyanter, knapper, et lekebilhjul, en dukkearm, etc - og en sjeldnere gang brukte engangshansker, tomme smoothieposer og sånt (og de går RETT I SØPLA uansett hvor mye hun gråter altså)). Det har vært en evig kamp å få henne til å holde rommet sitt noenlunde rent og ryddig, hun sniker med seg mat og godteri som hun spiser i senga (og gjerne gjemmer under puta eller noe sånt, så det smelter og blir klint utover). Hun lager "hobbyprosjekter" av alt fra tannkrem og mel til maling og glitter, og rydder ALDRI opp igjen, så det flyter inntørket tannkrem, mel og glitter i hele rommet. Rommet er forøvrig på rundt 10 kvm og består av: seng, stor kommode (til klær), liten kommode (til hobbysaker), skrivepult (alltid overfylt av ting, så hun må gjøre leksene ved kjøkkenbordet), rundt 8 meter hylleplass til bøker, spill og pynt. En IKEA Kallax med 8 store bokser fulle av leker (4 av eskene er i kategorier, de siste 4 er det bare rot i). En bedroller full av lego, pluss et "pynteskap" til resten av legoen. Og et klesstativ til penkjoler og jakker. Rommet er fullt nok når det er ryddig, og ser ikke UT når hun bare hiver ting overalt eller leker utover hele gulvflata. Jeg får ikke lov til å hive omtrent noe som helst. Det hender jeg får lov til å putte en pose eller to med leker/klær på loftet (vi har loft med fullt gulv og god takhøyde, og lekene ligger pent sortert i gjennomsiktige esker så de er lette å finne igjen), men å rydde ut en pose eller to monner ikke, enten roter hun utover alt som er i eskene sine eller så går hun og "låner" leker fra småsøsknene som blir med i rotet. Vi har prøvd nesten alle metodene her - vi har 2 ti-liters bøtter i kjelleren til "steinsamlingen" hennes, vi har som sagt flere store esker som hun kan legge alt rot hun vil ta vare på i. En stor pose til pinne-samlingen hennes (mye fine pinner ute i skogen altså!). Vi respekterer at hun vil beholde hver eneste tegning hun noengang har lagd og tilogmed at hun vil beholde innpakningen til lekene sine, men hun får IKKE beholde klissete godtepapir eller kattematesker, et sted må grensa gå. Hun holder det ryddig ellers i huset, men det er nok mest fordi hun vet at alt hun setter igjen i fellesrom blir stjålet av småsøsken. Det er ikke plass til flere hyller på rommet hennes, som sagt har hun et stort område (10-15 kvm) på loftet til kun leker, i tillegg til eget rom på omtrent 10 kvm, så å gi henne enda større plass vil nok ikke bøte verken på rotet eller på samlemanien. Jeg tvangsrydder og vasker rommet hennes 1-2 ganger i måneden, det ender alltid med tårer, enten fordi jeg "ødelegger leken hun hadde startet med" eller fordi jeg hev et-eller-annet som så ut som søppel. I går hadde vi ryddedag på rommet hennes, etter å ha forberedt henne i en uke på at i helga, DA skal vi rydde! Og det blir ingen venninnebesøk før du har ryddet. Først halte hun ut tiden alt hun kunne rundt frokost, så satte vi igang og hun var lei og grinete innen 5 minutter og brukte deretter 15 minutter på å tulle med et forstørrelsesglass istedenfor å hjelpe meg. Når jeg tilslutt hevet stemmen og sa "slutt å tulle" så nektet hun å "rydde" et sekund til. Så vi tok en pause (jeg har andre ting å gjøre i huset også). Begynte igjen et par timer senere, nå fikk jeg lov til å putte et par poser med leker og "skatter" på loftet, og hive omtrent to håndfuller med søppel (for alt som var større enn en tommerfingernegl må jo spares på!). Ny nekt på å rydde videre, så jeg minnet henne om at hvis vi ikke rydder litt mer før middag så blir det ikke venninnebesøk i dag. Hun sa "greit". Vi spiser middag, jeg gjør litt andre aktiviteter i huset, kommer tilbake for å rydde pulten hennes (hundre og ørten små viskelær, tegnesaker, perler, lekesmykker etc, alt sammen dekket av et fint lag med mel og knuste roseblader pluss litt lekeslim). Omtrent halvveis krøller jeg sammen et ark som så ut som søppel, men visst var et STORT KUNSTVERK. Nå hylgråter hun. Merk at hun fremdeles ikke har ryddet en eneste ting selv, bare sagt ja/nei til at jeg kan putte ting på loftet eller kaste dem. Jeg gir opp ryddinga for dagen, vi kan i det minste se hele gulvet, alle møkkete klær er lagt til vask og jeg TROR ikke det er noe mer matrester igjen noe sted. Klokka er 18:00. Når hun er ferdig med å gråte kommer jenta ut av rommet sitt og spør faren sin, "kan jeg få ha besøk av XXX nå, vi har ryddet ferdig!" /facepalm (Tilleggsinfo: hun vil gjerne ha ukepenger, men da må vi gi henne andre oppgaver enn rydding, for akkurat DET nekter hun å gjøre. Hun har hatt det så rotete/møkkete en gang at ei venninne som kom på besøk sa "æsj" og nektet å leke på rommet hennes - hun brydde seg ikke om det. Hun er ellers en populær jente, helt gjennomsnittlig i skolefag, har én fritidsaktivitet etter skolen så hun har mer enn nok tid til å gjøre sånne enkle ting som å legge klær til vask.) Sånn, måtte bare skrive fra meg litt frustrasjon her. Og så håper jeg på enda flere tips, selv om jeg ikke er TS Anonymkode: 14ae6...061
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det som er viktig å huske er at ting som er søppel for deg, er betydningsfulle gjenstander gjenstander for henne. Hvordan ville du reagert hvis noen bare kom, tok seg til rette, og kastet ting som betyr noe for deg? Ville tatt en skikkelig prat med henne om det. Sagt at dere må finne et system slik at hun kan håndtere de viktige gjenstandene, og samtidig få kastet det som er helsefarlig å omgi seg med. Matrester og slikt må jo ut og kastes, og det må hun forstå. Hvis det er noe som er viktig for henne som vil råtne/bli ødelagt så må regel være at hun må komme til deg med det for å få hjelp. Og da MÅ DU VISE FØLELSENE HENNES RESPEKT. Må det kastes, kan hun erstatte følelsen på noe vis? Dette er vanskelig, fordi det også kan være en mestringsstategi for vanskelige følelser. Har hun det ellers bra? Anonymkode: d9e4e...bd5 Dette. Anonymkode: 2a563...5b4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 Ryddighet/intoleranse for kaos er i stor grad medfødt, det er lite foreldre kan gjøre for å endre på det. Eller partnere, noe som er kilden til mange samlivskonflikter. Sett inn en søppelbøtte og få henne til å bære ut oppvask om kvelden. Dette ville jeg stilt som ultimatum. Ellers la rot være rot og ikke lag noe nummer ut av det. Din irritasjon endrer ikke hennes oppfattelse. Vil hun ikke rengjøre selv så sett en gang i måneden hvor du skyfler unna det verste med en snøspade så du får støvsugd og støvtørket overflater. Anonymkode: d9b0b...834 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå