Gå til innhold

Moren min har elendig belysning i hjemmet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

jeg er på besøk og ser jo det er særdeles mørkt, og reagerer veldig på at hun leser i mørke. Dette er jo ett forsøk om oppmuntring. Samtidig som hun ikke har denne forståelsen eller andre som kommer til å si det til henne, og det er kun jeg som viser ansvar som kan formidle det. I dette tilfellet er det nok mye stahet og tradisjonell tenkning for lenge. 

Anonymkode: 419cd...bd2

Jeg har selv hatt en eldre slektning som foretrakk å sitte i mørket med tv som eneste belysning.   Det var greit for henne, men familien opplevde det som problematisk mtp renhold, matlaging osv.   Etterhvert fikk også hjemmehjelp og hjemmesykepleien problemer med å utføre oppgavene sine.

Da ble mulighet for dimming det kompromisset som ble best for oss. Hun kunne ha det mørkt når hun var alene, og alle vi andre kunne ha litt lys hjemme hos henne uten at det ble plagsomt for henne. 

Som de andre sier kan du ikke gjøre noe hjemme hos henne mot hennes vilje, men det er en sak mellom dere to.

Det vi kan gjøre er å komme med forslag. 

Anonymkode: 8084c...0d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

jeg er på besøk og ser jo det er særdeles mørkt, og reagerer veldig på at hun leser i mørke. Dette er jo ett forsøk om oppmuntring. Samtidig som hun ikke har denne forståelsen eller andre som kommer til å si det til henne, og det er kun jeg som viser ansvar som kan formidle det. I dette tilfellet er det nok mye stahet og tradisjonell tenkning for lenge. 

Anonymkode: 419cd...bd2

Du forteller fremdeles ikke hvorfor det er et problem at hun har det mørkt? Er hun eldre med fare for å falle? Er det problemer med rengjøring i huset? Hvorfor mener du hun trenger oppmuntring? Er hun deprimert?

Det er ikke farlig å lese i mørket hvis hun foretrekker det.

Anonymkode: 36a38...f51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At DU vil ha mer lys spiller jo ingen rolle. Noen liker det mørkere enn andre. 

Men om du absolutt vil at hun skal ha mer lys så kan jo kanskje en lampe som dette være et alternativ. Disse kan bøyes i alle retninger slik at hun kan vri lyset dit hun ønsker. Og så blir det ikke helt flombelysning heller.  

https://hjemogdekor.no/collections/gulvlampe/products/torino-3-skjermer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Folk tror ikke at jeg er hjemme fordi det ikke står mye lys på.  Jeg plages av for mye lys, og om jeg ikke holder på med noe spesielt, så liker jeg det ganske mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...