Gå til innhold

Gravid etter isotretinoin kur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet dere hvor lenge jeg må vente på å prøve? Gått på isotretinoin kur. Hudlege sa vent 6mnd, men legemiddelverket sier vel 1 mnd? 

Hilsen verpeklar🤣

Anonymkode: 77b99...02e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville spurt en lege som er fødsels lege eller en jordmor. 

Men om kuren enda sitter i vil en mulig graviditet ende i et ikke levedyktig barn, eller alvorlig skadet barn. Jeg ville ventet en stund, 1 måned høres veldig lite ut. 

Anonymkode: d7796...7af

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville hørt på hudlegen - det er tross alt ikke mange medisiner som er så skadelige for fosteret at man er nødt til å gå på prevensjon når man tar dem. Tenker derfor at det ikke er verdt å pushe grensene. Men jeg (og de fleste på KG) er ikke helsepersonell, og bør egentlig ikke svare på dette, tenker jeg. Skjønner at det er kjipt å vente!

Anonymkode: 7f4e8...d5b

• Liker 1
Skrevet

Isotretinoin er teratogenic og gir alvorlig skader på fosteret og man må ta abort hvis man blir gravid for tidlig etter avsluttet kur. Du skal vente 6 måneder uansett hvor verpesjuk du er. Er det et spørsmål en gang?

Anonymkode: a8074...391

• Liker 2
Skrevet

Du bør vente MINIMUM 6 mnd.

• Liker 2
Skrevet

Du er vel ikke så verpeklar at du vil risikere å få et barn med skader av dette, så da er det nok lurt å høre på hudlegen og vente 6 mnd. 

Anonymkode: 3945a...771

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Isotretinoin er teratogenic og gir alvorlig skader på fosteret og man må ta abort hvis man blir gravid for tidlig etter avsluttet kur. Du skal vente 6 måneder uansett hvor verpesjuk du er. Er det et spørsmål en gang?

Anonymkode: a8074...391

Lorieen skrev (13 timer siden):

Du bør vente MINIMUM 6 mnd.

Er så gøy med påståelige mennesker som tar feil 😅

Ts, tidligere var det anbefalt å vente 6 måneder. Det er helt unødvendig, og de har gått bortifra det. Forhold deg til det som står på felleskatalogen. 

Anonymkode: 50b6b...bd9

• Liker 2
Skrevet

Gikk selv på iso. Det står på relis.no at man skal vente i 1 måned. Tidligere var anbefalingen 3 måneder. Hudlegen min sa først 3 måneder og så sa jeg hva som stod på relis, og hun søkte det opp og sa at 1 måned var greit. 

Det står veldig klart på relis at forskning ikke har funnet høyere andel avvik på foster etter 1 måneds pilleslutt :) 

Jeg tok ut spiralen 1 måned etter kuren og ble gravid 4 måneder etter pilleslutt. Er nå 8+1 og har sett et bankende hjerte på ultralyd ❤️

Anonymkode: 17906...77b

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du er vel ikke så verpeklar at du vil risikere å få et barn med skader av dette, så da er det nok lurt å høre på hudlegen og vente 6 mnd. 

Anonymkode: 3945a...771

Hjelp… min fastlege slår opp ting på relis.no. Der sies det at det før var anbefalt 6mnd men nå er det 1 mnd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er så gøy med påståelige mennesker som tar feil 😅

Ts, tidligere var det anbefalt å vente 6 måneder. Det er helt unødvendig, og de har gått bortifra det. Forhold deg til det som står på felleskatalogen. 

Anonymkode: 50b6b...bd9

Takk for svar ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gikk selv på iso. Det står på relis.no at man skal vente i 1 måned. Tidligere var anbefalingen 3 måneder. Hudlegen min sa først 3 måneder og så sa jeg hva som stod på relis, og hun søkte det opp og sa at 1 måned var greit. 

Det står veldig klart på relis at forskning ikke har funnet høyere andel avvik på foster etter 1 måneds pilleslutt :) 

Jeg tok ut spiralen 1 måned etter kuren og ble gravid 4 måneder etter pilleslutt. Er nå 8+1 og har sett et bankende hjerte på ultralyd ❤️

Anonymkode: 17906...77b

Takk for svar ❤️❤️ 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at 1 måned etterpå var nok. :) 

Anonymkode: b5914...e58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...