Gå til innhold

Hvordan forholder uvaksinerte seg til gjenåpningen i samfunnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sirisiri10 skrev (9 timer siden):

Nei, jeg bommer ikke. Det er lite oversikt i media og statistikk, men mange enkelt historier. Media skriver etter klickbate. Det er ikke så interessant å høre om majoriteten av de tilfellene som går bra med etter å ha hatt covid. Det er mer interessant å lese om "uvaksinerte Jessica som døde av viruset og oppfordrer alle til å ta vaksinen". Media har også retningslinjer å følge når det kommer til omtale om vaksinen. Dette bør vel du som samfunnslære ha fått med deg hvordan media er? Det er ingen nytt. 

En antivax er en som er imot vaksinen og oppfordrer andre til å ikke ta vaksinen og motarbeider bruken av vaksinen. De tar ingen vaksiner.

Jeg er ikke imot vaksinen på noen som helst måte, men utifra den informasjonen vi har om corona så er det ingenting som tyder på at corona er særlig farlig for unge friske mennesker. Jeg er i tillegg opptatt av at folk skal få lov å velge selv ved en såpass ny vaksine og teknologi, og ikke bli styrt av feilinformasjon eller skremselhistorier i avisen. Jeg har også tatt alle vaksinene utenom coronavaksinen. 

Så nei, du kan ikke kalle meg vaksinemotstander for det er noe annet. At du ønsker å bruke det for å sverte meg av en eller annen grunn er en annen sak. 

https://www.tv2.no/a/14248530/

https://www.aftenposten.no/norge/i/x31Vep/kvinner-over-hele-verden-melder-om-mens-endringer-etter-koronavaksine

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/06/24/flere-meldinger-om-menstruasjonsforstyrrelser-etter-vaksinering/

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/undersoeker-menstruasjonsforstyrrelser-etter-coronavaksine.rRDUi0ztW

Dagbladet har også hatt dette som sak, og som du ser er det her fra ulike tidspunkt de siste månedene. Å antyde at media i Norge forsøker å skyve dette under teppet.

Det er jo nettopp slike argumenter, samt at man prøver å så tvil om vaksinen generelt son gjør at man fremstår som en vaksinemotstander. 

Hvorvidt man har tatt andre vaksiner er egentlig ikke så interessant. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

zemer skrev (3 timer siden):

I Finland fikk 15 personer narkolepsi etter vaksinering med svineinfluensavaksinen.  De stoppet vaksinen selv om de ikke var sikre da på om det hadde sammenheng med vaksinen. 

Norge stoppet AstraZeneca ganske raskt når man fant de alvorlige bivirkningene der. For meg er det ganske betryggende. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (20 minutter siden):

Norge stoppet AstraZeneca ganske raskt når man fant de alvorlige bivirkningene der. For meg er det ganske betryggende. 

Hva med betennelse på hjertet? Forstyrrelser i menstruasjonssyklus?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/a/14248530/

https://www.aftenposten.no/norge/i/x31Vep/kvinner-over-hele-verden-melder-om-mens-endringer-etter-koronavaksine

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/06/24/flere-meldinger-om-menstruasjonsforstyrrelser-etter-vaksinering/

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/undersoeker-menstruasjonsforstyrrelser-etter-coronavaksine.rRDUi0ztW

Dagbladet har også hatt dette som sak, og som du ser er det her fra ulike tidspunkt de siste månedene. Å antyde at media i Norge forsøker å skyve dette under teppet.

Det er jo nettopp slike argumenter, samt at man prøver å så tvil om vaksinen generelt son gjør at man fremstår som en vaksinemotstander. 

Hvorvidt man har tatt andre vaksiner er egentlig ikke så interessant. 

Jeg har skrevet om menstrasjonsforstyrrelser før, se tidligere innlegg og skrev at etter avisen skrev om det så var det veldig mange fler som meldte inn og snakket om det. Det viser bare hvor viktig det er med en nyansert diskusjon rundt covid og coronavaksinen. 

Dette er jo akkurat det jeg sier 🤷‍♀️ Menstrasjonsforstyrrelser blir avfeid med at det er helt vanlig eller andre studier om f.eks hpv vaksinen/influensavaksinen, lettere blåmerker osv - bare synsing og stansing. Virker som Fhi vil undersøke dette nærmere, men hva det innebærer får tiden vise.

Det er ikke forsket på. Og nå roper mange kvinner ut om at dette må tas alvorlig. Kjempe bra at media har påpekt dette(noe jeg allerede har påpekt i et annet innlegg), men det blir jo bare avfeid rett etterpå. 

"Kvinner over hele verden melder om menstruasjonsforstyrrelser etter vaksinen. Den europeiske legemiddelmyndigheten EMAs komité for legemiddelovervåking (PRAC) har diskutert bivirkningsmeldinger om menstruasjonsforstyrrelser. De har konkludert med at det ikke er en årsakssammenheng, men at situasjonen bør overvåkes, skriver Dagens Medisin"

"Hun mener det er typisk at kvinnene blir avfeid når de forteller historier om kraftige blødninger etter vaksinering. Nå etterspør hun mer forskning på mulige sammenhenger mellom menstruasjonsendringer og koronavaksine." 

"Lite forskning på mens og korona

Over hele verden har kvinner meldt om uregelmessigheter i menstruasjonen etter å ha fått vaksinen. Likevel er det foreløpig gjort svært lite forskning på det." 

" Historiene deres er av eksperter og helsemyndigheter i flere land beskrevet som «anekdotiske». Opplevelsene deres blir forklart med at det sannsynligvis er tilfeldigheter og at uregelmessigheter i menstruasjonen er veldig vanlig.

Heldigvis ser det ut til å være forbigående, men dette vet vi ikke med sikkerhet før vi får gode studier som kartlegger korona og kvinnehelse, sier Engen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Det er også meldt inn blodpropper på de andre vaksinene. Likevel brukes de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 minutter siden):

Det er også meldt inn blodpropper på de andre vaksinene. Likevel brukes de. 

Ja, det er dette fler reagerer på!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedy Lamarr skrev (8 timer siden):

Du får gi eksempler på den svadaen og «forskningen» vi vaksinerte kommer med da, så kan vi ta det derfra. 

Vel, jeg kunne tatt med flere eksempler både fra denne tråden og ikke minst de andre, men tatt i betraktning de svært negativt ladede beskrivelsene (som er en referanse til de du opprinnelig brukte) vil nok innlegget bli rapportert som latterliggjøring, brukerdebatt eller hva det nå kalles, av de jeg siterte.

For anledningen til å henge ut andre er jo vaksineringsforkjempernes, og bare deres ,privilegium.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at å være frivillig uvaksinert i desse dager vil omtrent være som å skulle krysse til fots en 8- felts motorvei med 110 fartsgrense, og komme levende fra det  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ligger medisinske årsaker til grunn for ikke å la seg vaksinere, hvilket jo også vil si en tilhører risikogruppen hva smitten angår, så må en vel kunne få legehjelp e.l til å tilrettelegging m.h.t beskyttelse!? 

Uansett så er en jo "bare" nødt til å fortsette holde de smittevernsreglene som har vært; Unngå folkemengder, munnbind, osv.. 

Endret av Gry H.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (11 timer siden):

Innmeldte bivirkninger, det er forklart så utrolig mange ganger i disse trådene men:

Innmeldte bivirkninger betyr ikke at de har sammenheng med vaksinen. De kan ha det, men de kan like gjerne ikke ha det. Registeret er nyttig for FHI, fordi det kan gi en pekepinn om bivirkninger, men det er ingen fasit, det er ikke forsket på.

Edit: Men vi ser ja alle at det er veldig vanlig at anticovidvaxxere sprer denne listen som «fakta» om hvilke bivirkninger vaksinen gir. 

Du kan jo se på det sånn at du gjør akkurat det samme som oss "antivaxxere". Du snur på infoen slik at det passer det du mener er riktig. 

Det KAN altså være bivirkninger, og det kan også være tilfeldigheter. 

Det du skriver og mener, er jo rett og slett at alt av innmeldte bivirkninger bare er tilfeldig. Ser du sammenhengen med det du kritiserer andre for å mene? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg slik:

-drar ikke på restaurant / bar etc. (take away en sjelden gang) 

- bestiller mat på døra 

- drar ikke på kjøpesenter, handler alt på nett

- bruker munnbind og håndsprit 

- begrenser antall nærkontakter, møter familie og innerste sirkel av venner 

- tenker at det er faktisk alt jeg kan gjøre, og håper på bedre tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (8 timer siden):

Jeg har skrevet om menstrasjonsforstyrrelser før, se tidligere innlegg og skrev at etter avisen skrev om det så var det veldig mange fler som meldte inn og snakket om det. Det viser bare hvor viktig det er med en nyansert diskusjon rundt covid og coronavaksinen. 

Dette er jo akkurat det jeg sier 🤷‍♀️ Menstrasjonsforstyrrelser blir avfeid med at det er helt vanlig eller andre studier om f.eks hpv vaksinen/influensavaksinen, lettere blåmerker osv - bare synsing og stansing. Virker som Fhi vil undersøke dette nærmere, men hva det innebærer får tiden vise.

Det er ikke forsket på. Og nå roper mange kvinner ut om at dette må tas alvorlig. Kjempe bra at media har påpekt dette(noe jeg allerede har påpekt i et annet innlegg), men det blir jo bare avfeid rett etterpå. 

"Kvinner over hele verden melder om menstruasjonsforstyrrelser etter vaksinen. Den europeiske legemiddelmyndigheten EMAs komité for legemiddelovervåking (PRAC) har diskutert bivirkningsmeldinger om menstruasjonsforstyrrelser. De har konkludert med at det ikke er en årsakssammenheng, men at situasjonen bør overvåkes, skriver Dagens Medisin"

"Hun mener det er typisk at kvinnene blir avfeid når de forteller historier om kraftige blødninger etter vaksinering. Nå etterspør hun mer forskning på mulige sammenhenger mellom menstruasjonsendringer og koronavaksine." 

"Lite forskning på mens og korona

Over hele verden har kvinner meldt om uregelmessigheter i menstruasjonen etter å ha fått vaksinen. Likevel er det foreløpig gjort svært lite forskning på det." 

" Historiene deres er av eksperter og helsemyndigheter i flere land beskrevet som «anekdotiske». Opplevelsene deres blir forklart med at det sannsynligvis er tilfeldigheter og at uregelmessigheter i menstruasjonen er veldig vanlig.

Heldigvis ser det ut til å være forbigående, men dette vet vi ikke med sikkerhet før vi får gode studier som kartlegger korona og kvinnehelse, sier Engen."

Det at en del melder det inn gjør ikke at det nødvendigvis er en sammenheng. Det må man ha klart for seg. Menstrasjonsforstyrrelser er ikke uvanlig fenomen for en del kvinner, og derfor kan man heller ikke konkludere med at det er en bivirkning basert på innmeldte tilfeller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (9 timer siden):

Hva med betennelse på hjertet? Forstyrrelser i menstruasjonssyklus?

12-15-åringer får kun én dose av førstnevnte grunn.

Man må også være smertelig klar over at korona selv kan forårsake en del lidelser som noen er redd for med vaksinene. For eksempel betennelse på hjertet, og det langt oftere enn vaksinene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (1 minutt siden):

12-15-åringer får kun én dose av førstnevnte grunn.

