AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Min datter på 14 år sykler til ungdomsskolen. Vi bor i høyden, slik at turen til skolen går rett ned en bratt og relativt lang bakke (500 m ca.) Jeg vet at hun er beskjeden på bremsen. Lurer på å nekte henne å sykle til skolen etter høstferien. Det kan bli glatt, og jeg ser med gru hva som kan skje når det er glatte partikler på noen steder hun kommer susende. Hjelm nekter hun forøvrig også å bruke. Er dette for streng? Jeg reiser hver dag kl. 06.00 på jobb, så har ikke mulighet til å vurdere dette fra dag til dag. Anonymkode: 4f66b...7aa
GammelKaktus Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Her dropper vi hjul når det er glatt, ingen sparkesykkel eller sykkel da. Mitt barn er 10 og bruker alltid hjelm, her er det mer på grunn av trafikk at og at det er stress å gå oppover med det når det er glatt. Hadde ikke latt mitt barn ha sykkel eller noe med fart hvis det nektet å bruke hjelm, har bare et hode og det skal beskyttes enten man er 8 eller 22. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Her dropper vi hjul når det er glatt, ingen sparkesykkel eller sykkel da. Mitt barn er 10 og bruker alltid hjelm, her er det mer på grunn av trafikk at og at det er stress å gå oppover med det når det er glatt. Hadde ikke latt mitt barn ha sykkel eller noe med fart hvis det nektet å bruke hjelm, har bare et hode og det skal beskyttes enten man er 8 eller 22. Høres fornuftig ut! Har latt merke til at ingen som går på ungdomsskolen her ser ut til å benytte hjelm. Har derfor en viss forståelse for at min datter ikke vil bruke det. Anonymkode: 4f66b...7aa
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Hjelm eller gå. Man må tåle å være upopulær til tider, bedre det enn å ikke få hjem ungen fordi hun har knust skallen i asfalten. Anonymkode: b5531...32c 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Her sykles det heller ikke når det er glatt. Men hvis hun er 14 år og ansvarlig, går det kanskje an å ordne med piggdekk til sykkelen slik at hun kan sykle året rundt?. Slik som voksne gjør når de skal sykle til jobben? Men tipper det ikke er så interessant lenger når hun ser at de andre barna heller ikke sykler på glatta. Anonymkode: 74074...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 Her hadde sykkelen blitt låst inn dersom de nektet å bruke hjelm, uavhengig av årstid. Anonymkode: 5be31...236 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 https://www.tv2.no/a/6894523/ Anonymkode: b5531...32c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres fornuftig ut! Har latt merke til at ingen som går på ungdomsskolen her ser ut til å benytte hjelm. Har derfor en viss forståelse for at min datter ikke vil bruke det. Anonymkode: 4f66b...7aa Altså HVA? Folk må slutte å bry seg med eller tenke på hva alle andre gjør, og heller tenke på hva som er sikkert... Her får ingen sykle uten hjelm. De får klar beskjed om at sykkel uten hjelm=sykkel blir satt bort i lang tid, og de får gå. Den ene gangen den ene ble tatt uten hjelm var han uten sykkel i 4 uker, og det var alt annet enn kult. Så her bruker de hjelm alle sammen. 6, 7, 9 og 10 klasse. Vi har en gutt på 14 år i kommunen som nå er fullt pleietrengende og uten språk pga sykkelulykke uten hjelm når han var 9 år. Foreldrene der angrer seg selvfølgelig ihjel på at de valgte å høre på hva som var kult og ikke... Anonymkode: 4c624...ada 1
GammelKaktus Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har en gutt på 14 år i kommunen som nå er fullt pleietrengende og uten språk pga sykkelulykke uten hjelm når han var 9 år. Foreldrene der angrer seg selvfølgelig ihjel på at de valgte å høre på hva som var kult og ikke... Anonymkode: 4c624...ada Er det samme her, vi kjenner og til en som ble helt ødelagt og det vet mitt barn om derfor han alltid har på hjelm, trenger ikke å mase på han for han har sett hvor galt det kan gå. 1
solmåneogstjerner Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 Uten hjelm får ingen her sykle uansett alder, årstid og hva evt venner gjør. Ja, det kan bli diskusjoner, men det er en av ganske få ting jeg er knallhard på. Og har ingen problemer med å 'skremme' dem med f eks 'jeg vil ikke du skal knuse hodet så hjernen blir ødelagt og du dør eller blir grønnsak resten av livet'. Vi pakker bort syklene på et eller annet tidspunkt i oktober, gidder ikke å kjøpe piggdekk. Men om man skal sykle på senhøst/vinter så må man selvsagt ha piggdekk. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres fornuftig ut! Har latt merke til at ingen som går på ungdomsskolen her ser ut til å benytte hjelm. Har derfor en viss forståelse for at min datter ikke vil bruke det. Anonymkode: 4f66b...7aa Det er rart det der, at hvis ingen tvinges til å bruke hjelm, så ser alle andre at ingen bruker hjelm, og så blir det enda mer press på å ikke bruke hjelm. Hva med å bidra til at flere bruker hjem? Start med å tvinge ditt barn til å bruke, og fjern tilgang på sykkel, dersom hjelmen ikke brukes. Snakk med foreldre til venner, og si hva du gjør. Spør om de vil vurdere å gjøre det samme med sine barn. Og "plutselig" var det mange som brukte hjelm likevel. Her bruker både voksne og barn hjelm når de sykler. Det er heldigvis sjelden jeg ser ungdomsskoleelever uten. Anonymkode: 474bc...c1b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 Min 13-åring hadde ikke overlevd sykkelulykken han var i i vår. Han har fremdeles store skader, men heldigvis ikke i hodet. Her blir det ingen sykling når det blir glatt. Og sykler noen uten hjelm, så selger jeg sykkelen... Anonymkode: b47dc...786 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Piggdekk og hjelm. Ingen hjelm og sykkelen settes vekk? Anonymkode: 22133...326
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå