AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Hei! Vi skal selge huset i løpet av vinteren og mangler et strøk på 1/4 del av ytterveggen. Og å male rekkverk på verandaen. Det er meldt regnvær hele uken unntatt på formiddagen imorgen. Jeg hadde tenkt å vaske med husvask først og så la det tørke noen dager før jeg malte. Megler maser om bilder og mannen vil bare ta sjansen å male uten å vaske først. Han er redd for at det blir dårlig vær hele høsten og at dette er siste sjanse. Finnes det noen muligheter for å male i regnvær? Eller når det er fuktig ute? Og hva skjer hvis jeg maler uten å rengjøre først? Må sies at vi bor sånn til at vi har sol hele dagen hvis det først er sol. Så at malingen tørker hvis det blir en dag med sol er jeg sikker på. Anonymkode: 4e3d9...480
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Vi bryr oss ikke! Anonymkode: d5230...c51
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bryr oss ikke! Anonymkode: d5230...c51 Da bør du ikke være på et forum. Ts, jeg er litt usikker. Men jeg håper noen andre kan gi deg svaret. Lykke til! Anonymkode: c9f77...a19 9
Minya Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Det er generelt ikke anbefalt å male i regnvær da vannet både kan vanne ut malingen og det kan kapsle seg inn under malingen (akryl) og føre til fuktskader i kledningen. Det går fint an å male om høsten, men det bør være en tørr dag og kledningen bør ikke være full av regndråper, så kledningen bør få tid til å tørke litt etter regnskyllet. Dere bør også definitivt vaske først, hvis ikke så kan skitt og smuss på kledningen gjøre at den nye malingen flasser av, bobler seg, eller ikke blir skikkelig vanntett og fører til at huset må males igjen snart for å unngå vannskader, råte og behov for å skifte kledning. (verste fall) Rekkverket på terrassen bør også være sånn noenlunde tørt før det blir malt, men her kan du bruke en oljebasert maling så det er mindre pes om det er litt fukt, men det bør ikke males i regnvær for da blir det også potensiale for bobler i malingen og fare for flassing. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Minya skrev (5 timer siden): Det er generelt ikke anbefalt å male i regnvær da vannet både kan vanne ut malingen og det kan kapsle seg inn under malingen (akryl) og føre til fuktskader i kledningen. Det går fint an å male om høsten, men det bør være en tørr dag og kledningen bør ikke være full av regndråper, så kledningen bør få tid til å tørke litt etter regnskyllet. Dere bør også definitivt vaske først, hvis ikke så kan skitt og smuss på kledningen gjøre at den nye malingen flasser av, bobler seg, eller ikke blir skikkelig vanntett og fører til at huset må males igjen snart for å unngå vannskader, råte og behov for å skifte kledning. (verste fall) Rekkverket på terrassen bør også være sånn noenlunde tørt før det blir malt, men her kan du bruke en oljebasert maling så det er mindre pes om det er litt fukt, men det bør ikke males i regnvær for da blir det også potensiale for bobler i malingen og fare for flassing. Rekkverket må ikke være nogen lunde tørt, det må være knusktørt. Da vi kjøpte huset vårt så hadde forrige eier malt det nye rekkverket uten å vente på at det tørket bare for å få det klart til visning. Etter 1-2 år var hele rekkverket ødelagt av råteskader da det kapslet inn all fukten da han malte og vi kunne pille av rekkverket med fingrene på enkelte plasser. Så nei, du kan ikke male om ikke huset har fått tid til å tørke opp skikkelig først. Du kan ødelegge hele kledningen. Anonymkode: 23120...eba 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 Dere mangler ett strøk på en yttervegg, og rekkverket på verandaen? Dere har ikke byttet farge? Da ville jeg latt det være, og heller fortalt på visning, og ved overtakelse, at dere ikke ble ferdige med å male den veggen, og at den må males til våren. Malingen blir selgsagt stående til ny eier. Anonymkode: 46f73...90e 1
newman01 Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Megler maser om bilder og mannen vil bare ta sjansen å male uten å vaske først. Han er redd for at det blir dårlig vær hele høsten og at dette er siste sjanse. Synd at ikke er krav om at meglere i det minste har grunnkunnskaper om det de selger. Når man skal male et hus bør det gjøres skikkelig, det er ikke bare å sminke grisen rett før salg som megler anbefaler. Få rådet skriftlig ihvertfall, med erklæring om at meglerforetaket tar eventuelle reklamasjoner på det som males søkkvått.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 Nei dere skal ikke male i regnvær. Da råtner jo treverket opp. Gjør så mye dere rekker før det begynner å regne. Malingen går jo ganske fort, så ikke umulig at dere rekker det på en dag. Anonymkode: 20803...48d
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Å male i regnvær er ikke å anbefale. Heller ikke å få nedbør på en nymalt vegg. Sjekk værmeldingen for den dagen du skal male, og for noen dager frem i tid. Du bør være rimelig sikker på oppholdsvær over flere dager før du setter i gang. https://www.byggern.no/arkiv/tips-og-rad/male-ute/fem-gode-rad-for-a-male-ute/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå