Gå til innhold

Oppussing av bad i blokk, hvor gjør vi av farmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bestemt at alle bad skal renoveres i blokken der farmor på 89 år bor. De vil bruke ca. fem uker i hver leilighet. Toalett og dusj vil da ikke kunne benyttes.

Har farmor krav på et sted i mellomtiden? Hvor henvender vi oss eventuelt? 

Anonymkode: cc8b6...46b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med styret i borettslaget først. Det hender de har en felles løsning, i form av avtale med et nærliggende hotell for en rimelig penge. Men løsningen er dessverre ofte at det settes opp løsning for fellestoaletter og dusj i perioden, ikke ideelt for en eldre dame. Det kan også være de har disponible leiligheter, og at hun gitt situasjonen kan prioriteres. 

Men nei, hun har ikke krav på noe. Det er uansett en stressende situasjon for en person i den alderen, så jeg hadde funnet et privat alternativ. 

Anonymkode: e12ee...6b8

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hør med styret i borettslaget først. Det hender de har en felles løsning, i form av avtale med et nærliggende hotell for en rimelig penge. Men løsningen er dessverre ofte at det settes opp løsning for fellestoaletter og dusj i perioden, ikke ideelt for en eldre dame. Det kan også være de har disponible leiligheter, og at hun gitt situasjonen kan prioriteres. 

Men nei, hun har ikke krav på noe. Det er uansett en stressende situasjon for en person i den alderen, så jeg hadde funnet et privat alternativ. 

Takk for svar!

Ja, om de skulle sette opp en fellesløsning for dusj og toalett, vil ikke dette fungere for farmor. Hun bor i 4. etg. uten heis, og hun er svært dårlig til bens. Hun har hjemmesykepleier en gang daglig, og lever på minstetrygd.

Et det virkelig ingenting hun har krav på? Er liksom ikke bare å ha henne hos oss heller, bor i en leilighet med to barn. Hun er vant med ro, og blir fort sliten. Annen familie bor langt unna, ikke noe alternativ.

Vondt å se hvordan dette bekymret henne.

• Liker 1
Skrevet

Man har ikke krav på noe som helst. De varsler om dette i relativt god tid (og det godkjennes av GF), så man skal ha OK med tid til å finne en løsning. Hos oss hadde de en eller to midlertidige bopæler man kunne søke om å benytte i perioden de holdt på - så naboen min flyttet inn i den (var type isolert brakke, ingen luksus, men brukbart sted å gjøre av seg for en liten periode). 
Jeg bodde delvis hos venninner og delvis hjemme (mot slutten). Det var en ekstremt slitsom periode på 5 uker 😬

Anonymkode: 3922f...7f2

• Liker 2
Skrevet

Er helsetilstanden såpass dårlig at hun oppfyller krav til å få et korttidsopphold på et sykehjem/helsehus i nærheten?

Anonymkode: c5b31...07b

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar!

Ja, om de skulle sette opp en fellesløsning for dusj og toalett, vil ikke dette fungere for farmor. Hun bor i 4. etg. uten heis, og hun er svært dårlig til bens. Hun har hjemmesykepleier en gang daglig, og lever på minstetrygd.

Et det virkelig ingenting hun har krav på? Er liksom ikke bare å ha henne hos oss heller, bor i en leilighet med to barn. Hun er vant med ro, og blir fort sliten. Annen familie bor langt unna, ikke noe alternativ.

Vondt å se hvordan dette bekymret henne.

Da er det mulig hun har krav på noe gjennom kommunen. Hun kan rett og slett ikke benytte fellesløsninger i en slik periode. Men veien videre her vet jeg rett og slett ikke, hadde det vært meg ville jeg hevet meg på google. 

Det hender som sagt borettslag har tomme leiligheter, for eksempel for utleie. Så jeg ville også fulgt opp med styret hvilke muligheter de har. 

Siste utvei er vel en Air-bnb i nærheten av dere. 

Flott at du prøver å hjelpe. Jeg har selv sett hvor mye slikt stresser eldre slektninger. 

• Liker 9
Skrevet

Siden hun har hjelp fra hjemmetjenesten/hjemmesykepleie ville jeg hørtt med de hvor dere kan henvende dere.

Egen erfaring - for flere år siden flyttet jeg hjem for å følge opp den av mie foreldre som da var dement og ikke klarte seg på egenhånd fordi den andre måtte på sykehus en periode. Da kom det en hjem til dem på forhånd .- for å informere om muligheter. Jeg fikk også klar beskjed om att h*n kunne få korttidsplass om jeg måtte bort. 

Jeg håper dere finner en god løsning så hun slipper å bekymre seg.

Anonymkode: 181a2...18f

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er bestemt at alle bad skal renoveres i blokken der farmor på 89 år bor. De vil bruke ca. fem uker i hver leilighet. Toalett og dusj vil da ikke kunne benyttes.

Har farmor krav på et sted i mellomtiden? Hvor henvender vi oss eventuelt? 

Ved oppussing er det beboerne selv (ved styret) som velger å oppgradere sine hjem. Akkurat som når du pusser opp badet har du null krav på noe.

Det enkleste er at farmor leier seg en bolig eller låner en bolig i 5 uker. Det er helt uproblematisk. 

Anonymkode: 7a3e7...235

• Liker 5
Skrevet

Løsningen pleier å være felles dusj og do i kontainer utenfor blokken, tilstanden til din farmor er ikke borettslagets ansvar, så det er noe dere må løse. Det enkleste er vel å søke om korttidsplass på sykehjem i den perioden det skal pusses opp, ville snakket med hjemmetjenesten/forvaltningen/fastlege og fått hjelp til å søke der. 

Anonymkode: bba9e...4ec

• Liker 8
Skrevet

Du tar deg sammen og passer farmor i de 5 ukene. Herregud, måte på hva staten og andre institusjonen skal ta seg av. Typisk Ola og Kari.

Anonymkode: 06f74...fad

• Liker 7
Skrevet

Sjekk om hun kan få korttidsopphold på sykehjem. 

Anonymkode: fc773...9a5

• Liker 3
Skrevet

Glad vi har kjøpt hus. Vi kan bestemme selv når vi pusser opp.

Anonymkode: c3e43...6f6

Skrevet

Dere er ikke mange i nære familie som kan gå sammen å leie en leilighet på airbnb eller lignende?

Anonymkode: 6592f...8e3

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tar deg sammen og passer farmor i de 5 ukene. Herregud, måte på hva staten og andre institusjonen skal ta seg av. Typisk Ola og Kari.

Farmor trenger ro og stillhet står det skrevet, og at TS og hennes mann har to små barn i en leilighet. Det er ikke uforståelig at det vil være langt fra stille og rolig der og at det dermed ikke er det mest gunstige for farmor på 89 år. 

Jeg støtter forslaget om å søke om korttidsopphold på sykehjem, eller at alle de nærmeste i hennes familie spleiser på en passende Airbnbleilighet til henne. 

Anonymkode: 827d7...86e

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det skjer ikke akkurat hvert år. Fordelen de som bor i borettslag har er at det blir ganske mye billigere å pusse opp badet.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og igjen imponeres jeg over kvaliteten på enkelte svar her inne... 😉

• Liker 27
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Det skjer ikke akkurat hvert år. Fordelen de som bor i borettslag har er at det blir ganske mye billigere å pusse opp badet.

Nuja, så veldig mye billigere er jeg ikke sikker på at det blir - ble en ganske solid økning i fellesgjelden her etter at badet ble pusset opp (300’-ish for et relativt lite bad)

Anonymkode: 3922f...7f2

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet har man ikke krav på noe som helst når man pusser opp badet sitt, men dersom helsa til farmoren din er skral så kan det jo hende at hun kan få korttidsopphold på et sykehjem? Men der er det ofte rift om plassene så jeg vil anta at oppussing kommer sist på lista. Så dersom kommunen ikke har ledig plass til henne så er vel løsningen å ta henne inn hos dere. 

Anonymkode: b7a6e...7e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Farmor på 89 sparer staten (dine skattepenger) for millioner ved å fortsatt bo i egen leilighet. 

Det å flytte en lite mobil 89-åring inn i en toroms leilighet med to små barn er ikke OK. Det er det heller ikke å sende hende timesvis på tvers av landet til annen slekt. 

Jeg er virkelig ingen tilhenger av å bruke goder unødvendig, eller at man ikke tar vare på slekt, men i dette tilfellet mener jeg det er den aller beste løsningen å søke hjelp via kommunen. 

• Liker 19
Skrevet

Kan hun ikke få bo hos dere denne perioden da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...