Gå til innhold

Hvordan forholder uvaksinerte seg til gjenåpningen i samfunnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fullvaksinert, men i risikogruppe.

Kommer til å fortsette å bruke håndsprit og maske, unngå unødvendige folkeansamlinger.

Her i byen er det både noe villsmitte av covid, og en tøff influensa løs. En av delene vil bli hardt for meg. Risikoen for begge samtidig tør jeg ikke helt tenke på. 

For min del føler jeg der er godt at masker/håndsprit/avstand er mer normalisert nå, og håper folk har i bakhodet at for flere grupper så lever folk ennå med ‘covid-spøkelset’ hengende over seg og tar hensyn når noen kommer med maske.

Anonymkode: 65d21...eda

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken sykdom er dette? ❤️ Jeg er i samme båt som deg ts. Har tenkt å gjøre det samme og jeg bryr meg ikke om det ser dumt ut. Er kanskje ekstra forsiktig nå.

Anonymkode: 1faab...fa9

Diagnosen har vært diffus fra start fordi legene ikke har kunnet forklare ordentlig hva dette er. Først kalte de det ‘akutt artritt’ og ‘uspesifisert artritt’. Hun hadde høy crp og det ga utslag på dette i blodprøver. Hun ble lagt inn på sykehus to dager etter 1 vaksinedose fordi hun hadde uutholdelige smerter i hele kroppen og klarte ikke bevege leddene. Verst i armer/håndledd, fingre, føtter og knær.

Spesialister jobber på spreng for å finne andre årsaker til tilstanden enn vaksinen.

I dag 2 måneder senere er hun litt bedre, men kan fortsatt våkne opp uten å kunne bevege knærne. Får oppfølging av lege og injeksjoner med kortison direkte i leddene 2 dager i uken. Hun er under 40 år gammel og hadde ingen tegn eller symptomer på autoimmun sykdom fra før. Tok andre dose etter anbefaling av legen pga diagnosen hun fikk. I dag står det ‘reaktiv artritt’ i papirene.

Anonymkode: 8fd00...a26

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må nesten le, du er vantro til at åpningen kom nå, fordi du ville vente lengre?!🙈😂👏

Det er trist med henne som fikk en slik reaksjon, men det er ytterst få som får slike bivirkninger. Nesten 90% er nå vaksinert, og det er ikke mange med alvorlige bivirkninger vi hører om. Men nå er det ikke lengre hensiktsmessig å stenge ned. De fleste er vaksinert og dermed har helsevesenet kapasitet til å ta seg av de som evt trenger å innlegges. Du må gjøre det som føles best for deg.

Anonymkode: bdb42...643

Ja jeg er faktisk litt vantro til at de ikke tenker på folk som ikke KAN vaksinere seg og små barn med underliggende sykdommer. Jeg er i mot nedstengning, men syns de kunne fortsatt med anbefalinger om avstand, håndsprit og munnbind ved behov uten at det ville vært til skade for folk flest.

Er fullstendig klar over at personen jeg nevnte har fått en svært sjelden bivirkning, men siden hun er i nør familie blir jeg litt på vakt. Men biter nok tenna sammen og tar det til slutt😌

Anonymkode: 8fd00...a26

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke. Hva forandrer seg egentlig? Vet ikke hva de mener med gjenåpning. Hva har vært stengt?

Anonymkode: 24785...0d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg til åpningen som jeg har forholdt meg hittil i pandemien. Unngår mest mulig folk og vasker hendene ofte. 

Anonymkode: f2ff5...f4a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For noe tull, det er ikke enten eller. Har ikke tatt vaksinen selv, men heller aldri blitt smittet. Holder man seg til å vaske hender, bruke maske der det trengs kan man klare seg uten den potensielt skadelige vaksinen.

Anonymkode: ccf51...0ae

Du har ikke blitt smittet enda, nei. Vi får snakkes igjen om ett år eller to. Smitten vil bre seg via de uvaksinerte. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hulderen skrev (6 timer siden):

Myndighetene har jo sagt det lenge: Enten tar du vaksine, eller så blir du smittet av kovid. Du har valgt smitte. Forventet du virkelig at alle vi som har tatt vaksinen skulle la være å åpne opp igjen bare av hensyn til deg? Vi måtte vente et par uker ekstra pga folk var trege med vaksinen. Men nå skjedde det endelig, og takk for det!

Uff da, et par uker...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke alle som er uvaksinerte som har valgt selv nei. Noen kan ikke ta den paga medisinske grunner og barn I barneskole alder og bhg får ikke engang tilbud om den. Om det skal være gjenåpning burde vel "alle" care beskyttet?

Anonymkode: bd09f...2f8

Jeg sa ikke at alle uvaksinerte har valgt det selv. Men TS har. Hvis samtlige som kan ta vaksinen hadde gjort det, så ville vi hatt flokkimunitet som ville ha beskyttet de som ikke kan vaksineres, og de som ikke blir immune av vaksinen. Men slik er det ikke nå, pga personer som TS. Så jeg blir faktisk provosert når hun klager over at samfunnet åpner opp. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uvaksinert og er ikke redd. Tar det som det kommer. Forventer ikke at samfunnet tar hensyn til meg. Det går som det går. 

Anonymkode: f44b9...f17

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for trådstarter valg. Dersom man opplever at en person får sterke bivirkninger av vaksinen så blir man redd.  Har lest om de som får hjertebetennelse. Er jo forståelse at man kan få angst. 

Jeg har kun tatt en dose av medisinske årsaker. Fins mange årsaker til at folk ikke får vaksinert seg. Det er ikke bare av ingen grunn.

Jeg skal ta neste dose så fort det lar seg gjøre. Jeg fikk selv litt panikk for nå vil jeg føle meg rar om jeg bruker munnbind. Jeg jobber i butikk med mye mennesker rundt meg.. 

Jeg forstår ikke at mennesker har problemer med å ta hensyn  til de uvaksinerte med å bruke munnbind. Jeg forstår ikke hvorfor folk måtte feste så innmari hardt i byene ved gjenåpning. Jeg forstår ikke hvorfor en del folk kaller uvaksinerte egoister. Det er viktig å vaksinere seg for sin egen del mener jeg. Spesiellt viktig om man er nødt å være rundt masse mennesker. Jeg trives ikke å være rundt masse mennesker til vanlig. Men på jobben så må jeg. 

Munnbind har også en beskyttelse mot andre mutanter,  influensa osv. Det hadde faktisk vært bra om det var vanlige å bruke for folk som jobber tett på mennesker. Jeg jobber tett på mennesker. Og pleide å bli ofte å bli hardt forkjølet før pandemien. Har ikke blitt det etter pandemien. 

Jeg vet om mennesker som må ta en hvit løgn om at de er vaksinerte for ellers blir de plaget med en haug med kritikk og spørsmål. Det er jo trist at det skal være sånn. Men forstår at det er best å være vaksinert i disse dager etter at samfunnet gjenåpnet.  

Dersom trådstarter vil vaksinere seg så er det fortsatt mulig å gå på drop in. Det er lurt. Men jeg ser angsten pga det som skjedde med en i familien. Helt naturlig å bli engstelig for vaksinen i den forbindelse. 

Forstår at folk vil tilbake til normal hverdag. Jeg lever på fritiden som om jeg er i en pandemi hele tiden fordi jeg er ikke en sosial type. Men jeg har forståelse for at andre som er sosiale vil tilbake til normalen. Jeg tar vaksinen så fort jeg kan få den. Tør ikke annet pga jobben min. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Kommer til å leve normalt. Man blir syk i hodet av å gå rundt og bli paranoid for hver minste lille ting. Håndvask, renslighet og sunn fornuft kommer man langt med. Gikk ikke på besøk til folk, hvis jeg var syk. Før koronaen. Kommer ikke til å gjøre det framover heller. 

Slapper helt av,og tar en dag om gangen :) 

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uvaksinert, og med unntak av de første to ukene (der vi kjørte full selvisolasjon fordi det var jo litt gøy), har jeg levd nesten som normalt helt siden dette startet. Har kun brukt maske der det har vært påbudt (ikke her vi bor), og da har jeg spist og drukket ekstra mye for å kunne ta den av, og har kanskje hatt håndskrift på hendene 2 ganger (de er nazi på polet her 😜).

Har ikke klart å bli smittet desverre, selv om jeg har reist både innenlands og utenlands, og klemmer alle som vil (vennene mine er like lite redd for corona som meg, så vi klemmer). Eller hvem vet, jeg har ikke testet meg en eneste gang heller, så mulig jeg har hatt den symptomfrie varianten. 🤷‍♀️

Jeg er veldig glad for at alt åpner igjen på vegne av alle som har blitt påvirket av nedstengningen, selv om jeg frykter at skaden av tiltakene er uopprettelige. 😔

Selv tror jeg de fleste som har tatt vaksinen kommer til å få svært alvorlige konsekvenser, og kommer ikke til å ta den med mindre jeg blir skutt hvis ikke.

Anonymkode: 9a64e...768

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også uvaksinert. Har antibac med meg i butikken, regner ikke med at butikkene spanderer dette på oss særlig lenger.

Munnbind bruker jeg forsatt, men også fordi jeg er forkjøla. 

Ikke alle får korona om de er uvaksinert, den uttalelse var for å skremme.

Anonymkode: e1fda...57c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er uvaksinert og er ikke redd. Tar det som det kommer. Forventer ikke at samfunnet tar hensyn til meg. Det går som det går. 

Anonymkode: f44b9...f17

Du tar jo ikke hensyn til samfunnet, så hvorfor skal samfunnet ta hensyn til deg, din freeloader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Jeg er fullvaksinert, frisk og ved god helse. Likevel vil jeg fortsette å antibace meg selv og bruke maske i mange situasjoner med mange mennesker på lite areal. 
Jeg er ikke redd for meg selv, men har mennesker rundt meg som er sårbare.

Jeg ser på dette som en solidaritetshamdling og godt medborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Duraton skrev (5 timer siden):

Må nå si at jeg er glad for at landet er åpnet opp igjen, og at 1 meters regelen er borte. 
Nå kan man gå tilbake til norsk standard med minimum 3 meter xD

🤣🤣🤣

Du har faktisk et poeng der. Vi nordmenn er glad i avstand fra før. Virket som mange følte for å stå enda tettere når de måtte holde meteren. Plutselig ble det veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan fortsatt ta med egen håndsprit (i tilfelle butikker fjerner), maske osv om du ønsker. Det kan nok hende noen ser rart på deg eller synes du er hysterisk, men det har vel egentlig ikke noe si. 

Og så er det sikkert lurt droppe butikker i tiden med mest folk, konserter, kino og andre plasser folk samles. 

Anonymkode: 8138e...366

Men jobber man på disse arenaer (butikk, kino, konsert osv)  så blir det kanskje et problem å ikke være vaksinert dersom man ikke bruker munnbind. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ansvar for seg selv. Du gjør som du vil. Ønsker du ikke å bli smittet, må du isolere deg mere. Er du uvaksisert som meg, må du beregne at du vil tåle smitte. Testing fortsettes i følg fhi. 

Anonymkode: 9bfdc...509

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at trådstarter ble redd med tanken på sykehusinnleggelsen i familien pga vaksinen. Det er en god grunn. Men det er utryggt i samfunnet for uvaksinerte nå. Noe å tenke på. 

Noen som vet om syke folk kan gå ute i samfunnet uten å ta karantene nå? Foreks ved forkjølelser, så er vel karantenekravet inntil man testes for korona opphevet? Får man korona på lett måte så kan man også bevege seg ute? Eller må man ta karantene ved påvist korona? Mye å sette seg inn i...

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt deg om det var du selv som fikk en sterk reaksjon på dose 1 og ikke ønsket dose 2. Men dette er fordi du er skremt av en som var fikk en uheldig reaksjon. Hva med de titalls, hundretalls du kjenner som har tatt vaksinen uten sånne reaksjoner. Hvorfor velger du ikke heller å bruke deres erfaringer?

Vaksiner deg

Anonymkode: e7c24...44f

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...