Man må også være smertelig klar over at korona selv kan forårsake en del lidelser som noen er redd for med vaksinene. For eksempel betennelse på hjertet, og det langt oftere enn vaksinene.

Har du en oversikt over hvor mange barn som har fått betennelse i hjertet etter korona?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (6 minutter siden):

Har du en oversikt over hvor mange barn som har fått betennelse i hjertet etter korona?

https://www.newscientist.com/article/mg25133462-800-myocarditis-is-more-common-after-covid-19-infection-than-vaccination/

Sitat

Now a study in the US has analysed how often myocarditis occurs following infection with the coronavirus. Researchers analysed the records of healthcare organisations that cover a fifth of the US population. They found that, during the first 12 months of the pandemic, males aged 12 to 17 were most likely to develop myocarditis within three months of catching covid-19, at a rate of about 450 cases per million infections.

This compares with 67 cases of myocarditis per million males of the same age following their second dose of a Pfizer/BioNTech or Moderna vaccine, according to figures from the US Advisory Committee on Immunization Practices. Researchers added together cases after first and second doses to reach a total rate of 77 cases per million in this male age group triggered by vaccination, a sixth that seen after infection.

Med andre ord er risikoen mye høyere ved å bli smittet enn å ta vaksine.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 1.57):

Fortsetter som jeg har gjort under hele pandemien med å bruke normal sunn fornuft med å vaske hender, bruke maske når det trengs og holde meg unna områder med høy smitte.

Anonymkode: ccf51...0ae

Dette. Legg til unngå reiser, og holder meg unna store folkeansamlinger, samt holder meg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nå 2 dager siden dosen med moderna ble satt. Kjenner ingen bivirkninger annet enn  at jeg var litt småøm i armen i en dag. Så vidt jeg kjente det. Er kjempeglad for at jeg fikk moderna. 

Føler at jeg ikke hadde valget om annet enn å vaksinere meg etter at samfunnet åpnet igjen. Det ble for farlig med tanke på yrke mitt. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Det at en del melder det inn gjør ikke at det nødvendigvis er en sammenheng. Det må man ha klart for seg. Menstrasjonsforstyrrelser er ikke uvanlig fenomen for en del kvinner, og derfor kan man heller ikke konkludere med at det er en bivirkning basert på innmeldte tilfeller. 

Skal vi si det samme med covid å da? Eller gjelder det bare vaksinen? 

Det er helt normalt å dø og få sykdom uten å hverken ta coronavaksinen og ha hatt covid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 2.40):

Det er ikke alle som er uvaksinerte som har valgt selv nei. Noen kan ikke ta den paga medisinske grunner og barn I barneskole alder og bhg får ikke engang tilbud om den. Om det skal være gjenåpning burde vel "alle" care beskyttet?

Anonymkode: bd09f...2f8

Ja jeg kjenner på det stresset med et lite barn som blir lettere og sterkere og mer langvarig syk enn normalen (medisinske årsaker).

Prøver holde avstand men for meg skaper det en vanskelig situasjon når barnets besteforeldre har valgt å ikke vaksinere seg (min far har samtlige tilstander på risikogruppe utenom overvekt -men har sagt at alle skal jo dø av noe) men når vi bare for noen dager siden treftes og avstanden ble under 1meteren med munnbindet under haken og jeg fikk kjeft da jeg påpekte barnets status og at munnbindet måtte på ellers ville det lille barnet bli flyttet vekk for å beskyttes.

Så når det i tillegg til å åpnes blir av noen betraktet som å gjøre som de vil ovenfor dem som ikke enda kan ta vaksine og er i risikogruppe så blir det vanskelig å kunne opprettholde noe særlig til nær kontakt i slike relasjoner.

At vi gjenåpner betyr ikke at man skal drite i alt. Det står jo på regjeringen sin side også det.
Norge går over til en normal hverdag med økt beredskap Pressemelding | Dato: 24.09.2021

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...