AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Nå har det seg sånn at jeg er alenemor til en gutt med alvorlig autisme. Jeg jobber 100% +++ Stiller alltid opp, sjeldent borte fra jobben min og gjør alt jeg kan for å få ting til å gå opp. Det følger med at jeg har en del møter med barnehagen, bup og ppt. Da må jeg dra på disse møtene og de er alltid i arbeidstiden min. Jeg gruer meg hver gang til å gi beskjed til sjefen om disse møtene. Jeg jobber i dagligvare og vi er ofte bare 2 stk på vakt i gangen. Om jeg må dra på møte så blir en kollega eller sjefen stående alene på jobb. Møtene er ofte rett før lunsj. Ikke kan jeg bytte vakter med andre heller fordi jeg jobber hovedsak dagtid. Gutten min er 100% avhengig av sine rutiner og det inkluderer å ha meg på ettermiddagene/kveld. Så barnevakt er ikke alltid et alternativ. Jeg er så sliten og utbrent for tiden at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Jeg jobber så mye og det sliter meg fysisk og psykisk ut med å balansere alt. Sover ikke på nettene og jeg har aldri egentid. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. føler meg bare som en forbanna byrde for alle og samfunnet. Anonymkode: d003f...829 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Kan føye til at jeg har vurdert å sykemelde meg. Det anbefalte bup også. vi er en arbeidsstokk på 10 stykker hvor 4 er fullt sykemeldt fra før. Det går ikke om jeg blir sykemeldt også.. ts Anonymkode: d003f...829
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 Du skal ikke ta hensyn til arbeidsplassen din i denne situasjonen. Sjefen må faktisk belage seg på at noen må til tannlege, lege, de med barn må på møter i barnehage/ skole osv. det er sjefens jobb og ordne opp i. Han vet du er alenemor med et barn med autisme. Sykmeld deg og kom deg ovenpå, ingen som gir deg en klapp på skuldra den dagen du klapper sammen som takk for innsatsen Anonymkode: e0756...c8f 30
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal ikke ta hensyn til arbeidsplassen din i denne situasjonen. Sjefen må faktisk belage seg på at noen må til tannlege, lege, de med barn må på møter i barnehage/ skole osv. det er sjefens jobb og ordne opp i. Han vet du er alenemor med et barn med autisme. Sykmeld deg og kom deg ovenpå, ingen som gir deg en klapp på skuldra den dagen du klapper sammen som takk for innsatsen Anonymkode: e0756...c8f Jeg hadde en tannlegetime som jeg bare avlyste fordi jeg så ikke at det gikk opp med jobben.. orket ikke engang å gi beskjed. Jeg har også en gynekolog time om et par uker. Jeg klarer ikke å tenke på noe som helst for tiden. Sitter her nå å gråter fordi jeg har sovet 3 timer i natt. Jeg skal jobbe hele uken her (6 dager). Klarer ikke stort mer.. jeg må jobbe ekstra fordi andre er sykemeldt hele tiden. Han setter opp nye vaktlister, men så kommer de faste som er sykemeldt hele tiden med nye sykemeldinger. Så da må han fylle hullene. Så kommer jeg med liste med møter på toppen av det hele. Får så vondt i magen. Anonymkode: d003f...829
~white lady~ Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde en tannlegetime som jeg bare avlyste fordi jeg så ikke at det gikk opp med jobben.. orket ikke engang å gi beskjed. Jeg har også en gynekolog time om et par uker. Jeg klarer ikke å tenke på noe som helst for tiden. Sitter her nå å gråter fordi jeg har sovet 3 timer i natt. Jeg skal jobbe hele uken her (6 dager). Klarer ikke stort mer.. jeg må jobbe ekstra fordi andre er sykemeldt hele tiden. Han setter opp nye vaktlister, men så kommer de faste som er sykemeldt hele tiden med nye sykemeldinger. Så da må han fylle hullene. Så kommer jeg med liste med møter på toppen av det hele. Får så vondt i magen. Anonymkode: d003f...829 Ring inn syk i dag, og så kontakter du fastlegen din for vurdering av sykemelding. Drit i sjefen!! 12
myMa Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 Synes også du bør sykemelde deg. Og så må du finne en permanent løsning etterhvert. Kan du klare deg med å jobbe 80% f eks? 1 fridag i uka kan gjøre mye 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 myMa skrev (2 minutter siden): Synes også du bør sykemelde deg. Og så må du finne en permanent løsning etterhvert. Kan du klare deg med å jobbe 80% f eks? 1 fridag i uka kan gjøre mye Jeg jobber igrunn 80% med fri hver onsdag, men pga sykemeldinger på jobben så har jeg måttet jobbe de dagene.. så har jeg så jævlig flink pike syndrom og skal alltid stille opp.. ts Anonymkode: d003f...829 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 Det som bekymrer meg er at jeg ikke har overskudd til å ta meg av gutten min nesten. Han trenger meg sånn.. ha. Fortjener ikke en utbrent mamma stakkars.. ts Anonymkode: d003f...829
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Jeg var som deg. Har også et barn med utfordringer. Gav alt på jobb, gav alt til barna og til slutt gikk jeg rett i veggen. Brukt måneder på å hente meg inn igjen, måtte gå i terapi og det hele. Snart et år siden det smalt nå, føler meg enda ikke «on top». Det er ikke verdt det!! Og ikke en kjeft har så mye som gitt en klapp på skuldra for god arbeidsmoral gjennom hele perioden før sykmld. Ikke ødelegg deg selv, du oppnår overhodet ingenting annet enn å bruke enda lengre tid på å komme deg til hektene igjen! ❤️ Anonymkode: 03d00...ffb 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som bekymrer meg er at jeg ikke har overskudd til å ta meg av gutten min nesten. Han trenger meg sånn.. ha. Fortjener ikke en utbrent mamma stakkars.. ts Anonymkode: d003f...829 Og der gir svaret seg selv: Gutten din skal komme høyest på prioriteringslista, ikke sjefen/jobben. Du høres ut til å være helt på felgen, og en sykmelding er nødvendig for at du skal kunne få hodet over vannet og få oversikt over situasjonen og samtidig ta vare på sønnen din. Kontakt legen i dag, og bruk sykmeldingsperioden på å finne løsninger for framtiden, for sånn som dette kan du ikke ha det. Anonymkode: 13f05...133 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 Disse følelsene, er bare en følelse. Det er nok kun du som mener du er en byrde. Ta det opp med sjefen og erfar det er bare dine følelser. Anonymkode: 7619a...6f8 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 At det er 4 stykker som er sykemeldt er ikke din feil. Om det blir problemer på jobben om du blir sykemeldt er ikke ditt problem. Har du fått noe takk eller kompensasjon for alt du har jobbet ekstra? Ikke det nei. TS, du er en god kandidat til en sykemelding nå! Du trenger å trekke deg tilbake å hvile, for din egen del og for din sønn. Anonymkode: 92384...629 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Dette høres tøft ut TS. Forstår at du er sliten og fortvila, men flink pike hjelper verken deg eller sønnen din. Er det aktuelt med omsorgslønn og redusert stilling? Bytte jobb? Har sønnen din ingen form for avlastning? Fmeks støttekontakt el.overnatte hos en trygg avlasteefamilie av og til slik du får henta deg inn? Hva om du blir alvorlig syk å må på sykehus? Kan være lurt å tenke at han på sikt skal ha flere personer i livet som han er trygg på. Vet ikke hvor gammel sønnen din er, men du er kanskje forbi alderen/årene med overgangsstønad? Anonymkode: 5398e...47f 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 Du kan antagelig søke om pleiepenger, kanskje for én dag i uka? Snakk med BUP om de kan skrive en spesialisterklæring som får frem den ekstra tidsbruken diagnosen medfører. Jeg vet om flere som har fått dette pga alvorlig autisme Anonymkode: 8529b...625 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 Enig med de andre, du bør prioritere deg selv og sykemelde deg en stund. Jobben klarer seg, de hadde klart seg hvis du for eksempel brakk benet eller armen og ikke kunne jobbe pga det. Dette er like god, om ikke bedre årsak. Snakk med sjefen også før du kommer tilbake om hvordan du har det og at du ikke kan settes opp ekstra Klem ❤️ Anonymkode: 5659a...d81
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette høres tøft ut TS. Forstår at du er sliten og fortvila, men flink pike hjelper verken deg eller sønnen din. Er det aktuelt med omsorgslønn og redusert stilling? Bytte jobb? Har sønnen din ingen form for avlastning? Fmeks støttekontakt el.overnatte hos en trygg avlasteefamilie av og til slik du får henta deg inn? Hva om du blir alvorlig syk å må på sykehus? Kan være lurt å tenke at han på sikt skal ha flere personer i livet som han er trygg på. Vet ikke hvor gammel sønnen din er, men du er kanskje forbi alderen/årene med overgangsstønad? Anonymkode: 5398e...47f Får litt avlastning av besteforeldre. De er utrolig flinke å hjelper meg. Han er annenhver helg til faren sin, men da jobber jeg hele helgen. Så rekker ikke å komme meg helt da heller. Har aldri en dag helt fri eller alene.. fikk ikke innvilget avlastningshjem pga han er til faren annenhver helg 🤷♀️ Men fyren avlyser samvær også ofte eller samværene blir kortere enn planlagt. Sjefen ga beskjed nå at vi alle skal starte å jobbe søndager pga vi skal ha søndagsbutikk. Jeg sa at det kunne jeg ikke. Makter ikke å tenke på at jeg må jobbe så mye.. ts Anonymkode: d003f...829
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 Det er sjefen din sitt ansvar å sette inn vikar for de som er syke, ikke utnytte de andre ansatte til overtid.. Får du betalt for alt du jobber ekstra? Eller regner sjefen din bare med at du stiller opp? Ring til legen i dag, be om en time og fortell det du skriver her. Du er på full fart mot den berømte veggen, og det er mye bedre å ta tak i det nå, enn å vente til det smeller. Sjefen din har ikke lov til å si deg opp under sykemeldingsperioden hvis du er redd for det. Sjefen har heller ikke rett til å kreve at dere jobber 7 dager i uka - du har krav på fri! Også ville jeg kanskje vurdert om du skal jobbe der lenger, siden det ikke helt virker som at sjefen din har alt på stell på arbeidsplassen. Det er uansett ikke ditt ansvar! Får eksen på banen, og hvis han faktisk ikke har barnet annenhver helg, så skriv det opp og vis det frem sånn at fordelingen blir annerledes og du kanskje får innvilget avlastning. Anonymkode: 6f465...c28 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 Jeg synes ikke du skal sykemelde deg, men søke om pleiepenger. Kanskje du kan få ett år med 2 dager i uka, det kunne kanskje hjulpet på litt for sønnen din. Synes ikke at du skal brenne deg ut før du må. Anonymkode: 08b03...cd0
GulSitron Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykmeld deg og kom deg ovenpå, ingen som gir deg en klapp på skuldra den dagen du klapper sammen som takk for innsatsen Dette! Noen ganger er set greit å tenke på seg selv og sette seg selv og sin situasjon i første rekke.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 Forstår deg godt. Jeg har vært i samme situasjon, dog ikke et barn med autisme. Men jobbet i dagligvare og måtte på mye møter, pga. far. Hadde hjulpet meg mye om jeg hadde fri én dag i uken, så jeg kunne gjort alt den dagen. Blir ikke noe egentid av det, men hadde hvertfall sluppet dårlig samvittighet ovenfor sjefen. Men du sier at mange er sykmeldt akkurat nå, og at vanligvis har du den ene dagen fri i uka. Så da regner jeg også med at sjefen ikke tar det så tungt, fordi du jobber jo faktisk ekstra for noen andre. Anonymkode: 2f428...9fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå